Sv: Insider

Förutom att avel inte bedrivs på människor så haltar jämförelsen din lite mer. Vi ska inte heller hosta för att få upp något slem. Det ska normalt transporteras av flimmerhåren i luftstrupen till svaget, där det sväljs utan att vi märker det.
 
Sv: Insider

Förutom att avel inte bedrivs på människor så haltar jämförelsen din lite mer. Vi ska inte heller hosta för att få upp något slem. Det ska normalt transporteras av flimmerhåren i luftstrupen till svaget, där det sväljs utan att vi märker det.

Men jag snackade om det vi andas in, typ damm och sånt. :p
Jag vet att jag tyvärr kommer med väldigt dåliga liknelser osv och att de flesta här retar sig på att jag försöker hävda mig i denna disskussion, men ni kan ju tänka er själva hur det känns när ett gäng människor sitter och säger saker om rasen man verkligen älskar som inte är sant! :eek: Jag lever med perserkatterna här hemma dagligen vilket inte är så konstigt, och ingen har de problemen som vissa säger att alla perserkatter har. :o

Att det var ett stort misstag att människan avlade fram vissa raser osv kan man ju inte ändra på nu, man kan bara förbättra. Det går inte att utrota en ras genom att knäppa med fingrarna oavsett hur mycket den "lider". :crazy:
Att sverak och dom inte tillåter raser som har stora hälsoproblem tycker jag är bra, då minskar ju risken för att denna avel ska bli "intressant" betydligt... :D
Och sen tycker jag att det inte går att ha en katt som en accessoar... Katten är sin egen herre och är inte sen med att säga ifrån om den skulle var missnöjd... ;)
 
Sv: Insider

Jag kritiserar inte, konstaterar bara att du inte vet vad du talar om.
Jag har sett hudvecksekzem.
Jag har inte påstått att alla har problem, däremot att det är alltför vanligt.
Korta käkar ger tandproblem både på hund o katt.
Vad man sa om persers luftvägar var att den korta alltför högt placerade nosen innebär en böj där skiten samlas vilket tex kan innebära att en lindrig luftvägsinfektion leder till en kronisk bakterieinfektion. Detta förutom de vanliga andningsproblemen. Men vad gör det? "De lever ju".
Hur i hela fridens namn skall man kunna tro på att uppfödare försöker göra ngt åt problem som de förtränger o förnekar??????
PL
 
Sv: Insider

Jo man kan faktiskt utrota en ras genom att sluta avla på den men det kommer aldrig att hända eftersom utfödarna inte tar sitt ansvar hur sjuk en ras än är. Vad beträffar persern tycker jag inte att det vore nödvändigt om man verkligen tog sitt ansvar, erkände problemen, ändrade standarden o aktivt avlade fram ett mer fysiologiskt nos o käkparti. Men vi torde nog inte få se ngt sånt heller.
PL
 
Sv: Insider

Egentligen har jag bara sett två sorters försvar här, förnekande resp att peka på andra rasers eller arters problem.
PL
 
Sv: Insider

Jag kritiserar inte, konstaterar bara att du inte vet vad du talar om.
Jag har sett hudvecksekzem.
Jag har inte påstått att alla har problem, däremot att det är alltför vanligt.
Korta käkar ger tandproblem både på hund o katt.
Vad man sa om persers luftvägar var att den korta alltför högt placerade nosen innebär en böj där skiten samlas vilket tex kan innebära att en lindrig luftvägsinfektion leder till en kronisk bakterieinfektion. Detta förutom de vanliga andningsproblemen. Men vad gör det? "De lever ju".
Hur i hela fridens namn skall man kunna tro på att uppfödare försöker göra ngt åt problem som de förtränger o förnekar??????
PL


Är du veterinär?
 
Sv: Insider

Men du får det ju att låta som om katterna skulle dö på fläcken så många problem som de måste ha.
Men om du nu vill att jag ska erkänna att rasen är helt felaktig och att katterna är så sjuka att de får problem med att leva, hur ska jag kunna säga det när våra katter mår alldeles prima?
Ingen av veterinärerna vi regelbundet besöker har påpekat att någon av våra katter skulle ha problem med varken bett eller luftvägar, exem eller ögonproblem. Jag kan inte kalla det förnekelse eftersom vi har friska och frächa djur som vi behandlar som vilket annan katt som helst? De får den vård de behöver, bra foder, daglig skötsel...
Det bästa vore kanske om alla höll sig till en och samma ras, norsk skogskatt kanske, för den har ju lång näsa, meddelstora öron, den har svans och päls?

(nu låter jag snäsig i tonen för de som läser, men det är inte menat så)
 
Sv: Insider

KL
Om nu många veterinärer anser att en ras har problem - tror uppfödarna att dessa veterinärer ljuger? Varför skulle veterinärerna göra det? Vad skulle veterinärerna få ut av det?

Eller säger veterinärerna detta för att jävlas med uppfödarna?

Eller har veterinärerna fel?
Det är ju veterinärerna som vårdar katterna med problem, eller hur? Borde inte då veterinärerna veta vilka raser som har problem?

Det handlar inte om den enskilda uppfödaren.
Det handlar om avelns mål.
Om det finns ett problem i rasen och avelsmålet går mot ett ännu sjukligare utseende, då hjälper det inte om en del katter är friska.
Det handlar ju om att förebygga sjukdomar i rasen.
 
Sv: Insider

nu sa jag inte att ALLA var så, utan många där JAG bott, då gratiskatterna blir leksaker, slit och släng.
Minns du när det var ett jättestort problem med sommarkatter?
jag och min mamma har hämtat katter som blivit slängda i soptunnor mm eftersom de "inte dög" längre. och att inte kastrera sin hankatt tycker jag faktiskt är "oansvarigt", då det finns ÖVERMKT med katter redan. gissar på att hälften av alla katter som föds blir avlivade innan de blir vuxna eftersom de kom "olämpligt". tyvärr är det ju så att "billiga" djur i större utsträckning råkar illa ut, och av den andelen som råkar illa ut som aldrig åkt till veterinär osv så har man inte sett vilka "normala" defekter dessa katter har.
 
Sv: Insider

Kan fortvarande inte se kopplingen mellan detta o en avsiktlig avel på defekta/missbildade djur?
Varför skulle dålig skötsel ursäkta en avsiktlig dålig avel?
Eftersom majoriteten av alla katter som behandlas av veterinär är vanliga bondkatter har man en bra koll på vilka sjukdomar dessa har!
PL
 
Sv: Insider

Det är tyvärr inte ett övergående problem med att djur överges varje år och det har även blivit allt vanligare att även hundar blir utsparkade av mindre nogräknade djurägare. Det har som sagt var inget med papper eller pris att göra, djur vanvårdas dagligen oavsett art eller prislapp. Jag har som sagt tagit hand om tre omplacerade raskatter och samtliga har de kostat mig tusentals kronor i veterinärvård pga vanvård. Det finns aldrig några garantier för att ett djur sköts som det ska bara för att det kostar några tusen i inköp, det hör emellertid inte till tråden. ;)
 
Sv: Insider

Jo man kan faktiskt utrota en ras genom att sluta avla på den men det kommer aldrig att hända eftersom utfödarna inte tar sitt ansvar hur sjuk en ras än är. Vad beträffar persern tycker jag inte att det vore nödvändigt om man verkligen tog sitt ansvar, erkände problemen, ändrade standarden o aktivt avlade fram ett mer fysiologiskt nos o käkparti. Men vi torde nog inte få se ngt sånt heller.
PL

Nej, det har nog redan gått så långt att de individer med det tidigare utseendet inte längre finns. Alternativet är att blanda upp rasen med en långnosad, men det låter sig säkert inte göras.
 
Sv: Insider

Jo man kan faktiskt utrota en ras genom att sluta avla på den men det kommer aldrig att hända eftersom utfödarna inte tar sitt ansvar hur sjuk en ras än är. Vad beträffar persern tycker jag inte att det vore nödvändigt om man verkligen tog sitt ansvar, erkände problemen, ändrade standarden o aktivt avlade fram ett mer fysiologiskt nos o käkparti. Men vi torde nog inte få se ngt sånt heller.
PL

Nej, det har nog redan gått så långt att de individer med det tidigare utseendet inte längre finns. Alternativet är att blanda upp rasen med en långnosad, men det låter sig säkert inte göras.
 
Sv: Insider

Jo man kan faktiskt utrota en ras genom att sluta avla på den men det kommer aldrig att hända eftersom utfödarna inte tar sitt ansvar hur sjuk en ras än är. Vad beträffar persern tycker jag inte att det vore nödvändigt om man verkligen tog sitt ansvar, erkände problemen, ändrade standarden o aktivt avlade fram ett mer fysiologiskt nos o käkparti. Men vi torde nog inte få se ngt sånt heller.
PL

Nej, det har nog redan gått så långt att de individer med det tidigare utseendet inte längre finns. Alternativet är att blanda upp rasen med en långnosad, men det låter sig säkert inte göras.
 
Sv: Insider

Jo man kan faktiskt utrota en ras genom att sluta avla på den men det kommer aldrig att hända eftersom utfödarna inte tar sitt ansvar hur sjuk en ras än är. Vad beträffar persern tycker jag inte att det vore nödvändigt om man verkligen tog sitt ansvar, erkände problemen, ändrade standarden o aktivt avlade fram ett mer fysiologiskt nos o käkparti. Men vi torde nog inte få se ngt sånt heller.
PL

Nej, det har nog redan gått så långt att de individer med det tidigare utseendet inte längre finns. Alternativet är att blanda upp rasen med en långnosad, men det låter sig säkert inte göras.
 
Sv: Insider

Jo man kan faktiskt utrota en ras genom att sluta avla på den men det kommer aldrig att hända eftersom utfödarna inte tar sitt ansvar hur sjuk en ras än är. Vad beträffar persern tycker jag inte att det vore nödvändigt om man verkligen tog sitt ansvar, erkände problemen, ändrade standarden o aktivt avlade fram ett mer fysiologiskt nos o käkparti. Men vi torde nog inte få se ngt sånt heller.
PL

Nej, det har nog redan gått så långt att de individer med det tidigare utseendet inte längre finns. Alternativet är att blanda upp rasen med en långnosad, men det låter sig säkert inte göras.
 
Sv: Insider

Men om du nu ser problemen borde du ju se att ytterst få har problemen?!
Och att det endast är dom som syns?
Dom visade inte upp en enda frisk perser på insider, förutom de som var i bakgrunden!
Tar man uppfödandet på allvar vet man vad ett sunt och lyckligt djur är.
Som sagt, man kommer ingenstans med sjuka djur, för ingen vill köpa djuret om den är sjuk eller bär på en ärftlig sjukdom.
Och sen förstår jag inte att raskatterna blir så kritiserade vid tanke på att jättemånga bondkatter eller gatukorsningar eller vad man nu ska säga går och smittar runt med sjukdommar! FIV och FIPP tex....
Alla katter har den bakterie eller vad man nu ska kalla det och katten kan utvecklas till en frisk smittbärare....
Den kan gå runt och smitta hundratals katter utan att själva bli sjuka!
Det finns inget botemedel vad jag vet och katten är i stort sett dödsdömd om sjukdommen bryter ut...

Finns det verkligen nån som föder upp katter oavsett ras som inte bryr sig om djuren? Tror knappast det.
För man har ju inte djur man tycker om.
Många hade säkert önskat att det var så för ngn måste ju ta skulden och då passar det ju bra att säga att det är de "oseriösa uppfödarnas" fel.

JOOO Tänk för att dom faktiskt visade en "frisk" perser!! Sköldpaddan som domaren visade från en utställning!! insider bad den domaren att ta fram en frisk o fin perser så hon tog fram den finaste av de alla, den som vart BIS total på den utställningen, nämligen VÅRAN PERSERHONA:love:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 754
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 597
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 590
Senast: Exile
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp