Bukefalos 28 år!

Sv: Insider

Det finns problem innom kattaveln, och att det uppmärksammas är bra men det ska inte ske genom insider. Ett vinklat program fullt av faktafel, nej jag har otroligt svårt att ta det seriöst.
Vad hade sphynxarna och siamesen med inslaget att göra över huvudtaget? Att de i vissa människors ögon är fula? Jag förstår verkligen inte syftet.

Det tråkigaste med inslaget är att det drabbar alla. Det drabbar alla seriösa raskattsuppfödare, och det drabbar indirekt alla raskattsägare. Insider målade upp "oss" alla som egocentriska människor som lever genom våra katter och högaktningsfullt skiter i deras hälsa, så länge de är rastypiska.
För alla jag känner, uppfödare som ägare, av raskatter kommer kattens hälsa ALLTID i första rummet. Att avla på sunda individer är prio ett.
Nej, tråkigt tycker jag, att insider målade upp det som de nu gjorde.
 
Sv: Insider

jag tycker verkligen inte att ascberg gick för hårt fram..
försöker man ens försvara hur kattaveln har utvecklats förtjänar man all skit man får:cool:

i övrigt så tycker jag att han är bra.. och det här med att insider alltid ska vara så himla vinklat.. ingen rök utan eld:smirk:
 
Sv: Insider

jag tycker verkligen inte att ascberg gick för hårt fram..
försöker man ens försvara hur kattaveln har utvecklats förtjänar man all skit man får:cool:

i övrigt så tycker jag att han är bra.. och det här med att insider alltid ska vara så himla vinklat.. ingen rök utan eld:smirk:

Jag ligger vaken här, så diskutera gärna lite med mig! Jag har tråkigt.

Tycker du att repotaget visade prov på bra journalistik, korrekta fakta och dylikt?
Vad hos exempelvis sphynxen eller siamesen gör den till en osund ras i dina ögon?
 
Sv: Insider

jag syftar såklart främst på schotishen och persern, det finns ju absolut inget sunt i hur de raserna har utvecklats.

jag håller med om att insider är vinklat.. för att ta ett ex

damen som visade upp sin perser och fick frågan som löd på ett ungefär " men får dom inte svårare att andas när dom har sådär kort nos?"
hon svarar:
"va neee, dom lever ju" i min mening kan hon ha sagt 1000 mer väl formulerade meningar som dom klippt bort, det spelar ingen roll kläcker man en sådan sak är man inte antingen bara en jävligt elak människa eller helt otroligt blåst:crazy:

visst man kan vinkla ett program men det går ju fortfarande inte att bortse från vad människorna faktiskt säger...:angel: :

jag är verkligen inte insatt i siamesrasen.. men det äcklar mig verkligen att det verkar som att uppfödarna avlar främst på utseende, dom har säker jääätte gosiga personligheter, det har en bondkatt också.
 
Sv: Insider

Men varför måste det vara fel att avla på specefika raser med ett specifikt utseende? Vi gör det med våra hästar. Det finns ingen uppfödare värd att nämnas som gör avkall på hälsan för utseendet skull. dvs kattens hälsa och sundhet går ALLTID före rastypiskhet.
Det insider "glömde" att nämna gällande perserkatterna var hur uppfödarna kämpar för att bli kvitt problemen med näsa och ögon som uppkom på åttiotalet. Att persern har de problem den har i dag är rent åt helvete, ja, det har gått snett och misstag kan tyvärr inte raderas ut. Jag är inte insatt i persern som ras, men jag har följt många intressanta diskussioner på forum rörande rasens rasrelaterade problem. En seriös perseruppfödare avlar inte på katter med andningsproblem just för att de vill återfå persern till en sundare ras.
 
Sv: Insider

om alla seriösa perser uppfödare kämpar så för att bli kvitt rasens problem, hur kunde det bli såhär från början då? det är ju faktiskt en otrolig skillnad på rasen nu och för 30-40 år sedan..

är det så dags att tänka på det nu! dom måste ju ha sett hur rasen har utveclats. för det är ju knappast bara oseriösa uppfödare som har bidragit till perserns problem eller hur?.. och om man ser till rasstandarn så tycker jag knappast att den är speciellt sund heller för den delen, det finns gott om perser katter som är hyffsat "rastypiska" men som ändå får dom förbannade problemen med andning, ögon osv..

det här med att vinkla programmet, de personer som medverkade och framstod som korkade har bara sig själva att skylla, de uppfödare som verkligen strävar efter en sundare katt behöver ju inte känna sig träffade då eller?

så länge man i första hand ser till psyke och hälsan hos ett djur har jag väl egentligen inte så jätte stora problem att man strävar efter ett visst utseende... det var mest personen i dagens program som fick mig att se rött.. jag bara äääälskar stora öron":smirk:
 
Sv: Insider

Har du varit med i edia någon gång? Vet du hur svårt det är att svara på snabba frågor som man inte är förbredd på, hur svårt det är att få till svar som absolut inte kan klippas ofördelaktigt?

Jag har varit med i en del tv-intevjuer, och flera av gångerna känner jag inte igen mina egna uttallanden för att de klippt bort alla former av förklaringar och fått mig att framstå som att jag står för någon helt annat än det jag gör...

Om uppfödare kunde radera genetiska problem i sin avel vore det visst bra, men det fungerar inte så. I så fall skulle det aldrig födas tex islandshästar med exem eller halvblod med lösa benbitar. Alla arter har defekter, och en seriös uppfödares arbete är att upptäcka dem när de visar sig och då göra sitt bästa för att inte sprida dem vidare.
 
Sv: Insider

En seriös perseruppfödare avlar inte på katter med andningsproblem just för att de vill återfå persern till en sundare ras.

Det jag saknade var fakiskt en seriös Perseruppfödare, för det måste ju finnas sådana också som avlar på hälsa.
Visst är det jättebra att avlen tas upp, men som sagt det borde ju finnas uppfödare som tycker att tex Perserkatten i programmet var helt uppåt väggarna.

För jag tror många seriösa uppfödare kommer att få mycket skit efter detta programmet. Insider brukar röra om i grytan rejält, och det finns många som slukar allt som sägs där med hull och hår utan att tänka själva utan de bara köper att så som programmet säger så är det.
 
Sv: Insider

En seriös perseruppfödare avlar inte på katter med andningsproblem just för att de vill återfå persern till en sundare ras.

Det är sant, men även hos en seriös perseruppfödare kommer det födas "måndagsexemplar" och det går inte att komma ifrån att perserns anatomi faktiskt predisponerar den för defekter så som bettfel, entropion och defekta luftvägar samt defekta tårkanaler. Dessa defekter kommer som en direkt följd av den typen av utseende för det är knappast en slump att katter och hundar med platta ansikten lider av i princip samma problem (när de drabbas av hälsoproblem).

Jag tror inte den dag kommer då plattansiktade katter inte är predisponerade för nämnda problem.

Persern är en av få raser där man faktiskt har förändrat så grundläggande saker som skelettet (skallbenet) och då tycker jag att man har gått för långt. Man kan få en enorm variation i utseende utan att ge sig på skelettet.
 
Sv: Insider

Insider ändrar verkligen vad personerna sagt till deras egen "fördel"!
Hon som inte ville vara med i TV tex, perseruppfödaren, henne fick insider att framstå som en total idiot som enbart bryr sig om hur katten ser ut!
Och hon som hade köpt katten av henne begriper jag inte ens att hon var frivillig att vara med i tv.
För behåller man en katt som har så svåra andningsproblem och har fått opereras flera gånger för innåtrullade ögonlock och i sina luftvägar så tänker man ju inte på kattens bästa! Det bästa hade ju varit om hon avlivade katten.
Insider svartmålade verkligen alla perseruppfödare! Och jag är trött på att alla människor tror att vi som föder upp perserkatter inte ser efter katten bästa!
Och för er som sagt att persern var friskare förr för sådär en 20 år sedan så har ni helt fel. Visst då kanske det inte var luftvägarna det var fel på men istället dog katterna en långsam död av sjukdommen PKD. Den var speciellt vanlig bland perser/exoter då och en perser/exot kunde gå med denna sjukdommen i kanske 7 år innan den dog!
När en katt har PKD sätter sig små "cystor" på njurarna och slår ut katten under en lång period. Detta var plågsamt och det tog lång tid innan ngn upptäckte detta!
Numera PKD-testar de flesta perseruppfödare för att helt kunna "utrota" denna sjukdom.
Jättemånga katter hade PKD då, men bara för att perserägare testat sina katter och tagit ansvaret att inte avla på sjuka katter och avliva dem så är sjukdommen inte ett så stort hot längre.

Vi har perseruppfödning och insider kan verkligen inte nåt om perser! i alla fall inte i mina ögon.
Den anonsen på katten de lagt ut, ja katten såg rent ut sagt hemsk ut! Vem som helst skulle kunna se att om den funits hade den haft svåra andingsproblem för det fanns ingen som helst nosspegel! Och var var näsborrarna? Ja inte på näsan i alla fall! Ingen köper väl en katt med andningsproblem om man vill kattens bästa?
och om dom nu fått så himmla många svar på annonsen, varför läste de bara upp 3 hela tiden?

/En 14-årig perseruppfödare som ser till kattens bästa och vill ha friska och sunda katter!
 
Sv: Insider

Det jag tyckter är bra med Insiders program är att dom uppmärksammar problem mm.
Men det är också så som en annan skrev före mig att många sväljer allt dom säger med hull och hår, det gäller att skaffa sig en egen uppfattning.
Och även om det finns uppfödare som strävar efter att få fram friska individer, så finns det också dom som avlar på extrema individer, och jag tycker att all sort av extremavel inte är rätt och det är dom som man borde försöka komma åt.
 
Sv: Insider

knapplån

Men alltså även om nu insider bara valt ut "de värsta" så säger det väl ändå en hel del om situationen tycker jag.

Domaren t ex som sa att katterna inte alls hade svårigheter att andas. Hur ska något kunna förändras om till och med domarna förnekar situationen?

Mannen i studion från avelsförbundet (?) hade ju inte mycket att komma med heller. Han verkade förneka att det över huvud taget fanns några problem.
 
Sv: Insider

Men jag hade aldrig trott att scottish fold hade sådana ledproblem så att dom inte kan hoppa! Bra geoförsig om man vill rädda krukväxterna...xP
Nä, men hade jag varit i denne uppfödarens sits hade jag nog också reagerat som hon gjorde, men antagligen hade jag slutat avla på dom. :(
Och Sphynxen som hade frusit ihjäl har ju ingenting om själva rasen att göra... Det var ju människornas fel som inte kollade att värmen fungerade.
Jag tycker det är bra att såpass många människor bryr sig om djurens hälsa iaf :bow: , för hade man som ensam person tagit upp det här så hade nog många sagt att katter är som vilka djur som helst, de är djur och mindre värda än människan.
Jag tycker det var fel av Aschberg eller hur han nu stavas att hoppa på sveraks-killen såsom han gjorde, när han inte ens vet något om raserna!
Killen fick ju aldrig tala till punkt eller förklara varför han tyckte som han gjorde! :eek:
Insider är i allmänhet ett dåligt program tycker jag som förvränger det mesta.... :bump:
 
Sv: Insider

Egentligen diskurs fick han ju aldrig prata...:crazy:
Han var nog en av dom bästa som SVERAK kunde skicka, han kunde iaf behålla lungnet vilket nog inte många gjort om de bli påhoppade såsom han blev...
Jag vet i alla fall att jag blivit förbannad om jag varit honnom.
 
Sv: Insider

damen som visade upp sin perser och fick frågan som löd på ett ungefär " men får dom inte svårare att andas när dom har sådär kort nos?"
hon svarar:
"va neee, dom lever ju" i min mening kan hon ha sagt 1000 mer väl formulerade meningar som dom klippt bort, det spelar ingen roll kläcker man en sådan sak är man inte antingen bara en jävligt elak människa eller helt otroligt blåst:crazy:

Jag trodde knappt att det var sant när människan sa det där :eek: ... Jag röstar på otroligt blåst!
 
Sv: Insider

Persern är en av få raser där man faktiskt har förändrat så grundläggande saker som skelettet (skallbenet) och då tycker jag att man har gått för långt. Man kan få en enorm variation i utseende utan att ge sig på skelettet.


:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Insider

Jag tyckte visst att han fick prata. Jag tyckte däremot inte att han hade något att säga.
 
Sv: Insider

Han är ju kattdomare, inte mediatränad debattör!

(Jag kan säga att jag inte sett programmet och inte tänker göra det heller eftersom jag blir förb%&# när kattuppfödare framställs som korkade, pengakåta djurmisshandlare. Det gäller inte bara detta programmet utan alla tillfällen då "vi" får skit av oinsatta människor)
 
Sv: Insider

Och för er som sagt att persern var friskare förr för sådär en 20 år sedan så har ni helt fel. Visst då kanske det inte var luftvägarna det var fel på men istället dog katterna en långsam död av sjukdommen PKD. Den var speciellt vanlig bland perser/exoter då och en perser/exot kunde gå med denna sjukdommen i kanske 7 år innan den dog!
När en katt har PKD sätter sig små "cystor" på njurarna och slår ut katten under en lång period. Detta var plågsamt och det tog lång tid innan ngn upptäckte detta!
Numera PKD-testar de flesta perseruppfödare för att helt kunna "utrota" denna sjukdom.
Jättemånga katter hade PKD då, men bara för att perserägare testat sina katter och tagit ansvaret att inte avla på sjuka katter och avliva dem så är sjukdommen inte ett så stort hot längre.

Men att en viss ras hade mer problem med en annan sjukdom tidigare - är väl inget försvar???
Det är väl snarare en tidigare varningsklocka - linjeavla mindre och selektera på de friskaste djuren!
Inte selektera på dem med absurt utseende som inte har just cystanjurar - doh, då får de ju andningsproblem! :idea: :crazy:

Visst, flera perserkatter får inte andningsproblem - sålänge inget händer... Både trauman (som gör att de småsmå andningsvägarna blir för små) och infektioner (som vi hörde av vet. i programmet) är mycket farligare när reservkapaciteten inte finns!

De var sundare och finare förut.

Och att avla på djur med en ärftlig och smärtsam broskdefekt är inte okej enligt mig.
 
Sv: Insider

Jag fattade först inte heller att siamesen var en siames,den såg hemsk ut, mycket vackrare på den gamla bilden, usch och fy!! Hur nakenkatterna kom till tyckte iaf jag var helt sjukt, para med sin egna mamma och sedan dens dotter, så det var inte bara att den är extremt ful utan den kom till bara för att en katt föddes utan päls alltså att det var fel på den och sedan avla vidare på den. Såg du blir vad du äter innan på kvällen och där fick en tjej andas genom en mojäng för att känna på hur det är att har stora andningsproblem, det tycker jag att de uppfödare som håller på att mixtra med tex perserns nos ska testa på. Tack och lov för min bonnkatt, det känns som om människans osunda kroppsideal har förts över på våra stackars husdjur..:(
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 886
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 425
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 719
Senast: Exile
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
293
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp