Bukefalos 28 år!

Inskolning

Status
Stängd för vidare inlägg.

athena

Trådstartare
Jag blir så TRÖTT. Therese är nu 16 månader och ska skolas in på dagis. Jag ställde mig i kö i oktober för att få en plats den 1 augusti i år. Har fortfarande inte fått nån plats.

Nu har jag lagt min semester så att jag är ledig v 31, då skulle jag skola in henne hade jag tänkt (1 augusti måndag den veckan).

Så fick jag mail från skolkontoret nyss, och har pratat med dem i telefon. De har fortfarande inte ngn plats. Inskolning kan inte ske från 1 augusti för deras ordinarie personal är på semester då. Jag måste alltså flytta min semester ytterligare. Vi har fyra barn att ta hänsyn till och det vore ju kul att vara ledig nån vecka tillsammans :smirk:.

Jag blir så trött på det här. Visst, jag förstår dem, de har ju massor av barn som ska skolas in, och alla har sina önskemål. Det går inte att tillfredsställa alla. Men det blir ju ganska besvärligt för oss, jag ska ju jobba halvtid el 75% i höst och vi har inga föräldrar i närheten som kan passa barn under dagen vi jobbar.

Vi har lite föräldradagar kvar, men de har tänkt snåla med som bara den för att kunna jobba mindre under första året på dagis. Har ju lagt inskolningen just här därför att jag då kan göra det på min semester!

Hon lovade mig nu ett besked i slutet av nästa vecka, sen går rektor på semester och är det inte klart då kan jag ju bara drömma om en dagisplats...
 
Sv: Inskolning

De har skyldighet att se till att det finns en dagisplats när du behöver den... Speciellt när du har stått i kö så pass länge... Visserligen vet jag att de på vårat dagis har blivit rekomenderade att börja inskolningen någon vecka in i augusti för att då har de delat upp på de olika avdelningarna igen, men det var några barn/familjer som det inte fungerade för så de har fått varit med lite redan nu för att underlätta för inskolningen i höst. Stå på dig och se till att du får besked! Själv var jag så pass "fräck" att jag valde att skola in på helt fel tid... :angel: Men för elin var det bra för då fick hon mycket mer uppmärksamhet än om hon hade kommit in med en hel ny grupp...
 
Sv: Inskolning

Jo, man tycker ju att det vore bättre om inte alla nya kom på en gång? Markus kom också in helt "fel" (april) och han fick ju en fröken helt för sig själv då...

Jag _får_ säkert börja den 1 aug redan, men då är ju inte ordinarie personal där så det är ju inget varken jag, Therese eller personalen vill. Så det blir ju per automatik så att jag får vänta. Att börja redan nu vore ju en bra idé men nu vet dom ju ännu inte vilket dagis hon hamnar på :smirk:.
 
Sv: Inskolning

Jag tycker oxå att det vore bättre för barnen att få börja "själva" men visst det "stör" ju en hel del av den vanliga verksamheten. Ialla fall på vårat dagis där de har skogsutflykt varje vecka med matsäck och är det hyfsat väder så äter de även lunch ute, men under inskolningsperioderna så ställer de in de utflykterna.

De borde ju ha så pass bra framförhållning så det vet vilket dagis det blir ialla fall... Och även om det inte är ordinare personal rakt över så borde det ju finnas någon som ska vara kvar... Inte lätt det där med inskolning... Och sen blir det bakslag ialla fall... Jag var "snäll" och gav elin ett jättelångt sommarlov förra året och det gjorde att vi fick lov att skola in henne på nytt för hon bara grät när hon skulle börja på dagis igen... i år kommer hon antagligen få gå lite någonstans mitt i oxå när bebisen i magen tänker titta ut... Men hon får ledigt nu efter midsommar så hon får lite ledigt med bara mig. Min karl kommer enbart att kunna ta ut två veckors semester pga att de ligger så pass mycket efter på jobbet... Förhoppningsvis blir det lugnare i höst så vi kan hitta på något då.
 
Sv: Inskolning

Nej, det är svårt. Men jag "vet" att om jag vore lite mer tillmötesgående så vore det lättare ;). Det finns nämligen ett "stort" dagis med flera avdelningar i "staden", där finns plats om jag vill det - men det vill jag inte... Dels har jag Markus på byskolan, och det vore bökigt att lämna på två olika ställen. Och dels gillar jag inte när det är så där stot och blir mest förvaring (men det är säkert jättebra).

Så om jag presasr för hårt blir nog bara svaret - "ja, du får lämna henne på xx-gården när du vill". Så de hjälper mig ändå att få den plats jag vill ha, därför känner jag att jag måste ha _lite_ överseende med att det tar längre tid. Men nu är snart överseendet slut...
 
Sv: Inskolning

Ja vill du ha henne på en speciellt förskola då blir det nog kinkigare... Så du får nog snällt vänta på besked och le glatt för att få som du vill...
 
Sv: Inskolning

Hos oss börjar barnen vid olika tidpunkter.
Verkar ju jättejobbigt att ha flera inskolningar sammtidigt, det är ju mera att göra då.
 
Sv: Inskolning

Där jag har jobbat/jobbar så har det varit "gruppinskolning" i med början runt 10-15/8. Sedan kan det komma enstaka barn vid udda tider på året. De flesta förskolor har inte full bemanning med ordinarie personal förrän någon/några veckor in i augusti.

Lycka till iaf!
 
Sv: Inskolning

Ska uppdatera mig själv lite för att få feedback.

Pratade med rektor nyss, och hon gav mig två alternativ:

1) En plats på det "stora dagiset", (där jag inte vill ha henne). Det ligger granne med mitt jobb och skulle alltså praktiskt passa ganska bra. Här får jag ha heltid, men det är non inte aktuellt eftersom jag kommer att jobba 50-75 %.

2) Plats hos en dagmamma 4 km hemifrån, på väg till jobbet. Hon har 4-5 barn och massor av hästar ;). Så det är ju ett bra ställe för Therese, helt säkert... Tyvärr är tiden här begränsad till tre dagar per vecka, 60 % jobbar hon så 8 tim per dag 3 dar i v.

Måste helst bestämma detta innan torsdag (ska naturligtvis hem och samråda med maken nu först men slänger ut lite här ändå).

Jag vill inte jobba mer än 75 %, helst mindre, men det vore ändå bra att ha chans att jobba 75 %. Den möjligheten har jag ju inte om jag väljer dagmamman.

Usch vad detta blir svårt nu, hjälp mig!
 
Sv: Inskolning

Även om dagmamman säkert är bra så skulle jag inte ta det alternativet. Tänk om DU kommer i situationen att du måste ha ditt barn på heltid? Då måste du byta ställe igen.
 
Sv: Inskolning

trixet är ju att ställa sig i kön och sätta upp ett datum som är nån månad tidigare än vad det är tänkt.
MIn svägerska hade (ifjol då) satt upp sig till 1 augusti och på samma dagis som vi fick plats, hon hade anmält det redan i januari, så hon var ute i god tid.
Men så ringde en av hennes vänner till dagis i juni och sa att det var panik, hon var tvingad att ha plats med det samma.
Och hon fick genast besked om att 1 august skulle hon få skola in, på "vårat" dagis.
Svägerskan fick däremot besked veckan efter att det ännu inte fanns någon plats till henne så hon fick vänta tills i september och då fick hon plats på ett dagis hon då inte sökt till...
Så hennes väninna gick alltså före kösystemet eftersom hon behövde plats med det samma!!!
Helsjukt.
Vi begärde plats till januari, fick erbjudande om en plats i mars, ville inte ha den då hon kunde garantera att vi fick plats på "vårat" dagis i augusti.
Så vi fick vänta 3 månader alltså från datumet vi sagt, innan vi fick nån plats över huvudtaget!!
Som tur var kunde vi ju ha sonen hemma tom längre än så... men de som inte kan det har det ju jättejobbigt!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 267
Senast: Destiny_D
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
861
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 491
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 970
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp