Bukefalos 28 år!

Inte sjuk men något är fel

Monkie

Trådstartare
Symtomen som smugit sig på sedan några år tillbaka är trötthet, orkeslöshet, koncentrationssvårigheter, ledsmärta som flyttar sig (kan ha ont i en axel en kväll för att på morgonen vakna upp med stela fötter), känsla av att vara matt i kroppen-inte ha full styrka, tappar mer hår än vanligt, lite nere men skulle inte säga att jag är direkt deppig, låg ämnesomsättning, blir inte med barn, frusen, lättirriterad. Haft problem med ätstörningar i perioder från och till som nu är under kontroll, men det ser jag som ett "självstående problem".

Jag sover bra, går och lägger mig i tid, äter bra, tränar regelbundet, är ute mycket, har ett bra jobb, relation som jag får säga är bra utifrån hur jag själv är just nu (- inte så glad över något). Jag har inget i livet som jag känner stressar mig utöver vad som är normalt.

Alla prover har alltid varit bra, jag är enligt alla prover kärnfrisk!

Jag har bokat en tid till ny läkare på en ny vårdcentral men har inget jättehopp om att få hjälp. Jag har alltid fått känslan av att läkarna tycker jag är gnällig och inte har "något riktigt" att komma med, deras svar är alltid att vi ska kolla med prover och sedan att jag ska återkomma om det inte går över. Vilket jag gjort någon gång i halvåret/året men då får jag samma svar. Jag har varit på vårdcentralen, på reumatologen, på kvinnoklinik med samma svar, inget är fel.

Min fråga är om ni kloka har några bra idéer om hur jag ska lägga fram det här? Att bara lägga fram det som jag gjort här har jag provat flera gånger. Får jag samma svar igen så känns det meningslöst att fortsätta tjata. Inget av symtomen sticker ut så mycket att det ensamt är ett jätteproblem, men snart tror jag att jag är så less på att aldrig må riktigt bra att jag kommer bli deppig och i så fall får jag säkert medicin mot det eftersom det är ett "riktigt" problem.
 
Mycket av symtomen stämmer, men jag vet inte om jag har tillräckligt ont för att känna att jag stämmer in på diagnosen? Smärta är inte huvudproblemet. Det är svårt att beskriva smärta, men jag skulle beskriva den som en 3:a av 10 de dagar jag har ont i någon led. Det känns, men stör inte om jag inte använder kroppsdelen och jag vaknar inte av detta på nätterna. Det stod också att det framförallt drabbade muskler, men även leder, jag känner av lederna men inget i musklerna.
 
Symtomen som smugit sig på sedan några år tillbaka är trötthet, orkeslöshet, koncentrationssvårigheter, ledsmärta som flyttar sig (kan ha ont i en axel en kväll för att på morgonen vakna upp med stela fötter), känsla av att vara matt i kroppen-inte ha full styrka, tappar mer hår än vanligt, lite nere men skulle inte säga att jag är direkt deppig, låg ämnesomsättning, blir inte med barn, frusen, lättirriterad. Haft problem med ätstörningar i perioder från och till som nu är under kontroll, men det ser jag som ett "självstående problem".

Jag sover bra, går och lägger mig i tid, äter bra, tränar regelbundet, är ute mycket, har ett bra jobb, relation som jag får säga är bra utifrån hur jag själv är just nu (- inte så glad över något). Jag har inget i livet som jag känner stressar mig utöver vad som är normalt.

Alla prover har alltid varit bra, jag är enligt alla prover kärnfrisk!

Jag har bokat en tid till ny läkare på en ny vårdcentral men har inget jättehopp om att få hjälp. Jag har alltid fått känslan av att läkarna tycker jag är gnällig och inte har "något riktigt" att komma med, deras svar är alltid att vi ska kolla med prover och sedan att jag ska återkomma om det inte går över. Vilket jag gjort någon gång i halvåret/året men då får jag samma svar. Jag har varit på vårdcentralen, på reumatologen, på kvinnoklinik med samma svar, inget är fel.

Min fråga är om ni kloka har några bra idéer om hur jag ska lägga fram det här? Att bara lägga fram det som jag gjort här har jag provat flera gånger. Får jag samma svar igen så känns det meningslöst att fortsätta tjata. Inget av symtomen sticker ut så mycket att det ensamt är ett jätteproblem, men snart tror jag att jag är så less på att aldrig må riktigt bra att jag kommer bli deppig och i så fall får jag säkert medicin mot det eftersom det är ett "riktigt" problem.
Jag antar att de kollade B12 o järndepåer? (alltså inte bara järn i blodet) och att du äter typ 500g frukt och grönt per dag (=C-vitamin).

(De är de saker jag testar att knapra i mig om jag tappar mer hår, går in i väggar, fryser, är trött jämt trots att jag sover, känner mig snurrig, får känsliga slemhinnor typ. Då brukar det lösa sig. Mina järnvärden var normala den gången jag tog prover för evigheter sedan, men järndepåerna väldigt låga. Annars inga idéer.)

(Antar att man kan ta hem provsvaren och googla dem också bara för att se om man ligger väldigt lågt men precis inom gränsvärden?)
 
Om det är erytrocyter och leukocyter så är det kollat.

Jag äter inte så mycket frukt, men mycket grönsaker. Tar tillskott i form av omega 3, zink, magnesium, B12, biotin, MSM och D-vitamin.
 
Jag skulle kunnat skriva din tråd för några år sedan.
De va ett helvete att stå i duschen med varmvatten på benen för att kunna gå i trappen, å ut till hästarna, på morgonen.
Jag trodde att jag va knäpp...
De va B-12 som va felet på mej, å efter att jag börjat få sprutor blev jag mej själv igen.:bump:
Vanliga tabletter hjälpte inte, till att börja med. Nu slipper jag sprutor, men kommer att få äta tabletter hela livet.

Vi har tydligen någon ärftlig B12 brist, som i alla fall morfar och alla hans syskon hade. Men de tog lite tid, och många prover innan en gammal garvad läkare kom problemet på spåret.

* Jenny *
 
Gick igenom provsvaren nu via journalen på nätet, hittade faktiskt inget svar på just B12 (om det inte ingår i något annat krångligt namn :) ).
 
Kan ju lägga upp vad jag vet har tagits, om det underlättar, alla dessa är tagna och normala:
POCT SR
Hb
Erytrocyter
EVF
MCV
MCHC
Leukocyter
Trombocyter
Natrium
ALAT
Kreatinin
ALP
Calcium
CRP
Kalium
Glukos
NitritPt-GFR
Albumin
TSH
Prolaktin, Östradiol, Progesteron, Folitropin, Lutropin, TSH
 
Och jag skriver samma sak som jag skrivit i fler trådar om liknande symtom:

Har de kollat efter antikroppar mot TBE?

Efterverkningarna av TBE är av precis den symtombilden, och man kan vara kärnfrisk (alltså de vanliga blodvärdena) enligt prover.

Jag var kärnfrisk enligt proverna, men hade symtom liknande dina, tills en stafettläkare på VC tänkte lite utanför boxen och testade för antikroppar mot lite ovanligare sjukdomar som TBE.

Det var TBE jag hade haft. Infektionen hade jag haft många år före provet, med successivt ökande mängd problem av diverse värk, trötthet, fumlighet, minnesstörningar med mera.
TBE tar månader, eller år på sig för att utveckla sina efterräkningar.
Det är 10 år sedan jag fick fästingen som gav mig TBE, och det förvärras fortfarande.
 
Och jag skriver samma sak som jag skrivit i fler trådar om liknande symtom:

Har de kollat efter antikroppar mot TBE?

Efterverkningarna av TBE är av precis den symtombilden, och man kan vara kärnfrisk (alltså de vanliga blodvärdena) enligt prover.

Jag var kärnfrisk enligt proverna, men hade symtom liknande dina, tills en stafettläkare på VC tänkte lite utanför boxen och testade för antikroppar mot lite ovanligare sjukdomar som TBE.

Det var TBE jag hade haft. Infektionen hade jag haft många år före provet, med successivt ökande mängd problem av diverse värk, trötthet, fumlighet, minnesstörningar med mera.
TBE tar månader, eller år på sig för att utveckla sina efterräkningar.
Det är 10 år sedan jag fick fästingen som gav mig TBE, och det förvärras fortfarande.
Det tror jag inte att de kollat! Vet inte om man kan komma och be om alla dessa prover själv? Mina symptom verkar stämma på det mesta jag kollar upp, så himla diffust!
 
Jag har exakt samma symtom inkl barnlösheten men tänker att det är en samling av olika diagnoser.

Har aldrig blivit fästingbiten. Reumatolog menar psoriasisartrit. Folk med fibro menar att det är fibro.

Sen har jag dessutom mycket migrän.
 
TSH-referensintervallen är stor och en del landssting går på en gammal (för hög). Vad hade du i TSH?

Det du beskriver låter väldigt mycket som hypothyreos.
Jag har själv varit inne på det och tillochmed funderat på att be att få prova medicin. Men mitt TSH låg på 1,85 så vet inte om det är så troligt att jag kommer få testa! T3 och T4 verkar inte vara taget fast att jag själv föreslog att det kunde vara något med sköldkörteln.
 
Jag har exakt samma symtom inkl barnlösheten men tänker att det är en samling av olika diagnoser.

Har aldrig blivit fästingbiten. Reumatolog menar psoriasisartrit. Folk med fibro menar att det är fibro.

Sen har jag dessutom mycket migrän.
Jag har haft psoriasisartit som förslag på diagnos också, men reumatologen jag var hos satte diagnosen ledsmärta ospecifik. Jag har blivit fästingbiten nån gång, men den har aldrig hunnit börja suga utan bara hakat sig fast.

Migrän hade jag mycket som ung, inte så mycket senaste tiden, nån gång vartannat år bara.
 
Om det är erytrocyter och leukocyter så är det kollat.

Jag äter inte så mycket frukt, men mycket grönsaker. Tar tillskott i form av omega 3, zink, magnesium, B12, biotin, MSM och D-vitamin.
Nej Serum-ferritin, serumjärn. Man kan tydligen ha tillräckligt med järn i blodet, men för lite i depåerna (lever, mjälte, benmärg) och det påverkar. Jag vet väldigt lite om det men det verkar som att kroppen försöker ha tillräckligt med järn i blodet men tömmer depåerna för att få det.
(Jag tex reagerade väldigt på låga depåer trots typ normala blodvärden och åt 200 mg järntabletter om dagen länge. Vilket löste problemet :) tills jag inte ätit järntabletter på ett tag, då kommer det tillbaka. Typ 4 st i månaden vid mens verkar räcka för att hålla det borta nu.)

kopierar lite text
Järnbrist uppkommer på grund av negativ järnbalans (förlusterna är större än tillförsel/absorption). Först töms järndepåerna (S-Ferritin sjunker, löslig transferrinreceptor stiger), sedan blir erytropoesen järnbristig (S-Fe sjunker, S-TIBC d v s transferrin stiger, transferrinmättnaden sjunker) och till sist uppstår en mikrocytär anemi. MCV sjunker sakta och blir som lägst när den sista normocyten har lämnat cirkulationen. Uttalad järnbrist kan finnas även utan påtagligt lågt Hb och MCV, och en patient kan höja dessa inom referensintervallen genom järnbehandling. Man har då behandlat en individuell järnbristanemi.

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=335

Sedan varierar ju siffrorna om hur vanligt det är mellan olika platser på internätet. Denna säger extremt ovanligt, andra säger att det är typ hälften av alla flickor som har det efter mens. Själv är jag lite förvirrad :).

(Ingen har tex kollat möjliga orsaker på mig, att dricka mycket te, äta lite under normalmängden kött och kanske vara lite dålig på frukt, träna medelmycket, verkar räcka för mig för att få det, eller så har jag något allvarligt sedan 20 år tillbaka :D)
 
Senast ändrad:
Gick igenom provsvaren nu via journalen på nätet, hittade faktiskt inget svar på just B12 (om det inte ingår i något annat krångligt namn :) ).
Tror B12 kan ge pirrningar, myrkrypningar och yrsel om man har för lite, känslig tunga för starka kryddor, nervproblem. (om man bara internetläser)
 
Kan ju lägga upp vad jag vet har tagits, om det underlättar, alla dessa är tagna och normala:
POCT SR
Hb
Erytrocyter
EVF
MCV
MCHC
Leukocyter
Trombocyter
Natrium
ALAT
Kreatinin
ALP
Calcium
CRP
Kalium
Glukos
NitritPt-GFR
Albumin
TSH
Prolaktin, Östradiol, Progesteron, Folitropin, Lutropin, TSH
Hittar inget serumjärn... men de kanske ändrat förkortning. HB kan vara normalt och serumjärn dåligt. (det var så jag hade, sov jämt, tappade päls osv)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
853
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 547
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 063
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 566
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp