Bukefalos 28 år!

Intuniv och alkohol?!

Det är jag ytterst tveksam till att ni gjort.
Självklart är du det :)


Okej. Jag tycker att en läkare ska kunna vara öppen för att diskutera kring ens mediciner och att förklara hur dom fungerar och påverkar en.
Knappast. Ett nej till kombination med viss medicin och alkohol är under inga som helst omständigheter diskuterbara med läkare.

Edit: Inte i syfte att påverka läkaren till att "godkänna" alkoholkonsumtion...vilket jag antar är vad du syftar på.
Att diskutera med motargument för att försöka få patienten att förstå varför man inte ska dricka alkohol med viss medicinering, det är en helt annan sak.
 
Senast ändrad:
Ja, att diskutera kring sina mediciner ska man såklart kunna göra. Men detta med alkohol och medicin är ju inte så mycket att diskutera kring, och det borde ligga i ditt intresse att följa läkares råd (som dessutom är uppbackat av FASS i detta fall). Men ja, jag håller med om att det låter som informationen kanske hade kunnat vara bättre, att det låter som att du behövde mer konkret och lättbegriplig information.

Men jag tycker faktiskt att det är väldigt intressant!
Jo men verkligen, dock är den nuvarande läkaren inget att hurra för direkt :meh:
 
Självklart är du det :)



Knappast. Ett nej till kombination med viss medicin och alkohol är under inga som helst omständigheter diskuterbara med läkare.

Varför är det så självklart? Eller va?
Fast den läkaren säger så om ALL medicin, inte just Intuniv. Och jo, att kunna prata om det är något en ska kunna göra, tycker jag.
 
När jag ser såna här frågor oavsett var jag sett dom om alkohol så frågar jag mig "är alkoholen så jäkla viktig så man bara MÅSTE ha den"? Är det så har man tydliga problem. Om nu någon opponerar sig mot det så har jag sett alkoholens verkningar från många sidor, jag har haft en kompis som först bleb alkis "på riktigt" för att i förlängningen supa ihjäl sig samt flera vänner och bekanta som druckit både matlagningsvin och t-sprit. Själv har jag aldrig haft nåt sug efter några droger, aldrig rökt och aldrig varit kanonfull utan det har max blivit 2-3 glas vin på en hel midsommar som mest medan omgivningen raglat runt, spytt ner sig, pissat i byxorna och skitit i rabatten. :wtf:
 
Varför är det så självklart? Eller va?
Fast den läkaren säger så om ALL medicin, inte just Intuniv. Och jo, att kunna prata om det är något en ska kunna göra, tycker jag.
Därför att det framgår så tydligt, därför är det självklart.
Att det är all medicin just för dig, är väl inte så konstigt?
 
När jag ser såna här frågor oavsett var jag sett dom om alkohol så frågar jag mig "är alkoholen så jäkla viktig så man bara MÅSTE ha den"? Är det så har man tydliga problem. Om nu någon opponerar sig mot det så har jag sett alkoholens verkningar från många sidor, jag har haft en kompis som först bleb alkis "på riktigt" för att i förlängningen supa ihjäl sig samt flera vänner och bekanta som druckit både matlagningsvin och t-sprit. Själv har jag aldrig haft nåt sug efter några droger, aldrig rökt och aldrig varit kanonfull utan det har max blivit 2-3 glas vin på en hel midsommar som mest medan omgivningen raglat runt, spytt ner sig, pissat i byxorna och skitit i rabatten. :wtf:

Jag förstår och respekterar dina åsikter.
Däremot om jag ser liknande frågor som denna så lägger jag oftast ingen värdering i det. Om inte personen i fråga faktiskt frågar om folks åsikter, då är det ju en helt annan sak. Jag har också sett, på väldigt nära håll, hur alkohol (och andra droger) förstört folk. Och det är supertråkigt såklart.
Kanske uppfattas den här tråden helt annorlunda mot hur jag faktiskt menar. Det är mycket möjligt. För jag vet att skulle någon här inne känna mig eller veta hur mitt liv ser ut, så skulle vissa åsikter och påståenden inte ha sagts. Jag har heller aldrig varit kalasfull, aldrig haft en minneslucka och aldrig spytt eller på något sätt farit illa av någon drog (och nej, jag har inte provat en enda drog förutom alkohol och socker då... Receptbelagda mediciner räknas inte). Jag är alltid den som är nykter/mest nykter (dricker alltså som max som du, 2-3 glas vin eller liknande mängd cider, alternativt någon drink) när det vankas alkohol. Helt enkelt för att jag är alldeles för rädd för alkoholens negativa sidor.
Med det sagt så dömer jag verkligen dom som vill supa sig redlösa eller missbruka droger. Tragiskt absolut, men jag dömer inte. Vuxna människor får göra som dom vill så länge det inte skadar någon annan.
 
Varför är det så självklart? Eller va?
Fast den läkaren säger så om ALL medicin, inte just Intuniv. Och jo, att kunna prata om det är något en ska kunna göra, tycker jag.

Vad exakt är det du vill prata om? Läkare har oftast kort om tid och att de säger att en medicin inte ska kombineras med alkohol bör väl räcka? Eller är det att vill du veta vad som kan hända så att du kan väga för och emot om det är värt risken att inte följa läkarens råd?
 
Jo, jag tycker att det är konstigt att det gäller exakt alla piller. Eller varför är inte det konstigt?
Jag är smått övertygad om att de faktiskt menade att du inte ska dricka alkohol med de mediciner du tar. Alls. Och därför säger de att det gäller alla dina mediciner.
Men självklart är det generella rådet att inte blanda alkohol och medicin, det är väl inte så konstigt? Och det är heller inte så konstigt att läkare avråder från det då alkohol har en tendens att förvärra biverkningar.
Jag ser liksom inte problemet i att de avråder, varför gör du det?
 
Vad exakt är det du vill prata om? Läkare har oftast kort om tid och att de säger att en medicin inte ska kombineras med alkohol bör väl räcka? Eller är det att vill du veta vad som kan hända så att du kan väga för och emot om det är värt risken att inte följa läkarens råd?

Det beror på vilken medicin det gäller och vilken läkare det är. Men jag har såna extrema kontrollbehov vilket gör att jag vill veta hur medicinen fungerar, helt enkelt.
 
Jag är smått övertygad om att de faktiskt menade att du inte ska dricka alkohol med de mediciner du tar. Alls. Och därför säger de att det gäller alla dina mediciner.
Men självklart är det generella rådet att inte blanda alkohol och medicin, det är väl inte så konstigt? Och det är heller inte så konstigt att läkare avråder från det då alkohol har en tendens att förvärra biverkningar.
Jag ser liksom inte problemet i att de avråder, varför gör du det?

Varför skulle det just gälla enbart mig?
Nej, det är inte konstigt att en läkare generellt ger rådet att inte dricka alkohol när en medicinerar. Jag tror till och med att jag har skrivit det tidigare i tråden, att jag inte tycker att det är ett dugg märkligt.

Vart någonstans kan du läsa att jag har skrivit att jag ser ett problem i att de avråder alkohol?
 
Det beror på vilken medicin det gäller och vilken läkare det är. Men jag har såna extrema kontrollbehov vilket gör att jag vill veta hur medicinen fungerar, helt enkelt.

Läste Fass. Googla mm

Finns hur mycket som helst om du bara lägger ner tid på det.
 
Varför skulle det just gälla enbart mig?
Nej, det är inte konstigt att en läkare generellt ger rådet att inte dricka alkohol när en medicinerar. Jag tror till och med att jag har skrivit det tidigare i tråden, att jag inte tycker att det är ett dugg märkligt.

Vart någonstans kan du läsa att jag har skrivit att jag ser ett problem i att de avråder alkohol?
För att det är dig läkaren har pratat med? Det är dig läkaren har avrått, det är dina mediciner ni har diskuterat, det är du som har frågat om alkohol. Därav att det gäller enbart dig i detta fallet.
 
Det beror på vilken medicin det gäller och vilken läkare det är. Men jag har såna extrema kontrollbehov vilket gör att jag vill veta hur medicinen fungerar, helt enkelt.
Då kan du fråga läkaren hur den fungerar o varför den inte får blandas med alkohol. Uppenbarligen har läkaren gjort samma bedömning som flera av oss som svarat i tråden, att du har ett riskbeteende när det gäller läkemedel o alkohol.
 
Har du extrema kontrollbehov rimmar det ju fruktansvärt illa med att frivilligt överväga risken att tappa just kontrollen. (likaså rimmar det väl rätt illa med emetofobi, som jag vill minnas att du har/haft problem med?)
Och nej, personliga erfarenheter borde definitivt inte väga tyngre än vad medicinskt kunniga säger.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 488
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
27 292
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 936
Senast: Trasten
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 823
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp