Bukefalos 28 år!

Intuniv och alkohol?!

Då kan du fråga läkaren hur den fungerar o varför den inte får blandas med alkohol. Uppenbarligen har läkaren gjort samma bedömning som flera av oss som svarat i tråden, att du har ett riskbeteende när det gäller läkemedel o alkohol.

Fast vadå riskbeteende?
 
Fast det är ju ganska komplicerat och inget en läkare kan lära dig på ett besök. Sen förstår jag inte varför du måste veta hur den fungerar med alkohol? Att den inte ska kombineras med alkohol borde räcka.

Men det spelar väl ingen roll vad DU eller någon annan tycker? Är jag intresserad av att veta det så kan jag väl få vara det utan att någon lägger in en värdering i det?
 
Har du extrema kontrollbehov rimmar det ju fruktansvärt illa med att frivilligt överväga risken att tappa just kontrollen. (likaså rimmar det väl rätt illa med emetofobi, som jag vill minnas att du har/haft problem med?)
Och nej, personliga erfarenheter borde definitivt inte väga tyngre än vad medicinskt kunniga säger.

Jag har inte sagt att det väger tyngre.
Det är dessutom väldigt mycket som inte går ihop gällande psykisk ohälsa och fobier. Jag har emetofobi samtidigt som jag har bulimi. Går det ihop? Nej! Har jag det? Ja. Helt ologiskt, men sen är ju fobier väldigt ologiska också.
 
Men det spelar väl ingen roll vad DU eller någon annan tycker? Är jag intresserad av att veta det så kan jag väl få vara det utan att någon lägger in en värdering i det?
Om du vill veta exakt hur mediciner fungerar med alkohol och är särskilt intresserad av det är det väl lämpligt att du söker kurser inom kemi, medicin etc? Inte att läkare ska försöka utbilda dig?
 
Om du vill veta exakt hur mediciner fungerar med alkohol och är särskilt intresserad av det är det väl lämpligt att du söker kurser inom kemi, medicin etc? Inte att läkare ska försöka utbilda dig?

Det har inget med utbildning att göra :P
 
För att var och varannan människa äter någon slags medicin idag och var och varannan människa dricker alkohol. Därav typ alla.

Men typ alla har nog inte samma restriktioner om alkohol som du har och typ alla äter inte mediciner man inte ska kombinera med alkohol.
 
Jag är smått övertygad om att de faktiskt menade att du inte ska dricka alkohol med de mediciner du tar. Alls. Och därför säger de att det gäller alla dina mediciner.
Men självklart är det generella rådet att inte blanda alkohol och medicin, det är väl inte så konstigt? Och det är heller inte så konstigt att läkare avråder från det då alkohol har en tendens att förvärra biverkningar.
Jag ser liksom inte problemet i att de avråder, varför gör du det?
Jag ser heller inte problemet, har läkaren sagt att det är så då är det ju bara att släppa det hela och göra nåt konstruktivt av den tid man annars lägger ner på att hitta ev. kryphål om nu några sådana till äventyrs skulle finnas. Case closed liksom! :up: Livet är alldeles för kort för att slösas bort på en massa onödigt.
 
Jag kikade på en medicin som jag åt från och till i flera år nu. Där stod att alkohol borde undvikas eftersom dess negativa effekter kunde förstärkas.

Lät jag bli alkohol när jag tog den? Nej.

Blev jag på något sätt dålig? Nej.

Men det hjälper ju inte dig ett dugg. Jag tog ansvar för mig själv och testade, det gick bra. Här vill du däremot att Bukepanelen ska gå i god för något som både läkare och Fass avråder från. Det är fullständigt solklart av trådstarten att det svar du ville ha var "typiskt överkänsliga läkare, jag äter just den medicinen och tar mig en praktfylla varje helg, funkar toppen". Jag fattar inte varför det är så svårt att erkänna det?

Gör som det står i Fass och låt bli. Eller testa. Men ingen här kan göra det åt dig.
 
Men typ alla har nog inte samma restriktioner om alkohol som du har och typ alla äter inte mediciner man inte ska kombinera med alkohol.

Men det är ju just det, att min läkare säger att det inte spelar någon roll vad en äter för mediciner.
 
Varför skulle var och varannan äta mediciner? Jag blandade inte alkohol och mediciner en enda gång under den tid jag åt mediciner. Tanken skulle aldrig ens slagit mig.

För att det är ju så. Det är så otroligt vanligt att folk idag äter någon typ av medicin.
Bara för att du avstår från alkohol när du äter medicin så betyder inte det att andra inte gör det. Och vad du gör är jag helt ointresserad av så länge du inte har någon erfarenhet av det jag frågade om i mitt första inlägg.
 
Jag ser heller inte problemet, har läkaren sagt att det är så då är det ju bara att släppa det hela och göra nåt konstruktivt av den tid man annars lägger ner på att hitta ev. kryphål om nu några sådana till äventyrs skulle finnas. Case closed liksom! :up: Livet är alldeles för kort för att slösas bort på en massa onödigt.

Det spelar väl ingen roll om du eller någon annan inte ser problemet. För det är ju inget problem för er. Men för mig är det det. Eller problem och problem. Snarare en undran. Och det som du anser vara onödigt kanske inte är det för någon annan.
 
Jag kikade på en medicin som jag åt från och till i flera år nu. Där stod att alkohol borde undvikas eftersom dess negativa effekter kunde förstärkas.

Lät jag bli alkohol när jag tog den? Nej.

Blev jag på något sätt dålig? Nej.

Men det hjälper ju inte dig ett dugg. Jag tog ansvar för mig själv och testade, det gick bra. Här vill du däremot att Bukepanelen ska gå i god för något som både läkare och Fass avråder från. Det är fullständigt solklart av trådstarten att det svar du ville ha var "typiskt överkänsliga läkare, jag äter just den medicinen och tar mig en praktfylla varje helg, funkar toppen". Jag fattar inte varför det är så svårt att erkänna det?

Gör som det står i Fass och låt bli. Eller testa. Men ingen här kan göra det åt dig.

Nej, det hjälper inte mig ett dugg. Däremot tycker jag fortfarande att det är intressant att höra andras erfarenheter. Med det sagt så betyder ju inte det att jag skulle supa mig redlös bara för att några på ett internetforum har gjort det utan några negativa effekter. Lite mer hjärna har jag än så har jag faktiskt. Och vad finns det att erkänna? Jag har väl knappast ljugit eller dragit på sanningen.
Nu hittar du ju bara på. Hade jag velat höra det så hade jag väl helt enkelt skrivit det. Tror du på riktigt att jag är så pass dum i huvudet att jag enbart skulle lyssna på dom som sa att det funkat för DOM med den kombinationen, intuniv och alkohol? Tror du att jag litar på allt som sägs på internet? Jag må vara blåögd och tro gott om alla, men jag är liksom inte korkad.
 
Vad jag upplevt så har 'mina' läkare varit väldigt icke-restriktiva när det kommit till alkoholkonsumtion och medicinering.

Men.

Jag har ett i stort sett obefintligt riskbeteende och min alkoholkonsumtion har blivit utvärderad av vården (flera gånger). En av de mediciner jag tog ett tag (Voxra) står på FASS att man inte bör kombinera med alkohol,

Vilket läkaren sa till mig. Men sedan kollade hon mina resultat och la till "din alkoholkonsumtion är så låg, att jag kan tillåta dig att ta en låg-alkoholcider nån gång i månaden eller smutta på ett glas vin. Men var medveten om att du antagligen kommer bli mer påverkad än vad du är van vid".

Läkaren hade alltså tillräckligt med information om mig för att göra ett väl avvägt beslut när det kom till medicinering och alkohol. Så, lyssna på din läkare. Alltid. De har en poäng.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 489
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
27 293
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 936
Senast: Trasten
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 823
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad är det här?
  • Ta studenten
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp