Bukefalos 28 år!

Ipren till hund?

Status
Stängd för vidare inlägg.

pippilotta

Trådstartare
Undrar varför man inte skall ge ipren till hund?
Min Basset Hound har hälta emellanåt , vilket är vanligt på rasen och har fått rekommenderat av uppfödaren att ge 1/2 400mg ipren 2 ggr / dag, men läste någonstans att man inte skall ge det till hund, vill bara veta varför?
 
Sv: Ipren till hund?

Det är för att Ipren är giftigt. Vi människor klarar av att äta en viss mängd Ipren innan levern slås ut. Hundar klarar det inte lika bra som vi gör utan blir förgiftade. Om hundarna ska äta vanliga värktabletter så ska det vara Magnecyl. Men är det så att hunden regelbundet måste äta något mot värk så kontakta veterinären och få Metacam eller Rimadyl utskrivet. Det är anpassat för djur (även om det finns hundar som slås ut av det också) Jobba även med att förebygga värken. Glucosamin och/eller fiskolja om det sitter i hundens leder.
 
Sv: Ipren till hund?

Varför inte fara till veterinär, ta reda på exakt varför hunden haltar och därefter få medicin som är av rätt typ och dos till just din hund?
 
Sv: Ipren till hund?

Basset har just detta problemet med hälta.
Det är en rasåkomma som dom tyvärr får dras med.
Jag vet att det inte finns något att göra mot det mer än att ge värktabletter just när det dyker upp, det ger med sig efter en dag eller två med medicin så det är ingen långvarig behandling.

Hade jag inte vetat att det är en rasåkomma så naturligtvis hade jag gått till veterinären.
 
Sv: Ipren till hund?

Krokiga ben och snabb tillväxt är en av orsakerna.
Detta är något som man aldrig kommer tillrätta med tyvärr.

Det allra vanligaste bekymret är troligen frambenshälta hos växande hundar.
Orsakerna till denna varierar emellertid. De flesta fallen kan lite löst klassas som växtvärk.
Trots att benen är korta, får man inte glömma bort att Basseten är en stor hund med mycket grov benstomme.
Brist på eller obalans mellan kalk, vitaminer och näringsämnen under tillväxten, liksom alltför kraftig motion yttrar sig därför lätt (liksom hos andra raser) i hälta.
Skulle man råka ut för detta med sin valp, bör man ta kontakt med uppfödaren och med honom eller henne noggrant gå igenom valpens matsedel.
Eventuellt kan veterinärbesök bli nödvändigt, vänd er då gärna till någon som uppfödaren rekommenderar.
Det finns emellertid även allvarligare former av frambenshälta och i dessa fall ligger orsaken just i de korta benen.
De i sammanhanget intressanta skelettbenen är de vid vid armbågsleden, dvs radius (strålbenet) och ulna (armbågsbenet) i underarmen och humerus (övearmsbenet). Humerus har ledytor både mot radius och ulna och passar väl in i den halvmåneformade inskärningen på ulna. Processus anconeus vilar i en grop i humerus.
Längtillväxten i benen sker vid epifyslinjerna, där alltså broskceller bildas och sedan ersätts av ben. Vanligen har benen två dylika tillväxtzoner, en i sin övre och en i sin nedre ända.
Ulna utgör ett undantag, visserligen finns två epifyslinjer, men den övre tjänar som tillväxtzon endast för ulnas översta del, dvs olecranen och benets verkliga längtillväxt sker uteslutande från den nedre epifyslinjen. Aktiviteten i denna är synnerligen stor och tillväxten av ulna lyckas därför hålla jämna steg med radius.
När valpen har uppnått ungefär 3 månaders ålder avstannar emellertid brosk och därmed benbildningen i detta ulnas enda tillväxtområde.
Radius forsätter att växa och givetvis måste därför vissa förändringar äga rum. Ulna är fixerad i sin nedre ände, däremot inte så kraftigt i sin övre och när radius växer dras därför ulna ner. Detta medför att det blir ett glapp uppe i leden, mellan humerus och ulna fås en liten månskäreformad springa.
Denna förskjutning av ulna är inte tillräcklig för att låta radius växa obehindrat, följden blir att radius vrids z-formigt och benet får sin karakteristiska krokiga form. Ovannämnda förändringar i armbågsleden inträffar hos alla bassets som håller på att växa. Stabiliteten i leden minskar givetvis på grund av detta och kroppen reagerar med nybildning av ben runt leden, vilket gör att leden hos en vuxen Basset inte är svagare än en helt normal armbågsled. Under uppväxten är det däremot inte ovanligt att valpen reagerar med hälta.
Hältan är vanligen intermittent, dvs den kommer och går och börjar vanligen visa sig när valpen är ungefär 3 månader gammal och är helt försvunnen vid ungefär ett till två års ålder dvs när valpen vuxit färdigt.
Under de perioder valpen visar hälta ska den vila så mycket som möjligt.
Några andra åtgärder kan man inte vidtaga.
Långt ifrån alla valpar drabbas av hälta, trots att de allihop har samma "defekt" i leden. Inte heller har man kunna finna någon korrelation mellan grader av hälta och defektens svårighetsgrad, dvs storleken på springan i leden. Vilka faktorer förutom själva ledbesvären som bestämmer om hunden ska visa hälta eller ej, vet man inte. I vissa fall blir neddragningen av ulna så kraftig att processus anconaeus bryts av. Denna lilla benspets sitter ju inkilad i ett hål på humerius och orkar inte stå emot hur mycket spänning som helst.
I dessa fall kan man räkna med att hunden alltid reagerar med hälta.
Den väldiga obalans som då råder mellan radius och ulnas tillväxt brukar också visa sig genom att benet även utifrån sett blir mycket krokigt.
Dessa fall kan man tyvärr inte vänta sig ska läka ut av sig självt, utan operation är nödvändig om hunden skall bli frisk igen.
Operationen är i princip mycket enkel, man kapar av ulna på mitten (man framställer alltså en fraktur).
Ulna dras isär, den övre delen kommer åter upp i nivå med processus anconaeus, som får möjlighet att läka fast och den nedre kan ge efter för den neråtriktade dragningen. Avståndet mellan de båda delarna kan bli upp till ett par centimeter, men detta repareras av kroppen genom ben nybildning. Resultatet av operationen brukar bli mycket bra.
Man ska dock inte glömma bort att de allra flesta av dessa fall läker ut av sig själv, bara hunden får växa färdigt.
 
Sv: Ipren till hund?

Hej!

Min hund hade hältor av och till under hans första levnadsår. Jag
blev ordinerad av veterinär att ge honom en halv barnalbyl (Albyl minor) 2-3 ggr/dag och det funkade jättebra.

Katrin
 
Sv: Ipren till hund?

Jättefint kopierat, men eftersom du inte varit till vet. och kollat din hund, så vet du ju inte exakt vad din hunds hälta beror på och kan heller inte ge hunden adekvat behandling.
 
Sv: Ipren till hund?

Detta är sådant som jag själv satt i hop på www.bassethound.se.
(Har även satt i hop mer saker på den sidan.)

Jag har haft Basset sedan -94, och vet att detta är en rasåkomma, som man tyvärr får leva med.
Jag är väldigt "inne" i rasen och vet vad det handlar om, har kontakt med dom flesta uppfödare och alla vet att det finns inget att göra mot hältan, det är som när ett barn har "växtvärk"

Vet också att det finns Bassethound ägare som låtit operera sina hundar just p.g.a felaktig behandling och hältan har blivit värre.
 
Sv: Ipren till hund?

Detta är sådant som jag själv satt i hop på www.bassethound.se.
(Har även satt i hop mer saker på den sidan.)

Jag har haft Basset sedan -94, och vet att detta är en rasåkomma, som man tyvärr får leva med.
Jag är väldigt "inne" i rasen och vet vad det handlar om, har kontakt med dom flesta uppfödare och alla vet att det finns inget att göra mot hältan, det är som när ett barn har "växtvärk"

Vet också att det finns Bassethound ägare som låtit operera sina hundar just p.g.a felaktig behandling och hältan har blivit värre.

Tråkigt att din hund har ont i benet. Men som tidigare inlägg skrivit så är värktabletter innehållande ämnet ibumetin (Ibumetin och Ipren)och paracetamol (alvedon, curadon) giftigt för hundar. Däremot tål hundar acetylsalicylsyra (knepigt ord att stava, så ursäkta om det är fel)... som är det värksamma ämnet i bland annat magnecyl.

Tråkigt tycker jag dessutom att det är när uppfödare av en ras accepterar att hundarna skall dras med värk... och resonerar att det är inget att göra åt. Speciellt som det från börja är en jakthundsras som borde klara att ta sig fram i naturen utan värk i benen.

Allt går att göra nåt åt om rasklubben vill ändra på det. Men det handlar då om att sätta upp ett bekämpningsprogram för åkomman och då kanske en stor del av avelsmatrealet försvinner.

Oavsett om det är en rasbunden åkomma som inte är nått att göra åt eller om det är något som drabbat den enskillde individen så skulle jag ändå rekommendera att du tog hunden till en veterinär.
Största anledningen till det är att veterinärer har möjlighet att skriva ut värktabletter som är avsedda för hundar och inte människor.
 
Sv: Ipren till hund?

Jo, självklart behöver han till veterinären och få medicin för just hundar, men som det är just nu så har jag Wilma inlagd i Skara och kan tyvärr inte ta honom till veterinären (pengarna räcker inte), skall höra om dom i skara kan skriva ut ett recept på Rimadyl eller Metacan.
 
Sv: Ipren till hund?

Kan du inte låna av nån??? Jag är inte ute efter tjafs men man ska alltid vara beredd på att det kan hända saker och det är ju synd att en hund får lida bara för att man inte har råd..
 
Sv: Ipren till hund?

Om du har en veterinär till din hund som följer hans "åkomma" och det är så att hunden behöver smärtlindring regelbundet så kommer du också att få utskrivet och behöver inte åka in varje gång han blir halt utan bara komma på regelbundna återbesök. Då får han smärtlindring anpassat för hund, med känd dosering och käda biverkningar och du har en ansvarig vet som skrivit ut medicinen. Betydligt bättre och säkrare för din hund än att ställa egna diagnoser och mixtra med egen medicin.
 
Sv: Ipren till hund?

Men om man VET vad som är fel så behöver man ju inte åka till vet??? Det räcker väl om man får ett recept utskrivet...Det är nog långa köer till vet än att folk okynnesåker dit för saker man ändå vet kommer att ske...i detta fallet ett utskrivet recept...
 
Sv: Ipren till hund?

Jag har aldrig varit med om att veterinären skriver ut recept om man inte varit där. Jag har alltid fått komma in. Fast jag vetat att min hane haft problem med panosteit.
 
Sv: Ipren till hund?

Ok, det var lite dumt formulerat...JAG kan få recept utskrivna utan att vara där. Min hund blir halt lite då o då, men inte åker jag till veterinären med honom varje gång.
 
Sv: Ipren till hund?

Jo, självklart behöver han till veterinären och få medicin för just hundar, men som det är just nu så har jag Wilma inlagd i Skara och kan tyvärr inte ta honom till veterinären (pengarna räcker inte), skall höra om dom i skara kan skriva ut ett recept på Rimadyl eller Metacan.

Usch ja.. aldrig roligt när pengarna tryter... Om det är ett kännt problem inom rasen så borde veterinären kunna skriva ut ett recept. I alla fall till att börja med.

Annars rekommenderar jag att du i stället för Ipren använder dig av en halv magnecyl morgon och kväll.....
 
Sv: Ipren till hund?

Ok, det var lite dumt formulerat...JAG kan få recept utskrivna utan att vara där. Min hund blir halt lite då o då, men inte åker jag till veterinären med honom varje gång.

Jag vet att om man varit hos vet och fått hältan utredd och sedan recept på medicin och hunden får tillbaka åkomman inom 1 år och har samma symptom så kan vet skriva ut recept men händer det utanför 1 år så måste man åka in.
 
Sv: Ipren till hund?

Men om man VET vad som är fel så behöver man ju inte åka till vet??? Det räcker väl om man får ett recept utskrivet...Det är nog långa köer till vet än att folk okynnesåker dit för saker man ändå vet kommer att ske...i detta fallet ett utskrivet recept...


TACK!
Jag mixtrar inte med egna mediciner utan följer uppfödarens råd i det här läget, och hon sa till mig detta om Ipren, för det har hon gett hundarna när dom är haltar, visste inte att det var giftigt för hundar, skall självklart prata med veterinären om detta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
1 573
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 994
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 478
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 630
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp