Bukefalos 28 år!

Irriterande detaljer i tv-serier.

Jag irriterar mig på att när långhåriga på tv pratar i telefonen och har håret mellan luren och örat. Det kliar i hela mig när jag tänker på att ha håret emellan.

Jag stör mig även på att hästar gnäggar oavbrutet. Om någon leder en häst så gnäggar och hummar den hela tiden. Mina hästar gnäggar när de ser mig, eller när de blir lämnade ensamma.
 
Serier som ska utspela sig i en särskild tidsepok, lår säga 1500 talet. Och så är kläderna så långt ifrån rätt tidsepok :banghead:
Jag stör mig även på filmer som ska föreställa vara historisk tid och alla kvinnor är så förbannat sminkade! :banghead: Nej, de hade inte massor med mascara och annan skit, ge mig sminkade människor som ser osminkade ut på film. :rage:

Eller där huvudrollsinnehavaren ser ut att aldrig stiftat bekantskap med varesig kam eller borste i hela sitt liv, när alla andra runt omkring är välkammade, även ev vildar. Det är hur enkelt som helst att veta att det är den personen som avses om någon letar efter den innan någon ens sagt ett ord. Tänk om det vore så enkelt i livet? Man behöver inte ens fråga utan det är bara att gå till den som klivit direkt ur sängen med oborstat hår och gårdagens smink på. :meh:
 
För något år sedan följde jag lite sådär halvhjärtat med pretty little liars när det kom på tv. Varför jag ens tittade vet jag inte, för jag höll på att bli vansinnig nästan varje gång.
Huvudpersonerna har någon som förföljer dem och kollar allt vad de gör, vilket skulle få vilken vanlig människa som helst att bli galet paranoid, men icke dessa personer, nehej nej. De lämnar dörrar olåsta, telefonerna glömmer de efter sig överallt, lappar med hemlig/viktig information lämnas fram hur som helst. De är ju t.o.m. slarvigare än "vanliga" personer :banghead:
 
För något år sedan följde jag lite sådär halvhjärtat med pretty little liars när det kom på tv. Varför jag ens tittade vet jag inte, för jag höll på att bli vansinnig nästan varje gång.
Huvudpersonerna har någon som förföljer dem och kollar allt vad de gör, vilket skulle få vilken vanlig människa som helst att bli galet paranoid, men icke dessa personer, nehej nej. De lämnar dörrar olåsta, telefonerna glömmer de efter sig överallt, lappar med hemlig/viktig information lämnas fram hur som helst. De är ju t.o.m. slarvigare än "vanliga" personer :banghead:
Hahahaha åh jag känner så igen irritationen. Kollar PLL när jag jobbar och jag slås varje gång dessutom av hur osympatiska de olika karaktärerna är :o :D

Men ja, det är så mycket som är galet i den serien alltså! Fast det är lättsmält underhållning :angel:
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Men ja, det är så mycket som är galet i den serien alltså! Fast det är lättsmält underhållning :angel:

Galet och lättsmält, jo :D
Jag tror att det var i samband med en flytt, så dit jag flyttade fanns inte den kanalen som jag kollat PLL på, och på så vis kom jag mig ur det träsket :angel::D
 
Tittade förr en del på sg-1 och blev irriterad på när någon försvann till en annan dimension och kan gå genom väggar och han inte ta något då dom är i en annan dimension men hur kommer det sig att dom inte trillar genom golvet:banghead:

Enkelt svar: Budget. Både TNG och Angel (en hel del andra, det är en sciffy kliché) har haft nästan exakt samma koncept och det är alldeles för dyrt att filma FX med folk som sjunker genom golven osv. Så ja, gå genom ett skrivbord och en vägg en eller två gånger för att visa oj, annan parallell dimension/spöke och sedan ser man hur de andra karaktärerna diskret öppnar och låter dörrar öppna osv.
 
Hmmm...:cautious: men ändå! :wtf: Snusk! Bös! Baggel! Fotsvett av episka mått! :D

Eh fast det är väl Sverige och en del hygieniska länder i mellan östern och asien som har hela, ta av dig på fötterna när du kommer in i ett hus. Herregud i England har de heltäckningsmattor överallt och tar inte av sig skorna, i det engelska slaskvädret. Jag har alltid undrat hur sjutton folk gör, dammsuger 10ggr per dag?!? :yuck:
 
Sjukvårdsfelaktigheter. Ffa det där fantastiska preparatet som injiceras på halsen och som gör personen medvetslös direkt. Dels vill jag patentera preparatet och dels vill jag vara lika bra på att pricka kärlen på halsen som de är på filmerna... tänk att slippa frustrationen i att ha försökt få in den j-la slangen i halskärlet i 20 minuter och inte lyckats *paradiset* :D
Eller där mordoffret dör direkt, för att nån injicerat insulin. Långsam plågsam död är nog mer verkligt.
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Jag stör mig även på filmer som ska föreställa vara historisk tid och alla kvinnor är så förbannat sminkade! :banghead: Nej, de hade inte massor med mascara och annan skit, ge mig sminkade människor som ser osminkade ut på film. :rage:

På samma tema. Jag stör mig alltid på alla historiska filmer där man minutiöst fixat kostymer och miljöer men där hästarna har moderna sadlar/träns/bett. :rage: Jag vet inte ens om jag sett en historisk film där det varit tidstypisk hästutrustning. Dessutom används det ofta helt fel hästtyper i filmerna. Förr var ju hästarna rejält mycket mindre, inte stora halvblod som brukar vara i filmerna.
 
På samma tema. Jag stör mig alltid på alla historiska filmer där man minutiöst fixat kostymer och miljöer men där hästarna har moderna sadlar/träns/bett. :rage: Jag vet inte ens om jag sett en historisk film där det varit tidstypisk hästutrustning.

Håller med, men samtidigt kollar man på historiska bett/träns/annan utrustning så pratar vi inte direkt modern djurhållning. Särskilt betten var ofta mycket skarpa och att stoppa in dem i munnen på hästen idag bara för att få till en autentisk känsla känns inte befogat, så nej, där är jag helt ok med att hästarna har enkla tränsbett.

Här är några historiska bett, jag skulle nog inte vilja ha det i munnen på någon häst, särskilt inte om ryttaren är skådis och inte särskilt skickligt.

https://www.google.se/search? q=historical+horse+bits&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjDkNv658HSAhVLBSwKHb6qD1QQ_AUICCgB&biw=683&bih=393

Så nej där är jag glad att man inte bryr sig om att vara historiskt korrekt.
 
Håller med, men samtidigt kollar man på historiska bett/träns/annan utrustning så pratar vi inte direkt modern djurhållning. Särskilt betten var ofta mycket skarpa och att stoppa in dem i munnen på hästen idag bara för att få till en autentisk känsla känns inte befogat, så nej, där är jag helt ok med att hästarna har enkla tränsbett.

Här är några historiska bett, jag skulle nog inte vilja ha det i munnen på någon häst, särskilt inte om ryttaren är skådis och inte särskilt skickligt.

https://www.google.se/search? q=historical+horse+bits&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjDkNv658HSAhVLBSwKHb6qD1QQ_AUICCgB&biw=683&bih=393

Så nej där är jag glad att man inte bryr sig om att vara historiskt korrekt.
Fast det finns ju ett mellanting mellan 1600-talsstänger och röda gummiskivor...
 
Fast det finns ju ett mellanting mellan 1600-talsstänger och röda gummiskivor...

Verkligen!

@MJLee Som Migo säger så finns det ju mellanting... Tränsbettet har funnits med från början och kan man sy upp kostymer kan man väl låta smida enkla tränsbett (vilket jag antar de flesta hästar hade, bortsett från högreståndspersoner). Om man ändå vill ha ett äldre stångbett för utseendets skull behöver ju inte mundelen som inte syns vara autentisk. :)
 
Fast det finns ju ett mellanting mellan 1600-talsstänger och röda gummiskivor...

Absolut, men nu pratar vi om anakronistiska bett. Tittar man på tex serier där handlingen utspelar sig på 1800-talet så inte bara reds merparten av hästarna med skarpa kandar, ofta tillsammans med ett martingal och hästarna som drar taxi i storstäderna bands upp så de tvingades gå med huvudet högt eftersom det ansågs som fint och svansarna kuperades.
 
Senast ändrad av en moderator:
Eh fast det är väl Sverige och en del hygieniska länder i mellan östern och asien som har hela, ta av dig på fötterna när du kommer in i ett hus. Herregud i England har de heltäckningsmattor överallt och tar inte av sig skorna, i det engelska slaskvädret. Jag har alltid undrat hur sjutton folk gör, dammsuger 10ggr per dag?!? :yuck:
I Nederländerna uppfattas man som ohövlig o oförskämd om man tar av sig skorna när man kommer hem till någon.
 
Jag har inte sett många serier/filmer där det förekommit röda tränsbett ringar, men jag antar att de finns. Som sagt, det är inte något som någonsin stört mig. Så milda bet som möjligt eftersom skådisen dessutom inte verkar vara världens bästa ryttare.
 
Apropå vad som ofta irriterar mig är att alla slott, ju äldre de är, desto sunkigare är de. Om en film/serie utspelar sig på tex 1300-talet så ska slottet vara nytt och fräscht för det var det då! Inte en halv grå ruin.

Och att fasaden är från medeltiden och interiörerna är från 1700-talet kan reta gallfeber på mig. Jag vet att det är svårt att hitta några slott som har kvar den medeltida planlösningen men det om något blir fel och anakronistiskt. :)
 
Eller där mordoffret dör direkt, för att nån injicerat insulin. Långsam plågsam död är nog mer verkligt.

Fast, nja, det där är inte riktigt sant, angående att det är plågsamt alltså. TMI men det är det inte. Särskilt inte om du tar en eller två sömntabletter innan så du slipper chocken när blodsockret dalar ner.
 
Fast, nja, det där är inte riktigt sant, angående att det är plågsamt alltså. TMI men det är det inte. Särskilt inte om du tar en eller två sömntabletter innan så du slipper chocken när blodsockret dalar ner.
Nja.
Har man attackerats av en mördare som injicerar insulin i din axel t.ex. så är knappast döden ögonblicklig. Det tar ett antal minuter ;)
Och du lär få ett rejält adrenalinpåslag när hjärnan börjar sakna sitt socker.

Inte sjunker du ihop direkt och avlider. Som i flera filmer/serier jag sett.

/diabetiker
 
Nja.
Har man attackerats av en mördare som injicerar insulin i din axel t.ex. så är knappast döden ögonblicklig. Det tar ett antal minuter ;)
Och du lär få ett rejält adrenalinpåslag när hjärnan börjar sakna sitt socker.

Inte sjunker du ihop direkt och avlider. Som i flera filmer/serier jag sett.

/diabetiker

Helt sant, det tar ett bra tag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp