Irriterande detaljer i tv-serier.

Sjukvårdsfelaktigheter. Ffa det där fantastiska preparatet som injiceras på halsen och som gör personen medvetslös direkt. Dels vill jag patentera preparatet och dels vill jag vara lika bra på att pricka kärlen på halsen som de är på filmerna... tänk att slippa frustrationen i att ha försökt få in den j-la slangen i halskärlet i 20 minuter och inte lyckats *paradiset* :D
 
Folk som kör bil och samtidigt pratar med passageraren i framsätet intill - och vänder på huvudet och tittar på passageraren medan de kör - i, typ, tio sekunder. Hade jag tagit blicken från vägbanan så länge hade jag i bästa fall legat i diket, eller annars frontalkrockat med mötande bil. Man TITTAR inte på passageraren intill medan man kör, man pratar, kanske sneglar till en halv sekund, sen tittar man rakt fram.

Stör mig lika gränslöst varje gång.
 
Ett hjärta kan ha stannat så att det inte slår, men det kan fortfarande ha elektriska impulser i sig. Det är dessa impulser som får hjärtat att dra ihop sig (att slå).
EKG som är en rak linje visar ett hjärta utan elektriska impulser.
Aha tack :D:up:
 
I ALLA filmer när en grupp ska undersöka något mystiskt: "Lets split up!". VAAAARFÖÖÖÖÖR?!?! Det går alltid dåligt!

Eller att alla som av misstag råkar döda/kidnappa någon och tvingas frakta kroppen någonstans aldrig har en kombi med genomskinliga rutor. Alla har bil där bakluckan är väl avskiljd från resten av bilen och där man inte kan se in. Praktiskt!

Och för att vara mer specifikt nördig: Att de aldrig lyssnar på Worf i Star Trek när han tycker att de ska ta det säkra före det osäkra och tex vakta fångarna, fälla upp sköldarna, ta folk till karantän osv. Å andra sidan hade det blivit väldigt tråkiga eller få avsnitt om de hade lyssnat på honom...
 
What :o Men vad om de personer som varit döda men ändå kunnat återupplivats då? :confused:
Man ger kompressioner samt läkemedel för att få igång hjärtat i så fall. Sen vet jag inte riktigt vilka personer som varit döda är för några, menar du människor som kylts ned under en lite längre tid? I så fall kan hjärnan bevaras under ganska lång tid! I annat fall börjar syrebristen förstöra hjärnan väldigt snabbt efter att hjärtat slutat slå
 
Alla dessa perfekt avvägda slag i huvudet, som gör att den slagne tuppar av och vaknar en stund senare, helt utan komplikationer.

Och VARFÖR går det inte att ha två straighta huvudkaraktärer av olika kön utan att de tvunget måste få ihop det? Jag har tappat räkningen på hur många serier jag har tappat intresset för när huvudpersonerna har tussats ihop av lata manusförfattare. Det går att utveckla intressanta relationer mellan två personer utan att de ligger med varandra, goddamnit!
 
När två huvudpersoner, en kvinna och en man, ska fly från något ...måste mannen ALLTID hålla kvinnan i handen medan de springer! (Nästan alltid i alla fall...) Som om hon är inkapabel att springa själv. Att springa för livet hand i hand måste väl snarare vara ett hinder??
 
Det där med hästar som gnäggar och krafsar har jag också lagt märke till!

Annars "stör" jag mig lite på bilarna i senaste julkalendern. :p Den skulle utspela sig kring sekelskiftet 18/1900-talet, men en av de mer förekommande bilarna man ser är från 1931. :grin:
 
Som tv-/datorspelare så... i princip alla serier med spel i. Folk sitter och slänger med kontrollerna och buttonmashar när skärmen visar nåt som tar typ två långsamma knapptryck att göra. Fel ljud är extremt vanligt, så även heeeelt fel termer för saker och ting. :banghead:

Eller när hackande går ut på att knappra fort på tangentbordet. Eller ännu värre, att motverka en hackerattack med samma medel!

I övrigt brukar jag kunna släppa det mesta. Stör mig i så fall mer på saker som inte är lika i olika tagningar men blandas in i varandra. Exempelvis hur nåns hår ligger över axeln i en kameravinkel och sedan bakom axeln i nästa vinkel... för att sedan vara framför igen. Myket vanligt och irriterande. :D

Och VARFÖR går det inte att ha två straighta huvudkaraktärer av olika kön utan att de tvunget måste få ihop det? Jag har tappat räkningen på hur många serier jag har tappat intresset för när huvudpersonerna har tussats ihop av lata manusförfattare. Det går att utveckla intressanta relationer mellan två personer utan att de ligger med varandra, goddamnit!
En av många anledningar till att Elementary är min favvoserie :love:
 
Hur är det nu? Det är bara om hjärtat slår som man kan ge stöt va?

Ja, det ska finnas elektriska impulser i hjärtat som man kan "stöta rätt". När det blir ventrikelflimmer eller ventrikeltakykardi (som man kan stöta på) finns det elektrisk aktivitet i hjärtat men det slår för snabbt eller inte nog koordinerat.

Vid asystoli är hjärtat utan elektrisk aktivitet och står stilla.
 
Man ger kompressioner samt läkemedel för att få igång hjärtat i så fall. Sen vet jag inte riktigt vilka personer som varit döda är för några, menar du människor som kylts ned under en lite längre tid? I så fall kan hjärnan bevaras under ganska lång tid! I annat fall börjar syrebristen förstöra hjärnan väldigt snabbt efter att hjärtat slutat slå

Det här när det skrivs "x var död i fem timmar" (tänker t.ex. på den uppmärksammade kanotolyckan på Ånnsjön), vad menas? Har hjärtat ingen elektrisk aktivitet alls då?
 
Man ger kompressioner samt läkemedel för att få igång hjärtat i så fall. Sen vet jag inte riktigt vilka personer som varit döda är för några, menar du människor som kylts ned under en lite längre tid? I så fall kan hjärnan bevaras under ganska lång tid! I annat fall börjar syrebristen förstöra hjärnan väldigt snabbt efter att hjärtat slutat slå
Det finns väl fall där människor dött men kunnat återupplivats efter några minuter? På sjukhus främat då kanske. Tex under operationer eller på vägen in? Fast beror väl på vad man menar med "död" då ... :cautious::laugh: Och om jag tittat för mycket på teve :o:angel:
Men ja, jag såg för ett tag sedan något om tre unga killar som hade fallit i kallt vatten och varit döda(?) väldigt länge men klarat sig ändå :eek:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp