Bukefalos 28 år!

Irriterande fåglar i stallet

Sv: Irriterande fåglar i stallet

*lånar*

jag jobbar i ett stort stall där det bor säkert 1000 fåglar. det är skitigt överallt, det låter, dom flyger in i en osvosv.
vi har två plastugglor i ridhuset, funkade första dagarna men sedan satte det igång igen. dom kvittrar så mycket så eleverna inte hör ridlärarna. det ligger döda fågelungar i ridhuset som trillar ner från bon uppe i taket. vidriga är dom!
min pojkvän försökte skjuta dom med soft air gun men så fort han plockade fram den så flög dom och gömde sig.
enda gången småfåglarna varit väck helt var en gång när det råkade flyga in en duvhök i ridhuset.
fyfan, det är så äckligt.

mer tips på vad man kan göra tack! :)
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

deathworship skrev:
min pojkvän försökte skjuta dom med soft air gun men så fort han plockade fram den så flög dom och gömde sig.

Min man med, han t.o.m. träffade en. Men ingen reaktion, de flög vidare som om inget hade hänt.
Det enda som har hänt är att de har blivit skygga.

// Cicci
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

På tal om äckligt, då skulle du sett det sista stallet Besten var inackorderad i innan vi flyttade till egen gård.
Där fanns en flock på 20-25 höns som strövade fritt omkring, både på gården, i stallet och på logen. Snacka om hönsskit överallt.
Jag köpte eget hösilage sedan jag upptäckt att hönsen huserade fritt även i höet, och sedan jag fått handen full av hönsskit när jag skulle packa höpåsarna.
Stallägaren tyckte inte det var så farligt, utan menade att hästarna själv "sorterade bort hönsskiten" *spysmiley*

Immer
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Jag vet att ett ställe nära oss använder gift. Om det är lagligt vet jag inte, dessutom tycker jag det är ganska äckligt, men de blev väl desperata, eftersom de också hade en invasion av fåglar.Nu är de flesta borta, och man kan träna i deras manege igen utan en hel flock sparvar i nacken...

Jag har också stått i ett stall med lösgående höns och ankor. Skitäckligt i ordets sanna betydelse! :eek: :mad:
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Du får ringa någon saneringsfirma, typ Rentokil el dyl.
De vet råd.
Gift är väl det vanligaste, men hur humant är det?
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

mimus skrev:
Du får ringa någon saneringsfirma, typ Rentokil el dyl.
De vet råd.
Gift är väl det vanligaste, men hur humant är det?

Ryktet säger att de flesta giftsorter spottar de ut och att det inte har effekt. Men vi får väl ringa runt. Saneringsfirmorna borde veta vad som hjälper.
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

åh nej fy sjutton vad vidrigt!
finns inget värre än fågelskit. det sprider så mycket smittor och äckelpäckel.
men när det blir så många så är det jättesvårt. och vårat stall är verkligen stort, ca 85 boxplatser. och det är jättesvårt att hålla allt foder undanstoppat. vi har precis blivit av emd alla råttor, mössen är kvar men dom är svåra att få bort, det kommer det nog alltid att finnas. och kattan är gammal som gatan och bekväm, käkar endast kattmat.
haha.
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Har varit i kontakt med Anticimex nu.
Det finns gift som funkar men man får inte lägga ut sådant där det finns andra djur i närheten, d.v.s. stall. Eftersom fåglarna bara finns inomhus så går inte det, men de håller på att utvecklar en ny metod som vi ska få pröva när den är klar.
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Man ska inte mata katter som ska jaga, katter är jordens lataste djur nämligen. De är även söta, så det är svårt att motstå deras tiggeri :)

Mitt stall hade iallafall alltid katter (honkatter) och vi hade väldigt sällan möss eller fåglar. katterna fick fixa egen mat och äta ev rester bara.

I butik där jag jobbat så hade vi problem med fåglar, och det enda som funkade enligt saneringsföretag var luftgevärsskytte.

Ni kan prova Iller med, de klättrar bra och skrämmer livet ur de stackars fåglarna.

Några idéer iallafall.
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Vi har precis smamma problem som dig.. Man blir galen när de har pickat sänder skiten.. då går det inte att använda Mockaletten! *morr*
Om någon kommer på nåt bra så är jag också jätteglad!
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Polly_Mulle skrev:
Öppna dörrarna och låt dem flyga ut? :D

Vi har fått en massa rådjur som äter upp silagebalen utanför stalldörren och de bajsar överallt på hela stallplanen, vad gör man åt det?

Har hört talas om att man ska smula tvål och strö det runt om och på balarna, för de tycker inte om lukten.... Vet inte om det funkar men det kan ju vara värt ett försök! :idea:
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Jag frågade faktiskt en bekant till mig som är jägare (och fågelintresserad) och han sa att om det inte funkar med en bulvan (plastfågel) så är det nog bara kvar att som han uttryckte det "ta bort dem mekaniskt" dvs skjuta dom helt enkelt :( ha sa även ngt om tama falkar ;) kanske man kunde ringa någon falk-tränare och kolla om dom kan "ta ett varv" därinne, om småfåglarna lär sig att där bor falkar flyttar dom nog illa kvickt. Skynda er innan dom lägger ägg bara!

edit: Och täpp till när ni väl får ut dem så de inte kommer tillbaka, då kanske ni kan bryta "vanan"...
 
Senast ändrad:
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Mina stallkatter har har alltid mat framme.
De fångar möss/råttor/fåglar ändå.
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

mimus skrev:
Mina stallkatter har har alltid mat framme.
De fångar möss/råttor/fåglar ändå.

Det har våra stallkatter också, och titt som tätt när man kommer för att morgonfodra ligger det en halv råtta med diverse inälvor utspridda på stallgången. :smirk: Så nog jagar de allt. Men småfåglar? Det kan jag inte tänka mig.

Dock har det tagit ngr år (och en utflyttad hästägare) innan folk slutade mata dem med burkmat, Risi-frutti, sill, strömming, kött, mjölk, grädde... :crazy: De där katterna har varit hela stallets skötebarn. De enda som har förspråkat en liten torrfodergiva om dagen, det är jag och mamma.
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Saga skrev:
Vi har fått in en massa småfåglar i stallet som vi inte lir av med.

Några tips för att slippa dem?

// C

Man blir enkelt av med småfåglar genom att sätta upp sk."köldridå", innanför dörrarna.
Hästarna går ut o in som de vill, men fåglarna blir kvar utomhus, tillsammans med de flesta insekter samtidigt.
Ingen mer fågelskit sen vi satt upp dem, skönt! :)
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

på bil säljar firmor vart dom har flera tusen nya bilar parkerade, där vill dom ju inte ha fågelskit på bilarna, så på lyktstorlparna och staketen så har dom satt typ som uppåtvända spikar om ni förstår. så att fåglarna inte kan landa där och sätta sig och skita, det tar ju inte bort alla fåglar, men några i allafall.

Men hur man ska sätta upp dom i stallet... hm.. så långt har jag inte tänkt än, men det är en idee av någon form i allafall! kanske en bräda med spikar där vart dom jämnt brukar sitta.


Sen som någon sa det där med nätdörr! en sån amerikansk som man har i usa! det är ju jätte smart! en sån som stänger sig själv! då kommer ju luft in men inga fåglar och inga stora flugor, humlor och sånt!

sånna kan man ju ha på fönstrena också!

jätte smart!

om man sätter upp det på vintern när det inte finns några fåglar där så kan dom juinte komma in sen till våren.

blir kanske lite jobbit i manegen,men det går nog på nått sätt!

jobbigt om en fågel fastnar där också, typ med näbben i ett hål. men hellre det än fågelskit i maten!
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Hi hi, :) vad är det för usla katter, tre feta kastrerade hankatter som ligger och gosar i solvärmen istället för att göra sitt jobb :confused: :confused:

Jag har två katter som håller rent i stallet (lite med hjälp av grannens lilla terrier!), men de bor inomhus...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 106
Senast: Oknytt
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
973
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
778
Senast: valy
·
Övr. Hund Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar. Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april Tvättar ni dom med schampo varje...
Svar
19
· Visningar
1 088
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp