Bukefalos 28 år!

Irriterande fåglar i stallet

Sv: Irriterande fåglar i stallet

Passa på en dag när hästarna är ute i hagen och använd "klent" skjutvapen tex luftgevär och skjut alla vuxna fåglar, riv ner alla bon och håll dörrarna stängda i framtiden.... varken snällt eller roligt men jobbet blir gjort !
Jag använder ogärna gift eftersom det i slutändan inte till 100% går att kontrollera var giftet hamnar, risk för förgiftade katter och hundar mm.
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Varför skjuta fåglarna, perforera dem med spikar, förgifta dom, när man hyfsat enkelt kan stänga dem ute ur stallet bara?
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

kl*

Stänga stallet skulle inte jag vilja göra varma sommardagar. Luft luft luft =D Men då är ju de där nätdörrarna jättebra...
Sedan tycker jag det är ganska trevligt med lite sparvar, det är bara när de bråkar som man drar fram sopkvasten och spelar tennis för att få ut dem =/
Nu har vi inte så många att det ligger fågelskit överallt heller. Itne vad jag märkt ännu iaf.
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Nätdörrar är ju helt ok, men då får man två dörrar att passera när man kommer med häst, därför tycker jag att köldridåerna är bäst. Dem kliver man bara igenom. Jag är helt beroende av dom, eftersom mitt stall även är en lösdrift, och dörrarna står öppna året runt, med allt vad det innebär, så jag har verkligen fått testa vad de där plastremsorna "går för", alla årstider. :)
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Vi kan tyvärr inte stänga ute dem då stallet är gammalt och de kommer in iaf. även om alla dörrar och fönster är stängda.
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Saga skrev:
Vi kan tyvärr inte stänga ute dem då stallet är gammalt och de kommer in iaf. även om alla dörrar och fönster är stängda.

Hopps! Det var värre...Lockpanel, silikon, brädbitar, plast & spikpistol, ringa ornitologförbundet i Ottenby och få låna deras ringmärkningsnät, havsörnstjut på band...bygga nytt?
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Hade jag bestämt och pengar funnits så skulle det byggas om, nu är ju inte stallet mitt utan jag är bara inakorderad.

Vi har försökt att täta det vi kan, hjälper två dagar sedan har de små "kräken" hittat ny väg in...
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

knapp (och utan att ha läst allt) Vâr hästägare stryker lim pâ stâllen där fâglarna sitter! Sedan kan man beskâda dom stackars smâ liven fôrsöka flaxa omkring fôr att sedan störta och bli uppätna av gârdens hundar( som även ätit upp katten i ett obevakat ögonblick) Obs endast för magstarka! Sedan hade vi dâ när han la gift, fâglarna sket i vattenkoppen(giftigt bajs) och hästarna, en del, var mkt slöa, blodprov....ojdâ halvt fôrgiftad. Puh! Snart har jag i alla fall mitt eget stall
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Gift är ju jättefarligt. Anticimex vägrar lägga ut om det finns andra djur i närheten. (stall)
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

snigelfarmor skrev:
Man ska inte mata katter som ska jaga, katter är jordens lataste djur nämligen. De är även söta, så det är svårt att motstå deras tiggeri :)

Mitt stall hade iallafall alltid katter (honkatter) och vi hade väldigt sällan möss eller fåglar. katterna fick fixa egen mat och äta ev rester bara.

Fel fel fel!
Katter jagar för jaktens skull, alltså ren underhållning :crazy: De flesta katter har ett behov att få jaga, det är därför många innekatter blir alldeles knollriga, av min erfarenhet alltså, man måste leka med dem så att de får "jaga". Det har jag läst om i div. olika böcker, en kallad Kattliv som jag dessvärre inte minns författarens namn på.

Min katt (whiskas katten som är min avatar) kommer hem med byten varje dag som hon iofs. käkar upp men det är inte tillräckligt, hon får givetvis annan mat också. Det som bytena tyvär för med sig är inälvsparasiter, något som gör att matte behöver avmaska rätt ofta...

Givetvis jagar alla katter olika mycket, de är individer som vi. Men att svälta dem för att de ska jaga är bara grymt!

Till trådskaparen:
Det är inget enkelt problem du har och det jag kom att tänka på är det som någon skrev ovan. Täta hål och stäng dörrarna, sätt nätdörrar om sommaren. Lycka till!
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Nitra skrev:
Till trådskaparen:
Det är inget enkelt problem du har och det jag kom att tänka på är det som någon skrev ovan. Täta hål och stäng dörrarna, sätt nätdörrar om sommaren. Lycka till!

Tack, vi har bara problem på vintern och då för att stallet är gammalt och det finns alltid hål. Tätar man ett hittar fåglarna 10 till.

Sommartid har vi (nästan) inga problem. Då lever fåglarna ute och sover uppe på skullen och behöver ej vara i stallet.
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Den vanligaste anledningen till att man har fåglar inne är för att man ger hel havre som vissa fåglar gillar. Grannstallet har massor av fåglar vi har inga för hos oss är det inte tillåtet att ge hel havre!:idea:
Saga skrev:
Vi har fått in en massa småfåglar i stallet som vi inte lir av med.

Några tips för att slippa dem?

// C
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Det kan nog stämma. I vårt fall är det så + att stallet är gammalt och att det är många springor i fasaden som de kommer in igenom.
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Fåglar & rådjur - blyförgifta dom, dvs skjut dom :angel: Rådjuren är inte lovliga än, men till hösten:devil:
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Katter. ett måste i varje stall. Det är lätt att hindra dem att bli innekatter, släpp inet in dem:devil:
Jag som inte gillar katter har 3 stycken för att hålla möss och fåglar stången.
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Djurjouren skrev:
Katter. ett måste i varje stall. Det är lätt att hindra dem att bli innekatter, släpp inet in dem:devil:
Jag som inte gillar katter har 3 stycken för att hålla möss och fåglar stången.

Om det hade varit mitt stall hade jag fixat det. Tyvärr är jag bara inhyrd. Ägarna har katter, men har låtit dem gå in i huset så nu är de delvis innekatter och när de väl är ute, stannar de runt huset och går inte i närheten av stallet.
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

vad konstigt hur olika man kan uppleva samma situation, jag undrar vilka fåglar pratar ni om , är de gråsparvar på vintern eller ladusvalor på sommaren?
Själv har vi som de flesta stall påhälsning av småfåglar. På vintern är de gråsparvarna som söker värme och lite mat, vi har 3 större stall med 40 inackorderingar och upplever inte dessa fåglar som något stort problem. På sommaren kommer ladusvalorna som har sammanlagt ett 20 tal bon som vi spolar runt när vi spolar stallarna på sommaren, dessa små svalor är vi evigt tacksamma för , inte nog med att de är söta små fåglar utan de har gjort att våra stall på sommaren är HELT flugfria, helt underbart, folk som kommer utifrån blir alldelles förstummade när de kommer in i stallarna , inte en fluga!.
Visst skiter svalorna nedanför sina bon men då har vi satt upp små hyllor under dem som spolas av på sommaren när ungarna lämnat boet. Både vi och hästarna lever hellre med lite fågelbajs än som i andra stall dessa äckla jäkla flugor, bromsar, mygg etc som stör hästar och folk, själv spyr jag nästan när jag kommer in i andra stall utan svalor där flugona sitter i svärmar på bajset, på maten , urk ! för att inte tala om dessa äkliga klisterremsor hängandes från taken packade med surrande halvdöda flugor,! nej tack gode gud för våra vackra små småfåglar! Och vad gäller fågelinfluensan, ähh inte ens värt att kommentera, såååååå hysteriskt!:mad: ,
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

SJV säger ju att man pga. smittspridning (nej INTE influensan, utan något annat) inte ska ha fåglar i stall/ladugårdar. Och jag måste säga att det är inte trevligt med svalor i stallet. Vi har bara två stycken, men satan vad de irriterar. De skiter ner alla täcken på hängarna och golvet nedanför sitt bo. De bygger i taket, där det är en inbuktning vid höskulle-luckan. Står det en häst på gången och man är där blir de skitarga för att man är i vägen, och de tjattrar som en hel hönsgård och viner runt huvet på en.
Vi löste det på den grymma vägen. När de kom hit förra året rev vi ner allt de började bygga. De hann inte mer än någon kv.cm på boet innan det sopades ner. Och de flyttade snart. Nu är de tillbaka och vi tänker göra likadant i år. De hör inte hemma i stallet.
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Vi sköt en och hängde upp den..Det blev dem skraja av..
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

hingstsugen skrev:
vad konstigt hur olika man kan uppleva samma situation, jag undrar vilka fåglar pratar ni om , är de gråsparvar på vintern eller ladusvalor på sommaren?

Vi har gråsparvar, året runt. En hel koloni. Problemet är att stallet är gammalt och stog tomt i några år. Då bosatte sig de första där och många är födda där. Alltså vet de inget annat liv.

Nu när vi börjat använda stallet så tycker de att vi inkräktar på deras område. De äter hästbajs och rör runt i boxarna så det nästan är omöjligt att mocka. De skiter överallt i stalldelen. Maten har vi undanskymd i ett angränsade rum så den kommer de inte åt. De låter... Mycket dessutom.

Nu på sommaren stör jag mig inte på dem eftersom hästarna är ute och jag alldrig är i "stalldelen" utan bara i den delen där fåglarna inte kommer in.(fikarum, sadelkammare, skåpsrum och foderrum)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 106
Senast: Oknytt
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
975
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
778
Senast: valy
·
Övr. Hund Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar. Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april Tvättar ni dom med schampo varje...
Svar
19
· Visningar
1 088
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp