Bukefalos 28 år!

Irriterande fåglar i stallet

Saga

Trådstartare
Vi har fått in en massa småfåglar i stallet som vi inte lir av med.

Några tips för att slippa dem?

// C
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Katt!

Annars är de små pippijävlarna svåra att bli av med, även om man sopar undan spill och så.
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Ni kan ju köpa sånna plastfåglar som ni sätter här och var, plastrovfåglar osv, gärna med utfällda vingar, då rovfåglarna ju är ett hot mot småfåglarna, så förväxlar småfåglarna lätt plastfåglarna med riktiga. Kom ihåg att flytta rovfåglarna lite då och då så att småfåglarna inte lär sig att det bara är plastfigurer.

Funkar effektigt i en del ridhus vet jag iaf.
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Stallägarna har försökt med det, men det slutar alltid med att de blir innekatter och vägrar gå ut till stallet.

Det är ju fågelspillning överallt och så pickar de sönder hästskiten så att det blir jättesvårt att mocka.
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Matilda_o_Bonita skrev:
Ni kan ju köpa sånna plastfåglar som ni sätter här och var, plastrovfåglar osv, gärna med utfällda vingar, då rovfåglarna ju är ett hot mot småfåglarna, så förväxlar småfåglarna lätt plastfåglarna med riktiga. Kom ihåg att flytta rovfåglarna lite då och då så att småfåglarna inte lär sig att det bara är plastfigurer.

Funkar effektigt i en del ridhus vet jag iaf.

Vi testade det förra vintern, det funkade i en vecka. Sedan förstod de att den inte var riktig.
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Har för mig att jag även hört talas om "pipor" som låter som rovfåglar när man blåser i dom, dock vet jag inte vart jag hörde om dom eller om dom fortfarande säljs, och var isf.
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Vi har TRE katter och alla fåglar är fortfarande kvar! :smirk: .
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

VERKLIGEN INTE mysigt med fåglar i stallet! Deras j*vla kvitter HELA tiden, fågelskit ÖVERALLT! På hästarna - i deras man, på täckerna, i vattenkopparna, i krubborna... Överallt. Sen deras bo-byggen uppe vid taket så det hänger ner massvis med höstrån och nu framför allt - fågelinfluensan! :crazy: .
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

det vore kanske en idee :idea:
men min pålle går ju på lösdriften så jag är ju itne så mkt i stallet...
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

I början var det trevligt, när vi hade två-tre svalor, men inte när hela skogen flyttade in! :smirk: .
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Öppna dörrarna och låt dem flyga ut? :D

Vi har fått en massa rådjur som äter upp silagebalen utanför stalldörren och de bajsar överallt på hela stallplanen, vad gör man åt det?
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

sätt för alla hål där som kommer in med galler/nät.. och på sommrarna så sätt upp nätdörrar om ni ska ha öppet..
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

prova med att hänga CD-skivor i snören från trädgrenar (eller spänn en lina mellan stallet och nånting mer och häng därifrån.. rådjuren reagera visst på det (vi har tulpanerna kvar :D )
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Polly_Mulle skrev:
Öppna dörrarna och låt dem flyga ut? :D
QUOTE]

Tyvärr går inte det. Kallt ute och varmt inne i stallet. Vad skulle du välja om du var fågel?
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

BeastieBabe skrev:
prova med att hänga CD-skivor i snören från trädgrenar (eller spänn en lina mellan stallet och nånting mer och häng därifrån.. rådjuren reagera visst på det (vi har tulpanerna kvar :D )

Småfåglar reagerar inte på CD-skivor. Vi satte sådana i träden kring fågelbordet och det var mycket effektivt på de stora svarta. Men småfåglarna kunde äta i lugn och ro, (vilket ju också var avsikten).;)

Immer
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Tror hon syftade på rådjuren eller vad de var. Som det även står i hennes inlägg! ;) .
 
Sv: Irriterande fåglar i stallet

Ooops :o

(Men det fungerar i alla fall mot kråkor och skator och andra svartfåglar:D )

Immer
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 105
Senast: Oknytt
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
973
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
778
Senast: valy
·
Övr. Hund Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar. Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april Tvättar ni dom med schampo varje...
Svar
19
· Visningar
1 088
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp