Irriterande stallägare!

Alla stall jag har stått i har haft för och nackdelar. Många verkar som inhyrda inte riktigt förstå hur jobbigt det är att vara stallägare.

I slutändan så är man bara en kund, och gillar man inte produkten man får så är det bara att flytta - utan drama och sura miner. Vill man bestämma allt själv får man hyra eller köpa eget stall. Och då kanske man börjar fundera på inhyrda.... Ja ni fattar ;).

Jag tror på att antingen ha allt reglerat ner i minsta detalj, på papper, eller se till att det är mkt god personkemi mellan stallägare och hästägare. Båda två måste kunna släppa saker, för ingen gör allt exakt likadant som någon annan.

Det är inte lätt, men det ger inget att bli bitter. Det går att se samma händelse på flera olika sätt, så tänk hur stallägaren kanske skulle beskriva sin tokiga hyresgäst?
 
Jag har hyrt eget men är numera inackorderad. När jag hyrde eget hade jag inackorderingar. Både bra och dåliga. Får jag tillfälle till eget igen så är det tveksamt om det blir några inackorderingar. Visserligen skönt med hjälp när det behövs men jag är mycket skeptisk. Där jag står nu är vi 3 st. Funkar bra. Jag sköter mitt och dom sköter sitt och vi hjälps åt vid behov. Har inga planer på att flytta därifrån. Hotade med att dom aldrig blir av med mej :angel: Stallägaren blev överlycklig :heart Vi trivs ganska bra ihop
 
Som van vid att ha inackar under många år skulle jag säga såhär :
Till 90 % får man rätt folk när/om man är extremt tydlig med upplägg och rutiner, lägger vesäntlig tid på att träffa spekulant, kollar referenser och redan om man måste annonsera tydliggör att referenser krävs , samt aldrig tar in någon inack "akut" dvs bara pga ekonomi oavsett hur personen verkar .

Sen finns det ändå 10 % som trots det sen inte funkar. När man erinrar de om vad som noga gåtts igenom innan de tackade ja till stallplatsen så kommer de inte ihåg det alls. Trots att de även fått alla rutiner och avtalet med sig hem skriftligen innan de tackade ja.

De 10 % får flytta .

Ang "jobbiga stallägare" så givetvis är det en förutsättning om man med inackorderingar ska lyckas hålla inackorderingar nöjda och lojala oxh slippa omsättning att man självklart håller upplägget man varit övertydlig med innan spekulant tackat ja till stallplats . Något annat är orimligt .

De gånger man väljer att/måste ändra i avtal gällande service/rutiner osv måste detta tydligt kommuniceras med marginal innan det träder i effekt . Då gör man det i tid enligt uppsägningsavtal oftast. Dvs om inackorderade har 2 månaders uppsägning enligt kontrakt så annonserar man ändringarna innan de två månaderna .
 
Senast ändrad:
Det värsta stall jag stått på var ett mindre kollektivstall med tio inackorderingar, det var första och sista kollektivstallet jag satt min fot i-

Det var mycket skrik och bråk i det stallet pga två väldigt aggressiva individer.
Den ena drack, gapade och hade ett jävla temperament, den andra snackade skit om den första, gapade, ställde och provocerade. Dom hatade varandra och gjorde allt för att sabotera för varandra på både hästarnas och våran bekostnad.

Dom skapade konflikter sinsemellan och försökte få oss andra att ta ställning och dras med i konflikterna. Du blev indragen vare sig du ville eller inte, det räckte med att du någon gång bara sa "ja" om något den ena gaphalsen skrek och sökte medhåll i, så var du indragen. Det gick inte att undkomma allt som hände i stallet eftersom vi hade pass ihop och vistades där under såna premisser.

Det gick till och med så långt att folk började slåss mitt under ett stallmöte där vi skulle reda ut ännu ett bråk, polis tillkallades när stallägaren inte lyckades reda ut situationen.

Stallägaren vågade aldrig säga ifrån, utan blev TOTALT överkörd.
Det var bråk och otroligt dålig stämning varje dag, man fick göra sitt bästa för att undvika dom två och många var rädda att säga emot.
Jag tror att jag sökte ny stallplats redan efter första veckan, men det tog flera månader innan jag lyckades ta mig därifrån.
 
Jag har både stått inackorderad och haft häst hemma på gården (tillsammans med dåvarande sambos familj) och det sistnämnda är det enda som varit problematiskt för mig.
Har stått i flera stall som inhyrd och det har aldrig varit strul. Visst att man kanske inte alltid kommer överens med sina stallkamrater, personkemi och sånt. Men jag har nog aldrig varit med om krångel annars.
Men så har jag främst stått i stora inackorderingsstall med tydliga rutiner och en tydlig ansvarsfördelning. Jag gissar att det underlättar.
Föreställer mig att det är mer sårbart om man står i ett litet "privat" stall eller (hemska tanke) kollektivstall där man är alldeles för många människor som ska besluta om saker..
 
När jag läser det här under jag hur lyckligt lottad jag har varit. Har haft häst i ca 15 år. Typ 6-7 stall kanske? I ett stall var det dåligt, hästarna kom in när det blev mörkt. Alltså typ mitt på dagen på vintern, jag vill ha ute dom mellan typ 8-22. Och den som bestämde slog även hästarna i huvudet listade vi ut sen. Kanske stod där 1-2 månader. Vi var två som skulle ha stallet tillsammans, jag hade en häst och hon hade typ fem? Så när elräkningen kom tänkte jag glatt betala 1/6 av den, men hon blev helt galen och det slutade med att jag fick betala halva.. fy, vilken människa! Hon blev även arg för att jag tog ut en hovslagare och skodde min häst, för då hann jag inte träna hennes lika mycket? :p

Näst sista stallet var det riktigt dålig luft i då ägaren frös, så hon stängde all ventilation och satt på en värmefläkt... Men då fick mina hästar helt enkelt börja bo ute, för jag vägrade ta in dom. :p och jag fick ta in mina själv då ägaren till det stallet tog in typ 16. Jag tog in mina ca 21-22. Dock väldigt bra i övrigt!

Men i övrigt har jag stått i två stall under typ 12 år av den tiden jag haft häst. Och det har varit drömmen! Alla ut och insläpp, fodringar och hö har ingått. Billigt dessutom! Nästan bättre än att ha det som jag har nu, med lösdrift på egen gård.. :p
 
Tråkigt nog har jag sakta börjat inse att det kanske är dags att flytta igen. Det började så bra i det här stallet. Bra stallmiljö, lugnt, luftigt. Bra hagar, trevligt folk. Men sen flyttade den ena efter den andra och en attityd hos stallägaren som jag förut viftade bort har vuxit fram. Det läggs i precis ALLT inackorderingarna gör. Led inte si, mocka inte så, rid inte si, fodra inte så. Jag har haft häst hela mitt liv och haft eget stall innan flytt, så kunskap om hästar och hästhantering har jag.
Dessutom gör alla fel utom stallägaren själv. :meh:

Problemet är att jag har flera hästar och det är problematiskt att hitta stallplats över en dag, så ni som suttit i samma sits får gärna bidra med tips på hur jag ska hantera den här personen. Han som alltid sa ifrån har flyttat sedan tre veckor, och vi andra orkar inte ta dagliga fajter med stallägaren om småsaker utan vi håller tyst istället. Säger man emot så blir det bara ännu värre nästa gång och håller vi tyst så tror stallägaren att vi går mer på allt. Det är outhärdligt!
Jag skulle sökt efter annat om jag vore dig.

Om stallägaren är så petig hade det varit bättre med full skötsel så ingen gjorde annorlunda. Angående ridningen och skötsel kan det i vissa fall vara bra att påpeka om det drabbar någon negativt eller brister i säkerhetstänk. Hästens bästa i fokus, säkerhet i fokus men även en sjust stämning. Man ska inte behöva vara perfekt eller "på ett visst sätt" för att passa in.

Om mallen blir för snar är det nog inte så klokt att ta in inackorderingar.
 
Där jag bor så finns ett antal olika inackorderingsstall - det är rätt intressant att vissa stall alltid har lediga stallplatser, medan andra har kö. Det finns även hästar/hästägare som "man vet" flyttar runt och snart har varit inackorderade på varenda stall. Det finns alla sorter liksom.
 
Där jag bor så finns ett antal olika inackorderingsstall - det är rätt intressant att vissa stall alltid har lediga stallplatser, medan andra har kö. Det finns även hästar/hästägare som "man vet" flyttar runt och snart har varit inackorderade på varenda stall. Det finns alla sorter liksom.
Ja, det har jag också noterat.
 
Hum, min erfarenhet är att många människor överlag vill "maxa" sina fördelar på andras bekostnad. Om en häst står och sparkar i väggen när de andra får kraftfoder, ligger det inte i hästägarens intresse att hästen får lite "krubbskrammel" då? Det är risk för skador på både häst och stall om hästen "härjar". För nog ska hästägaren betala för onormalt mycket slitage på boxen, och det är ju hästägaren som får betala veterinärkostnaderna om hästen skadas. Så varför ska stallägaren stå för "krubbskramlet"? Så löjligt och snålt av hästägaren. Ska stallägaren låtit bli att ge "skrammel" och låtit hästen skada sig och sedan skickat faktura på boxskadorna? Hade det varit bättre? Om en häst står och härjar blir det oro för de andra hästarna i stallet. Inte ok pga en snål hästägare..
 
@Bukefalos0 jag har lite svårt att se vad du avser att respondera på specifikt i tråden, så antar det är en inflik ang nåt som upplevs störande för dig som stallägare ? (Tråden är från 2014 och många sidor lång så blir svårt att tolka inlägget du gjort eftersom du inte taggat eller citerat nån).

Så förutsättningslöst utifrån det du skrivit :
Jag tycker det exempel du ger är rätt okomplicerat att lösa ?

Som ansvarig/stallägare så tydliggör för hästägaren att dess häst uppvisar stress vid kraftfodergiva när övriga hästar får nåt i krubban men den inget ska ha. Och att den stressen innebär skador på Boxen , och att hästägaren kan erbjuda något krubbskrammel av eget val att ges när övriga hästar ges.
Alternativt att det kan bli problem med onaturligt slitage på stallinredning utifrån kontraktet vilket blir tråkigt både för stallägaren att behöva kräva samt inackorderade att betala onödigt för .

Om du ger de alternativen och är tydlig så har du löst problemet med största säkerhet. Om inte så vet du var du har ribban för fortsatt uppföljning med hyresgäst osv .
 
Senast ändrad:
Jag är bra på att den som hyr ut men ganska dålig på att stå uppstallad. Därav eget stall, skulle inte ens kunna tänka mig att stå inackorderad. Har dock haft en del inhyrda hos mig, just nu bara två vänner som har hästar på bete och det är bara trevligt :) jag vill alltid göra allt så enkelt som möjligt och se till att hästarna är de som man ska anpassa sig efter, utan att för den sakens skull överdriva :D
 
@mackan Du har ju själv "responderat" i denna tråd den senaste veckan så jag har svårt att se varför du känner dig manad att göra ett påpekande om att tråden skapades 2014. Specifikt så avsåg mitt responderande det faktum att någon/några hästägare som tidigare använt skriftspråk i denna tråd tydligen är så "ekonomiskt lagda" att de inte verkar förstå de uppenbara problem som kan uppkomma när en av de inhyrda hästarna inte fodras samtidigt som övriga hästar i detsamma stall. Jag exemplifierade några specifika problem som kan uppkomma därav. Personligen skulle jag inte ha några som helst problem att vidtala hyresgäster angående detta.
 
@Bukefalos0 vet inte riktigt vad du vill ha sagt ? Svara gärna mer på tråden i sak hur du avsåg om du ville förtydliga vad du menade ang ämnet ?
Du verkade mest utifrån din post störa dig på något diffust och postade allmänt - då blir det som sagt svårt att respondera vad du avsåg med ditt svar .
jag svarade konkret på ditt scenario du kände var ett problem.
 
Senast ändrad:
@Bukefalos0 vet inte riktigt vad du vill ha sagt ? Svara gärna mer på tråden i sak hur du avsåg om du ville förtydliga vad du menade ang ämnet ?
Du verkade mest utifrån din post störa dig på något diffust och postade allmänt - då blir det som sagt svårt att respondera vad du avsåg med ditt svar .
jag svarade konkret på ditt scenario du kände var ett problem.
Specificera gärna varför du känner dig ansvarig för att styra upp när och vad som skrivs och responderas i tråden. Jag har gett en utförlig och specifik förklaring på vad som avsågs med mitt första inlägg. När vi ändå är inne på att kommentera hur och när en specifik användare brukar sin inloggning i detta forum så kan jag ställa mig frågande till ditt språkbruk. Är det i något specifikt avseende du skriver med de ordval och meningsuppbyggnader som du gör?
 
@Bukefalos0 nu är du nog ute och cyklar om du vill hålla dig till forumets etikett osv .vad du tycker ang mig osv hör nog inte riktigt hemma här/är relevant alls .
 
Vi får se, nu har flera inackorderingar flaggat för att de isf antagligen flyttar pga den nya regeln, och då plötsligt börjar det låta som att vi kan få "en chans till"... Så sjukt drygt med stallägare som häver ur sig det ena och det andra på fb i affekt, och sen inte står för det nästa dag :(
BLÄ!
Hmmm lite igenkänningsfaktor här faktiskt, börjar tro att du står på ett för mig känt stall.
 
Har haft egna hästar i 25 år nu, vårt första stall trivdes jag jättebra. Men vi stod där bara 6 månader, orsaken var att stallägare flaggade för att sälja pga hälsoproblem. Såg ingen annan möjlighet än att flytta, till ett stall som även där var mycket trevligt. Där stod vi i 11 år, härifrån flyttade vi pga en privat stämning som gällde stallägaren och inte platsen. Det går ju enkelt att räkna ut hur länge vi stått i nuvarande stall, som dessutom är ett kollektiv. Så min slutledning måste bli, att jag är otroligt naiv eller så.

Fast jag ser och hörvrunt i kring, och blir förfärad faktiskt. Ja stallägaren bestämmer, och passar det inte mig så avstår jag.
 
Hmmm lite igenkänningsfaktor här faktiskt, börjar tro att du står på ett för mig känt stall.
Haha, ja, det är nog inte otroligt. Har förstått mer och mer att det här stallet har rykte om sig bara att folk (iaf som jag träffat) är för snälla för att berätta om det öppet.
Vi flyttade iaf där på hösten efter att någon sket en rejäl hög i det blå skåpet. Tog dubbelhyrorna och drog bara. Så jäkla skönt, det bästa jag gjort nästan. Även om det blev långt (en timme) att köra till nya stället så var det SÅ värt det.
 
Jag skulle sökt efter annat om jag vore dig.

Om stallägaren är så petig hade det varit bättre med full skötsel så ingen gjorde annorlunda. Angående ridningen och skötsel kan det i vissa fall vara bra att påpeka om det drabbar någon negativt eller brister i säkerhetstänk. Hästens bästa i fokus, säkerhet i fokus men även en sjust stämning. Man ska inte behöva vara perfekt eller "på ett visst sätt" för att passa in.

Om mallen blir för snar är det nog inte så klokt att ta in inackorderingar.
Oj såg först nu att detta är en gammal tråd :o!

Så jag antar att det löst sig ;).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 996
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 997
Senast: tuaphua
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 896
Senast: tanten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 078
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp