¨islands-tyglar¨???

S

Skimraa

Varför har islands tyglar typ pistol hakar där man fäster bettet??
 
Sv: ¨islands-tyglar¨???

Jag har ingen aning, men det var en bra fråga. Skulle också vilja veta. ;)
 
Sv: ¨islands-tyglar¨???

Så det är enkelt att bara få en lång tygel att hålla i/knyta fast i (men vem gör det?) etc. är vad jag har hört. Praktiskt vid långturer och så alltså.
Själv tycker jag de är asfula och jobbiga med haken där, de kommer inte i närheten av min islandshäst :p
 
Sv: ¨islands-tyglar¨???

För att det är lättare att handhästa då? :D

Jag knäpper iaf upp tygeln så den blir lång om jag skall handhästa, tycker det är mkt smidigare med pistolhakar även om man ex vill byta tygel eller så...

Det enda jobbiga är de som lär sig att "klia upp" tygeln, då sitter man där med en tygel i handen och kan inte göra ngt :p
 
Sv: ¨islands-tyglar¨???

för att de är lata ;)

Tycker inte det är så jättevanligt, de islandsryttare jag känner har vanliga tyglar.
 
Sv: ¨islands-tyglar¨???

för att de är lata ;)

Tycker inte det är så jättevanligt, de islandsryttare jag känner har vanliga tyglar.

Skall man rida i 3 dagar i sträck på lite olika hästar så kan det vara väldigt praktiskt :idea:
Islänningar gör allt för att göra det lätt för sig ;)
 
Sv: ¨islands-tyglar¨???

Jag har pistolhakar på mina tyglar för att jag flyttar runt med mellan olika träns. Dels varierar jag tränsen för hästarnas skull (olika bett/bettlöst) dels så flyttar jag med mig mina favorittyglar mellan de olika hästarnas träns.

Pistolhakar är bekvämt, och det behöver inte vara "fult" som nån skrev... Jag förstår inte varför inte fler i storhästvärlden annamat detta? Det har inget att göra med lathet, inget att göra med att man "kan binda hästen"- man skall inte binda i bett... Däremot så är det praktiskt att kunna knäppa loss ena sidan och leda hästen om man vill ge hästen mer utrymme.

Min -tycker jag- snyggaste tygel -med pistolhake! (ignorera övriga del av tränset, en missanpassad worchesternosgrimma som nu är skrotad)
worchester1.jpg
 
Sv: ¨islands-tyglar¨???

KL

Jag ser mest negativa aspekter med det. Dels är det en säkerhetsrisk, ju fler delar på en tygel, ju fler delar kan gå sönder... Sen är det onödigt skrammel i närheten av hästens mun, i mina ögon.
 
Sv: ¨islands-tyglar¨???

Jag tycker hakarna ger en obehaglig tyngd i tygeln, och de "hänger" gärna lite konstigt framtill. Sen skulle jag ALDRIG binda min häst i en tygel med bett i munnen.
 
Sv: ¨islands-tyglar¨???

Jag tycker sådana hakar är rätt fult + att de faktiskt kan gå upp. Har hänt fler gånger i min närhet att de har gått upp t.ex. när hästen kliat sig.
 
Sv: ¨islands-tyglar¨???

Jag tycker att de är klart mer lättanvända än vanliga med spännen, som dels är jättejobbiga att få upp och som mycket lättare korvar sig när man ska trä dem över huvudet.

Jag använder alltid tyglar med hakar. Dels för att lätt byta tyglar eller huvudlag, dels för att kunna göra en långtygel om jag stannar vid uteritt exempelvis (vilket iofs inte händer alltför ofta).

Angående att binda upp hästar i träns ser jag det inte som så allvarligt efter min tid på Island. Man ska naturligtvis inte lämna en häst uppbunden i träns, men annars tycker jag att det är väldigt harmlöst på en väluppfostrad häst som vet att den ska stå still. Jag gör det ibland också, speciellt på hästar jag känner väl.

Sen tycker förstås jag att det är snyggare också eftersom jag är uppfostrad i en isländsk tradition :cool:

/Jonaz
 
Använde det alltid förr. Enkelt att snabbt byta till annan träns mm. Skramlar det har jag inte märkt.Nu för tiden har jag mest vanligt spänne på tränsen då det känns säkrare. Men jag saknar snabbspännets alla fördelar. De vanliga är ju hopplöst svåra att knäppa av och på när man byter träns, ska rengöra mm.
 
Sv: ¨islands-tyglar¨???

Jag har pistolhakar på mina tyglar för att jag flyttar runt med mellan olika träns. Dels varierar jag tränsen för hästarnas skull (olika bett/bettlöst) dels så flyttar jag med mig mina favorittyglar mellan de olika hästarnas träns.

Pistolhakar är bekvämt, och det behöver inte vara "fult" som nån skrev... Jag förstår inte varför inte fler i storhästvärlden annamat detta? Det har inget att göra med lathet, inget att göra med att man "kan binda hästen"- man skall inte binda i bett... Däremot så är det praktiskt att kunna knäppa loss ena sidan och leda hästen om man vill ge hästen mer utrymme.

Min -tycker jag- snyggaste tygel -med pistolhake! (ignorera övriga del av tränset, en missanpassad worchesternosgrimma som nu är skrotad)
worchester1.jpg
Jag har islandstyglar på min storhäst sedan flera år. Det är suveränt när jag skall över en bäck för jag hoppar alltid av då, så får jag en lång töm så jag kan hoppa över i förväg.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag bytte för några månader sen till ett par biothanetyglar med metallhakar istället för vanliga spännen. Det blev mest så för att de...
2
Svar
22
· Visningar
2 221
Senast: Hoarfrost
·
Utrustning Tjo, lite nyfiken på om ni föredrar sidostycken (och tyglar) med klassiska spännen eller med hakar? Är det någon skillnad annat än...
2
Svar
24
· Visningar
1 591
Senast: Shixle
·
Utrustning Ja på täcken då! Vilket band ska man använda och var hittar jag metallfästena? Jag vill ha dubbla fästen, dvs en del som är fastsydd och...
Svar
11
· Visningar
488
Senast: grådis
·
Utrustning Helflätade tyglar, finns det att få tag på nu för tiden? Jag är på jakt efter ett par hyfsat smala (max 15 mm), i storlek full. I bra...
Svar
2
· Visningar
694
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp