Bukefalos 28 år!

Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Länge sen jag var här.....

Vidja bedömdes som fyraåring och jag var supersugen på att komma igång med henne efter det. Tyvärr fick hon griffelbenet avsparkat i hagen och när det läkt fanns inte tiden att rida. Nu har hon istället varit hos Ida Ljungberg på tillridning och jag har hunnit med ett par vändor dit. Sååå kul häst att rida :-). Ser fram emot att hon kommer hem snart igen. Ida är så otroligt duktigt!!!

Första bilden har jag fått hjälp att ljusa upp och ta bort staket på...
000_zpsded6102f.jpg

33_zpsccfc6d73.jpg

35_zpsbad46e08.jpg

34_zpsbf85ff3f.jpg
 
Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Tack!

Nu har jag fått mersmak! Har skrivit ihop en anmälan till Eidfaxi lätt, men inte skickat iväg den ännu... ;)
 
Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

KL

Var och tävlade med Brenna förra helgen. Hennes tävlingsdebut på ovalbana fick bli i V2, jag hade nämligen en annan häst med mig som nästan bara har ett tempo i tölten (inte så mkt tränad har mest gått som ridskolehäst i vinter) och eftersom det oftast är så få deltagare här uppe i norr så hinner man inte rida två hästar i samma klass så Brenna fick testa öppen klass på en gång.

Det gick helt klart över förväntan och vi vann med ca 5.40 (jag och siffror....)

Här kommer lite bilder:
871_zpsf5057323.jpg
[/URL][/IMG]
kort tölt

905a_zpsf8cc65b3.jpg
[/URL][/IMG]
trav

963_zpse69e8698.jpg
[/URL][/IMG]
ökad tölt


Annars är jag supertaggad och skiträdd för bedömningarna nästa helg.....
 
Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Mist - vad fin hon är! Har missat lite men skall du visa henne själv?
 
Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Japp, ska visa själv....Jag är så nervös att jag håller på att gå åt. Men vi är några från vårens aveslvisarkurs som kommer att visa på Wången så jag är inte den enda nybörjaren.
 
Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Japp då var visningen över. Det gick verkligen inte bra....inser att det är ruskigt svårt att få till det så att man lyckas visa vad hästen verkligen är kapabel att göra...

Det var i alla fall lärorikt och jag är nöjd med att jag fick 8 för hovar (skor själv) och 8,5 för skritt samt att jag lyckades med att få henne att gå en halv sträcka i pass (räckte inte för poäng i pass men ändå!).

Brenna skötte sig däremot utomordentligt bra, det var den som styrde som klantade till det!
 
Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

064_zps5cbe9330.jpg
[/URL][/IMG]
En bild från helgen.

Nu ska Brenna få minst en månad ledigt, sen satsar vi mot nya mål!
 
Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Brenna har varit ledig från avelsvisningen dvs ca 2 månader, lite mer än jag tänkt men jag har inte haft tid för henne i sommar så nu är hon tjock men satte igång henne idag och trots att hon är fet och stel så är hon en superkul häst så jag ser fram emot hösten!
 
Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

http://cdn08.dayviews.com/108/_u1/_u6/_u6/_u8/_u3/u166833/13552_1370170145/Blidfari_fran_Kvarnbacka.jpg
http://cdn08.dayviews.com/110/_u1/_u6/_u6/_u8/_u3/u166833/31129_1370622321/Forovrigt_har_jag_varit_jattetaskig_och_TVINGAT_ut_min_arma_lilla_syster_Felicia_Felill_sa_hon.jpg
http://cdn08.dayviews.com/87/_u1/_u6/_u6/_u8/_u3/u166833/65397_1367849981/Mmmm_nomnomnom_Nu_ska_jag_upp_och_jobba_Mocka_5_boxar_och_sadar_Gar_inte_snabbt_for_mig_Jag_ar_en.jpg

Det här är min lilla grabb, Blidfari, som är född -08. Jag köpte honom i April, och då hade han blivit grundriden hösten 2012. När jag bestämde mig för att (ÄNTLIGEN) köpa min islandshäst, så skulle det bli en oinriden, eftersom jag har stor erfarenhet av unghästar och även är student, så jag hade inte helt råd med en färdig islänning. Men jag har aldrig ångrat mig :)
Blidfari (som även kallas Nemo, eftersom han har en enda vit rand på andra sidan, en sådan som clownfiskar har) är världens gullis, han älskar att arbeta och är alltid nyfiken och öppen för nya utmaningar. Dock blev han stel som en pinne när jag tog fram sadeln. Den har vi arbetat med och försökt komma på diverse roliga saker, men den är fortfarande läskig. Troligen har det hänt någonting i hans utbildning tidigare. Eller så har han världens fiskminne ;) Jag tog det iaf lugnt med honom, men bestämde mig till slut för att skicka honom på inridning. Så nu är han där, vi körde honom i söndags. Det kändes jättebra att lämna honom där, och jag väntar spänt på meddelanden om hur det går.
 
Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Han heter Blidfari från Kvarnbacka, efter Meitill frá Kjarnholtum I. Han mamma heter Brák från Kvarnbacka gård, henne vet jag tyvärr ingenting om, mer än att hon är brun. Haha ^^
 
Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Kände mig lite manad att lägga upp några ridbilder också på Blidfari. Nu har han totalt blivit riden i 3 veckor. Innan var han inte inriden, så just nu är han lite grön :)
Tolt.jpg

Han_kan_ju_tolta_ratt_fint_ocksa.jpg

Trava_kan_han_ocksa_Fast_den_ar_valdigt_valdigt_svag_han_toltar_ju_liksom_bredvid_en_i_grimma_Sa.jpg

Galopp_ocksa.jpg
 
Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Ser fin ut!

Lif ska iväg på träning på måndag. Hon vill alltid starta tölten med en sträcka grisepass och fokus på träningen kommer vara att hon ska kunna korta sig i skritten med bibehållen energi ända upp i tölt.
Nu skrittar hon kort och energiskt men precis när hon ska upp i tölt blir det långa bskbenssteg och det blir platt fall i grisepass.

Sen ska nog formen slipas lite i tölten också. Hon vill gärna vara hög (inte rxtremt med underhals) och ber man henne sänka sig blir hon djup och lägger sig på framdelen.
 
Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

KL

Har kursat med Brenna för Hinni torsdag-fredag.
Vi fokuserade framförallt på bärighet i tölten och en attidydförändring hos mig, dvs att ganska bra är inte tillräckligt bra utan det ska vara riktigt bra för att jag ska vara nöjd (har ibland svårt för att ställa krav på mig själv och nöjer mig med medel....)

Om några veckor ska vi gå kurs för Eyjolfur Isolfsson det ska bli jättekul och spännande!
 
Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Kl
Spök betäcktes i sommar med Kraftur och ska ha varit dräktig dag 17, dag 50 fanns dock inget frö. Var beredd på att det skulle vara på ena eller andra sättet så känns ok.
Nu är hon under igångsättning. Helt ok hull trots vila i fyra månader. Flåset är det säkert sämre med - men hon är en sån som springer till månen och tillbaka om man ber henne så det märks inte.
Vi jobbar med grunder och att hon ska fokusera och jobba istället för att bara springa. Gångarterna sitter som ett smäck, men formen i tölten är minst sagt usel för ögonblicket, men skoja att det finns tempo :O
 
Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Tråkigt att det inte blir något föl nästa år. Ska du prova igen 2014?

Lif är likadan som Spöket. Springer som en gnu om jag ber. En egenskap jag tycker mycket om (nej såklart kör jag inte slut på henne). Vill gärna bara fräsa på istället för att vänta på mina signaler. Vi jobbar massor med det nu.
Har ridit för Madelene Johansson nu en dag i veckan ca 1,5 månad. Innan red jagför Frida Dahlen. Helt olika är deras sätt att instruera. Gillar bägge två mycket!
Frida kör mer det isländska stuket med mycket fart och mycket rakt fram. Madelene är mer inne på dressyr, hästen bära sig själv och vänta på mina instruktioner.
 
Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Nja, jag tror inte det. Och inte med Kraftur isf. Det var ett infall och kul idé och det hade varit en erfarenhet, fast det finns ju annat som är kul också :) Typ Rida :D Nä, känns som hon ska få utbildas, tränas och få erfarenhet nu under ett par år. Fast det kan ju hända att jag ändrar mig, kan gå fort i mitt huvud ibland :angel:

Har dessutom pratat lite med en Bukefalist jag känner privat om hen ska låna Spök nästa säsong och tävla henne, men vi får se. Hen får isf låna Spöket nån månad och känna sig för om det kan passa. Vore dock kul att få henne tävlad och se lite vad hon går för :)

Är eg sjukt sugen på en Hrimur-avkomma, men tror inte han matchar Spök särskilt bra, så ska det bli nån efter honom så blir det till att sälja Spök och köpa en istället. Samtidigt så är hon en underbar häst och jag har def fått mycket för de få kronor hon kostade mig.

Hon är otroligt lyhörd och juste på alla vis. Precis som du gillar jag viljan att gasa på, men min andra är inte på det viset så jag över på att hitta dragläget typ. Nu låter det som det går urdåligt, men det gör det verkligen inte. Men tänker att jag ska försöka jobba från rätt ände och ta det piano, var sak har sin tid, typ.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: hamilton1
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 106
  • Artikel
Hästnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
0
· Visningar
255
Senast: Gunnar
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 762
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Flämtningar
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp