Bukefalos 28 år!

Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

KL
1392536_10151975426384612_89866884_n.jpg

Under igångsättning

1382957_10151975426299612_172343313_n.jpg

Heeeeej!

988327_10151975426729612_341725121_n.jpg

Korvig över magen, men döljer det bra.

1375232_10151975426544612_605228599_n.jpg

Bonus.
 
Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Får en billigare betäckning med Kraftur nästa år om jag vill. Får tänka på det :)
 
Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Kl.
Igår somnade min fantastiska bebis Disa in.
:heart
En sårskada i nosen gjorde att hon blev satt på finadyne,
Som i sin tur slog ut organen på henne.

Jag kan inte förstå....
 
Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Jag lider med dig, :(.. Måste vara hemskt att få vara med om det du har varit med om..

KL*
Jag får väl skriva in mig här i 08 "gänget"..
Fick hem en 08 som skulle skulle i princip till slakt,.. Men någon tipsade om mig, och gav honom en extra chans på det viset..

jag älskar ju hästar sk problemhästar.. Men i min värld är dom inte problemhästar utan något har gjort att dom reagerar på det viset dom gör.. Jag älskar att få ta reda på felen, och få hästen till att bli lugn och trygg.. Och komma över det som hänt..

Den här killen, vet ingen vad som har gått snett, han är kollad av veterinär men det finns inget fel..
Har varit hos två kända inridare, men dom kommer ingenstans.. Ägaren gav upp hoppet och han skänktes till mig..

Nu står han hos mig, Jag hoppas verkligen Jag kan hjälpa honom..
En rar häst, fin stam, men enligt mig otroligt sen i utvecklingen (mentalt).. Man kan tro att han är tre..
Jag hoppas att det är just det som är problemet, att det har gott lite fort fram och det är det som gör honom så stressad och rädd..

Det ska bli så otroligt roligt att få hjälpa honom till att känna sig trygg.. Och det ska ta tiden han behöver..
 
Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Önskar dig all lycka till med nya hästen! :) Vill bara påtala vikten av att verkligen få nacke/rygg röntgade och om det är en valack även be vet. kika om hästen har "strengur" (ärrbildning i sädesledarna pga. kastrationen). Att hästen är ua pö böjprov säger ibland ingenting.

Jag har också en förkärlek till de stressade, spända "projekten" och har lärt mig att man kan hitta fel på de mest oanade ställen. Men ibland handlar det ju bara om att ge hästen tid och att vara rätt människa för just den hästen. :)
 
Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Så fruktansvärt! Inget man tror kan hända.

Kram till dig!

Kl

Lif är nu hos Madde på träning 2 veckor. Fick en jättefin töltbild i fredags så det känns jätteroligt.
 
Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Grattis till nya hästen! Håll oss uppdaterade om hur det går :)
 
Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Hur gick det med skäcken (Gneisti?)? Minns att tölten satt långt inne och att hans ens testikel var ute på äventyr.
 
Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Hästen är hemma igen och jag känner mig jättenöjd med henne.
Madde har mest fokucerat på lydnad och det har gett resultat i en betydligt känsligare häst.
Fick mycket beröm för en trevlig häst så det var roligt. Nu ska jag rida henne ca 2 veckor o hitta nya knappar sen ska hon få ca 3 v vila.
 
Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Nja, skäcken, han som Jag köpte och det visade sig att han hade kissing spine..
Sindri, däremot, brun med stjärn och snopp, 3 bukoperationer, jo, han blev valack tillslut.. Experterna från Strömsholm slog sig samman.. Som tur är blev kalaset inte så fasligt dyrt som man kan tro, kliniken menade nämligen på att lämnar man in sin häst för klapphingst, så tror man att man ska hämta hem en valack.. Men så var det ju icke i hans fall..

Han har börjat tölta, och det med bravur, hade honom först hos en tjej(utbildad Strömsholm,, 1,5 månad, lämnade bort honom till träningsstall nr 2, där hade dom honom i två omgångar,Och där fick dom tillslut fram tölten..
Men det slutade iaf med att hans sambo(tränarenssambo) blev blixt förälskad i denna hästen.. Så dom köpte faktiskt honom.. och det känns jätte bra..
 
Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Här kommer uppdatering från oss. "Lilla" hästen är såå kul att rida. Vi jobbar på överlinjen och jag tycker det går framåt och äntligen börjar hon bygga lite muskler på ovansidan :-)

1_zpse6404b78.jpg


4_zps7b8ae503.jpg
 
Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Just ja!! Det var Sindri jag tänkte på! Kan tänka mig att det kändes rätt att sälja, vill minnas att du var redigt trött på allt strul :)
 
Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Kl

Livan.jpg


Igår var det ridlektion igen! Första sen hon var på träning. Lite hade jag nog ridit ner henne hehe.

Jag rider med för lite krav. Lif är en sånn som alltid ifrågasätter med att reagera långsamt på hjälperna så som halvhalter. Stenhård i huvudet är hon med. Som att träna på att göra halt NU! Och inte... Nuuu.
Hennes mor var likadan. Jättestor skillnad mot min häst jag hade mellan dom. Hon lyssnade med spända öron på allt.

Hur som gick lektionen väldigt bra så nu ska hon få 3 välförtjänta viloveckor.
 
Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

*KL*
Nu fyller de sex år och är inga små hästar längre... Hur går det för er :)?

Flóa har precis haft några veckors vila då vi tyckte att hon verkade lite trött i skallen, satte igång henne häromdagen. Hon har lossnat betydligt de senaste månaderna då det gäller att få in riktig trav eller tölt (det vill säga inte grisepass som hon gärna tog till tidigare).
Hon har vuxit lite till i vinter, nu är hon STOR, tippar på en bra bit över 140. Hon är dessutom ganska sen av sig både mentalt och kroppsligt så vi tar det lite varligt :).
 
Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Det går bra med Brenna, hoppas på att få till passen så att jag kan starta henne i femgång till våren. Det är så himla roligt att rida henne, ler efter nästan varje träningspass!
 
Kolur Från Liagård
E. Svadilfari Från Knyshyttan U. Vaka Fra Aldengood.
Ca. 140 cm. Hingst. Underbart snäll, hårfager och härlig! :)

 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 105
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 757
Senast: hastflicka
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
517
· Visningar
13 536
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
17 821
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp