Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Tillägg: Hon ville att jag skulle köpa en sadel med 16" säte och 17" kåpa. Om jag själv mäter längden på mina lårben ska jag egentligen ha 18,5", bara för benen. Visst att jag kan ha mindre sits då jag inte är så superstor på bredden, men 16" är ju att ta i :o
 
Men hjälp :bag:
Jag var till och med tydlig och sa att jag inte kunde ge rimliga svar om jag bara fick frågan "hur känns det?". Att jag behöver mer guidning än så, och sa till och med att jag har ADHD och därför behöver stödet från utprovaren. Men något stöd fick jag inte. Nu i efterhand undrar jag vad jag betalar för, för jag blev liksom inte alls klokare :confused:
Väldigt trist! Blir spännande hur det går med nästa som kommer, håller tummarna för dig och din fina häst :)
 
Tillägg: Hon ville att jag skulle köpa en sadel med 16" säte och 17" kåpa. Om jag själv mäter längden på mina lårben ska jag egentligen ha 18,5", bara för benen. Visst att jag kan ha mindre sits då jag inte är så superstor på bredden, men 16" är ju att ta i :o
vad har nuvarande sadeln för storlek på sätet?
 
vad har nuvarande sadeln för storlek på sätet?
17,5". Och den tycker jag ändå passar mig helt ok. Hade velat ha mer framskurna kåpor alternativt mindre knästöd för att kunna ha aningens kortare stigläder. Men utöver det gillar jag den :)

received_6724691614292955.jpeg
 
17,5". Och den tycker jag ändå passar mig helt ok. Hade velat ha mer framskurna kåpor alternativt mindre knästöd för att kunna ha aningens kortare stigläder. Men utöver det gillar jag den :)

Visa bifogad fil 134636
Mindre sadel än så ska du inte ha. Då lär benen hamna tokigt och du kommer sitta på bakvalvet.

Skitsvårt med sadlar. Hade ju en av Sveriges största utprovare ute i somras. Katastrof.
 
17,5". Och den tycker jag ändå passar mig helt ok. Hade velat ha mer framskurna kåpor alternativt mindre knästöd för att kunna ha aningens kortare stigläder. Men utöver det gillar jag den :)

Visa bifogad fil 134636
Ja, åtminstone såhär på bild ser den helt okej ut! Ska man vara petig, så ser den ut att placera dig aningens långt bak. Inte att du sitter på bakvalvet eller så, utan att lägsta punkten i sadeln kanske är bakom den punkt där du bör ha din tyndgpunkt. Framskurna kåpor finns ju nästan inte på islandssadlar, men det kan räcka med kortare knästöd. Min sadel har knästöd som slutar helt ovanför mina knäskålar när jag sitter med stigläder jag är bekväm med. Det gör mycket för rörelsefriheten och jag skulle nog faktiskt kunna ha en storlek mindra sadel pga det.

Om du vill ha mycket hjälp och stöd i utprovandet av sadel, vänd dig till antingen en sadelmakare eller till någon som håller på med sitsanalyser och liknande. De brukar ha mycket större förståelse för sadelns uppbyggnad, rörelsemekanik och ryttarens anatomi än en vanlig sadelförsäljare!
 
Ja, åtminstone såhär på bild ser den helt okej ut! Ska man vara petig, så ser den ut att placera dig aningens långt bak. Inte att du sitter på bakvalvet eller så, utan att lägsta punkten i sadeln kanske är bakom den punkt där du bör ha din tyndgpunkt. Framskurna kåpor finns ju nästan inte på islandssadlar, men det kan räcka med kortare knästöd. Min sadel har knästöd som slutar helt ovanför mina knäskålar när jag sitter med stigläder jag är bekväm med. Det gör mycket för rörelsefriheten och jag skulle nog faktiskt kunna ha en storlek mindra sadel pga det.

Om du vill ha mycket hjälp och stöd i utprovandet av sadel, vänd dig till antingen en sadelmakare eller till någon som håller på med sitsanalyser och liknande. De brukar ha mycket större förståelse för sadelns uppbyggnad, rörelsemekanik och ryttarens anatomi än en vanlig sadelförsäljare!
Jo, det gör den. Det är knästödens fel tror jag. Jag måste egentligen kunna sätta hela rumpan längre fram i sadeln, men då får benen inte plats.

Hon som var hos mig igår är sadelmakare. Det gav inte så mycket. Ville ju ha ut en sadelmakare för just den anledningen du skriver. Men ja, jag hoppas på bättre hjälp på onsdag. Jag behöver inte köpa en sadel direkt, men jag måste liksom få någon vägledning.
 
Jo, det gör den. Det är knästödens fel tror jag. Jag måste egentligen kunna sätta hela rumpan längre fram i sadeln, men då får benen inte plats.
Ja, precis! Jag märker väldigt stor skillnad på långa vs korta knästöd.
Hon som var hos mig igår är sadelmakare. Det gav inte så mycket. Ville ju ha ut en sadelmakare för just den anledningen du skriver. Men ja, jag hoppas på bättre hjälp på onsdag. Jag behöver inte köpa en sadel direkt, men jag måste liksom få någon vägledning.
Aha! Kanske med sämre koll på ryttarens anatomi då... Ja, det är väl bara att prova sig fram gissar jag!
 
Skrittade i sju min häromdagen (julens bästa sju min!) och har nu haft träningsvärk i två dagar. Inte brutal, men klart kännbar. Känns som en lååång resa ligger framför mig vad gäller att få tillbaka ridförmågan, både muskulärt och teknik. Men första steget är taget! Hästen har vilat i sex månader och inte lämnat gården under den tiden. Han var lite överallt och ingenstans, men är så otroligt ridbar i grunden och försökte verkligen tolka mina otydliga hjälper. Helt underbart!
 
Jag hoppas att alla hade en bra nyår och att alla hästar klarat tolvslaget bra ❤️

Har ni några planer för 2024? Stora eller små.

Vi ska flytta igen. Jag fick plats i ett stall jag tittade på ungefär samtidigt som jag tittade på stallet som jag flyttade till i höstas och bestämde mig för att jag vill ha den. Längre utevistelse, ridhus och annat smått och gott som passar mig lite bättre än nuvarande stall. Kommer inte flytta förrän underlaget känns bättre för ihopsläpp däremot.

I övrigt hoppas jag att vi kan debutera framgång på tävlingsbanan och att vi båda två håller oss relativt friska och hela under året 😂
 
Min plan för 2024 är att rida islandshäst åtminstone en gång. Jag brukar rida en dagskurs och en turridning varje år, men 2023 blev det inte av, men jag tog en tömkörningslektion för tränaren jag brukar rida för, och lånade en häst för en promenad vid ett tillfälle.
 
Mitt mål för 2024 är att göra ändå. 2023 var ett krångligt år där många yttre omständigheter gjorde det svårt att träna som jag ville. Tränare som plötsligt slutade hålla träningar, kurser jag inte kom iväg på av logistiska skäl. Med resultatet att ridningen kändes omotiverad och med en känsla av att stå still i utvecklingen. I år ska jag vända på det där och hitta andra sätt som kanske inte är ”lika bra” men oändligt mycket bättre än inget. Ingen tränare? Då tar jag hjälp av en duktig stallkompis som kan titta på oss från marken. Svårt att komma iväg på träning/kurs? Då tar jag en onlinelektion. Osv.

Jag har förstås som mål att träna för tränare och komma iväg på kurs även i år. Tror och hoppas att det blir så. Men skulle saker inte gå vägen så ska jag inte stå utan alternativ 😊
 
Jag har som mål för 2024 att rida lektioner hela våren och sedan åka på ridresa på Island under sommaren.

Sen får jag nog ge upp och inse att jag anses för tung och nöja mig med mina egna fjordhästar.
Anses för tung? Alltså, det är ju många som har åsikter om oss som rider islandshäst och tjafsar om "vuxna karlar som rider ponny", men de vetenskapliga beläggen för det tjafset är ganska små/få. En sak om du själv tycker att du är för tung eller om tränare/ridlärare med erfarenhet av rasen säger det, men vad andra random människor tycker får man helt enkelt skita i!
 
Anses för tung? Alltså, det är ju många som har åsikter om oss som rider islandshäst och tjafsar om "vuxna karlar som rider ponny", men de vetenskapliga beläggen för det tjafset är ganska små/få. En sak om du själv tycker att du är för tung eller om tränare/ridlärare med erfarenhet av rasen säger det, men vad andra random människor tycker får man helt enkelt skita i!

Jag tar tyvärr åt mig för mycket när det handlar om vikt. Min egna häst kan jag rättfärdiga med att hon hållit i snart femton år, men andra hästar får jag nöja mig med att se på. Det går bra det med, även om det är lite trist att de större raserna som också töltar är så elegant byggda att jag tvivlar på att de orkar mer än islandshästarna.
 
Jag tar tyvärr åt mig för mycket när det handlar om vikt. Min egna häst kan jag rättfärdiga med att hon hållit i snart femton år, men andra hästar får jag nöja mig med att se på. Det går bra det med, även om det är lite trist att de större raserna som också töltar är så elegant byggda att jag tvivlar på att de orkar mer än islandshästarna.
Ja, jo, jag kan förstå att vikt är ett känsligt ämne och att det är svårt att inte ta åt sig i vissa lägen. Men ibland får man också slå dövörat till - som framgått i en annan tråd på forumet så är det ju en del som helt vill få bort vuxna som rider islandshäst för att det "ser illa ut". Och då skulle ju den isländska hästkulturen dö, och islandshästen eventuellt bli utrotningshotad den med. Dit vill iaf inte jag, så man får sålla lite bland alla åsikter! Skulle tro att du t.ex. inte väger mer än min tränare (man, närmare 1.90 lång). Däremot kan man ju då kanske välja vilken/vilka islandshäst(ar) man rider och avstå från de mindre exemplaren.

Vad gäller andra töltande hästraser, så har jag fastnat för Rocky Mountain Horse - de ser så himla härliga ut och verkar ha en fantastisk tölt! Har bara sett dem på video, men de ser ut att generellt vara något större än islandshästarna och inte supersmäckra, utan ganska "normal hästmodell". Annars kan jag egentligen inte se att en islandshäst skulle vara mindre viktbärande än en fjordhäst, givet ungefär samma storlek?
 
Jag hoppas att alla hade en bra nyår och att alla hästar klarat tolvslaget bra ❤️

Har ni några planer för 2024? Stora eller små.

Vi ska flytta igen. Jag fick plats i ett stall jag tittade på ungefär samtidigt som jag tittade på stallet som jag flyttade till i höstas och bestämde mig för att jag vill ha den. Längre utevistelse, ridhus och annat smått och gott som passar mig lite bättre än nuvarande stall. Kommer inte flytta förrän underlaget känns bättre för ihopsläpp däremot.

I övrigt hoppas jag att vi kan debutera framgång på tävlingsbanan och att vi båda två håller oss relativt friska och hela under året 😂
Gillar tanken med att debutera "framgång" på tävlingsbanan :D

Mina planer/mål för 2024 blir:

- Träna upp min kropp igen efter graviditeter. Det innebär att jag måste gymma 2-3 dagar i veckan, och även om det tar tid som jag hellre lagt på ridning/hästarna så måste jag i år prioritera träningen. Jag tränade rätt mycket för några år sen och då red jag mycket bättre också. Så hitta tillbaka till en stark kropp för att ge mig bästa förutsättningarna för ridning.

- Rida/träna häst minst 2 dagar i veckan. Det låter ju tragiskt lite, särskilt som jag har två hästar, men jag behöver vara lite snäll mot mig själv och ha rimliga ambitioner. Barn, hund, gård och livet ska också ha sitt. Det viktiga i år blir att hitta regelbundenheten igen.

- Målet för min äldsta häst blir att hålla hullet och börja bygga upp ryggmuskler igen. Jag har fått prioritera ner att rida honom de senaste åren men nu ska vi igång, så jag är mest nyfiken på i vilket skick jag kan få honom i slutet av året.

- Målet för lillhästen är att försöka hitta tillbaka till ungefär samma nivå på ridbarhet som vi hade när jag slutade rida i somras. Det blir inga tävlingar i år, men jag hoppas verkligen på att kunna åka och träna åtminstone någon gång i höst.
 
Min plan, eller mitt önskemål, för 2024 är att ha ett mål för egen del igen. Min dotter har tränat och tävlat så mycket de senaste 10-12 åren att jag liksom hela tiden fått "ta det som blir över", både vad gäller hästar och ekonomiskt utrymme. Det är ju fortfarande till stor del så - hon tävlar både sina egna två och en av mina - men jag behöver ta mig lite eget utrymme också, känner jag. Se till att komma iväg på lite fler träningar, kanske testa ny tränare, möjligtvis tävla på någon nivå på tävling som kan passa oss. Jag har en bra häst rent gångartsmässigt, jag måste bara "kratta manegen" lite bättre åt honom så att han är bekväm med att vara på tävling. Så en utomhustävling framåt sommaren, inte alltför stor, gärna nånstans han har varit förut och en klass med flera hästar på banan samtidigt hade varit perfekt!
 
Gott nytt år och god fortsättning ❤️

Mina mål för 2024 är:

- vänja in mig på att köra släpet ute i trafik/motorväg, först utan häst och sen med hästen (vi har kommit till att med häst har jag kört på gårdsplanen och utan hästen har jag varit ute i lite trafik)

- när jag kan köra hästen själv, köpa nyckel till GHP ovalbana och åka och träna där regelbundet, både för tränare och utan

- tävla i vår och försöka kvala till GK-SM! 😀

- eventuellt uppgradera till fyrhujulsdriven bil till nästa vinter

- eventuellt ta utökat körkort … under sommarlovet, igen 😂
 

Liknande trådar

  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
103 993
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
70 150
Senast: Sel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 449
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 756
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp