Bukefalos 28 år!

Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Vi har ett. Eller hade. Någon använde det för att försöka slå sönder för tjock is så handtaget rök 😖
Jag har starkt övervägt att ta med en hammare för jag har också delvis pajat handtaget på min sil, och mina istänger i metall fick en fin böj också när jag skulle hacka med dom, på tok för klena :rofl: Sen gäller det ju att inte hamra sönder själva vattenbaljan om jag går lös på isen lite för intensivt med hammare haha
 
Jag brukar ta med mig stallets enda halmgrep ut och gå loss på isen när det blivit för tjockt. Mycket effektivt :D
 
Jag brukar ta med mig stallets enda halmgrep ut och gå loss på isen när det blivit för tjockt. Mycket effektivt :D
Där jag hade hästar inhyrda i många år innan jag köpte och flyttade till min gård, så hade vi en dedikerad lite mindre grep till just vattenkaren. Funkade utmärkt till att både få hål på isen och fiska upp isbitarna med! :)
 
Lyssnar på första podavsnittet på Ridsport Island med Hinrik Sigurðsson, bara några minuter in blir jag varse om min okunskap om hur det är på island. Även fast min tränare som bodde på island innan har berättat sådär i förbigående en gång att "man har små hagar på island också" så liksom är min bild av enorma "hagar" där hästarna strövar som i princip fritt. Tror den bilden kommer av inlägg på social media där man visar när stora flockar samlas in efter sommaren. Logiskt förstår man väl att hästar i träning och till försäljning inte kan försvinna iväg varje dag på sånna vidder på vintern men har ändå tänkt att de går i ordentliga hagar och är ute mer än de står inne.

Hinrik förklarar alltså att vad han saknar från Sverige är hästar som får vara ute länge, han säger typ 8 timmar om dagen, att på island har man hästar på så kallade stallområden där många stall delar små ytor för rastpaddockar och hästarna ges därför väldigt begränsad möjlighet att vara ute. Det liknades vid travstall i Sverige.

Jag antar det inte är så på alla stall på island, tex är mitt intryck annorlunda om jag ser till gården min häst kommer från, "Berg farm" kallar de sig på social media (hästarna får namnet frá Bergi), men jag vet inte!
 
Lyssnar på första podavsnittet på Ridsport Island med Hinrik Sigurðsson, bara några minuter in blir jag varse om min okunskap om hur det är på island. Även fast min tränare som bodde på island innan har berättat sådär i förbigående en gång att "man har små hagar på island också" så liksom är min bild av enorma "hagar" där hästarna strövar som i princip fritt. Tror den bilden kommer av inlägg på social media där man visar när stora flockar samlas in efter sommaren. Logiskt förstår man väl att hästar i träning och till försäljning inte kan försvinna iväg varje dag på sånna vidder på vintern men har ändå tänkt att de går i ordentliga hagar och är ute mer än de står inne.

Hinrik förklarar alltså att vad han saknar från Sverige är hästar som får vara ute länge, han säger typ 8 timmar om dagen, att på island har man hästar på så kallade stallområden där många stall delar små ytor för rastpaddockar och hästarna ges därför väldigt begränsad möjlighet att vara ute. Det liknades vid travstall i Sverige.

Jag antar det inte är så på alla stall på island, tex är mitt intryck annorlunda om jag ser till gården min häst kommer från, "Berg farm" kallar de sig på social media (hästarna får namnet frá Bergi), men jag vet inte!
Sociala medier ger ju en rätt förskönad bild av verkligheten oavsett land/område. De flesta vill ju visa sig från sin bästa sida.

Det är mycket roligare att fota hästar mot vattenfall, på en svart strand eller på fält av blommor än ståendes i en box eller frimärkshage. Det skulle jag göra med om jag kunde 😅
 
Nu har allt vatten i stallet frusit förutom i sadelkammaren :down: det höll sig ändå tinat rätt så länge men nu har kylan verkligen krupit in överallt och stallet är som en frysbox.

Jag red i alla fall innan solen gick ner, och vi tragglar på. Jag vågar mig ju inte för långt hemifrån så vi rider runt runt på vägen som går runt stallet. Och kör tölt och trav fram och tillbaka på vägen som är täckt av is och snö. Det blir ändå lite effektiv träning tänker jag :angel: Och delen av stallplanen som var läskig igår var fortfarande livsfarlig idag. Så ja... Vi tragglar på :p

1000011547.jpg
 
Sociala medier ger ju en rätt förskönad bild av verkligheten oavsett land/område. De flesta vill ju visa sig från sin bästa sida.

Det är mycket roligare att fota hästar mot vattenfall, på en svart strand eller på fält av blommor än ståendes i en box eller frimärkshage. Det skulle jag göra med om jag kunde 😅
Ja alltså mina foton på stallet brukar ju inte ha shoppingcentret som bakgrund så man fattar ju 🤪 Men ändå, jag bara visste inte att det fungerade på det viset med stallområden.
 
Lyssnar på första podavsnittet på Ridsport Island med Hinrik Sigurðsson, bara några minuter in blir jag varse om min okunskap om hur det är på island. Även fast min tränare som bodde på island innan har berättat sådär i förbigående en gång att "man har små hagar på island också" så liksom är min bild av enorma "hagar" där hästarna strövar som i princip fritt. Tror den bilden kommer av inlägg på social media där man visar när stora flockar samlas in efter sommaren. Logiskt förstår man väl att hästar i träning och till försäljning inte kan försvinna iväg varje dag på sånna vidder på vintern men har ändå tänkt att de går i ordentliga hagar och är ute mer än de står inne.

Hinrik förklarar alltså att vad han saknar från Sverige är hästar som får vara ute länge, han säger typ 8 timmar om dagen, att på island har man hästar på så kallade stallområden där många stall delar små ytor för rastpaddockar och hästarna ges därför väldigt begränsad möjlighet att vara ute. Det liknades vid travstall i Sverige.

Jag antar det inte är så på alla stall på island, tex är mitt intryck annorlunda om jag ser till gården min häst kommer från, "Berg farm" kallar de sig på social media (hästarna får namnet frá Bergi), men jag vet inte!
Mitt intryck är att det är ganska vanligt att det är så på Island, särskilt i närheten av Reykjavík. Att som häst födas och växa upp på Island är nog helt fantastiskt, att leva som ridhäst mer blandat. Men som du säger har ju många av de gårdar som ligger lite längre från städerna även medelstora hagar där ridhästarna får gå. Det gäller nog inte bara Berg, utan flera andra.
 
Lyssnar på första podavsnittet på Ridsport Island med Hinrik Sigurðsson, bara några minuter in blir jag varse om min okunskap om hur det är på island. Även fast min tränare som bodde på island innan har berättat sådär i förbigående en gång att "man har små hagar på island också" så liksom är min bild av enorma "hagar" där hästarna strövar som i princip fritt. Tror den bilden kommer av inlägg på social media där man visar när stora flockar samlas in efter sommaren. Logiskt förstår man väl att hästar i träning och till försäljning inte kan försvinna iväg varje dag på sånna vidder på vintern men har ändå tänkt att de går i ordentliga hagar och är ute mer än de står inne.

Hinrik förklarar alltså att vad han saknar från Sverige är hästar som får vara ute länge, han säger typ 8 timmar om dagen, att på island har man hästar på så kallade stallområden där många stall delar små ytor för rastpaddockar och hästarna ges därför väldigt begränsad möjlighet att vara ute. Det liknades vid travstall i Sverige.

Jag antar det inte är så på alla stall på island, tex är mitt intryck annorlunda om jag ser till gården min häst kommer från, "Berg farm" kallar de sig på social media (hästarna får namnet frá Bergi), men jag vet inte!
De stora stallområden med pyttesmå hagar finns inne i stan. Då jag kom hit för 25 år sedan var det helt normalt att bara fodra morgon och kväll och hästarna var ofta bara ute en eller två timmar eftermiddag/kväll medans man mockade. Lite längre på helger. Det var dock väldigt få hästar som stod på stall året runt. I princip alla gick ute på gräs över sommaren och hade ofta ett par månaders vinter eller höstledigt ute.
Det små hagarna och kort utevistelse har nyligen kritiserats här av veterinärer. De som inte har hästar i de stora stallområdena har det dock annorlunda. Våra tex. går ute året runt och det finns inte ens stallplats för alla. Endast sjuka och skadade står inne och svettiga efter ridning får torka inne om det är kallt. Vid extremt väder finns det en stor lada de kan gå in i. Men det brukar bara vara de gamla som vill gå in i snöoväder.
 
Lyssnar på första podavsnittet på Ridsport Island med Hinrik Sigurðsson, bara några minuter in blir jag varse om min okunskap om hur det är på island. Även fast min tränare som bodde på island innan har berättat sådär i förbigående en gång att "man har små hagar på island också" så liksom är min bild av enorma "hagar" där hästarna strövar som i princip fritt. Tror den bilden kommer av inlägg på social media där man visar när stora flockar samlas in efter sommaren. Logiskt förstår man väl att hästar i träning och till försäljning inte kan försvinna iväg varje dag på sånna vidder på vintern men har ändå tänkt att de går i ordentliga hagar och är ute mer än de står inne.

Hinrik förklarar alltså att vad han saknar från Sverige är hästar som får vara ute länge, han säger typ 8 timmar om dagen, att på island har man hästar på så kallade stallområden där många stall delar små ytor för rastpaddockar och hästarna ges därför väldigt begränsad möjlighet att vara ute. Det liknades vid travstall i Sverige.

Jag antar det inte är så på alla stall på island, tex är mitt intryck annorlunda om jag ser till gården min häst kommer från, "Berg farm" kallar de sig på social media (hästarna får namnet frá Bergi), men jag vet inte!
Utanför städerna är det nog vanligare att hästarna går ute. Där jag jobbade t.ex gick alla hästar ute dygnet runt. Bara unghästarna uppe ”i bergen” på sommaren dock, men avelshästarna hade rejält stora hagar och ridhästarna hade normalstora, så att säga. Hände att vi vallade in ett par flockar i stallet under dagarna för att effektivisera träningen, men då var det ju just bara under dagen de stod inne och inte samma hästar varje dag.

Och det är inget jag skulle påstå var ett undantag, utan så det generellt ser ut ute på landsbygden.
 
Nu har allt vatten i stallet frusit förutom i sadelkammaren :down: det höll sig ändå tinat rätt så länge men nu har kylan verkligen krupit in överallt och stallet är som en frysbox.

Jag red i alla fall innan solen gick ner, och vi tragglar på. Jag vågar mig ju inte för långt hemifrån så vi rider runt runt på vägen som går runt stallet. Och kör tölt och trav fram och tillbaka på vägen som är täckt av is och snö. Det blir ändå lite effektiv träning tänker jag :angel: Och delen av stallplanen som var läskig igår var fortfarande livsfarlig idag. Så ja... Vi tragglar på :p

Visa bifogad fil 136465
Han är väldigt tjusig, din häst! :love:
 
Vi har förstås också väldigt mycket kallare än vanligt. Jag är tacksam för min termobar, dock dricker hästarna knappt alls ur den så antar att de hellre äter snö? Underlaget ser jättefint ut, grusvägarna har ett lager av packad snö. Men ett jäkla kylan... i helgen hade jag en oväntad möjlighet att rida, men då blev det -25 grader och trots att jag är så galet ridsugen så var det bara att avstå. Det är bara skritt som är aktuellt ett tag till för mig (jag är för ostadig och vinglig, mina hästar skulle inte uppskatta det i högre gångarter), och så kul är det inte att förfrysa händerna.
 
Vi har förstås också väldigt mycket kallare än vanligt. Jag är tacksam för min termobar, dock dricker hästarna knappt alls ur den så antar att de hellre äter snö? Underlaget ser jättefint ut, grusvägarna har ett lager av packad snö. Men ett jäkla kylan... i helgen hade jag en oväntad möjlighet att rida, men då blev det -25 grader och trots att jag är så galet ridsugen så var det bara att avstå. Det är bara skritt som är aktuellt ett tag till för mig (jag är för ostadig och vinglig, mina hästar skulle inte uppskatta det i högre gångarter), och så kul är det inte att förfrysa händerna.
Jag tror också att min tuggar i sig snö. Han är en riktig pillare ute och gräver och petar i snön. Han är såklart på jakt efter det lilla lilla gräset som finns under snön, men han får nog i sig en hel del snö också. Min hemmagjorda termobar är misstänksamt full :cautious:
 
Mina dricker mängder nu när det är kallt! Har värmebalja och jag får fylla den ofta 😅

Gällande att frysa om händerna så rekommenderar jag värmevantar! Sånna med slingor i och batteri. Använder mina flitigt både vid jakt, ridning, promenader, allmänt pyssel i stallet och ute. Dom har räddat mina händer och har haft dom i kanske 3 år nu.

Vi hade -31,5 som kallast häromdagen, vad jag vet. Förra torsdagen ställde min man ut en rundbal i hagen. Alla fem går ju på lösdrift och skulle ändå behöva en hel del extra hö i kylan så vi gjorde det enkelt för oss och ställde in en bal. Fortfarande en del kvar av den trots att dom står där mycket :p Finns en anledning till att dom inte har fri tillgång vanligtvis 😅
 
Mina dricker mängder nu när det är kallt! Har värmebalja och jag får fylla den ofta 😅

Gällande att frysa om händerna så rekommenderar jag värmevantar! Sånna med slingor i och batteri. Använder mina flitigt både vid jakt, ridning, promenader, allmänt pyssel i stallet och ute. Dom har räddat mina händer och har haft dom i kanske 3 år nu.

Vi hade -31,5 som kallast häromdagen, vad jag vet. Förra torsdagen ställde min man ut en rundbal i hagen. Alla fem går ju på lösdrift och skulle ändå behöva en hel del extra hö i kylan så vi gjorde det enkelt för oss och ställde in en bal. Fortfarande en del kvar av den trots att dom står där mycket :p Finns en anledning till att dom inte har fri tillgång vanligtvis 😅
Så... Jag läste skällde ut och inte ställde ut...
 
Vi har förstås också väldigt mycket kallare än vanligt. Jag är tacksam för min termobar, dock dricker hästarna knappt alls ur den så antar att de hellre äter snö? Underlaget ser jättefint ut, grusvägarna har ett lager av packad snö. Men ett jäkla kylan... i helgen hade jag en oväntad möjlighet att rida, men då blev det -25 grader och trots att jag är så galet ridsugen så var det bara att avstå. Det är bara skritt som är aktuellt ett tag till för mig (jag är för ostadig och vinglig, mina hästar skulle inte uppskatta det i högre gångarter), och så kul är det inte att förfrysa händerna.
Kolla så att det inte är nåt annat som orsakar bristen på drickande, typ nåt skit i, att den står för nära (el)stängsel eller att det blivit fel på baljan så vattnet blivit strömförande och ger stötar (sånt händer). Eller bara om den står i nåt hörn/att det är halt runt den. Den här perioden är ju kolik extra vanligt just för att hästarna riskerar att dricka sämre…
 
Kolla så att det inte är nåt annat som orsakar bristen på drickande, typ nåt skit i, att den står för nära (el)stängsel eller att det blivit fel på baljan så vattnet blivit strömförande och ger stötar (sånt händer). Eller bara om den står i nåt hörn/att det är halt runt den. Den här perioden är ju kolik extra vanligt just för att hästarna riskerar att dricka sämre…
Tack för tips! Tyvärr inga såna uppenbara fel, och de har knappt druckit ur den på hela vintern. Det enda jag kan komma på är att vattnet möjligen blir lite för varmt för deras smak. Jag funderar på att skaffa en annan till nästa vinter, en mindre, och isolera runt den så jag bara behöver ha på elen när det är riktigt kallt.
 
Har ni läst artikeln i ridsport, om dödsolyckan?

Oavsett vad man tycker om hen är det otroligt tragiskt. Fy fan vilken mardröm för familjen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
105 614
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
57 58 59
Svar
1 160
· Visningar
77 479
Senast: pepp
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 346
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 950
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈
  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp