Bukefalos 28 år!

" islandsstall "

Hambo

Trådstartare
Är det nån som har bilder på typiska Islandshäst stall??
Lösdrifter, boxar etc .
Jag skulle bli jätte tacksam för detta då jag ska bygga nytt !
Om denna tråd inte får ligga kvar här, så
är den ev flyttad till "hästverksamhet"

Hej från Hambo
 
Sv: " islandsstall "

Hej
Jag har ingen bild, men jag byggde ett nytt stall med alla boxarna på en rad, och vanlig stallgång längs med.
Inga boxar på andra sidan.
Varje box har två dörrar. En mot stallgången och en direkt ut mot hagen. På så sätt fungerar det som lösdrift med dörrarna öppna, eller som vanligt stall, om man vill. Fungerar jättebra, då alla hästar går till sitt, när det är kraftfoderdags osv.
Tänk bara på, att dörrarna ut mot hagen inte hamnar åt det blåsigaste hållet, dvs oftast norr.
De öppna dörrarna är täckta med köldridå.
Tölva
 
Sv: " islandsstall "

Vet inte om det är typiskt islandshäst, men vi har en typ av ligghall med sadelkammare, hästarna kan gå in om de vill men kan också vara ute dygnet runt om det vill.
Det fungerar jättebra, har dock inte någora bilder.
 
Sv: " islandsstall "

Gud var smart, går dom till rätt box också? Vi har värsta kringelkrok för det är ett gammalt kostall som byggts om flera gånger. Jag gick vilse första gångerna!
 
Sv: " islandsstall "

Tyvärr har jag för högt på ingångssidan !!
Så där har jag planerat fönster,
men bygger man med nåt speciellt träslag
(träd på island:o:crazy: ) eller sten eller lava:confused:
Hej från hambo
 
Sv: " islandsstall "

Fast man kan kanske göra trappsteg till dem ???
Jag har ett separat lösdriftstall, men vill ha ett
"vanligt" stall också med 3 boxar !
En hambo i Funderartagen
 
Sv: " islandsstall "

Utifrån
yrpa_135_1130667990.jpg

Innifrån
yrpa_137_1130668032.jpg


Tror inte det är typiskt för islänningar, det är inte bara islänningar som går där. F.ö så är stora stallet lika kallt som lösdriften, bara det att det har tak och skyddar mot blåsten. Passar min häst bra när hon står på box iom bronkiten och all päls. Står hon i lilla stallet så är ytterdörren öppen.
 
Sv: " islandsstall "

Tack !! Vad snällt !
Nåt liknande blir mitt lösdriftsstall också
Det såg varmt och gott ut.
Jag måste använda spån, samt att än så länge
är hela min lösdrift i plåt, inte bra !
Hej från Hambo
 
Sv: " islandsstall "

Kanske inte är ett direkt typist islandsstall å jag har inga bilder men men.

Mamma byggde stall på gården för just islänningar, hon har fyra avlånga boxar i rad utan galler. Hästarna kan alltså klia varandra å det har funkat bra isläönningar är ju normalt sett trevliga utav sig mot andra hästar. Seddan har hon en rak stallgång där man får palts med två hästar tack vare att hon gjorde så att hon la boxarna bredvid varandra. Just nu har hon gjort om den 4:e boxen till ett foderum eftersom att foderrummet inte är färdigbyggt ännu eftersom att dom prioriterar huset förre foderrummen, dock är huset snart klart. Seddan har dom ett vindskydd uppfylt med halm, jag har dock inte sett vindskyddet själv, men minst grunden är gjord utav telefonstolpar min pappa har köpt/fått pågrund av att han ploggar för en kille som kunnde få tag på sådana under vinter (alltså han ploggar åt killen på vinter tid å då utbyts ju en del tjänster å gentjänster pågrund av det). Hästarna går på lösdrift å äter krafftfoder inne i boxarna.
 
Sv: " islandsstall "

Hästar tycker inte samma saker som vi är mysiga.

Många av mina ranglåga skulle INTE gå in i den där "farliga" ladan med trång öppning.

Vi gjorde dels en lösdrift inne i ladan med TVÅ öppningar, dels en lösdrift med helt öppen långsida längs med hela ladans bredd på gjuten fiberbetongplatta.

Så här skriver Sveriges främste expert i ämnet (Per Michanek):

"Om man bygger en ligghall för hästar torde den viktigaste förutsättningen för att den skall kunna fungera vara att hästarna vågar gå in i den. Om de skall våga gå in måste den vara grund och mycket öppen, så att hästarna kan se vad som händer utanför och ha bra flyktmöjligheter. Detta grundläggande krav medför att en ligghall för hästar inte kan göras tät så att inblåsning av nederbörd förhindras. Att göra en ligghall dragfri är varken önskvärt eller möjligt. En av de stora fördelarna med denna inhysningsform är att djuren får vistas i en mycket god luftmiljö, vilken åstadkoms genom kraftig luftväxling.
Att bädden därför periodvis och delvis blir täckt av snö, eller våt av inblåst regn, är knappast något stort problem. För det första är behovet av bra liggunderlag litet för hästar, eftersom de ligger ned så liten del av dygnet – vuxna hästar ligger inte ner mer än en till två timmar per dygn. Detta kan jämföras med nötkreatur som ligger cirka 14 timmar per dygn. För det andra är liggunderlagets viktigaste egenskap att vara mjukt, då hästar lätt får tryckskador, inte att vara torrt. Väl utfodrade hästar med vinterpäls har extremt god värmebalans och blir inte nedkylda av ett tillfälligtvis fuktigt eller snötäckt liggunderlag. För det tredje så är liggunderlaget torrt igen så snart nytt strö tillförts."
 
Sv: " islandsstall "

21.jpg


Här ser man ingången till lösdriften till vänster.

22.jpg


Och här syns hur "lång" öppningen är - så ingen kan bli instängd :)
 
Sv: " islandsstall "

Oj !
Tack för intressant läsning !
Där ser man !
Då behöver jag bara ta bort dörrarna på mitt
lösdriftsstall isf att förminska dom ej heller täta det!
Per michaneck, det heter ju min mammas veterinär !!
Det kan ju knappast finnas 2 som heter så ?
Stort tack !
Hej från Hambo
 
Sv: " islandsstall "

Det där är ju den optimala lösdriften, ser verkligen underbart fint ut.

Vi har bara 4 (ibland 3 om flb står inne) hästar i lösdriften så större ligghall än det vi har känns onödigt just nu, till våren/sommarn blir det större.
 
Sv: " islandsstall "

Så här ser vårt vindskydd ut, funkar uppenberligen också till nordsvenskar eftersom hästen faktiskt står där :smirk: http://groups.msn.com/Glomstaryttarforening/mosifullerstakvarn.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=366

Så här ser det ut med islänning i vindskyddet!
http://groups.msn.com/Glomstaryttarforening/mosifullerstakvarn.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=627

Dessutom har vi ett litet isolerat stall, just nu är det som en enda stor box men vi skall tillverka en grind så vi kan använda det som två boxar, här är bild på det http://groups.msn.com/Glomstaryttarforening/mosifullerstakvarn.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=368
 
Senast ändrad:
Sv: " islandsstall "

Nu har jag ÄNTLIGEN bestämt mig !
Det blir 2 boxar i "lösdriftsstallet", En Stoooor och en liten.
Där får dom gå in och ut som dom vill, samt
att jag kan stänga in dom när JAG vill !!
Den andra byggnaden blir det en box på 6 kvm, samt
en foderdel och en sadelkammare !!
Bestämt och klart slut från Hambo
 
Sv: " islandsstall "

Se då till att bygga två dörrar ut på lösdriftsboxen! Annars kan en stå och "vakta" :crazy: Även om du inte tror någon av dina hästar du har nu skulle göra det kan det komma senare och då är det svårare att fixa en extra flyktväg.

Köldridå typ breda tjocka genomskinliga plastremsor är kanonbra också, håller insekter ute på sommaren :)
 
Sv: " islandsstall "

Ska bli !!!
Jag ska åka och köpa material i helgen !!
Skitkul !!
Stället jag flyttar till är mer eller mindre knottfritt:banana: :bump: :bow: .
Så det blir nog toppen !!!
Hej från Hambo
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 639
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 981
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 184
Senast: Cambrie
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 017
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp