Bukefalos 28 år!

Isolerat varmt stall

the_connemara

Trådstartare
Finns det egentligen några nackdelar med att ha 10 + i stallet även på vintern? Förutsatt att luften är bra såklart. För det är väl egentligen bara kvaliten på luften som är det som stör hästarna? Eller?

Jag har alltid förknippat kallstall med bra stall men börjat fundera på om man inte kan ha ett hyfsat "varmt" stall utan att det är dåligt för hästarna. Hade ju vart kalasskönt att ha 10-15 grader inne i stallet på vintern.

Anlednignen till att ha en uppvärmd skötsselavdelning och annan svdelnign för hästarna i kallstallmodell är väl bara för att det är dyrare att isolera och värma upp hela alltet? Eller?

Hur fungerar det om man har bädd?
 
Sv: Isolerat varmt stall

Mina hästar hade inte mått bra av ett isloerat varmt stall. De är av kallblodsras och går ute 14-16 timmar per dygn (tre av fyra har tunna täcken). Trots att det nattetid är runt nollgradigt i vårt kallstall händer det att de står och svettas.
 
Sv: Isolerat varmt stall

Vi har en uppvärmd skötsselavdelning och sadelkammare och kallstall i övrigt.
Tycker inte om tanken att min häst ska behöva reglera sig efter så stora temperaturskillnader
som det blir när det är 10 + inne och -20 ute, bara för att jag tycker det är skönt.
 
Sv: Isolerat varmt stall

Svarar båda i ett inlägg.

Är det då ett problem? Om hästen inte har päls att stå och vara för varm inomhus och har täcke utomhus alltså. Har hästen problem att "anpassa sig" som IW säger om den är klippt/täckad efter de förutsättningarna?

Med tanke på att min är påpälsad som bara den men gärna står utan täcke inne känns det som ett rimligt sätt att kunna klippa tillräckligt för att slippa all svett vid träning och samtidigt slippa täcka inne.

Fö är stallet föresten tänkt till se sydliga delarna av Skåne, deras tempsvängningar motsvarar max -10, dvs ca 20-25 grader. Ett stall med nollan får ju lätt det i norrland (och även ni i sthlm nu verkar det som :eek:) Hur går det för de hästarna när de släpps ut?

Som max har vi i stallet haft 0 resp -12 i stall/hage i år, vilket är normalt för vintrarna här. Hästen som oklippt trivdes då bra med 100 g ute och naken inne. Som helklippt passade 200 g ute och 150 g inne fint vid liknande temperaturer.
 
Senast ändrad:
Sv: Isolerat varmt stall

Hade under en period ett mindre stall (3boxar).
När vi tog in hästaran på kvällaran åkte täckena av och värmefläckten på!

Under dessa åren upplevde jag inget negativt med detta bara posetivt att hästaran kunde slippa täckena på natten.
 
Sv: Isolerat varmt stall

Det är ett väldigt täckande och klippande.
Att anpassa hästarna till stallklimatet i stället för tvärt om verkar ju inte så bra.

Varför täcker du hästen?
Varför klipper du hästen?

Isolerat stall är trevligt då luften värms upp och man kan få ett bra självdrag i ventilationen.
På det viset kan man få en mycket bra luft.

Men att värma upp stallet så att hästarna står och svettas är inte bra.
Och att klippa dem för det verkar tokigt.

Mitt stall är isolerat men kallt.
 
Sv: Isolerat varmt stall

Jag kan tycka att det vore praktiskt, säg att ha en temp runt 10 grader i stallet, det är ju inte särskilt varmt eller kallt. Har svårt att tro att det skulle bli nån större omställning för hästarna, på sommaren håller ju ett sånt stall sig svalt längre också.

Ringde på en unghäst en gång där ägaren hade uppvärmt stall, denna hästen hade aldrig gått på bete och haft täcke ute varje dag vintertid sedan den var liten för att ägaren tyckte temperaturskillnaden ute/inne var för stor...

Mitt stall har tjocka (ca 20-30 cm) putsade tegelväggar och är således svalt på sommaren och helt okej temp på vintern om man håller dörrarna stängda, (men jag har tänkt om och har hästarna ute 24/7 i stället) så varför inte bygga rejäla byggnader i stället som tempererar själva.
 
Sv: Isolerat varmt stall

Vi har runt 8-10 grader i stallet (bra ventilation och extra utsugsfläkt). Både vi och hästarna gillar det (och hovslagarna). Några hästar är klippta, andra inte. När det inte är råkallt står hästarna utan täcken inne och det uppskattas.
Hästarna är ute mellan 06.00-16.00 så här års.
 
Sv: Isolerat varmt stall

Hade under en period ett mindre stall (3boxar).
När vi tog in hästaran på kvällaran åkte täckena av och värmefläckten på!

Under dessa åren upplevde jag inget negativt med detta bara posetivt att hästaran kunde slippa täckena på natten.

Detta kommer oxå bli litet, 2 boxar. Uppvärmning eller inte får man väl se längre fram, men inte ett fläkt som stå o går iaf.
 
Sv: Isolerat varmt stall

Finns det egentligen några nackdelar med att ha 10 + i stallet även på vintern? Förutsatt att luften är bra såklart. För det är väl egentligen bara kvaliten på luften som är det som stör hästarna? Eller?

Jag har alltid förknippat kallstall med bra stall men börjat fundera på om man inte kan ha ett hyfsat "varmt" stall utan att det är dåligt för hästarna. Hade ju vart kalasskönt att ha 10-15 grader inne i stallet på vintern.

Anlednignen till att ha en uppvärmd skötsselavdelning och annan svdelnign för hästarna i kallstallmodell är väl bara för att det är dyrare att isolera och värma upp hela alltet? Eller?

Hur fungerar det om man har bädd?
Problemet är nog egentligen inte temperaturen utan sättet man får högre temperatur i stallet. De flesta stall jag varit i där temperaturen har varit 10-15 grader så har man löst det genom att strypa ventilationen, och då kan man omöjligt få ett bra klimat i stallet. Man inser inte att man i de flesta fall måste värma stallet med torr luft (dvs annan värmekälla än hästarnas kroppsvärme) och ha ventilationen igång i så fall. Det blir ganska dyrt i längden. Sedan är ju den varma temperaturen i de flesta fall för att vi inte ska frysa om fingrarna när vi sköter hästarna. Det tipset med fläkt på och täcke av är ju en rätt smart idé för att få det bästa av två världar :)
 
Sv: Isolerat varmt stall

Men snälla du, kan du läsa vad jag skriver och låta bli att bilda en massa egna uppfattningar hela tiden?

Det är ett väldigt täckande och klippande.
Att anpassa hästarna till stallklimatet i stället för tvärt om verkar ju inte så bra.

Väldigt? Jag frågar bla om man kan göra så för att slippa täcka på natten, min häst är inget fan av täcken men som fullpälsad är det omöjligt att ens rida någorlunda träningspass i ridhus, vilket det blir vintertid för tränare. Dock blir det ännu värre till våren när värmen börjar komma åter, innan all päls är väck kan man nästintill klassa sig som djurplågare om man åker iväg för normala träningspass med honom, svettig trött o matt är bara förnamnet. Han är väldigt varm i sig själv.

Mao tänker jag mig någon smidig spårklippning där han är lagom varm naken inne och med ett lätt täcke ute i dåligt/kallt väder. Är det "ett väldigt täckande och klippande" enligt dig så okej.

Varför täcker du hästen?
Varför klipper du hästen?

Se svar oan. Det är en ponny med en äkta ponnypäls. Som dessutom sällan/aldrig fryser.

Isolerat stall är trevligt då luften värms upp och man kan få ett bra självdrag i ventilationen.
På det viset kan man få en mycket bra luft.

Man kan få mycket bra luft på annat vis oxå, har jag förstått. Fungerar självdraget bra året runt? Stillastånde, tryckande sommardagar ex? (ja, det är en ärlig fråga, ingen mening att vara ironisk.)

Men att värma upp stallet så att hästarna står och svettas är inte bra.
Och att klippa dem för det verkar tokigt.

Har jag sagt värma upp? Tanken bygger främst på välisolerad byggnad, ev värmeväxlad inluft och ev någon form av uppvärmning. Dock är iaf inte jag något fan av att "alda åt kråkorna" när kråkorna inte ens fryser om man uttrycker sig så.

Och svettas, nu får du väl ge dig :crazy: Klippningen diskuterades ovan.

Jag underar över temperaturen inomhus, hur den påverkar hästarna, thats all. Mkt pga att den tempen kanske nås utan ngn som helst uppvärmning (vad vet jag, det är inte jag som bygger ;)) trots god ventilation. Jag slipper gärna har dörrar/fönster öppna i skitväder bara för att hålla temperaturen nere.

Mitt stall är isolerat men kallt.

Hur mycket utöver "nödvändig" ventilation har du öppet då?
 
Sv: Isolerat varmt stall

Jag kan tycka att det vore praktiskt, säg att ha en temp runt 10 grader i stallet, det är ju inte särskilt varmt eller kallt. Har svårt att tro att det skulle bli nån större omställning för hästarna, på sommaren håller ju ett sånt stall sig svalt längre också.

Ringde på en unghäst en gång där ägaren hade uppvärmt stall, denna hästen hade aldrig gått på bete och haft täcke ute varje dag vintertid sedan den var liten för att ägaren tyckte temperaturskillnaden ute/inne var för stor...

Mitt stall har tjocka (ca 20-30 cm) putsade tegelväggar och är således svalt på sommaren och helt okej temp på vintern om man håller dörrarna stängda, (men jag har tänkt om och har hästarna ute 24/7 i stället) så varför inte bygga rejäla byggnader i stället som tempererar själva.

Det är främst det jag ser som positivt, det fetmarkerade alltså. Kikade på lite stall i somras under värmeböljan och det var TYDLIGT vilka som var välisolerade och inte - svalt o skönt i de isolerade.

Det senare fetmarkerade - tänkt så ja.
 
Sv: Isolerat varmt stall

Vi har runt 8-10 grader i stallet (bra ventilation och extra utsugsfläkt). Både vi och hästarna gillar det (och hovslagarna). Några hästar är klippta, andra inte. När det inte är råkallt står hästarna utan täcken inne och det uppskattas.
Hästarna är ute mellan 06.00-16.00 så här års.

Har ni någon form av uppvärmning?
 
Sv: Isolerat varmt stall

Problemet är nog egentligen inte temperaturen utan sättet man får högre temperatur i stallet. De flesta stall jag varit i där temperaturen har varit 10-15 grader så har man löst det genom att strypa ventilationen, och då kan man omöjligt få ett bra klimat i stallet. Man inser inte att man i de flesta fall måste värma stallet med torr luft (dvs annan värmekälla än hästarnas kroppsvärme) och ha ventilationen igång i så fall. Det blir ganska dyrt i längden. Sedan är ju den varma temperaturen i de flesta fall för att vi inte ska frysa om fingrarna när vi sköter hästarna. Det tipset med fläkt på och täcke av är ju en rätt smart idé för att få det bästa av två världar :)

Det är just de svaren jag undrar över :D Sättet att få/inte få högre temp har jag inte mycket kunskap om, jag vill bara akta mig för att hamna i något som inte är nyttigt för min häst. Dålig luft känner jag som tur är igen och där är det nolltolerans ;)
 
Sv: Isolerat varmt stall

Har ni någon form av uppvärmning?

Åtta hästar. :)

Stallet för förhållandevis nybyggt och välisolerat. I kök och sadelkammare finns element. Stalldelen värms upp av hästarna. Eftersom vi har utsugsfläkten igång när hästarna är inne så är luften torr även när hästarna stått inne hela natten. Normalt sett står de flesta utan täcke, men eftersom det i "servicen" ingår utetäcke på/av så har några innetäcken nu när det är så hiskligt kallt ute (alltså inte för att det egentligen är kallt inne).
 
Sv: Isolerat varmt stall

Man kan få mycket bra luft på annat vis oxå, har jag förstått. Fungerar självdraget bra året runt? Stillastånde, tryckande sommardagar ex? (ja, det är en ärlig fråga, ingen mening att vara ironisk.)
Ja när det är varmt så går den baklänges.
För då så är det svalt i stallet.
Isolerade stall blir svala och bra på sommaren.
Jag som har kallstall förespråkar definitivt isolerat stall.
Isoleringen förbättrar luften mycket.

Hur mycket utöver "nödvändig" ventilation har du öppet då?
Inget.
Det räcker med ventilationen.
Men den är ganska så sinnerikt konstruerad.
Det går kanaler genom väggarna som det blir drag i.
I ett nytt stall så får man nog se till att uträknad ventilation för att uppnå samma effekt.

Stallet blir varmt av att det står hästar i det.
Men då det är tomt för det mesta så blir det kallt.
 
Sv: Isolerat varmt stall

I förra stallet jag stod vara det runt 10 - 12 grader inne. Isolerat med element, en rejäl bra ventilationsfläkt som gav riktigt bra luft i stallet. Hästarna trivdes väldigt bra, skönt att ha dem nakna inne o slippa frysa själv.

I grannstallet står 12 hästar, eftersom ägarna är rädda för drag är alla dörrar stängda. Hästarna står med samma täckde dygnet runt, ingen fläkt o när man kommer på morgomen är det runt 15 grader o stinker amoniak, inte bra.
 
Sv: Isolerat varmt stall

jag har isolerat stall med inte fasen är det varmt för det! ska man ha 10-15 grader får man ha lågt i tak och många hästar (dvs mindre luftvolym) och en rejäl värmefläkt.

minus 6 visar min termometer i stallet nu. :crazy: visserligen vid dörren men ändå. har kört byggfläkt sen 14 i dag och lyckades få minus 4 i stället. :grin:

jag skulle gärna ha 10 plus nu som det är 20 minus men det skulle ju kosta en förmögenhet. :crazy:
 
Sv: Isolerat varmt stall

Fast det beror ju på hur man bygger och isolerar samt hur man sköter ventilationen oxå tror jag, eller hoppas iaf :D
 
Sv: Isolerat varmt stall

vi har fyra hästar, dryga 3 meter till tak. Med en dörr halvöppen håller stallet runt 10 grader när hästarna är inne även när det kryper ner mot - 20
 

Liknande trådar

Övr. Hund Planen är att Harry ska bli en stallhund så nu behöver vi förbereda oss för vintern 🥶 Han klarade förra vintern bra, hade bara ett...
2
Svar
34
· Visningar
2 439
Senast: zarmino
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 670
Senast: super
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 698
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp