Bukefalos 28 år!

Isolerat varmt stall

Sv: Isolerat varmt stall

När jag var yngre red jag i ett stall som höll ungefär +10 grader. Där var det lite problem med ventilationen men annars var inte själva värmen något problem. Väldigt skönt för oss människor och skönt för hästarna som slapp tunga täcken inne.

Jag vet att jag skulle vilja ha den temperaturen om jag bygger stall i framtiden. Om man tex ändå borrar för bergvärme till sitt hus så kanske det kan vara något att även koppla på stallet? Mer ekonomiskt än direktverkande el.
 
Sv: Isolerat varmt stall

Så som byggtankarna går här så är det ju inte direkt så att vi ska smälla upp elelement (vilket kul ord det blev :D) i ett halvdant (= vanligt) isolerat stall och strypa ventilationen för att slippa frysa om fingrarna. Precis som du säger är det snarare så att det energisnåla riskerar att värma stallet för mkt. Därför undrade jag bara om det fanns nackdelar med att ha typ 10 grader i stallet. Då måste man ju tänka på att inte hamna i den fällan.
 
Sv: Isolerat varmt stall

Finns det egentligen några nackdelar med att ha 10 + i stallet även på vintern? Förutsatt att luften är bra såklart. För det är väl egentligen bara kvaliten på luften som är det som stör hästarna? Eller?

Jag har alltid förknippat kallstall med bra stall men börjat fundera på om man inte kan ha ett hyfsat "varmt" stall utan att det är dåligt för hästarna. Hade ju vart kalasskönt att ha 10-15 grader inne i stallet på vintern.

Anlednignen till att ha en uppvärmd skötsselavdelning och annan svdelnign för hästarna i kallstallmodell är väl bara för att det är dyrare att isolera och värma upp hela alltet? Eller?

Hur fungerar det om man har bädd?

Som jag ser det skall inte hästarna utsättas för stora temperaturskillnader unde dygnet då de tillvänjs till kylan - sätter päls och äter därefter. Men det är väl helt ok om man täckar av i stallet och lägger på täcke ute. Det bör ju då gälla alla hästar, även det som inte tränas.

Hälsning Maja
 
Sv: Isolerat varmt stall

Det är ett väldigt täckande och klippande.
Att anpassa hästarna till stallklimatet i stället för tvärt om verkar ju inte så bra.

Varför täcker du hästen?
Varför klipper du hästen?

Isolerat stall är trevligt då luften värms upp och man kan få ett bra självdrag i ventilationen.
På det viset kan man få en mycket bra luft.

Men att värma upp stallet så att hästarna står och svettas är inte bra.
Och att klippa dem för det verkar tokigt.

Mitt stall är isolerat men kallt.

Jag har kallstall. Hästar som inte tränas har inget täcke någon gång. Har tak att gå in under ute.

De hästar som tränas klipps och täckas. Då det tar för lång tid för pälsen att torka och fuktig päls är knappast bra för hästen att stå med. Som att ständigt ha på sig en fuktig ylletröja...isch.

Jag tror att en del hästar som står i varmstall behövs klippas av den anledningen med. T.ex. islandshästar. Denna typ av häst tycker inte jag skall stå i varmstall.

Hälsning Maja
 
Sv: Isolerat varmt stall

Förstod jag dig rätt om du tycker att det inte är ok om man inte täckar hästen ute vid stora tempskillnader? Eller hur menade du med medan de sätter päls?
 
Sv: Isolerat varmt stall

Förresten, en helt annan tanke som dök upp nu (kanske borde skriva egen tråd?) efter att ha läst något inlägg här på Buke. Tror ni hästar som hålls i varmstall vintertid och har ljus tänt länge sätter mindre/senare vinterpäls?

Läste om någon vars häst helt slutat få björnpäls eftersom nya stallet hade lampor tända till 22 (om jag förstod det hela rätt).
 
Sv: Isolerat varmt stall

Ja det är ju ljuset som styr pälssättningen till stor del så man borde kunna påverka med hjälp av lampor. Men jag antar att det förutsätter att hästen bara är i hagen när det är ljust och sedan kommer in till ett ljust stall.
Man gör ju på liknande sätt i vissa avelsverksamheter för att tidigarelägga brunst som också är styrt av ljuset.
 
Sv: Isolerat varmt stall

Förstod jag dig rätt om du tycker att det inte är ok om man inte täckar hästen ute vid stora tempskillnader? Eller hur menade du med medan de sätter päls?

Jag menade om hästen står i varmstall nattetid så skall de ha vintertäcke på sig ute på dagarna.

Häst som sätter riktigt vinterpäls och ställs i varmstall nattetid kommer annars att svettas inne och häst som inte sätter tillräckligt med vinterpäls pga varmstall kommer att frysa ute.

Givetvis är det inte bara pälsen som reglerar hästens kropptemperatur, utan även hur hästen äter. Men för hästen att ställa om att hålla temperturen från dag till natt, är inte möjlig. Häst som står i varmstall bör därmed ha vintertäcke ute.

Hälsning Maja
 
Sv: Isolerat varmt stall

Förresten, en helt annan tanke som dök upp nu (kanske borde skriva egen tråd?) efter att ha läst något inlägg här på Buke. Tror ni hästar som hålls i varmstall vintertid och har ljus tänt länge sätter mindre/senare vinterpäls?

Läste om någon vars häst helt slutat få björnpäls eftersom nya stallet hade lampor tända till 22 (om jag förstod det hela rätt).

Ja, detsamma gäller på våren om man tänder lampor och ger ljus längre tid under dygnet på senvintern. Då får man tidigare pälsfällning och tidigare brunst hos stona. Så gör man för att få föl som föds tidigt på året, inom t.ex. trav, för att få fördel för tävlande "lite äldre" unghästar.

Hälsning Maja
 
Sv: Isolerat varmt stall

Stötte inte på en enda nackdel med varmstall (isolerat med värmekällor) på sex år. Hade dock inte så varmt, utan höll det mellan 5 och 10 plusgrader. Det enda skulle väl i sådana fall vara att elkostanden blir högre, men det är enligt mig en kostnad värd att betala.

Fy fan för att jobba i kalla stall där allt fryser:crazy:
 
Sv: Isolerat varmt stall

när tempen går under nollan så har vi värmefläkt som går på timer, dvs när temperaturen sjunker ner mot nollan trots att hästarna själva är inne och värmer upp, så går fläkten igång. stallet håller då +4- 5 grader stadigt nattetid. det räcker för oss och funkar bra. På dagen får fläkten också gå, vilket gör att vi inte behöver ha ett nedkylt stall under dagen då hästarna är ute, och stallet behöver inte värmas upp med hjälp av dem. vi har en optimal luft i stallet, perfekt ventilation.

Vad kostar denna fläkt att ha igång? Vi har nyligen byggt stall och jag funderar om jag ska våga använda värmefläkten eller inte- har hört om andra stallägare som fått elräkningar på 10 000 kr pga värmefläkten :o. Vi har ett litet stall med tre boxar som är välisolerat. Just nu är det -30 ute och -5 inne i stallet, skulle vilja ha åtminstone +5.
 
Sv: Isolerat varmt stall

hej, jag hakar på den här tråden för att höra vad ni tycker om hur min hâst har det i Belgien...han star i en ute box (3x3) är 1.67cm. Nu har det smällt till och blivit vÄldigt kallt för att vara här, typ - 6 grader. Han är inte klippt och står med ett täcke på sig. Han får ga ut typ 2 timmar per dag i en rasthage. Han har aldrig stått i utebox förr men han verkar trivas med det och verkar inte frysa. Vad är era erfarenheter av uteboxar?
 
Sv: Isolerat varmt stall

Vi har sex hästar i stallet, HÖGT i tak och mycket välfungerande ventilation, dels separata ventilationsluckor i varje box samt en stor (men tyst) lufttrumma i taket. Värmen kommer via värmeslingor i stallgång och vid den separata skötselplatsen. Även övriga uppvärmda utrymmen (sadelkammare, spolspilta, torkrum och toa) värms via golvvärme. Foderrummet är oisolerat.

Jag ser för- och nackdelar med både kall- och varmstall.

Jag är lite nyfiken på det där med värmeslingor i stall, funkar det bra hos er? Är det elslingor som är gjutna i golvet? Dyrt?
 
Sv: Isolerat varmt stall

ja elslingor i golvet drar sjukt mkt el, även om man bara har det i badrummet eller hallen. så att ha det i hela stallet lär kosta multum.

enligt min pappa så kostar en 2000w fläkt som går 10 timmer/dag 30 kr dagen. kan ju säga att vi lyckas INTE få det upp över nollan ändå!
 
Sv: Isolerat varmt stall

Vad kostar denna fläkt att ha igång? Vi har nyligen byggt stall och jag funderar om jag ska våga använda värmefläkten eller inte- har hört om andra stallägare som fått elräkningar på 10 000 kr pga värmefläkten :o. Vi har ett litet stall med tre boxar som är välisolerat. Just nu är det -30 ute och -5 inne i stallet, skulle vilja ha åtminstone +5.

Jag vet inte vad det kostar, men det lär vara dyrt.
Det är våra stallägare som valt denna lösning och de verkar inte bekymrade över kostnaden, så vi kan skratta oss lyckliga för som sagt det funkar kanon för oss att få det uppvärmt. Men som sagt, jag tror räkningen kan bli kalas dyr om stallet inte är så isolerat dvs fläkten måste gå på full spruta dagarna i ända.
För vår del så har vi fläkten på timer, dvs den har ställts in så att en nivå så går den igång när temperaturen börjar dra sig ner mot nollan i stallet. dvs den blåser inte varmluft om det inte behövs. sen finns det även högre inställningar på timern om man vill att den går igång tidigare än ner mot nollan, den har vi använt dagtid när hästarna är ute, och då kostar det givetvis mer..... jag önskar jag hade bättre koll på kostnaden men som sagt, det är tack och lov inte vi som betalar så jag har inte brytt mig så mkt, är bara glad att stallägarna glatt går med på upplägget.
 
Senast ändrad:
Sv: Isolerat varmt stall

Jag är lite nyfiken på det där med värmeslingor i stall, funkar det bra hos er? Är det elslingor som är gjutna i golvet? Dyrt?
Ja, det är vanliga slingor i betonggolvet, men jag undrar om det verkligen är ren el som "driver" dem, har för mig att det är via bergvärme. Vad det koster uppvärmningsmässigt vet jag inte, vi har ju inte precis någon direkt "gå-barfota-på-golvet-värme" utan mer så att det precis håller plusgrader. Lite varmare i sadelkamrarna och i torkrummet.
 
Sv: Isolerat varmt stall

Jag har ingen värme i stallet. Men det är gammalt och tydligen bra isolerat för på morgonen när jag kommer ut i stallet är där alltid plusgrader. I lördags morse var det 22,8 minus och jag hade nog i alla fall 5 plus i stallet. Har 6 hästar inne på natten och dom står vid sån kyla inne ca 12 timmar på natten. Alla dörrar är stängda. Vattnet fryser bara till en liten liten skorpa på hinkarna under dagen när hästarna inte är där.Jag är väldigt nöjd med detta!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Planen är att Harry ska bli en stallhund så nu behöver vi förbereda oss för vintern 🥶 Han klarade förra vintern bra, hade bara ett...
2
Svar
34
· Visningar
2 437
Senast: zarmino
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 650
Senast: super
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 676
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp