Bukefalos 28 år!

Isolerat varmt stall

Sv: Isolerat varmt stall

det är nog bättre att räkna ut stallets volym delat på antal hästar. :)

min stalldel är 9x10m, takhöjden är svår eftersom taket är skrått, men det är 3 m som lägst och kanske 5,5 som mest. så säg 9x10x4,5=405 m3. där bor två hästar.
 
Sv: Isolerat varmt stall

jag är inte hundra på stallets mått men jag gissar på 12*9*3= 330m3 o fyra hästar. Det låter litet tycker jag, då är det två uppvärmda rum oxå inräknade.
 
Sv: Isolerat varmt stall

Jamen precis! Mitt stall är isolerat men så länge det inte finns nån värmekälla blir det inte varmt för det. Jag har mellan -15-20 ute nu och det håller nollan i stallet när hästarna är ute, inte mer. Har hästarna otäckade inne.
 
Sv: Isolerat varmt stall

Fast att ha runt nollan när det är -20 är ganska bra, det blir ändå 20 graders skillnad.

TS: Mitt stall är från början av 1900-talet. 3.40 i tak, med loft ovanpå. Väggarna är som sagt rejält tjocka, tjockare än moderna leca-block och dessutom då tegel med luftspalt emellan, vilket jag har hört ska isolera bättre än tex leca. Nu är stalldelen avskärmad med en brandvägg till en annan stallbyggnad på 180 m2, men dörren däremellan är alltid öppen och därför blir det ganska kallt med bara 3 hästar. Hade stalldelen varit fristående hade det varit helt annan temperatur vintertid.
 
Sv: Isolerat varmt stall

Visst men långt från de 10-15 plus TS ville ha. Poängen var att det krävs en värmekälla för att få upp temperaturen, inte bara isolering.
 
Sv: Isolerat varmt stall

Fast att ha runt nollan när det är -20 är ganska bra, det blir ändå 20 graders skillnad.

TS: Mitt stall är från början av 1900-talet. 3.40 i tak, med loft ovanpå. Väggarna är som sagt rejält tjocka, tjockare än moderna leca-block och dessutom då tegel med luftspalt emellan, vilket jag har hört ska isolera bättre än tex leca. Nu är stalldelen avskärmad med en brandvägg till en annan stallbyggnad på 180 m2, men dörren däremellan är alltid öppen och därför blir det ganska kallt med bara 3 hästar. Hade stalldelen varit fristående hade det varit helt annan temperatur vintertid.

Fast nu har vi nog kommit lite i från ämnet. Jag undrade omdet fanns nackdelar att ha ett varmt stall :)

Det byggtekniska lämnar jag till pojkvännen som har passivhus i åtanke om ni funderar över varför jag tror det kommer bli varmt.

Vårt stall här hemma är oxå gammalt med tjocka stenväggar. Underbart skönt på sommaren och håller nollan alla vintrar. Även om det är precis men kallare blir det inte.
 
Sv: Isolerat varmt stall

Visst men långt från de 10-15 plus TS ville ha. Poängen var att det krävs en värmekälla för att få upp temperaturen, inte bara isolering.

Nja, ville? Jag undrade om det fanns nackdelar med att ha ett varmt isolerat stall. Det är faktiskt snarare så att jag är "rädd för" att det håller en hög temp även på vintern.

Och tja, en normal skånsk vinter blir sällan kallare än -10 och det sätter ju direkt den övre gränsen till +10 om man ska jämföra med att vanliga stall håller 0 vid -20. Energibalans gott folk :D Skillanden är ju om värmegenomgånen ändras, den påverkar mkt av vindhastigheten utanför väggen. Med det diskuterar vi ju inte här. Inte ännu iaf ;) Men hästarna producerar ju i stort sett samma värme oavsett temp = ger samma temperaturskillnad.

Energiflöde = Area * värmegenomgångstalet * temperaturskillnaden

Eller tänker min hjärna fel nu?

Fö se mitt inlägg ovan ang isolering. Passivhus med värmeväxlad inluft o lite annat smått o gott, han är en energisnål nisse den där skåningen jag tänkte bygga hus med.
 
Sv: Isolerat varmt stall

vi har runt 8-10 grader i stallet med bra ventilation, och det blir inte speciellt stor skillnad eftersom de går med tjocka vinter täcken som tas av när dom går in och ingen fryser eller svettas och det upskattas av både hästägare och hästar(som jag ser det,kan ju inte veta hur hästen igentligen känner.)vissa är rakade ovh vissa inte men, och om det inte är för kallt så får dom stå utan täcke,
så jag ser bara fördelar med att ha iaf 10 grader i stallet så här års!
 
Sv: Isolerat varmt stall

jag har inte tagit med sadelkammare och förråd i min beräkning, endast den öppna ytan där hästarna är. kanske inte så konstigt att det är kallt hos mig då. :p

men ni har ett vanligt element på hela tiden då?

connemaran; nackdelen är ju just att man måste värma upp och det kostar en hel del.
 
Sv: Isolerat varmt stall

Om enda nackdelen är att det ev behöver värmas upp tycker jag det låter mycket positivt. Då kan jag lugnt låta pv bygga precis som han vill o så ser vi vad tempen hamnar på :idea:
 
Sv: Isolerat varmt stall

Där jag står nu finns det bara element i sadelkammaren o foderrummet, ej i övriga stallet. I förra stallet har de element som är på uye i stallet, som dock är mkt större.
 
Sv: Isolerat varmt stall

Jag står med min häst i uppvärmt stall, håller ca 10 grader. Samtliga hästar är klippta eller har extremkort päls, de har tunna vadderade täcken inne och så utetäcken i olika tjocklekar beroende på hur kallt det är vid utsläpp.

Vi har sex hästar i stallet, HÖGT i tak och mycket välfungerande ventilation, dels separata ventilationsluckor i varje box samt en stor (men tyst) lufttrumma i taket. Värmen kommer via värmeslingor i stallgång och vid den separata skötselplatsen. Även övriga uppvärmda utrymmen (sadelkammare, spolspilta, torkrum och toa) värms via golvvärme. Foderrummet är oisolerat.

Jag ser för- och nackdelar med både kall- och varmstall.
 
Sv: Isolerat varmt stall

Jag står med min häst i uppvärmt stall, håller ca 10 grader. Samtliga hästar är klippta eller har extremkort päls, de har tunna vadderade täcken inne och så utetäcken i olika tjocklekar beroende på hur kallt det är vid utsläpp.

Vi har sex hästar i stallet, HÖGT i tak och mycket välfungerande ventilation, dels separata ventilationsluckor i varje box samt en stor (men tyst) lufttrumma i taket. Värmen kommer via värmeslingor i stallgång och vid den separata skötselplatsen. Även övriga uppvärmda utrymmen (sadelkammare, spolspilta, torkrum och toa) värms via golvvärme. Foderrummet är oisolerat.

Jag ser för- och nackdelar med både kall- och varmstall.

Vad tycker du är nackdelarna med ett uppvärmt stall?
 
Sv: Isolerat varmt stall

har inte läst hela tråden men delar med mig iaf!

På ridskolan är det ca 12-15 °C nu i stallet (ca - 15 ute) och hästarna verkar inte må dåligt av det alls. Snarare tvärt om, då de flesta slipper täcke = glada pollar! Men så är det ju bra ventilation.

Hemma har vi ca 8°c nu, våra hästar mår också prima!

så, nej, jag tor inte att det behöver vara dåligt, förutsatt att man har bra ventilation!
:)
 
Sv: Isolerat varmt stall

har inte läst hela tråden men delar med mig iaf!

På ridskolan är det ca 12-15 °C nu i stallet (ca - 15 ute) och hästarna verkar inte må dåligt av det alls. Snarare tvärt om, då de flesta slipper täcke = glada pollar! Men så är det ju bra ventilation.

Hemma har vi ca 8°c nu, våra hästar mår också prima!

så, nej, jag tor inte att det behöver vara dåligt, förutsatt att man har bra ventilation!
:)

Har ni värmekällor på ridskolan och/eller hemma? Vilka då?
 
Sv: Isolerat varmt stall

Förutsatt att ventilationen fungerar som den ska (vilket den gör hos oss), så är det främst de ekonomiska uppvärmningskostnaderna som jag tycker drar ner betyget för varmstall. Kallstall med bra ventilation har ju liksom gratis uppvärmning (hästarna) och isolerar man bara extra kring vattenledningar så brukar sådana stall fungera jättebra, tycker jag.
 
Sv: Isolerat varmt stall

Håller med Jempa i varje ord.

TS:
om du kan få ihop ekvationen god ventilering och luft, med varmstall, så finns det inget problem med 10 grader i stallet, det är en etablerat bra temperatur för hästar i stall, bara luften är bra som sagt. Varmare säger jag NEJ - det blir för varmt helt enkelt mellan ute och inne.

för hästarnas del är ju kallgrader ingen nackdel alls. fördelen med varmstall är främst att det blir lättarbetat för människan, dvs behagligt att vara där, man behöver inte vantar osv för att jobba. Oedrhört dyrt med elvärme.

just för att luften generellt är bättre om det är oisolerat i de flesta fall, så tycker jag det optimala är isolerat kallstall, med värmda delar - sadelkammare, ombytes rum osv. Jag behöver inga 10 grader i själva stalldelen vintertid just för hästarna.

vi har en mellanväg i vårt stall. det är isolerat kallstall, men när tempen går under nollan så har vi värmefläkt som går på timer, dvs när temperaturen sjunker ner mot nollan trots att hästarna själva är inne och värmer upp, så går fläkten igång. stallet håller då +4- 5 grader stadigt nattetid. det räcker för oss och funkar bra. På dagen får fläkten också gå, vilket gör att vi inte behöver ha ett nedkylt stall under dagen då hästarna är ute, och stallet behöver inte värmas upp med hjälp av dem. vi har en optimal luft i stallet, perfekt ventilation.

(och ja - det är en brandsäker fläkt av modern sort, som hanteras som den skall).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Planen är att Harry ska bli en stallhund så nu behöver vi förbereda oss för vintern 🥶 Han klarade förra vintern bra, hade bara ett...
2
Svar
34
· Visningar
2 437
Senast: zarmino
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 650
Senast: super
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 676
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp