Bukefalos 28 år!

Isolerat varmt stall

Sv: Isolerat varmt stall

jag tycker allt att en bra fungerande utebox är toppen, men 2 timmars utevistelse om dagen i rasthage är för mig rent djurplågeri:crazy:
 
Sv: Isolerat varmt stall

Vi har det likadant! Välisolerat, ej uppvärmt. Har inte varit minusgrader inne i stallet på hela vintern - men då får man ju inte lämna dörren på vid gavel långa stunder heller.

Kollade igår, det var +3 i stallet och -13 ute. Då hade hästarna varit ute hela dagen, så det var inget som värmt upp stallet på sisådär 10-12 timmar. Vattnet frös i helgen för första gången på lääänge men det var i gamla mjölkrummet, där är nog inte isolerat alls nästan. Värmefläkten fick igång det på någon minut. :) Vi värmer upp sadelkammaren bara för lädrets skull, så där kan man värma sig om det är så illa!

Min nordis hade iaf svettats om det var varmare inne :p
 
Sv: Isolerat varmt stall

Det är toppen:) Gamla stall e bra grejer:)

Jag tycker +5-+10 plusgrader i stallet på vintern är optimalt tycker jag. Vill inte att dom ska behöva stå stilla i minusgrader hela natten. Inte heller vill jag att det ska bli varmare än 10 plus vintertid för då blir det för stora skillnader från ute.
 
Sv: Isolerat varmt stall

Har läst de flesta inlägg och tycker detta var mycket intressant !!

Har själv kallstall och trivs mycket bra med detta !!

Men visst hade det varit skönt med några plusgrader, men frågan är vad hästarna tycker :)
 
Sv: Isolerat varmt stall

Jag tycker +5-+10 plusgrader i stallet på vintern är optimalt tycker jag. Vill inte att dom ska behöva stå stilla i minusgrader hela natten.

Håller med dig på den fronten. Jag skulle inte vilja ha ett stall med minusgrader om hästarna ska stå stilla i en box, kan inte vara bra för muskler och leder (?). Då har jag hellre lösdrift så att dom kan röra på sig. Hela vitsen med stall FÖR MIG försvinner om det är kallt i det..
 
Sv: Isolerat varmt stall

*kl*
Vad tror ni om idén att ha oisolerat utestall, men med stallgång och allt, högt i tak. Sedan har mna en isolerad del med sadelkammare, fikarum och 2 skötselplatser/spolspiltor där man håller säg 17 grader? Alla hästarna blir nomralt sett klippta och täckade. Så jag tänkte att eftersom veterinnärer rekommenderar kallstall och jag rekommenderar (:p) ett varmare utrymme där jag kan sköta hästarna och förvara blöt mat som inte ska frysa och allt sånt.

Jag vill också ha öpnna boxfronter och bred stallgång, och då skulle man slippa stå där och sköta annat än om skötselplatserna är upptagna, och då är det ju ändå inte hästar i alla boxarna som kan naffsa och störa. :) Tänkte mig ett stall med 5-6 boxar.
 
Sv: Isolerat varmt stall

Varför inte lösdrift då istället med uppvärmt skötselutrymme, så slipper man stänga in hästarna :idea:
 
Sv: Isolerat varmt stall

Mjo, men vi har en blandad hop av hästar, så det vore svårt att få ihop hagar där de äter hyffsat lika mycket. Skulle bli ett himla jobb att dela på dem och vänta vid varje fodring.

Har ett matvrak som blir fet av ingenting, ett sto som är lite petig och nonchalant mot mat men som behöver lite mer och ett hetsigt jehu som måste kuta omkring lite när det är matdags. Om man ev. skulle hyra in hästar skulle det bli ännu fler att försöka pussla in. Går de bara ute på dagarna äter de max 2 mål tillsammans och resten var för sig. Tänkte mig att de skulle få vara ute 07-18 och för det mesta ridas efter det. :laugh:
 
Sv: Isolerat varmt stall

jag tycker allt att en bra fungerande utebox är toppen, men 2 timmars utevistelse om dagen i rasthage är för mig rent djurplågeri:crazy:

hej, skogstrollet, jag håller helt med (kanske inte direkt djurplågeri men inte bra) men det går inte att hitta stall med mer utevistelse på vintern här och samtidigt ha ridmöjligheter, det är ett väldans problem för mig och en av anledningarna till att jag inte vill flytta hästen till ett innestall för som sagt nu står han åtminstone ute i friska luften när han står i boxen.

Hur definierar du en bra utebox? Vore intressant att höra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Planen är att Harry ska bli en stallhund så nu behöver vi förbereda oss för vintern 🥶 Han klarade förra vintern bra, hade bara ett...
2
Svar
34
· Visningar
2 437
Senast: zarmino
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 650
Senast: super
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 676
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp