Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

:eek: :eek: :eek:
Det där är ju helt stört..!

Viva:
Jag uppdaterar allt eftersom :)
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Även om det är tråkigt att han har vitiligo. Så ska jag med intresse följa hur det går.
Varför får man sånt? Är det ärftligt?
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Som jag har förstått det kan det vara antingen ärftligt (men ingen av föräldrarna eller någon av valparna i någon av kullarna efter dem har det) eller otur.

För Ivans del tror jag på otur.
Från wikipedia:

"Vitiligo är en mycket komplex polygenetisk och multifaktoriell sjukdom som aktiveras (debuterar) på grund av ett samspel av olika genuttryck (proteiner) och utlösande faktorer i vår omgivning."

Och vad dessa utlösande faktorer skulle vara är liksom... ganska okänt.
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Kan ju vara en jätte recessiv gen som färdats genom många generationer utan att blomma upp. Förrän nu då.
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Redan en liten update om förändring:

Igår när Ivan låg i mitt knä och jag masserade honom lite, så hittade jag en hel del vita hår på hans rygg. Det var i små fläckar på 5-10 hårstrån på några olika ställen och syns fortfarande inte så väl i den svarta pälsen, men ändå. Jag har inte sett dem förut...
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Men det är ingen fara i samband med vitiligo eller? Tycker inte riktigt jag fått pejl på det.

Du kommer att få den första vita dp:n i sveriges historia..
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Nej, vitiligo är inte farligt och gör inte ont.
Jag kan tänka mig att det kan bli en viss solkänslighet, men annars är det som vanligt - fast fel färg.

Det verkar som sagt gå ganska fort. Det är bara lite drygt tre veckor sedan jag märkte att nosen började ändra färg, och sedan dess har jag märkt något nytt ställe eller utbredning nästan varje dag.

Jag har dock fått tips om hur jag eventuellt kan dämpa hans vitiligo, tydligen ska bland annat fodersort och kalkbrist kunna vara en påverkande faktor. Nu ska han fasas in på nytt foder och få lite tillskott, så får vi se.
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Jag har gett hastarna paprika pullver for att de inte ska bli sa solblekta pa sommaren. Det ser faktiskt ut som om det fungerar de de haft mycket 'djupare' farg (sarskilt min 'grulla' vad det nu ar for farg pa Svenska - men genetiskt ar svart med 'blek modifier'.). Det kanske kan vara nagot att prova?
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Hur fick din hund diagnosen - syns vitiligo på något prov, eller hur fastställer man det?

För övrigt:
Ivans pigmentbortfall är väldigt fläckigt, det blir liksom ganska små vita prickar först, som sedan växer (eller blir fler). Nu har det vita spritt sig till:
  • Nos
  • Haka
  • Läppar
  • Pung
  • Mage
  • Snopp
  • Armhålor
  • Runt ena ögat
  • Trampdynor och tassar
  • Ena örat

Det roliga är att folk i allmänhet fortfarande blir helt till sig och säger "Åååh, vad söt han är..!", trots att han egentligen är en ganska ful dvärgpinscher i storlek XS, med svanskrok och tokiga öron och ful nos :angel:

Jag kan tyvärr inte svara för hur diagnosen blev ställd då det är en omplacering som jag fått efter att han blev diagnosterad.

Det jag märkt på min är att det förändras fortfarande en hel del fast det börjar närma sig året från att det först upptäcktes. Och förändringarna kan gå åt båda håll det är ibland det dyker upp mer vitt, men det fylls även i med färg igen på en del ställen.
Så min hane är inte alls så pigmentlös som han var när jag fick hem honom. Men i hans fall vet jag inte om det även har påverkats en hel del av att han var i riktigt dåligt skick när jag fick hem honom, både mager så det gick att spela på revbenen på honom och raggig och tråkig i pälsen.

Det jag har lyckats läsa mig till är att det verkar som det oftast dyker upp innan 2 års ålder, många gånger utlöst av stress eller någon traumatisk upplevelse. Och dom största pigmentförändringarna ska tydligen oftast ske inom 6-8 månader efter insjuknandet.
Ska tydligen även i väldigt enstaka fall kunna orsaka klåda, men är oftast bara rent kosmetiskt.

Detta är som sagt vad jag hittat men lägg inte för mkt vikt vid vad jag sakt för jag har egentligen inte hittat någon info alls från enligt mig betrodda källor, utan mycket är bara sållat av mig och mitt sunda förnuft, och jämförelser av vad jag tycker verkar passa in på min hund.

Nej, vitiligo är inte farligt och gör inte ont.
Jag kan tänka mig att det kan bli en viss solkänslighet, men annars är det som vanligt - fast fel färg.

Det verkar som sagt gå ganska fort. Det är bara lite drygt tre veckor sedan jag märkte att nosen började ändra färg, och sedan dess har jag märkt något nytt ställe eller utbredning nästan varje dag.

Jag har dock fått tips om hur jag eventuellt kan dämpa hans vitiligo, tydligen ska bland annat fodersort och kalkbrist kunna vara en påverkande faktor. Nu ska han fasas in på nytt foder och få lite tillskott, så får vi se.

Jag kan till min förvåning säga att min hane faktiskt inte haft några problem med solen alls, då var han nos ändå helt pigmentlös i somras.

Det förändras helt klart mycket mer i början för att sedan oftast stabilisera sig ganska mkt.

Fodret tror jag också att det spelar in, har märkt att min verkar fylla i en hel del av det vita sedan jag senast byte foder till honom.

/Camilla
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

En liten fråga, till vilket foder byter ni och vad hade ni innan?

Vad är det som gör att det blir bättre vid vissa foder och sämre vid andra? naturligtvis något av innehållet men vad?

Blev nyfiken på hur fodret kan göra sådan skillnad
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

En liten fråga, till vilket foder byter ni och vad hade ni innan?

Vad är det som gör att det blir bättre vid vissa foder och sämre vid andra? naturligtvis något av innehållet men vad?

Blev nyfiken på hur fodret kan göra sådan skillnad

Jag byte från Royal canin till Halla, men jag var inte innan bytet medveten om skillnaden det kunde göra på pigmentförändringarna var jag inte medveten om innan jag bytte. Det var bara ytterligare en positiv bieffekt.
Största anledningen till att jag bytte var att han inte klarade äta tillräckligt stora mängder av RC för att hålla hullet och han spydde var och varannan dag. Sen att han efter bytet i stort sett även slutat fälla, blivit mycket blankare i pälsen och blivit piggare är bara andra plus i kanten.

Men att fodret kan göra skillnad är för mig ganska självklart, att äta bra ger helt klart både oss och djuren en mycket större motståndskraft mot väldigt mycket. Så jag är inte så säker på att det är något särskilt i fodret som gör skillnad utan mycket är bara att äta bra ger kroppen ett ökat immunförsvar varvid dom inte blir lika påverkade av en hel del sjukdomar, speciellt sådana som delvis är stressrelaterade.

/Camilla
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Jag byte från Royal canin till Halla, men jag var inte innan bytet medveten om skillnaden det kunde göra på pigmentförändringarna var jag inte medveten om innan jag bytte. Det var bara ytterligare en positiv bieffekt.
Största anledningen till att jag bytte var att han inte klarade äta tillräckligt stora mängder av RC för att hålla hullet och han spydde var och varannan dag. Sen att han efter bytet i stort sett även slutat fälla, blivit mycket blankare i pälsen och blivit piggare är bara andra plus i kanten.

Men att fodret kan göra skillnad är för mig ganska självklart, att äta bra ger helt klart både oss och djuren en mycket större motståndskraft mot väldigt mycket. Så jag är inte så säker på att det är något särskilt i fodret som gör skillnad utan mycket är bara att äta bra ger kroppen ett ökat immunförsvar varvid dom inte blir lika påverkade av en hel del sjukdomar, speciellt sådana som delvis är stressrelaterade.

/Camilla

Jo att ett bättre foder gör stor skillnad när det gäller immunförsvaret, päls, klor m.m det är ju självklart, själv ger jag mina bara färskfoder och barf, för att jag ska veta vad dom får i sig, min första hund vägrade torrfoder, han så ut som en utmärglad gathund :cry:, innan jag bytte.

Formulerade mig nog lite dåligt, tänkte nog mest om ni fått ett specialfoder som innehöll något som inte det tidigare fodret gjort, extra vitaminer eller mineraler ?

Men jag tycker att det är ju jättebra, att det blir bättre med ett, för hunden bättre foder.

Susanne
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Jag har bytt från Royal Canin till Standardt (med hjortkött). Tydligen kan bland annat brist på eller knasig omsättning av kalcium och pigmentförändringar ha ett samband. Dessutom är det bra med ett mer proteinrikt hinder.

____

Här är dagsfärska bilder på Ivan:
Senaste nytt är att han har fått några vita strån på ryggen. Det är på fler ställen än vad som syns på bilden. Ansiktsbilden är lite väl dramatisk, det blev väldigt stora kontraster tack vare blixten.

cimg2251_166194871.jpg


cimg2244_166194950.jpg


cimg2252_166194919.jpg
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Väldigt fascinerande hur det sprider sig. Men vilken tur att det inte är farligt!
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Dags för en update igen!
Nu är det två veckor sedan jag uppdaterade senast :)

Ivan är numera riktigt stickelhårig på ryggen och han har snygg vit kajal runt ena ögat.
Jag tycker mig ana att fläckarna på magen/armhålorna/osv har stannat lite, eller så förändras de bara väldigt lugnt och långsamt just nu.

Däremot tycker jag mig ana att det mörka på nosen/hakan/läpparna har tagit ett krafttag och faktiskt ökat lite, lite. Det kan troligtvis vara tack vare nya fodret.

Dagens rygg:
cimg2283-copy_168178711.jpg

Fick givetvis inte med hela ryggen, men jag tror att ni kan se hur mycket det har ökat på bara två veckor. Och det spökar inte i ena ljusstaken, det är bara jag som har censurerat en ölflaska som stod kvar på soffbordet sedan igår :eek: :angel:


cimg2282_168177161.jpg

Ivan idag. Han ser verkligen inte klok ut, min lilla plutt :love:


cimg2152_168177096.jpg

Ivan för en månad sedan.
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Han är ju farligt söt om inte annat :love:
Skönt att han inte "lider" av det!
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Jag kanske låter lite knäpp men jag tycker att det är läckert med något så annorlunda och blir mycket nyfiken på uppdateringar :D
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Ett litet tillägg. Jag hittade en bild på en rottis med vitiligo och jag tyckte att h*n såg så unik och snygg ut att jag ville visa den :love:
173029_1608669491799_1088043581_31302754_6463037_o.jpg
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Visst ar han snygg? Jag har ocksa sett den forut ... och gillar verkligen hur han ser ut.

Ivan ar hur sot som helst!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp