Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Grattis till både svartare nos och vinst,men nyfiken i en strut undrar jag såklart vad du vann?! :D
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Det låter ju helt sjukt, men: En guldtacka från pantbanken.
Den är liten, värdet är lite drygt 1000 kronor - men ändå :D

246405_313289808763263_1012763520_n.jpg
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Fullkomligt off topic - men meddelar inte tävlingsarrangören vinnarna? Det om något är ju helt sjukt! (Smart sätt att slippa dela ut vinster och behålla pengarna, för hur många kollar?)

Grattis till nosen, hoppas det går tillbaka helt till slut! :)
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Fullkomligt off topic - men meddelar inte tävlingsarrangören vinnarna? Det om något är ju helt sjukt! (Smart sätt att slippa dela ut vinster och behålla pengarna, för hur många kollar?)

Nej, de gjorde ju inte det, och jag hade liksom glömt bort det helt. Tur att jag har spanare - och ett ovanligt namn :D
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Okey, nu är det snart ett år sedan jag startade tråden, och såhär ser Ivan ut idag:

nosis_5020039e9606ee384600005b.jpg


nisis2_502003a9ddf2b34a29000030.jpg


Den vita kajalen runt ögat verkar hänga kvar ett tag till. Men det gör inget, det är bara gulligt :)
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Har ni gjort något speciellt för att han ska återfå sitt pigment? Jag tycker att Ian har tappat mycket pigment kring sin mun, som förut varit helt svart...
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Han får mer kalcium nu, och det är väl egentligen det enda vi har ändrat på. Både i foder och extra utöver det.
Jag har för mig att du BARFar eller ger färskfoder? Då år det antagligen redan mer kalcium i maten än om du ger torrfoder.
Och det är stor skillnad på att tappa färg/pigment och att blekna, har jag fått lära mig.

Den starkaste teorin hittills är att han började tappa färg när han började producera mer könshormon. Och tillverkningen av könshormon kräver kalcium, då blir det lätt ett underskott av kalcium och då kan det bli färgförändringar. (OBS att jag inte har en aning om vad jag pratar om här, utan återger bara efter bästa förmåga vad jag har fått höra)
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Jag har gett mycket torrfoder på senare tid, och har precis börjat med bravo igen. Intressant teori det där ändå!
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Jag tänkte bara uppdatera den här tråden med en dagsfärsk bild:

peeve_50fa86f7ddf2b30b33a03bd2.jpg


Nosen är 98% svart, det är bara två pyttesmå strimmor kvar. Vet man inte om dem så syns de inte alls.
Hans vita kajal har också blivit mindre, men jag hoppas att den får vara kvar..!

På resten av kroppen har allt fått tillbaka sin naturliga färg, utom möjligen 1-2 vita hårstrån på ryggen som dyker upp ibland.
 
Senast ändrad:
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Nix, han har bara väldigt lite päls på (hela) undersidan av kroppen.
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Okej, kan det höra ihop med hans dåliga pigmentering tro?
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Så himla intressant att få följa Ivan. Tycker också att kajalen kan få vara kvar ;)

Jag trodde inte att vitiligo brukade ge med sig och försvinna, men det har det ju klart gjort på Ivan. Kan du inte lägga upp en "nu-och-då" bild så man ser skillnaden ännu tydligare? ;)
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Nej, jag tror inte det.
Han har alltid varit väldigt kal på undersidan av kroppen - medan han har ovanligt mycket päls på ovansidan. Nu på vintern när det är snö blir han snabbt väldigt kall och frusen, stackarn.

Här är en bild där det syns väldigt tydligt:
cff2b616239b11e2969522000a1e8cb3_7_50fa8ebcddf2b30b2e08adcb.jpg
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

oj vilken nakenfis!
Våran Dobermann var också oerhört gles på undersidan, men inte lika "naken" som Ivan.
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Sure thing!

Den här bilden är från idag, JANUARI 2012:

noen_50fa905be087c35e823e7678.jpg


Här är han i JUNI 2012, innan han kastrerades:

ivans_nos_206425495.jpg


MARS 2012:

p20120310-100052_193212351.jpg


OKTOBER 2011:

dsc_0085_172854884.jpg


SEPTEMBER 2011:

cimg2282_168177161.jpg


Färgen försvann alltså nästan helt på bara två veckor (!!), sedan har det tagit lååång tid att få tillbaks den.
 
Sv: Ivan goes ugly (Hunden tappar färg..!) - Bilder

Med eller utan pigment - Ivan är oavsett, sjukt söt! :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp