Bukefalos 28 år!

T

Tican

Ska köpa kanin! En alldeles egen hoppkanin! :idea: (utan lampa)

Hona eller hane? Vill själv ha egen uppfödning - hona, men å andra sidan hoppsr hanar oftast bättre å är "lättare"? :confused:
 
nä, du honor har sina brunstperioder och då är vissa honor kinkigare men hanar å andra sidan kan vara svåra att lära av med att nosa i banan efter alla trevliga lukter och blir då långsammare!
Du får gå efter personlighet, en pigg och busig med stort självförtroende ska du ha!
(vi har hoppbebisar nu som är 5 dagar gamla -de flesta med vita teckningar efter en grym hoppmamma och bra hopp pappa ,har en hona ur förra kullen som hurlättsomhelst hoppar över ett kompostgaller (80cm)

Gå in på hemsidan på aktuella kullar o läs gärna om föräldrarana: Paradisets Fantasi och Paradisets Harmoni!
http://groups.msn.com/Paradisetshoppkaniner
 
Jag har hona, tycker det går bra, märker aldrig av att hon är brunstig, jag tycker iallafall inte att det har stört hoppningen.
En kompis till mig har hanar, dom ska jämt stanna och nosa överallt. En är kastrerad och han hoppar jättebra, stannar inte och nosar eller nåt. Men om du ville ha egen uppfödning är det kanske inte så bra att kastrera hanen.
Välj det du tycker känns bäst :)
 
Vad skojigt! Sätt en kanin på tåget upp till mig vetja! ;)

Nej, men vi bor 10 mil norr om Sthlm, så det är en bit. Får hoppas jag hittar en bra kanin i mina trakter! :)
 
Kollade på din hemsida. Dum som jag är. Blev genast kär i en liten krabat. Den gulbruna med mycket vitt på. :love: Åhh.. :( Vill ha!! :crazy:
 
TRANSPORT ÄR INGET PROBLEM TILL STOCKHOLM! Har en kompis som åker upp titt som tätt och kan ta med sig för en liten transportsumma!
 
Välkommen i gänget :smirk: Kaninhoppargänget alltså! :cool:

Vad hade du tänkt dig för kanin? En med hoppföräldrar?? *nyfiken i en strut*
 
Paradiset---> får jag fråga vad de kaninerna presterat på hoppbanan? Inom SKHRF:s förbund alltså. Tittade på din hemsida, och måste fråga varför du tar ut extrapris på kaniner med annorlunda färg, även om de inte är utställningsbara!
 
Japp, hoppstam. Har inte bestämt mig om jag vill ha holländare eller dvärgvädur, tycker båda är fina! :) Blev lite kär i en dvärgvädur som min kompis har. Tre år, köpt i djuraffär, och itne "inhoppad". Slängde sig över allt ajg byggde upp nrä jag va hemma hos henne. Jätteduktig! :love:
 
Nej ingen tävlingsbok, päronen är inte officiellt tävlade o mycket sparsamt! Honan klarar svår höjder och pappan msv.
Mitt uppfödarnamn är registrerat i SKHRF 1996 och ej borrtaget men vet ej om de får tävla officiellt med det namnet då jag ej är medlem längre och klubben fd gbg kaninhopare inte existerar längre!
Vet inte vem jag ska fråga..en gång godkänt gårdsnamn -alltid godkänt tycker man ju :confused:
 
Jo Ninni för att det är dyrt att föda upp ungar på vårt vis-vi ger mycket grönsaker och det blir dyrt till 6 vuxna + ungar. Vi lägger ner oerhört mycket energi och tid på att träna ungarna-inte bara vänja sig vid hinder utan även spårvagnar, cyklar oljud osv. Ovanliga färger säljer lättare och vi måste ta bra betalt där vi kan då vi i slutändan ändå måste "rea" ut de som vi inte fått sålt.

Att sedan föräldrarna inte har några hoppresultat inom förbundet är ju synd för då har ni inga bevis-men kommer ni hit o ser mamman IRL så förstår ni vilket hopämne hon är. Kaninúngars hoppgener styrs inte så mycket av föräldrarnas prestationer som så många vill tro utan av den enskilde individens självförtroende och vilja att vara till lags och glädje över att hoppa-OCH på vem som tränar den! Alltså personligheten är viktigast och DET har då mina kaniner-de lever är inte tråkiga menlösa utan busar, rymmer ur buren ,hoppar högt-de älskar livet och de hoppar för att de älskar det!
Men i april kommer det födas renrasiga med hoppsatm om ni hellre vill ha det. Svart/vita japaner blir det då.

Ps om en zoo affär kan ta 325 för hanar och 375 för honor utan stamtavla så kan vi ta 300-350 tycker jag. Djuren ska komma till goda hem och sådana hem är villiga att betala för ett trevligt djur.
 
Du verkar ha en seriös uppfödning och det har jag inte ifrågasatt -MEN det jag är förvånad över är hur du kan skriva att ungarna har en "grym hoppmamma och pappa" eller något sådant som du skrev när de inte har några officiella meriter. Visst kan mamman och pappan ha hoppat jättebra hemma, men det känns inte lika bekräftat som att kunna säga "föräldrarna är svårklassade med pinnar i bana" eller dylikt. Det är mycket annorlunda att hoppa hemma och på tävling! Det kan inte ens jämföras!
Har själv ett exempel på det, en renrasig dvärgvädurshane som hoppade elithinder hemma (50 cm). Hans bästa resultat under 6 års tävlande i lättklass (max 30 cm) var 2+0 då han hamnade i mitten av startfältet sett efter placering.
Jag skulle själv aldrig köpa kanin efter föräldrar som bara hoppar bra hemma eftersom 1. det lika gärna kan vara påhittat och 2. Det bevisar ingenting.
Du skrev att det var kaninens "temperament för hoppning" eller dyl. Visst kan kaninen ha ett hopp-psyke, men du vet inte om det är samma på tävling som hemma! Kaninen kan vara hellugn och hoppa jättefint hemma, men på en tävling kan den bete sig helt annorlunda, Det går aldrig att förutse! De egenskaperna (som man då inte vet om om man inte tävlar) ärvs självklart lika väl som andra. Och det kan man inte veta.
 
Säjjer som ninni_ , välkommen till kaninhopparsverige...=)

Tycker du ska välja din första kanin med hjärtat. Kom ihåg, att det inte bara blir ett tävlingsredskap, utan även din bästa vän, i många år framöver...
 
Håller med Ninni_ i det fallet... har exempel på en kull som vi tog förra hösten. mamman har inga pinnar, men hoppar upp till Svår klass. Pappan hoppar inte alls.
Två av ungarna blev superhoppare. En hona har jag kvar hemma, och satsar på henne mest av alla mina. En av dem bor i Skellefteå och tävlas regelbundet, har redan en pinne i rakbana. Sedan är en av ungarna i kullen helt livrädd för allt vad hinder heter, och en av ungarna är totalt ointresserad. han hoppar igenom hindrena, eller försöker krypa under.
Så jag säjjer såhär, att många ggr beror det inte på vad mamman och pappan är klassade, utan hur kaninen är som individ, och hur den blir tränad.
 
men dessa kaniner hoppar bra borta oxå-jag tävlar i en klubb som heter Göteborgs kaninklubb men som vägrar vara officiella (gick ur 2003).
Jag kan inte bevisa det men jag står för vad jag säger, sedan är det upp till köparen om den vill ha ngn kanin av mig eller inte ;)

Jag är inte sur eller ngt, bara lite ledsen över att hoppare alltid vill köpa av meriterade föräldrar,samtidigt som jag förstår det. (Men så är jag konstig oxå som vill ha utmaningar och inte vill köpa en kanin som är för lätt att hoppa med.... ;))

Ps ngn undrade-ungarna är nu 5 dagar gamla och jag är till 90 % säker att 2 är hanar resten honor, hanarna är den rödbruna ottermanteltecknade och den rödbruna manteltecknade.
Länk: http://groups.msn.com/Paradisetshoppkaniner/aktuellakullar.msnw
 
ninni du har vettiga synpunkter!

värt att inflika är dock att exteriören spelar en betydande roll när det gäller hoppavel.
här är vinklingen av hasbenet viktigt likaså resningen.

paradiset - om man tänker avla fram en hopplinje är det klart att man vill ha meriterade grundarkaniner.
jag tror inte att det är något som helst fel på dina kaniner, men om du gör reklam för dem på det sätt du gör så får du räkna med att en del kanske ifrågasätter 'reklamen' :smirk:
 
Alla mina 4 kaniner är obesläktade korsningar, som inte har några föräldrar med bra hoppstam eller dylikt. Dom hoppar hyffsat iallafall. Men även om de inte skulle hoppa, så är dom ju ändå mina bästa vänner. Min lill-hane hoppar inte alls, och han slipper. huvudsaken är att han mår bra, och har ett drägligt liv.

angående könet, så brukar vi också kunna bestämma det när de är pyttsmå... och i 8 fall av 10 har vi haft rätt... man ser ju att de inte ser likadant ut...
 
Självklart vet jag om det där med meriter, men det finns ju folk som inte bryr sig oxå faktiskt!
Vår hona är högrest och har riktig harkropp ;)
Hanen är typisk renrasig dvv i kroppen men kombinationen av dessa föräldradjur har visat sig ge suveräna ungar vad gäller kropp och det viktiga tempramentet till hoppning, De blir livliga, busiga och äventyrslystna efter mamman men lugna och orädda cooola efter pappan (fast mamman är ju inte heller rädd precis ;))
Hursomhelst Marie C här på forumet har en unge från oss och hon är då jättenöjd :D

Hursomhelst 2-3 st är redan tingade dessa färger vet vi de har nu:

Hona : gulröd tingad
Honor : 2 st viltsiameser , en tingad
Hona: gulröd japan
Hona el hane: japan otter manteltecknad, tingad
Hane: rödbrun manteltecknad
Hane: rödbrun otter manteltecknad

Paradisets Fantasi

Paradisets Harmoni

Överst pappan och underst mamman.
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 666
Senast: KesoNeso
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 105
Senast: Jeps
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 022
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp