Bukefalos 28 år!

Jäkla skit!

Sv: Jäkla skit!

Taskiga grannar du har som inte vill hjälpa!! :mad:

Nja...problemet är att jag inte har några grannar... bor ganska isolerat i skogen! Dock letade jag upp en bonde i närheten i tel katalogen och ringde och pratade med hans fru, som gav mig namn på några jägare i området. Jag fick dock inte tag på någon av dom, antar att dom jobbade....

Det var min egen katts kattungar. En dog vid födseln, Liten försvann nu, så det är två små glädjebollar kvar. :love:
Jag vaktar dom med mitt liv!
 
Sv: Jäkla skit!

Jag kan bara inte komma på någon annan uppkomst av dessa skador....

Råtta, grävling, räv, förbipasserande hund.
Kan de komma ut ur stallet?

Jag hade tingat en kull på 4 små, men 3 åts upp av grävlingen innan jag tog den 4de alldeles för tidigt.
Men den ville jag inte släppa till grävlingsmat.
 
Sv: Jäkla skit!

Som ovan sa så är distriktsveterinären till för lantbruketsdjur/produktionsdjur och inte sällskapsdjur.

Det där är inte sant. De har skyldighet att åka på alla lantbrukets djur, och har rätt att välja bort sällskapsdjuren om de inte har tid då dessa kan tas till smådjurskliniker. I realiteten åker distriktsveterinärerna på många hembesök för sällskapsdjur då det på många distrikt börjar tunnas ut med antalet gårdar med produktionsdjur och veterinärerna. Jag har jobbat på distriktsveterinärstation och vi gjorde hembesök för att vaccinera katter, avliva katter (även om det bara gällde ett enskilt djur), besikta valpkullar etc.
 
Sv: Jäkla skit!

Jag vill bara säga att jag tycker det var fantastiskt starkt gjort av dig! Jag vet inte om jag hade kunnat klara det själv, du räddade katten från stort lidande. :bow: :bow:
 
Sv: Jäkla skit!

kl
Creds till dig som orkade göra slut på din katts lidande!
Jag blir dock lite oroad när jag läser om alla idéer om hur man skulle kunna avliva olika slags djur. Det är inte tillåtet för folk att avliva sina djur hur som helst, man kan faktiskt bli dömd för djurplågeri.

"Avlivningsmetoder

Grundläggande krav på en avlivningsmetod är att djuren omedelbart försätts i ett tillstånd av medvetslöshet som varar tills döden inträder. Avlivning av sällskapsdjur skall ske på ett sätt som följer djurskyddslagens krav att djuret ej utsätts för lidande. Det finns dock endast föreskrifter om hur avlivningen skall utföras för vissa djurslag.

Avlivning av sällskapsdjuren hund och katt regleras i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om avlivning av hundar, katter och vissa pälsdjur (DFS 2004:7, L 24). Hundar över åtta dagars ålder får endast avlivas genom överdos av narkosmedel under veterinärs överinseende skjutning med ett vapen på sätt som framgår av föreskrifterna. Hundvalpar under åtta dagars ålder får även avlivas med ett slag mot huvudet på sätt som framgår av föreskrifterna."

Ur L24:

"Hund och katt
3 § Avlivning av hundar och katter ska ske genom en överdos av narkosmedel, genom skjutning med ett vapen eller genom slag mot huvudet i enlighet med 4-6 §§.

4 § Avlivning med narkosmedel ska utföras av en veterinär eller, under veterinärt ansvar, av en i metoden särskilt utbildad lekman. Tillförseln av preparatet ska ske genom intravenös eller intraperitoneal (i buken) injektion.
Den beredning som används får inte innehålla preparat med specifik
muskelrelaxerande (curareliknande) effekt.

Allmänna råd till 4 §
Vävnadsretande preparat bör tillföras intravenöst.

5 § Vid avlivning med skjutvapen får endast vapen tillåtet för jakt samt pistol av kaliber 7,65 eller grövre användas. Skottet ska avfyras mot bakhuvudet (nackregionen) på högst tre meters avstånd. Avlivning med pistol får dock endast ske om vapnets mynning bringas i direkt kontakt med djurets bakhuvud.

Allmänna råd till 5 §
Det lämpligaste vapnet är hagelgevär för jaktbruk med kaliber 20
eller grövre. I andra hand kan kulgevär för jaktbruk användas.

6 § Avlivning av hundvalpar och kattungar upp till åtta dagars ålder får utföras genom slag mot huvudet. Slaget ska utföras med sådan precision att det medför omedelbar medvetslöshet och död.

Allmänna råd till 6 §
Djuret bör inte vara större än att det kan fattas med en hand, varefter djurets huvud med ett hårt, snärtigt slag slås mot ett fast förankrat, hårt föremål."

@wrangler: Detta inlägg är absolut ingen kritik till dig, du gjorde ditt bästa och fick instruktioner av veterinär.
@inte_ung: Ditt förslag att skära halsen av djuret är direkt skrämmande. Detta är precis som koscherslakt vilket är förbjudet i Sverige.
 
Sv: Jäkla skit!

Jag anser inte att koscherslakt är djurplågeri bara för att det är förbjudet.
Och jag anser att när nöden är stor måste ibland nåd gå före rätt.

Nu så har jag 3 bilar.
Sambon har de jaktvapen som anses passande.
Så att skära halsen av ett djur som jag inte kan hjälpa på annat sätt kommer på ungefär plats nr 15 i ordningen.
Efter att 3 bilar inte startat, en traktor inte startat och ingen av byns 10 jägare kunnat hjälpa mig.

Så du behöver inte oroa dig.
Dessutom så har jag ingen hund.
En katt kan jag bedöva med ett slag i nacken.
En häst får väl grannens slaktmask eller älgstudsaren i händelse av nöd.

Simma lugnt.
 
Sv: Jäkla skit!

Jag tycker inte alls det är skrämmande som "inte_ung" skrev, vi körde på en hjort för ett tag sedan så den bröt benen så illa så den inte kunde resa sig. Man såg paniken i djurets ögon så vi slog den först medvetslös med domkraften och sen skar vi halsen av den så den förblödde, hellre det än att den ska behöva ligga och vara skräckslagen en timma eller två innan ev. jägare eller polis kan komma och skjuta den.
 
Sv: Jäkla skit!

Men jag måste fråga.
Hur tycker du då att man skall göra om man inte har alla dessa saker som krävs och en väldigt mosad stor hund ute i vildmarken?
 
Sv: Jäkla skit!

Att skära halsen av ett djur är givetvis inte den ultimata avlivningsmetoden, men ibland så kan det vara den bästa. Är djuret för stort för att man ska kunna slå ihjäl det eller bryta nacken på det och man inte har skjutvapen/inte kan hantera skjutvapen och man inte kan få en veterinär på plats så skulle iaf jag bedöma att skära halsen av djuret är det bästa.
 
Sv: Jäkla skit!

Jag tycker inte alls det är skrämmande som "inte_ung" skrev, vi körde på en hjort för ett tag sedan så den bröt benen så illa så den inte kunde resa sig. Man såg paniken i djurets ögon så vi slog den först medvetslös med domkraften och sen skar vi halsen av den så den förblödde, hellre det än att den ska behöva ligga och vara skräckslagen en timma eller två innan ev. jägare eller polis kan komma och skjuta den.

Nyckeln är "slog den medvetslös med domkraften"..

@inte_ung: Om ett djur är utsatt för stort lidande och kommer att dö får vem som helst slå ihjäl det, men djurskyddsmyndighetens bestämmelse "Grundläggande krav på en avlivningsmetod är att djuren omedelbart försätts i ett tillstånd av medvetslöshet som varar tills döden inträder." gäller alltid. Alltså kan man inte använda metoden att skära halsen av djuret. Att du inte tycker det är fel spelar faktiskt ingen roll i sammanhanget...
 
Sv: Jäkla skit!

Nyckeln är "slog den medvetslös med domkraften"..

@inte_ung: Om ett djur är utsatt för stort lidande och kommer att dö får vem som helst slå ihjäl det, men djurskyddsmyndighetens bestämmelse "Grundläggande krav på en avlivningsmetod är att djuren omedelbart försätts i ett tillstånd av medvetslöshet som varar tills döden inträder." gäller alltid. Alltså kan man inte använda metoden att skära halsen av djuret. Att du inte tycker det är fel spelar faktiskt ingen roll i sammanhanget...

Metoden är inte laglig, men man blir knappast åtalad för djurplågeri om man avslutar ett djur under svårt lidande genom att skära halsen av det. I synnerhet inte när det handlar om just stora djur som är svåra att slå ihjäl.
 
Sv: Jäkla skit!

Wrangler, du är en riktig hjälte. Oerhört starkt av dig att se till att Liten fick slippa ifrån sitt lidande trots att det måste ha varit fruktansvärt svårt för dig.

*jättekram*
 
Sv: Jäkla skit!

Kan inte annat än hålla med dej om att du är så himla stark Wrangler.

Eftersom jag är aktiv raskattuppfödare sen 17 år tillbaka vet jag hur hemsk det är att stå där med ett dödsskadat djur och ingen som kan hjälpa en...

Krama dom små du har kvar och trösta dej med att du var stark precis just när det behövdes som mest....
 
Sv: Jäkla skit!

En liten undran ang avlivningsmetod som en hundägare i skogarna runtikring använder till sina tävlingshundar när dom är "förbrukade"

Han tar upp dom på vinden och binder en vire runt nacken och sparkar sen ut dom genom vindsfönstret så dom bryter nackarna :eek:

Är det inte bättre att skjuta dom som annars är det vanligaste att bönder och jägare gör :confused:
 
Sv: Jäkla skit!

Eller varför inte kosta på hundarna en veterinär. :mad: Skjuta får väl i praktiken bara jägare göra.
 
Sv: Jäkla skit!

Tsss... det är ju "dyrt" ju :mad:

Finns en sk "jägare" som åker runt och skjuter hundarna för 5:- skottet :devil:
 
Sv: Jäkla skit!

@inte_ung: Om ett djur är utsatt för stort lidande och kommer att dö får vem som helst slå ihjäl det, men djurskyddsmyndighetens bestämmelse "Grundläggande krav på en avlivningsmetod är att djuren omedelbart försätts i ett tillstånd av medvetslöshet som varar tills döden inträder." gäller alltid. Alltså kan man inte använda metoden att skära halsen av djuret. Att du inte tycker det är fel spelar faktiskt ingen roll i sammanhanget...

Jo det gör det.
Jag skall förklara varför.

För det finns en generalklausul i lagen.
Och det är att man i just NÖD får lösa problemet man har med de till buds stående medlen.

Om jag håller på att frysa ihjäl, så får jag bryta min in i en sommarstuga.
Därför att det behövs.

Om någon håller på att dö, så får jag köra bil både onykter, utan körkort och som underårig.
Om det är den enda lösningen där och då.

Man får alltså under extrema omständigheter bryta mot lagen.
Men man måste fortfarande uppträda omdömesgillt.

Vara försiktig med sommarstugan och köra bilen försiktigt.

Om jag i ett sådant nödläge måste taga ett djur av daga och det enda till buds stående medlet är en kniv.
Då så får jag skära halsen av den.
Därför att det anses att jag gör det omdömesgillt.
Jag gör bedömningen att det är det mest skonsamma för djuret i den speciella situationen och gör det för att vara god.
Att jag inte gör det med vilje att plåga djuret är då det som gör att jag kommer att gå juridiskt fri.

Naturligtvis så måste jag anmäla vad jag då har gjort och det måste bli en Polisutredning.
Och där så kommer utredningen att läggas ned då uppsåtet varit gott och det kan anses att jag har minskat djurets lidande.

Du förstår, alla vi som inte är Veterinärer är ganska så handikappade.
För vi har inte en hel veterinärklinik i vår baklucka utan måste ibland improvisera med vad vi råkar ha till hands.
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 676
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp