Bukefalos 28 år!

Jäkla skit!

Sv: Jäkla skit!

Jo det gör det.
Jag skall förklara varför.

För det finns en generalklausul i lagen.
Och det är att man i just NÖD får lösa problemet man har med de till buds stående medlen.

Om jag håller på att frysa ihjäl, så får jag bryta min in i en sommarstuga.
Därför att det behövs.

Om någon håller på att dö, så får jag köra bil både onykter, utan körkort och som underårig.
Om det är den enda lösningen där och då.

Man får alltså under extrema omständigheter bryta mot lagen.
Men man måste fortfarande uppträda omdömesgillt.

Vara försiktig med sommarstugan och köra bilen försiktigt.

Om jag i ett sådant nödläge måste taga ett djur av daga och det enda till buds stående medlet är en kniv.
Då så får jag skära halsen av den.
Därför att det anses att jag gör det omdömesgillt.
Jag gör bedömningen att det är det mest skonsamma för djuret i den speciella situationen och gör det för att vara god.
Att jag inte gör det med vilje att plåga djuret är då det som gör att jag kommer att gå juridiskt fri.

Naturligtvis så måste jag anmäla vad jag då har gjort och det måste bli en Polisutredning.
Och där så kommer utredningen att läggas ned då uppsåtet varit gott och det kan anses att jag har minskat djurets lidande.

Du förstår, alla vi som inte är Veterinärer är ganska så handikappade.
För vi har inte en hel veterinärklinik i vår baklucka utan måste ibland improvisera med vad vi råkar ha till hands.

Ja, för jag har ju en hel veterinärklinik i min baklucka..
Om du läser vad jag skrivit så nämner jag just det med nöd men att man fortfarande måste använda en korrekt metod. Jag har svårt att tro att man inte kan hitta ngn stor sten eller ngt som man kan dänga i huvet på djuret så de svimmar av innan man skär halsen av dem, därför är denna diskussion egentligen hypotetisk...
Men, men, skit samma.. Jag kan knappast hindra dig från att göra som du tycker är bäst men det finns ju en anledning till att lagen är skriven som den är..

Vad gäller att sparka ut hundar med en snara runt halsen är det knappast en godkänd avlivningsnetod då det faktiskt kan hända att nacken inte går av direkt så de blir hängda. Gubbj-veln kan gott offra en kula på de stackarna.. Anmäl honom..
 
Sv: Jäkla skit!

Här kommer en stor kram från mig wrangler !!
Du har återigen bevisat vilket mod du har och vilken kärlek till djur som ryms i dig. :bow:
 
Sv: Jäkla skit!

Jag har svårt att tro att man inte kan hitta ngn stor sten eller ngt som man kan dänga i huvet på djuret så de svimmar av innan man skär halsen av dem, därför är denna diskussion egentligen hypotetisk...

Ponera på att jag har en bra sten eller en finfin domkraft att banka i huvudet på Rottveilern.
Då så är mitt problem att en Rottveiler är stoooor och kan bitas.
Om jag dunkar den i huvudet så känner jag mig inte säker på att den tuppar av, den kan ju bli bara arg också av smärtan om jag misslyckas.

Små djur vet jag hur man gör med, jag har slaktat kaniner enligt konstens alla regler.

Men stora djur då?
Rottveilern i exemplet får stå för "stora djur som kan göra mig illa".

Så för mig är inte diskussionen hypotetisk.
Utan ytterst verklig.

Hur gör jag då säkrast?
Och hur mycket behöver man ta i för att knocka en Rottveiler?
 
Sv: Jäkla skit!

En stor eloge till dig som orkade hjälpa Liten över till den andra sidan. :bow: :cry:

arcitccatsgirl: Är du ens på riktigt? De få inlägg jag har läst av dig får mig verkligen att häpna, vad spelar det för roll om en katt skjuts med hagel, det viktiga är väl ändå att döden är ögonblicklig? :eek: För många djur är det bättre att de skjuts hemma och slipper stressen och dödsångesten med att åka in till veterinär. När min gamling dog förra året så var det planerat och inget akut så jag kunde efter en viss möda hitta en veterinär som var villig att åka hem till mig och få det ordnat på plats, men jag är väldigt tacksam att hon slapp åka in till ngn klinik utan fick dö hemma med de hon älskade hos sig. Mina djur ska inte dö under stress om jag kan undvika det och jag hoppas verkligen att jag inte hamnar i wranglers situation.

Kat: Att dränka en katt är bland det värsta man kan göra, det är ingen behagfull död utan rent djurplågeri så det hoppas jag verkligen att ingen försöker med. Det tar den flera minuter att dö och dödsångesten måste vara frukatnsvärd... :crazy:
 
Sv: Jäkla skit!

Kat: Att dränka en katt är bland det värsta man kan göra, det är ingen behagfull död utan rent djurplågeri så det hoppas jag verkligen att ingen försöker med. Det tar den flera minuter att dö och dödsångesten måste vara frukatnsvärd... :crazy:

Jag har aldrig försökt, så jag har ingen aning.
Men det är tydligen många drunknade människor som återupplivats, som säger att det är rätt behagfullt.
Vi andra, vi kan inte göra så mycket annat än att tro...
 
Sv: Jäkla skit!

En stor eloge till dig som orkade hjälpa Liten över till den andra sidan. :bow: :cry:

arcitccatsgirl: Är du ens på riktigt? De få inlägg jag har läst av dig får mig verkligen att häpna, vad spelar det för roll om en katt skjuts med hagel, det viktiga är väl ändå att döden är ögonblicklig? :eek: För många djur är det bättre att de skjuts hemma och slipper stressen och dödsångesten med att åka in till veterinär. När min gamling dog förra året så var det planerat och inget akut så jag kunde efter en viss möda hitta en veterinär som var villig att åka hem till mig och få det ordnat på plats, men jag är väldigt tacksam att hon slapp åka in till ngn klinik utan fick dö hemma med de hon älskade hos sig. Mina djur ska inte dö under stress om jag kan undvika det och jag hoppas verkligen att jag inte hamnar i wranglers situation.

Kat: Att dränka en katt är bland det värsta man kan göra, det är ingen behagfull död utan rent djurplågeri så det hoppas jag verkligen att ingen försöker med. Det tar den flera minuter att dö och dödsångesten måste vara frukatnsvärd... :crazy:

Du får tycka precis som du vill, Alla har rätt till en åsikt så även jag!
 
Sv: Jäkla skit!

Visst har du rätt till en åsikt, men om det går ut över djurskyddet är det rent åt :devil:!

Kat: Det är olagligt att dränka katter just pga att det tar tid för djuret att dö och innebär ett lidande.
 
Sv: Jäkla skit!

Dem gånger jag hållt andan så det bränner i lungorna har varit mycket obehagliga. Pröva själv. Tänk då att du försöker kämpa för att få luft och någon håller dig under vattenytan, i mörkret och du blir i princip både döv och blind. Dessutom hatar de allra flesta katter vatten.
 
Sv: Jäkla skit!

Visst har du rätt till en åsikt, men om det går ut över djurskyddet är det rent åt :devil:!

Kat: Det är olagligt att dränka katter just pga att det tar tid för djuret att dö och innebär ett lidande.

Amen shit, öppna ögonen..Det pågår värre saker än vad du verkar veta utanför här..Men eftersom du bara kommenterar mig, Varför då inte sätta sig och kommentra och kritisera nästan alla i denna tråd då?
Eller är det bara mig (enligt dig) som det är fel på.. Jag har dock åtminstonde inte gjort något av det som tas upp här, och vad jag säger och vad jag gör är 2 skillda saker!
Här diskuterar vi saker utan att ens behöft gjort det som står, Man har rätt att fråga vad andra skulle ha gjort, Det är väl det denna tråd är tillför? Sen om jag vill skriva sådär, Det skapar kritik hos fiolk visst, Men är det en sak jag skulle göra? Svar nej!

Katter är ett djur jag älskar högt och alla mina har fått sluta hos vetrinären. Jägare litar jag inte på (Inte dem som bor häromkring) Nu när jag har tagit min licens, Vet jag inte om jag skulle klara av att ta bort min egen katt.
Sen vad du tycker och tänker om vetrinär och avlivning, att du inte vill "stessa djuret" hos en vetrinär, Det skiter jag fullkomligt i!

Jag VET att jag inte skulle avliva ett djur genom att dränka det eller att skära halsen av det, OM inte nöden kräver det! ioförsig skulle att alldrig dränka det iallafall.
 
Sv: Jäkla skit!

Kram på dig wrangler. Jag tvivlar inte en sekund på ditt handlade, då det är bättre att avliva än låta djuret lida. Men det är synd att det ska vara så svårt att få ut veterinären. Det märkte ju jag om inte annat på midsammarafton, med min gammel häst.
Hoppas du mår bättre!
 
Sv: Jäkla skit!

Du gjorde helt rätt!!!

Bry dig inte om folk som tycker annat... Vad annat skulle du kunnat gjort?

Har gjort det själv en gång med en katt som blivit överkörd... Fanns inget att rädda där, och att låta katten lida ända till en vetrinär fanns inte med i min värld... så....det var bara att få det gjort...

Men inte var det roligt inte...:(
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 678
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp