Bukefalos 28 år!

Jämför D&H och Krafft

Mammas

Trådstartare
Ger nu Dodson & Horrell Mare and Youngstock mix till min åring. En kollega på jobbet proppsar för att jag ska gå över till Krafft Groov, vilket jag inte är så sugen på.

Detta beror till stor del på att jag inte tror hon skulle vara så förtjust i formatet (dvs pellets) då hon är otroligt kräsen. Hon ville itne äta betfor i början, lusern hack var inte populärt, fibergin ratade hon länge innan hon började äta den. Så jag tror inte att pellets skulle vara någon bra idé. Men, jag blev intresserad av att iaf jämföra dessa foder med varandra och har kollat upp vad de innehåller, jämför här alltså Mare and Youngstock mix Mare and Youngstock mix medKrafft Groov 125.

Listar det jag ser som viktigast:

Mare and Youngstock
Energy MJ/kg 12.2
Protein % 14
Oil (Fett) % 4.4
Fibre (växttråd) % 8.4
Aska % 7.5

Krafft
Energi MJ/kg 10
Råprotein % 13.5
Smältbart RP/kg 125
Råfett % 5
Växttråd % 18

Sedan har D&H 2,6 ggr högre halt Vitamin A och Vitamin D3 än Krafft, och Krafft något högre halt Vitamin E. Krafft innehåller även många fler vitaminer och även Kacium, Magnesium, fosfor etc som inte stär på innehållsförteckningen på D&H.Hon får dock vitaminer/mineraler (Vitafor) så det är egentligen inte något stort problem.

Vad tycker ni?
Jag kan ju se vad som är högre och lägre för respektive märke - men vad är bra för en åring? Vad är viktigt att det är mkt/lite av?

Sen kanske funderingen är överflödig iaf, iom att hon inte lär äta Krafft iaf, men är det ens värt att lägga ner energi på att byta? :cool:

Tacksam för svar! :)
 
Sv: Jämför D&H och Krafft

Jag har haft bägge delar under årens lopp och för mina hästar funger D & H betydligt bättre än Krafft. Det syns för blotta ögat på deras pälsar. Plus att D & H har för mina varit godare, mycket godare. Kan tillägga att även hundar och stallkatter föredrar D & H:angel:
 
Sv: Jämför D&H och Krafft

Inte bara hundar och katter: Det är perfekt att knapra på när man är lite småhungrig :angel:

Mm, iom att hon älskar det känns det bara onödigt att byta till Krafft bara för sakens skull.
 
Sv: Jämför D&H och Krafft

Jag hade D&H på min häst när han var "bäbis" (1½-3 år) och det fungerade jättebra på honom. Gick lätt att balansera foderstaten och han behövde inga enorma mängder heller eller några spec. tillskott. (gav endast lite kalk och selen vid sidan av) så även om D&H var lite dyrare så jämnade det ut sig i längden tyckte jag!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
2 951
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Granngården har börjat med ett eget pelletsfoder och jag undrar om någon har provat detta? Jag har kört med KRAFFTs sortiment med...
Svar
11
· Visningar
7 330
Senast: Jempa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp