krafft pellets/granngårdens egna

sandrafors

Trådstartare
Granngården har börjat med ett eget pelletsfoder och jag undrar om någon har provat detta?

Jag har kört med KRAFFTs sortiment med grund, och groov 125.

Jag tvärkollade och jämförde säckarna, Granngårdens verkar innehålla mindre smältbart råprotein? Och skiljer även lite i näringsinnehåll annars.

Personalen nämnde att i deras foder var alla vitaminer kompletta, men Krafft har ju också tillsatt så att det ska kunna fodras med utan att man ska ge mineral eller vitaminer tillsatser?

Jag ska isåfall byta ut groov 125 till Avel. Och Grund till Original. De skulle bli lite billigare.

Sedan har KRAFFT större pellets och Granngården smalare, vad kan tänkas bäst? Kanske risken är högre för foderstrupsförstoppning med större pellets?
 
Sv: krafft pellets/granngårdens egna

När jag var på granngården sist kostade deras "avel" (105 g protein) lika mycket som hippos alfa. Alfan innehåller mer protein (135 g) och känns för mig mer prisvärd. Men det beror ju helt på hur ditt hö ser ut. Men med tanke på att du ger 125 så antar jag att du också har lite protein i ditt grovfoder?

Även om man ger ett färdigfoder med tillsatta mineraler kan man behöva ge extra mineraler. Jag ger till exempel 100 gram miner vit och 20 gram kalk, och då ger jag ändå 1,5 kg färdigfoder.

Allt beror på vad du har för värden i ditt grovfoder.

Varför ger du både groov 125 och grund?
 
Sv: krafft pellets/granngårdens egna

Jo jag vet att man kan behöva ge extra mineraler beroende på hur hövärdena ser ut. Men det jag funderade på var att personalen jag pratade med nämnde att deras var "allt" tillsatt men inte i KRAFFT?

Varför jag ger grund och groov beror på att den ena hästen är tio år och har lägre proteinbehov än min tvååring.

Är hippo ett svenskt foder också? och finns det på alla Granngården tror du? Kommer inte på att jag sett det här.
 
Sv: krafft pellets/granngårdens egna

Hippo finns inte på GG. Jag köper Hippo på EKOhallen el citygross
 
Sv: krafft pellets/granngårdens egna

Det är inget krav att kunna något om foder för att få arbeta där.

Jag vet inte om granngården säljer hippo. "Min" gör inte det inte.

Om du vill komma billigare undan så innehåller havre ungefär lika mycket energi och protein som krafft grund :)
 
Sv: krafft pellets/granngårdens egna

Hon blir tyvärr så jäkla het på enbart havre, samt att hon sorterar ut mineralerna om man ger bara korn..

Någon som funderat på om stora eller små pellets är bättre?
 
Sv: krafft pellets/granngårdens egna

Fast vi har mer än GG här, även en butik som tydligen tar in "vad man vill".
Om något annat foder skulle passa bättre... Annars ja, det är dåligt med återförsäljare till annat än Krafft här.
 
Sv: krafft pellets/granngårdens egna

Tänkte bara inflika och säga att jag övergått till granngårdens avelsfoder istället för groov 125, och jag upplever att min stora 6-åriga halvblodsvalack (som ibland kan ha lätt för att falla ur lite när han växer och sådär) har blivit finare och mycket jämnare i sitt hull sen jag började ge det. Sen om der beror på fodret eller något annat har jag inte en aning om. Men de andra i stallet har upplevt samma effekt.
 
Sv: krafft pellets/granngårdens egna

Även jag har övergått till Granngårdens avelspellets och är mycket nöjd med resultatet.
 
Sv: krafft pellets/granngårdens egna

Jag har fodrat med GG's müsli (både "gamla sorten" och den nya blå varianten) och kombinerat det med Krafft Groov 125. Provade att byta till GG's gröna pellets, men då tappade min häst i vikt, trots att jag räknat på foderstaten så att hon fick i sig samma mäng energi och protein (etc) som innan, så jag har bytt tillbaka till Krafft.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 002
Senast: Tinda
·
Foder & Strö Ger nu Dodson & Horrell Mare and Youngstock mix till min åring. En kollega på jobbet proppsar för att jag ska gå över till Krafft Groov...
Svar
3
· Visningar
921
Senast: EHME
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp