Jag ärvde en bok...

Flixon

Trådstartare
Och tänkte att det finns säkert fler här på Buke som tycker det vore roligt att titta på bilderna. Det står tyvärr inte när den är utgiven, men en googling ger att den är från ungefär 1890-1900 någon gång.
Boken har jag ärvt av mormor, hennes mors flicknamn var Behm.

20180406_105132.jpg
 
Så fina bilder! Jag tycker att du ska ta med boken till Antikrundan.
Visst är det! En del av mig vill bara riva ut bilderna ur boken och rama in dem (men det ska jag såklart inte göra :p). Ja det vore kul att höra mer om den av en expert! Jag fick ett gäng böcker, bla 1a utgåvan av Tove Janssons Vem kan trösta knyttet :love: och ett elfenbensarmband, som måste vara väldigt gammalt för jag misstänker att det är mormors far eller någon ännu tidigare som tagit med det hem. Känns ändå svårburet :o
 
Jättefina bilder! Efter att ha sett många program av Antikrundan, så har jag förstått att saker av elfenben har inget värde, folk börjar bli medvetna om hur det blir till.
 
Jättefina bilder! Efter att ha sett många program av Antikrundan, så har jag förstått att saker av elfenben har inget värde, folk börjar bli medvetna om hur det blir till.
Jag har inget intresse av att sälja det ändå, oavsett om situationen för elefanter såg ut på ett helt annat sätt då, så vill jag ändå inte bidra till någon handel med elfenben. Bra att intresset för det svalnat!
 
Underbar bok.

Finns ju avbildat den nu mer utdöda Norfolkshästen (grunden till dagens kör och travhästar) och den Anglonormädiska hästen, en korsning mellan lättare engelska hästar och böndernas tyngre normadiska hästar, dessa hästar var populära på 1800 talet fram till 1950 talet i sitt hemland.
 
Och tänkte att det finns säkert fler här på Buke som tycker det vore roligt att titta på bilderna. Det står tyvärr inte när den är utgiven, men en googling ger att den är från ungefär 1890-1900 någon gång.
Boken har jag ärvt av mormor, hennes mors flicknamn var Behm.

Visa bifogad fil 13116
Mycket fina illustrationer av Volkers :) Beroende på upplaga kan den vara något äldre, runt 1880 kanske. Jag tror boken kan vara värd en hel del, det beror ju förstås mycket på skick etc. men en sökning på internet gav 5000-20000 kr.
 
Helt underbar bok! gilalde speciellt den belgiska hästen (först trodde jag det var en ardenner, men den fanns ju också)
Bra att du inte kommit på tanken att rama in bilderna en och en. Kanske finns det någon möjlighet att fotografera av dem och på så sätt få upp dem på väggen så de kan ses oftare. Håller med om att du border ta med den till antikrundan!
 
Tack för att du visar! Underbart fina bilder!

Och detaljrikedomen! De har målat med detaljer, förutom typiska exteriöra avvikelser, så även vita fläckar på ryggen på flertalet (tänker att sadelutbudet garanterat inte var bättre förr) :p
 
Häftigt arv :love:

Bara jag som reagerar på att alla hästar saknar halva svansen? Proteinbrist eller mode? :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 453
Senast: Hedinn
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 053
Senast: Luff
·
  • Artikel
Dagbok När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara...
2
Svar
28
· Visningar
2 169
Senast: cassiopeja
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 137
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp