Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker inte det. Jag är starkt emot blandrasavel och speciellt de som avlar på sin söta psykiskt svaga tik för att dom vill ha en valp, och tar grannens halvknepiga hane och parar med och gärna två hundar från två helt olika användningsområden och de säljs som soffpotatisar. Det blir ofta inte alls bra. Och jag är totalt emot den aveln!!

Men jag är ändå för en liten klick blandrasavel där man verkligen har ett avelsarbete, och inte bara bedriver valpfabrik för att tjäna pengar eller låta sin hona få barn (:crazy: ). Jag har två konkreta väldigt lyckade exempel och det är en draghundsuppfödare i grannbyn. De föder upp Huskeykorsningar och använder näst intill alla hundar själv som visar anlag på att dra och vill göra det (har väl en 50 hundar de tävlar med) och omplacerar några av de mindre lyckade valparna eller så får de gå kvar på gården i hägnen med de andra. De tävlar alla stora mästerskap och har ägt alla generationer i många många led bak och har väldigt friska och framgångsrika hundar. Inte en enda med stamtavla så ingen hund med stamtavla duger till deras verksamhet. De behöver blanda olika blod för att få fram den hund de behöver för tillfället.

Sedan det andra exemplet är en uppfödare på älghund där min pappa (jägare) köper hund. De avlar på jaktmeriterade hundar, blandar gärna Jämthund och Laika och får SUVERÄNA älghundar som jagar riktigt bra till gammal ålder utan sjukdomar.

Denna typ av avel har jag inget problem med, för man har ett mål och en noga urval på sina djur. Och man använder sig av hundar av samma sort och de avlas för att användas för sitt ändamål. Då blir det ofta bra.
Men att avla en Jämte med en Husky och sälja som lägenhets hund :arghh::nailbiting: Hemskt..

Den här typen av blandrasavel är ju noga planerad och genomtänkt. Förutom att man använder sig av hundraser framavlade för samma syfte så använder man sig i regel av raser med liknade egenskaper, kroppsbyggnader och framförallt...för att resultatet ska bli de där "supervalparna" så används oftast bara de allra bästa hundarna i den aveln. De som sen är tänkta som ägare (och blir ägare) till uppfödningarna är branschfolk som vet exakt vad de köper och varför.
 
FAST sen finns det ju "beprövade" blandraser...

Labrador / Pudel = Labradoodle
Schäfer / labrador = Schabrador
Golden / Bordie Collie = just nu hittade jag inte va den kallades

osv

Själv är jag väldigt förtjust i BC/Golden korsningarna, hade en flat/BC när jag va liten (föräldrarnas hund) och mamma har en golden/BC nu som är HELT underbar... Och enbart stött på bra såna individer.

Så nästa hund jag skaffar blir helt klart en BC/golden ...

Så JAG anser att det finns positiva blandraser med.
Liskom det finns i hästaveln. Halvblod/PRE kan i många fall bli lysande,
ett JÄTTEVANLIGT exempel är ju engelskt fullblod / Halvblod (och där kan halvblod va nästan "vad som helst" dvs KWPN/SF/Old/Hann/ASVH osv)
En annan korsning som används mycket är Arab / What ever
Men det är ju säkert inte "alls samma sak" .... Då är det ju bara en "förädling" ...
 
KL
Det blir fel om man blandar ihop random blandrasavel med prestationsavel, typ jakt o slädhundar. Mig veterligen har de flesta slädhunds uppfödare bättre koll på både linjer o härstamning än många SKK uppfödarna. De avlar i första hand för eget bruk.
Undantaget är oxå ansträngningarna att ta fram nya raser, som t ex Dogo Argentino, Eurasier o Silken Windhounds. Till den kategorin hör inte Cockerpoo o Schabrador etc.. Där många uppfödare vilseleder sina valpköpare med att "rasen" ännu inte godkänts av SKK, ungefär som att de snart kommer att bli det o att SKK/FCI bara är elaka o dumma.

Det florerar en hel del fördomar/myter i tråden:
- Nej det finns inga raser där man måste snitta tiken för att få ut valparna, däremot finns det raser som har högre antal kejsarsnitt än andra. Seriösa uppfödare avlar bara på självvalpande djur, snittade tikar tas ur avel om inte snittet beror på orsaker som kan drabba vilken ras som helst. Försäkringsbolagens regler för att ersätta snitt drar ett stort strö till stacken, synd att valpköpare är så okunniga o stirrar sig blinda på söthet o inte hälsa. Samma gäller avel på raser med andningsproblem typ Mops.

- Schäfrars lutande rygg leder inte till problem med rygg o höfter, utsällningsavlade hundar har dessutom en viss bättre HD statistik än bruksvarianten. Detta gäller den svenska populationen eftersom man bara kan regga valpar efter HD fria avelsdjur. Däremot så passar inte utsällningsvarianterna för brus, typ skydd/IPO o tjänst pga sin anatomi/fysiologi, vilket enligt mig är skäl nog för att inte stödja den slags avel.
 
Mixa hundrasen är något helt annat än att mixa hästraser då det skiljer enormt mycket mer i prestation, användningsområde, kroppsbyggnad, mentalitet, hårlag mm i hundarnas värd än i hästarnas. Det ser man ju bara på försäkringsvillkoren....hur vitt de skiljer mellan blandisar och renrasiga hundar mot ingen skillnad på en korsningsponny och en renrasig.

Många av de "beprövade" hundmixerna är bara avlade på utseende. Tittar man på de rena rasernas användningsområde rimmar korsningarna dåligt.
 
Är det något som verkligen får mig att rysa av obehag är alla dessa jävla "doodlar" som blivit poppis, det är inte en ras som väntar på godkännande! Det finns ingen lucka bland rashundar som en "doodle" fyller och att blanda hej vilt är bara för att det finns en korkad marknad som tycker de är gulliga är enligt mig inte ett avelsmål i sig.:confused:
 
Många av er tar upp att försäkringsbolagen inte täcker lika bra på blandraser som renrasiga hundar. Får man fråga vilka bolag det är ni har? Vår hund är max vet försäkrad utan reservationer. Vet dock inte om det har med vilka raser som är i eller inte?

Min mors 4-vägs korsning som fick opereras 2 gånger pga höftlederna innan hon fyllde 2 (enbart pga gener/ rasblandning) täcktes helt av försäkringen minus självrisk. Just den hunden har dock en högre självrisk än vad vi har på vår. Vi har en riktigt låg fast självrisk något jag är tacksam över då hon kostade försäkringsbolaget 40 000 nu i våras när hon blev påkörd.
 
Agria och Folksam har aldrig täckt en krona för sådant som ansetts komma av ÄRFTIG faktor på mina blandisar. Detta för att det inte finns någon dokumentation på härkomsten.
Sånt som kommer genom olycka, skada el hade kunna uppkommit ändå täcker försäkringen. Dock har de lyckats skylla allt (med rätta) på den ärftliga faktorn.
 
Agria och Folksam har aldrig täckt en krona för sådant som ansetts komma av ÄRFTIG faktor på mina blandisar. Detta för att det inte finns någon dokumentation på härkomsten.
Sånt som kommer genom olycka, skada el hade kunna uppkommit ändå täcker försäkringen. Dock har de lyckats skylla allt (med rätta) på den ärftliga faktorn.
Vad märkligt. Min mor har just agria till sina hundar. Det är dock 8år sedan höfterna opererades så det kanske har ändrats där?
 
Är det något som verkligen får mig att rysa av obehag är alla dessa jävla "doodlar" som blivit poppis, det är inte en ras som väntar på godkännande! Det finns ingen lucka bland rashundar som en "doodle" fyller och att blanda hej vilt är bara för att det finns en korkad marknad som tycker de är gulliga är enligt mig inte ett avelsmål i sig.:confused:

Men vet du... Att det finns uppfödare som inte har koll på verkligheten gäller i ALLA avelssammanhang, oavsett renrasig eller blandras. Och jag som normal "vill ha en hund" skiter i SKK... För mej (när jag läst många trådar här) verkar de mer skjuta sej själva i foten...

Och skador/genetiska anlag/defekter finns i ALLA raser... Så vill jag ha en blandras BC/Golden ( i mitt fall) så struntar jag i om det är en "erkänd" korsning eller inte.

Det jag vill få fram är att många korsningar är VANLIGA oavsett ni "tycker om det eller inte" och där finns då "väl beprövade" korsningar som "statistik". Dvs har än aldrig hört nån säga "å nej skaffa inte en sån korsning, de drabbas bara av ...... "
Vilket jag däremot kan rabbla massvis med renrasiga raser där folk säger "ja meddellivslängden är ju inte så lång pga ......" eller "den rasen är jättekul MEN de har .......... "

Men som sagt skulle inte vilja ha en korsning tax/vinthund tex... Men om nån nu vill ha det varför ska jag va "rasist" å säga "nej men gud va FEL" ÄVEN om jag kan tycka det... Liksom jag tycker det är fel att korsa shettisston med tex arab/halvblod osv... (Ett exempel bara ... Alt ta vilket A-B ponny sto som helst) Men de förekommer ju rätt flitigt de med... De avlas ju självklart för att man bara avgudar just sin egna ponny och vill ha en större och skulle ALDRIG sälja...
1 år senare ligger likförb ett antal sådana "gulliga" föl till försäljning pga ändrade familjeförhållanden...

Ni måste verkligen ha tråkiga liv som kan sitta å "mästra" andra här på nätet om deras "blandras avel" ... Är ni likadana mot handikappade som skaffar barn ? Tänk om deras skadade gener skickas vidare ??
Fördomsfulla till tänderna... Men "nä jag är inte rasist" ...
Jag vet inför tvångssterilisering på alla med defekter IGEN för det är ju bara några decennier sen de försvann... Hur fel de måste haft på den tiden ...
 
Ja. jag är emot all jävla korsningsavel som bara går ut på att tjäna pengar på andras lidande, så mästrande och elitistisk är jag i mitt tänk! Jag tycker inte det finns någon som helst anledning att korsa eller avla renrasigt enbart för att det finns en livmoder och äggstockar, det spelar ingen som helst roll vad vi diskuterar för arter och nej, jag tycker banne mig inte att all renavel heller är något att hänga i julgranen, av den anledningen köper jag inte hundar med grava defekter även om de är efter champions. :wtf:

Jag väljer att lägga mina pengar på en individ som jag hoppas, tror på och kan kontrollera bakåt vad det finns för fallgropar, jag har ju själv redan skrivit att det kan gå fel iaf men chanserna att få det man vill ha är ändå betydligt högre. Jag står inte och köper en hund/häst/katt/get/ödla what ever på impuls utan att ta reda på vad den behöver, om jag kan ge den det och vad jag ska ha den till.

Och ja, jag tycker det är fruktansvärt egoistiskt om man skaffar barn och man är medveten om att man själv bär på ett anlag som troligen kommer överföras till barnet och som innebär ett stort lidande för individen. O_o

Du kan ju börja med att stå för dina egna åsikter istället för att tillskriva mig diverse epitet som rasist och för tvångssteriliseringar. Vet du ens vad rasist är, med tanke på hur du använder ordet? :yuck:
 
Att det finns uppfödare som inte har koll på verkligheten gäller i ALLA avelssammanhang, oavsett renrasig eller blandras. Och jag som normal "vill ha en hund" skiter i SKK... För mej (när jag läst många trådar här) verkar de mer skjuta sej själva i foten...

Vet du, det viktigaste när jag väljer vilken hund jag ska köpa, det är att den är frisk, sund och passar mig i vardagen. Visst gillar jag att träna, visst gillar jag att träna inför tävling, men det var något jag började uppskatta först när hund nr 2 var ca 2 år gammal. Trots det var jag väldigt säker på vad jag ville ha för hund redan ½-1 år innan jag köpte henne och det var helt baserat på vad som passar mig utanför "tävlingslivet". Tävlar gör vi kanske 5 dagar per år. Övriga dagar per år är hunden en sällskapshund, visserligen en aktiv sådan, men det är en familjehund, sällskapshund och min bästa vän. Just därför är jag jäkligt noga med vad jag köper för hund och just därför skulle jag inte våga köpa en blandras OM det inte var en vuxen, hälsotestad omplacering.

Min mor, hon ska kanske köpa hund när hon går i pension. I så fall vill hon ha en liten, söt hund som kan vara sällskap och hitta på roliga saker ibland. Vad hon ska köpa? En SKK-reggad hund, för att ha möjlighet att kolla upp hundens bakgrund och ha möjlighet att välja bort de mest osunda hundarna. Det går tyvärr inte att göra det med en blandras. Där MÅSTE du köpa en hund utan att ha stenkoll på bakgrunden och släktingarna, bara gissa och hoppas på att det blir bra, för det GÅR tyvärr inte att kolla upp en blandras på samma sätt som en SKK-reggad.
 
Men alltså, det är väl ingen som påstått att det inte finns osunda renrasiga hundar? Många avråder tvärtom från att köpa de sjukaste raserna för att inte stödja den typen av avel. Det finns mängder av trådar som avhandlar detta och där människor förfasas över utvecklingen. Konstigt nog hittar man sällan detta i trådar om blandraser (förutom när de ohjäpligt tas upp av blandrasivrare som att två fel skulle göra det mer rätt). Och om personalen på en klinik påstår att blandraser är friskare än renraser så är det en ganska felaktig generalisering, ex. försäkringsbolagen håller inte med och därför är blandraser inte i den lägsta premiegruppen utan någonstans i mitten.
 
Senast ändrad av en moderator:
Och skador/genetiska anlag/defekter finns i ALLA raser... Så vill jag ha en blandras BC/Golden ( i mitt fall) så struntar jag i om det är en "erkänd" korsning eller inte.
Och på samma gång struntar du i hundens bästa. Kanske blir det bra, du får en lagom krävande hund som passar dig perfekt. Kanske får du en individ med väldigt starkt anlag för vallning, ett beteende som hunden inte har någon möjlighet att få utlopp om du nu inte har egna får att "leka" med? Det minsta man borde kräva när någon köper blandras är väl att de skulle kunna tänka sig en renras av samma raser, för det är ju i praktiken vad man kan få. Men många tänker att det är som att blanda saft, att man späder ut generna så hunden blir mer "lagom" eller än värre att en hund blir vad man gör den till.

Och nej, mig veterligt finns det ingen statistik efter ex. "Schabradorer" men du får gärna länka till någon sida? Själv har jag knappt sett någon blandrasannons där föräldrarna är kollade för de vanligaste sjukdomarna hos sina raser så tycker det låter konstigt att det skulle vara så utbrett att man fått ett bra statistiskt underlag. Däremot ser jag dagligen personer som understryker vikten av att detta. Att den söta lilla blandrasvalpen inte är förskonad från Patella bara för att den är blandras. Att Amstaffblandningar löper en stor risk för hudproblem, både Demodex och Allergier och ja, jag ser ofta drabbade hundar. Tyvärr.
 
Om man vill ha en billig hund så måste ju det smartaste alternativet vara att köpa en renrasig omplacering. Jag betalade bara 5000 kr för min Rio, som var HD och ED röntgad, patellor och ögon kollade, han var korad och uppflyttad till lydnad 3 och högre klass spår + grundtränad i sök. Han har bra allmänlydnad och är helt enkelt en genomtrevlig hund av en ras som ofta blir 14-15 år.

För 14 år sedan köpte jag en oreggad labbevalp för 4000, det var ju ganska dyrt i jämförelse!
 
FAST sen finns det ju "beprövade" blandraser...

Labrador / Pudel = Labradoodle
Schäfer / labrador = Schabrador
Golden / Bordie Collie = just nu hittade jag inte va den kallades

osv

Själv är jag väldigt förtjust i BC/Golden korsningarna, hade en flat/BC när jag va liten (föräldrarnas hund) och mamma har en golden/BC nu som är HELT underbar... Och enbart stött på bra såna individer.

Så nästa hund jag skaffar blir helt klart en BC/golden ...

Att jämföra med häst är jäkligt okunnigt. Det är enormt stor skillnad på hundras och hundras, inte all samma skillnad mellan hästar (rent beteendemässigt om inte annat). Ingen bra BC används till bland/oreggad avel. Att köpa en sån blandis är verkligen att stödja oseriös avel.
 
Ytterligare mer värdelöst läsande.. Allt fel från början till slut. Framför allt shäferavsnittet..

http://www.skk.se/Global/Dokument/Utstallning/sarskilda-rasspecifika-domaranvisningar-A7.pdf

Sånt här ska vi som tänker köpa valp, aldrig läsa. Inte ens ifrågasätta...

Allt är bluff av det som skrivs och citat: Det florerar en hel del fördomar/myter i tråden...
Sanningen finns enbart här

AM

Angående schäfern. Det är ju en ras som står mig väldigt nära hjärtat och jag tycker att så svårt är det inte att stödja seriös sådan. Iom att det är en bruksras så krävs det MH + HD och ED röntgen. Sen är många tävlade och korade. Vilket är det jag kollar på, utställningsmeriter skiter jag i, och till och med undviker. Jag vill ha schäfer för att ha en arbetande hund. Vad vill folk som har en schäferkorsning ha? Och vilka meriter tror du dennes föräldrar har?

Bild på min kille. Alla ser inte ut som att de har fått en spark i röven...

578761_336355723117063_1850654335_n.jpg
 
Vill man inte betala 15000 för en hund utan får tag på en för 5000 om ej av samma ädla sort..är man oseriös då?

en Berner som jag sen fick ta bort trots väldokumenterade föräldrar.

Den renrasiga aveln haltar ju också på defekter
Det du betalar för är möjligheten att göra ett bra val, för att få en hund med så bra förutsättningar som möjligt till ett långt och friskt liv.

Det räcker dock inte med att välja en bra valp. Innan dess ska man ha valt en bra ras, med sund avel där hälsoproblem tas på allvar och ses ur hundens synvinkel. Sen ska man välja en bra uppfödare, som har kunskap och vettig målsättning för att få fram friska, sunda hundar.

Utställning är en svordom i min vokabulär.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 603
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 683
Senast: Takire
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
13 634
Senast: Dentaku
·
A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 227
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp