Bukefalos 28 år!

Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
om vi bortser från forum, vad skulle man kunna göra mer
TV. Rakt in i folkhemmet och chipssoffan.

Ett lättsamt och underhållande program om glädjen i att ha hund; informativt, utan att bli påträngande. Inte bara problemlösningar/quick-fix eller veterinärbesök - utan steget före. Kanske en serie med olika teman; "att skaffa hund" - blandras eller renras, för- och nackdelar. Kostnader - vad betalar man för? Repr från SKK, uppfödare, förs.bolag, bhk. "Att äga hund" - sysselsättning, sjukdomar, behov hos olika raser, träning fysiskt o psykiskt, foder. "Att föda upp hundar" - följ en uppfödare från planering t valpförsäljning. "Hundträning" - besök på olika träningar o tävlingar, visa bredden o vad de olika hundarna, o ägarna, får ut av det. "Hund i arbete" - följ med hundar av olika raser till jobbet. Vallhunden, räddningshunden, polishunden etc.
 
Jag såg idag på blocket, två st hanhundar till avel. Samma ägare, den ena hanen var 94% en ras och 6% av en annan ras, den andra hanen 88% en ras och 12% av en annan. Hur får man fram procenten? Har man då avlat flera gånger så man fått fram den eller är det bara ren gissning. Detta var små sällskapsraser.
 
TV. Rakt in i folkhemmet och chipssoffan.

Ett lättsamt och underhållande program om glädjen i att ha hund; informativt, utan att bli påträngande. Inte bara problemlösningar/quick-fix eller veterinärbesök - utan steget före. Kanske en serie med olika teman; "att skaffa hund" - blandras eller renras, för- och nackdelar. Kostnader - vad betalar man för? Repr från SKK, uppfödare, förs.bolag, bhk. "Att äga hund" - sysselsättning, sjukdomar, behov hos olika raser, träning fysiskt o psykiskt, foder. "Att föda upp hundar" - följ en uppfödare från planering t valpförsäljning. "Hundträning" - besök på olika träningar o tävlingar, visa bredden o vad de olika hundarna, o ägarna, får ut av det. "Hund i arbete" - följ med hundar av olika raser till jobbet. Vallhunden, räddningshunden, polishunden etc.

Det där tror jag hade varit en toppenbra grej. Jag har också skrivit ett mail till SVT om att de borde ha ett program eller liten programserie om hundträning, där man får se positiv hundträning och hur man tränar inför tävling i olika tävlingsgrenar osv. Fick inget svar, men det var länge sedan jag skrev det. Kanske skulle de nappa nu om man skrev ihop något bra och hade namninsamling eller på något vis flera personer som stod bakom idén? Om alla skrev till olika TV-kanaler så borde de förr eller senare förstå att efterfrågan finns och därför våga satsa på något "nytt och oprövat". För när de väl svarat på folks tankar kring sådana här program så säger de alltid att efterfrågan inte finns, eller att de inte tror att efterfrågan finns, men de vet att folk tittar på olika program med quick-fix-lösningar.
 
TV. Rakt in i folkhemmet och chipssoffan.

Ett lättsamt och underhållande program om glädjen i att ha hund; informativt, utan att bli påträngande. Inte bara problemlösningar/quick-fix eller veterinärbesök - utan steget före. Kanske en serie med olika teman; "att skaffa hund" - blandras eller renras, för- och nackdelar. Kostnader - vad betalar man för? Repr från SKK, uppfödare, förs.bolag, bhk. "Att äga hund" - sysselsättning, sjukdomar, behov hos olika raser, träning fysiskt o psykiskt, foder. "Att föda upp hundar" - följ en uppfödare från planering t valpförsäljning. "Hundträning" - besök på olika träningar o tävlingar, visa bredden o vad de olika hundarna, o ägarna, får ut av det. "Hund i arbete" - följ med hundar av olika raser till jobbet. Vallhunden, räddningshunden, polishunden etc.

Perfekt! Men vem på buke kan ha en kontakter för detta?! Nån här måste de ju finnas? efterlysning på seniorforumet?
 
Tycker "Blocket" talar tydligt för blandrasaves vara eller icke vara när det gäller omplaceringar. De är överrepresenterade mot renrasiga.

Varför?
Kan det vara så att de var på tok för billiga och därmed lockade till impulsköp?
Eller varde så att hunden blev så mycket mer krävande än köparen trodde/fel ras slog igenom mest?
Lätt att köpa, lätt att dumpa....... Inga stora summor inge större förlust.
 
Jag såg idag på blocket, två st hanhundar till avel. Samma ägare, den ena hanen var 94% en ras och 6% av en annan ras, den andra hanen 88% en ras och 12% av en annan. Hur får man fram procenten? Har man då avlat flera gånger så man fått fram den eller är det bara ren gissning. Detta var små sällskapsraser.

Tror procenten är lite för galleriet för att det ska se ut som om man har koll och valparna ska verka renrasigare.
För var det mest de "tuffare" bruksraserna som stod för den största andelen i buskaveln. Nu verkar dock storhundsägare blivit lite klokare och insett att dessa hundar kräver många gånger lite väl mycket. Nu är det de små sällskapsrasera som ska smulas sönder i en massa mixer. De ska "ändå bra vara till sällskap", "Den ska ändå inte utföra något arbete" och dessutom är de otroligt lönsamma att föda upp efter som en kull med småvalpar och en liten tik inte kostar på långa vägar lika mycket i mat som en kull med rottisblandningar.
Sen kan ägaren lägga tusenlappar till på söta täcken och bling bling. Man prutar i ena änden för att slösa i nästa.
 
Jag skickade precis ett mail till Blocket också. Ett mail där jag skrev att de borde ha som regel att man har med regnr i SKK i hundannonser, för att göra så att de oseriösa uppfödarna inte kan annonsera där. Ju färre ställen de har att annonsera på, desto svårare kommer de ju ha att bli av med sina hundar och då kan de inte föda upp på samma sätt som de gör nu.

Så tips till er som läser det här: skriv till blocket och be om samma sak som jag nu gjorde, eller något liknande om ni har en ännu bättre idé. Ju fler som skriver, desto större chans att någon lyssnar.
 
Jag skickade precis ett mail till Blocket också. Ett mail där jag skrev att de borde ha som regel att man har med regnr i SKK i hundannonser, för att göra så att de oseriösa uppfödarna inte kan annonsera där. Ju färre ställen de har att annonsera på, desto svårare kommer de ju ha att bli av med sina hundar och då kan de inte föda upp på samma sätt som de gör nu.

Så tips till er som läser det här: skriv till blocket och be om samma sak som jag nu gjorde, eller något liknande om ni har en ännu bättre idé. Ju fler som skriver, desto större chans att någon lyssnar.

Kan det finnas någon större tidning som har ett intresse av att göra en artikelserie om detta? Även smuggling och valpfabriker är ju lönsamma så länge folk köper från okontrollerad avel. Det är en stor pengamaskin. Och det förekommer en hel del bluff, folk blir blåsta på pengar, sjukdomar och smittor sprids, djurplågeri och olagligheter möjliggörs så länge folk handlar. Kanske kan locka någon tidning??
 
Jag skickade precis ett mail till Blocket också. Ett mail där jag skrev att de borde ha som regel att man har med regnr i SKK i hundannonser, för att göra så att de oseriösa uppfödarna inte kan annonsera där. Ju färre ställen de har att annonsera på, desto svårare kommer de ju ha att bli av med sina hundar och då kan de inte föda upp på samma sätt som de gör nu.

Så tips till er som läser det här: skriv till blocket och be om samma sak som jag nu gjorde, eller något liknande om ni har en ännu bättre idé. Ju fler som skriver, desto större chans att någon lyssnar.

Jag anser ju dock att blandraser är lika bra hundar. Jag tycker inte det ska finnas valpfabriker oavsett ras eller blandras. Jag har två blandraser varav den ena är bc/flatte. Var en tjuvparning. Dessa som sålde dem var nogranna ochs seriösa. Såldes ej som lägenhetshundar och till aktiva hem. Alla blev sålda innan 8 veckor. Dessa valpar var eftertraktade. HD var gjorda. Det var två skkhundar som hade lite kul.

Finns många skkuppfödare som är otroligt oseriösa. Vet en relativt känd BC-uppfödare som sålde sin aktiva valp som familjehund... Utan aktivering... Den hund har fått lida hela sitt liv. Min mkt aktiva blandras tränas och aktiveras och är en lugn nöjd och fin kamrat.

Det vi borde eftersträva istället är seriösa uppfödare som väljer ut hemmet ordentligt och att avelsdjuren är hälsosamma och korsningar e relativt lika. Hälsosamma gäller i lika hög grad skk.

Jag kommer dock köpa renras nästa gång för att få tävla i vad jag vill. Nu är jag lite låst, men kan tävla det jag vill än så länge.
 
Vad är det för fel på blandraser? :confused:Jag har och har haft flera jättetrevliga blandrashundar som gårdshund och sällskap.Är det uppfödare eller hundarna som är problemet? Jag har iaf
hittills bara bra saker att säga
om blandraser.
 
Kan det finnas någon större tidning som har ett intresse av att göra en artikelserie om detta? Även smuggling och valpfabriker är ju lönsamma så länge folk köper från okontrollerad avel. Det är en stor pengamaskin. Och det förekommer en hel del bluff, folk blir blåsta på pengar, sjukdomar och smittor sprids, djurplågeri och olagligheter möjliggörs så länge folk handlar. Kanske kan locka någon tidning??

Tycker mig ha läst om sådant i både aftonbladet och expressen, men då har det mest stått om smuggelhundar och att sådana hundar ofta säljs på blocket och andra annonssidor. Jag tror att man även måste lyfta fram fördelarna med SKK-reggade hundar för att verkligen få fram poängen, för jag tror inte att någon någonsin VILL köpa en hund från djurplågare eller andra oseriösa personer. De förstår bara inte hur det kan vara oseriöst att köpa en liten söt hund från en person som verkar trevlig och har tagit valpar på sin söta och snälla tik. De bryr sig ju inte om rasen eftersom de inte vill tävla.

Min mor tex tänkte förut att det tvärt om var mer seriöst att köpa en söt blandras än en renrasig hund, för "det var ju hur bra som helst om någon inte bara såg till rasen utan istället tänkte på att hunden skulle vara snäll" och "de tar ju valpar för att de verkligen älskar sin hund, det kan ju inte vara dåligt". Ungefär så. När jag sedan förklarade lite om genetiken bakom, vad man kan kolla upp, varför blandrasavel därför inte kan vara seriös idag osv, då blev hon sakta men säkert helt förvånad och förvandlad. Hon visste inte att man ens kunde ha kunskap om sådana saker som kollas upp i renrasaveln, hon visste inte att det fanns så mycket som kunde spela in när man skulle hitta rätt hund osv, för "är man snäll mot hunden borde den ju bli snäll".

Därför drömde hon om något kelpieliknande, för kelpies var så fina och med sin kelpie skulle hon mysa i soffan och gå små promenader runt kvarteret när det var soligt och fint. Idag? Hon är helt inställd på att köpa en vuxen omplacering, någon bichon eller kanske papillon och "tänk vad bra att tvingas gå långpromenader i alla väder!". Dessutom funderar hon mycket kring vad en sådan hund kan gilla för mental aktivering :D Men, det krävdes verkligen att hon fick information om sådant upptryckt i ansiktet. Hon hade aldrig kommit på tanken att söka efter sådan info på nätet, för hon förstod inte att man ens borde söka efter sådant.
 
Vad är det för fel på blandraser? :confused:Jag har och har haft flera jättetrevliga blandrashundar som gårdshund och sällskap.Är det uppfödare eller hundarna som är problemet? Jag har iaf
hittills bara bra saker att säga
om blandraser.

Har du läst tråden? Det är INTE hundarna det är fel på (rent generellt), det är den oseriösa aveln bakom dem som man ogillar.

Att du sedan haft några blandraser som varit bra säger inte ett dugg. Jag själv har haft några renraser som varit toppenbra. Gör det att alla renraser är bra? Verkligen inte! Har du ögonlyst dina hundar? Höftröntgat dem? Ultraljudat hjärtat? Röntgat armbågar? Gått mentalitetsbeskrivning med dem? Har alla dessa undersökningar visat att hundarna är bra? Om du inte gjort undersökningar osv, då vet du faktiskt inte om dina hundar varit helt friska och bra.
 
Vad är det för fel på blandraser? :confused:Jag har och har haft flera jättetrevliga blandrashundar som gårdshund och sällskap.Är det uppfödare eller hundarna som är problemet? Jag har iaf
hittills bara bra saker att säga
om blandraser.

Om du läser hela tråden så får du nog ett tiotal exempel på var helhetsproblematiken ligger. Att peta ut enstaka exempel och jämföra med en hel statistik funkar inte.
 
Hamnade via blocket på en blandraskennels hemsida. De kallar sig alltså för kennel och har fått flera kullar. Nu verkar de iofs både hd/ed röntga och kolla patella o ögonlysa. Men ändå. Såhär skriver de bla. "Min erfarenhet är att det är betydligt färre sjukdomsproblem hos blandrasen och man slipper rastypiska sjukdomar." :banghead:
 
Finns många skkuppfödare som är otroligt oseriösa. Vet en relativt känd BC-uppfödare som sålde sin aktiva valp som familjehund... Utan aktivering... Den hund har fått lida hela sitt liv. Min mkt aktiva blandras tränas och aktiveras och är en lugn nöjd och fin kamrat.

Det vi borde eftersträva istället är seriösa uppfödare som väljer ut hemmet ordentligt och att avelsdjuren är hälsosamma och korsningar e relativt lika. Hälsosamma gäller i lika hög grad skk.

Ingen har väl någonsin påstått annat, eller påstått att blandraser är mindre värda? Det enda vi "renrasälskare" försöker förklara är att man med en renrasig hund har möjlighet att kolla upp om uppfödarna är seriösa och avlar på bra hundar. Du har inte den möjligheten med en blandras som det ser ut idag. Du måste chansa. Tyvärr! Hade det funnits ett blandrasregister där man kunde hitta hälsoundersökningsresultat, resultat från mentalitetsbeskrivningar osv, då hade knappast någon varit emot blandrasaveln.
 
Hamnade via blocket på en blandraskennels hemsida. De kallar sig alltså för kennel och har fått flera kullar. Nu verkar de iofs både hd/ed röntga och kolla patella o ögonlysa. Men ändå. Såhär skriver de bla. "Min erfarenhet är att det är betydligt färre sjukdomsproblem hos blandrasen och man slipper rastypiska sjukdomar." :banghead:

Kunskapen blommar. Eller ska man säga bommar.............
Då är vi åter igen på en enskild persons "erfarenhet". Skit samma vad logiskt tänkande, sunt förnuft, genetik, statistik och forskning säger.
 
@Is Svår fråga, jag är ju tydligen snobb, rasist och för tvångssterilisering av människor som inte gillar "doodlar". Rätt vad det är så kommer jag säkert vara för dödsstraff av oliktänkande i hundkretsar. :crazy:
 
Ok, så det är inte blandrasen i sig som är problemet. Det finns ju tyvärr oseriösa uppfödare både inom renras och blandraser. Uppfödaren jag köpte mina hundar ifrån var väldigt noga med vilka som köpte och vad dom skulle användas till.
 
#89
Vadå tjuvparning? Sprutar man inte tiken så är det planerad avel.

kl
Eftersom blocket är ett vinstgenererande företag o blandraser inte är olagliga så lär det bli svårt att få igenom att de bara skulle tillåta SKK reggade hundar. Finns ju andra stambokförande register, JRT of GB t ex.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 709
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 702
Senast: Takire
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
13 758
Senast: Dentaku
·
A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 261
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp