Bukefalos 28 år!

Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min renras jagar hårt hela vintern, springer, simmar och jag cyklar med honom, men jag vet även att han har en dålig höft och vet att jag måste bygga honom för att han ska hålla så länge som möjligt, jag vet att hålla utkik på om han börjar ändra sitt rörelsemönster. Jag vet eftersom jag har röntgat höfter och armbågar eftersom det är ett problem inom rasen. I och med att jag har röntgat min och fått med det i hunddata så backade hans kullsysters ägare på att para henne, de ville inte riskera att hon för de generna vidare.
Sen är det extremt svårt att se om en hund har ont, min egen anad jag lite hälta på ibland som unghund, duktigare hundmänniskor än mig tyckte att jag överdrev men min magkänsla sa att jag borde kolla upp det. På vet undersökningen så såg hon inte någon rörelsestörning men när hon kände igenom honom så ryckte han till lite när hon rörde hans ena framben framåt. Inte mycket alls utan bara ett ögonblick av att han blev störd. Vi tog röntgenbilder av hans fram bog och det visade sig att han hade en lös benbit och vi fick lov att operera några dagar senare. Han hade redan då fått pålagringar och det gjorde antagligen rejält ont, men han visade inte det. Sen följde en lång tid av rehabträning och jag fick mycket goda råd vad jag skulle titta efter och hur jag skulle träna, hela hans liv...

Inom min ras så är det mer eller mindre ett krav från seriösa uppfödare att man ska röntga sina valpar när de är runt året, höfter och armbågar, just för att man ska ha koll på att allt ser bra ut och man törs göra nya parningar.


Det är jättebra att man kollar upp hundarna, speciellt dom raser som är kända för olika sorters problem. Jag har inte gjort det och jag har väl haft "turen" att mina hundar alltid varit friska.
 
alltid finns det massor som kommer att klaga på andras metoder ..men såklart det kan ju vara Buke Hund som gör programmet , då blir det perfekt ;)

Om det ändå vore så enkelt! Tyvärr är ju inget här i världen perfekt och framförallt inte när människor ska lägga sig i allt hela tiden (för faktum är ju att världen skulle klara sig utmärkt utan människor, men människor skulle inte klara sig utmärkt utan allt som nu finns på jordklotet).

Varför du alls svarar som du gör på min kommentar förstår jag faktiskt inte. Tycker du att min idé var dålig? I så fall skulle jag gärna höra vad du har för förslag som kan vara bättre. Anledningen till att jag spenderar mycket tid i forum är nämligen för att kunna bolla idéer med andra, lära mig mer och få en möjlighet till olika synsätt på en och samma sak. Till det är buke utmärkt, så länge folk skriver konstruktiv kritik, genomtänkta inlägg och inte bara är ute efter att klaga på varandra. Som tur är så håller de flesta är en otroligt hög nivå på sina inlägg och det finns gott om kunnigt folk här. Det är därför jag hållit till här i forumet måånga år nu. Buke är helt enkelt världsbäst ;)
 
Det är jättebra att man kollar upp hundarna, speciellt dom raser som är kända för olika sorters problem. Jag har inte gjort det och jag har väl haft "turen" att mina hundar alltid varit friska.

Rättare sagt, du TROR att dina hundar alltid varit friska. Du vet faktiskt inte om någon hund haft höftfel utan att ha röntgat den. Den kan mycket väl ha haft såväl C-höft som D-höft utan att du märkt det, men det hade absolut kommit fram vid en höftröntgen. Många hundar idag går runt med vad som räknas som höftfel utan att de någonsin påverkas negativt för det. Likadant finns det hundar som har ögonfel som inte märks.

Även inom "min" ras som är en jakthund som jagar med synen så finns det några hundar som har ögonfel, men som ändå jagar utan minsta problem. Det finns faktiskt en saluki med ett bortopererat öga också (pga skada) som jagar utmärkt. Superduktig och jättefin är hon. Hade man inte ögonlyst hundarna med ögonfel så hade inte ens det kommit fram i någon statistik och ägarna hade inte heller trott att något varit fel. Däremot hade hundarna säkert kunnat nedärva vissa fel och det i kombination med någon annan hund som kan nedärva liknande fel, ja då kan det gå illa för avkommorna.
 
@Red_Chili På tal om hälsoundersökningar och fel som inte upptäcks... En hund som har tagit sig till nötcupen i år är nyligen konstaterat döv(!).

Allmänt till tråden:
Om man inte hälsoundersöker så vet man inte om hunden är "frisk". Och individens röntgen/ögonlysning/MH mm. är framförallt till nytta när man utvärderar aveln i stort, inte individens lämplighet. Boss syskon kan aldrig vara lämpliga i avel eftersom flera i kullen har grava hälsofel, allvarliga beteendestörningar osv. Då hjälper det inte att två av syskonen har A-höfter och VP, risken att deras avkommor blir knäppa/sjuka är stor. Att hälsoundersöka en enstaka individ är alltså intetsägande om vad individen bär på för egenskaper.
 
Av ren nyfikenhet, hur tycker ni man ska göra med andra djur, te x katt,häst,kanin,höns? Är det lika där? Röntga? Lysa? mm.
 
Av ren nyfikenhet, hur tycker ni man ska göra med andra djur, te x katt,häst,kanin,höns? Är det lika där? Röntga? Lysa? mm.

Om djuren har problem med höfter och hälsoundersökningar kan behövas för att förbättra djurens hälsa, så visst. Ang katt så finns det ju redan många som hälsoundersöker där. Många seriösa uppfödare där gör hälsotester som jag knappt hört talas om, något som man snabbt får koll på genom att läsa i forum där seriösa kattuppfödare finns (tex här på buke finns det flera, men det finns ju också forum helt inriktade på katt).
Hästar undersöks ju också noga för allt möjligt och hjälp vad noga det är med avelsutvärdering på olika vis där inom vissa delar av aveln. När det gäller kanin och höns har jag ingen koll alls, men de är ju (väl) långt ifrån lika specialinriktade och varierande i sin exteriör osv som hundarna är.

Just att hundarna är så extremt varierande i utseende och mentalitet är faktiskt något som gör att de skiljer sig något enormt(!) från övriga djur. Aveln på hundarna är mer extrem än annan djuravel, för hundarna går att ha till så fruktansvärt mycket. En höna ska ändå alltid göra samma sak, gå och picka efter mat i marken och värpa ägg. En häst ska röra sig i olika gångarter, gå i en hage och beta gräs och beta samt ibland bära ryttare eller dra en vagn. Kaniner ska äta gräs och hoppa runt utomhus, förslagsvis i lämplig inhägnad och kanske bör vara trevliga mentalt för att folk ska kunna hantera dem. En hund däremot... Jaga med synen, jaga med näsan, apportera, valla, skydda folk, skydda boskap, vara sällskap, söka knark, spåra brottslingar som gjort allt i sin makt för att sopa igen spåren efter sig och dessutom varierar de i vikt från ca 1kg till ca 80kg och har en mängd olika utseenden. Självfallet måste man ta hänsyn till olika saker beroende på vad man avlar på för djur och med vilken inriktning djuret har!
 
Av ren nyfikenhet, hur tycker ni man ska göra med andra djur, te x katt,häst,kanin,höns? Är det lika där? Röntga? Lysa? mm.
Jag tycker det är självklart att endast avla på friska och sunda individer och att om man vet att det finns rasrelaterade defekter att man inte avlar på individer behäftade med dessa. När jag hade lantrashöns skulle jag aldrig drömma om att kläcka i kläckare, ruvningsegenskaper och prägling ska man vara rädd om.
 
Det är jättebra att man kollar upp hundarna, speciellt dom raser som är kända för olika sorters problem. Jag har inte gjort det och jag har väl haft "turen" att mina hundar alltid varit friska.
Vad är det för raser i dina hundar? Finns det raser med HD/ED program? Då skulle jag definitivt röntga den innan den fick cykla, träna agility eller liknande som belastar kroppen.
 
Av ren nyfikenhet, hur tycker ni man ska göra med andra djur, te x katt,häst,kanin,höns? Är det lika där? Röntga? Lysa? mm.
Raskatter och hästar rötgas. (Seriösa) raskattsuppfödare gör fler tester än de flesta kennlar gör på sina hundar - beroende på rasbundna sjukdomar förstås, men överlag är kattuppfödning något att ta efter på hundsidan. Kaninuppfödare sållar givetvis bort kaniner med tand/bettfel, beteendefel och synliga skelettdefekter. Höns är inget däggdjur och de flesta hönsen i världen är produktionsdjur.
 
Jag har till dags dato endast köpt blandraser. Anledningen är jätte enkel. Ska jag lägga 10-15 tkr på en hund så vill jag att den är PRECIS det jag letar efter.

Men jag hittar ingen sådan ras. Kolla själva i min rasvalstråd. Inget känns helt rätt.

Då kan jag lika gärna köpa en blandras billigt och hoppas på det bästa så länge hunden är mentalt bra och inte korsning mellan väldigt olika raser.
 
Jag har till dags dato endast köpt blandraser. Anledningen är jätte enkel. Ska jag lägga 10-15 tkr på en hund så vill jag att den är PRECIS det jag letar efter.

Men jag hittar ingen sådan ras. Kolla själva i min rasvalstråd. Inget känns helt rätt.

Då kan jag lika gärna köpa en blandras billigt och hoppas på det bästa så länge hunden är mentalt bra och inte korsning mellan väldigt olika raser.
Kontrollerade du innan köp att föräldradjuren var kollade för respektive rasbundna sjukdomar hos samtliga raser i mixen? Har föräldrarna gått MH eftersom du vet att valpen har bra mental status? Är den chippad, vaccinerad och veterinärundersökt före leverans? I så fall gratulerar jag till köpet och jag hoppas att inte någon specifik egenskap slå igenom då ingen ras kändes rätt.
 
Chippad, vaccinerad och veterinärundersökt, ja. Resten, nej. Jag vet ju vad jag betalar för. Lägre pris, större risk. Men att lägga så mkt pengar på en sällskapshund när man inte vet vad man vill ha känns helt tokigt i min värld. Vet jag däremot precis exakt vad jag vill ha så skulle jag absolut kunna betala en hel del för det. Men nu är min verklighet en annan.

Nu är raserna som hon är en blandning av hyfsat friska, även om ögonproblem finns. Men synen är inget som stör supermkt om den försvinner på en hund som ändå inte ska avlas vidare på.
 
Jag har till dags dato endast köpt blandraser. Anledningen är jätte enkel. Ska jag lägga 10-15 tkr på en hund så vill jag att den är PRECIS det jag letar efter.

Men jag hittar ingen sådan ras. Kolla själva i min rasvalstråd. Inget känns helt rätt.

Då kan jag lika gärna köpa en blandras billigt och hoppas på det bästa så länge hunden är mentalt bra och inte korsning mellan väldigt olika raser.

Har du testat att verkligen lära känna hundar av lite olika raser som du ändå är hyfsat intresserad av? Mycket kan nämligen ändras då. Tex så ser salukin på pappret ut att inte alls passa mig speciellt bra, men den passar mig utmärkt! Raser som däremot borde passa mig bra, de klickar jag inte alls med och jag har väldigt svårt att se mig själv med någon hund av sådan ras. Hade jag inte lärt känna hundarna på kenneln jag periodvis bott på, då hade jag säkert skaffat någon annan ras än en saluki och säkert varit helt ok med det, men att jag nu blivit en hundnörd, det är nog helt tack vare de salukis jag mött och de underbara uppfödarna jag varit hos som aldrig tvekat en sekund på att dela med sig av all kunskap de har.

Hur bra något än ser ut på pappret så måste det ju klicka också och kännas rätt. Jag har fallit pladask för en brukshundsblandis en gång, men skulle ändå inte köpa varken en liknande korsning eller en renrasig brukshund eftersom jag vet att det finns en renras som passar mig perfekt. Dock är ju inte saluki den första rasen man tänker på när man säger "sund hund som vill hålla igång mycket och träna lydnad, agility m.m. inför tävling samt kan vara lös ute". Tvärt om skulle jag aldrig rekommendera saluki till någon som säger att de vill ha en sådan hund.
 
Ok, så det är inte blandrasen i sig som är problemet. Det finns ju tyvärr oseriösa uppfödare både inom renras och blandraser. Uppfödaren jag köpte mina hundar ifrån var väldigt noga med vilka som köpte och vad dom skulle användas till.
Men du svarvade inte på frågorna, vilka mentala och fysiska tester/undersökningar är gjorda på dina hundar, respektive din hundars syskon och föräldrar?
OM svaret är inga är jag ledsen att tala om för dig att du har blivit grundlurad av en högst oseriösa avlare eftersom dina hundar kan bära på samtliga rassjukdomar som finns inom de raser som nu är inblandad i dina hundar och uppfödarna skiter fullständigt i att de sprider dessa defekter vidare.
 
Till "the bukefalos dog show" (som naturligtvis måste sändas på bästa sändningstid på samtliga kanaler) så röstar jag för att Tv teamet får resa runt i Sverige till vissa noga utvalda bukare där det sedan läggs grunden till dagens programtema med inslag av lokala duktiga tränare/ uppfödare/ veterinärer/ forskare!

På det viset visar vi kunskap från hela Sverige och får exempel på olika BRA sätt att leva och hantera hundar.

Jag kan ta på mig tema "målinriktade raser: att leva med jakthundar" :angel:

:laugh:
 
Vi har en renrasig (Doberman) och en blandis (Doberman/Rottweiler-Doberman, 75-25 blandning) hemma, hade tidigare en till blandis (troligen, dobbis-BC-Labbe) till men han fick cancer och avlivades 13 år gammal. Den gamla blandisen tog min sambo ifrån några (missbrukare) som tänkte skjuta honom 9 månader gammal, den andra blandisen fick min sambo av en kompis (som tyvärr troligtvis enbart avlat för att få pengar, det blev 3 kullar nu är hanen kastrerad) och den renrasiga tog (köpte) vi från Hundar Utan Hem 7 månader gammal. Jag ser inget fel i blandraser som så, men att hålla på och avla på djur som inte ska användas i avel är ju bara dumt. Det gäller även renrasig avel.

Det jag hört och upplevt (och detta bestrider de som propsar på enbart renrasig avel) är att blandisar allt som oftast (inte alltid) är friskare individer, detta även enligt veterinärer (plural där). Vår gamla hade inga sjukdomsproblem hela sitt liv utom när han fick cancer vid 13 års ålder, då gick det fort (som tur var) från att det upptäcktes till avlivningen.
Vår dobbis (med stamtavla) har haft både demodex och hudtumör och är nu 3,5 år gammal, den andra blandisen har nu (som medelålders 5,5 år) fått någon slags foderallergi men är annars frisk och kry.

Jag tänker inte ta ngn diskussion huruvida det ena är bättre än det andra, detta är min erfarenhet och mina åsikter, det finns alltid bra och dåliga uppfödare oavsett vad man avlar för något. Detsamma gäller även djurägare, en del är bra andra borde inte ha djur....

Våra hundar, dobbisen och blandisen (till vänster utanför bilden på filten ligger vår 6 månaders dotter).
DSC_0011_zpsa076323b.jpg
 
Iost: 16469169 skrev:
Men du svarvade inte på frågorna, vilka mentala och fysiska tester/undersökningar är gjorda på dina hundar, respektive din hundars syskon och föräldrar?
OM svaret är inga är jag ledsen att tala om för dig att du har blivit grundlurad av en högst oseriösa avlare eftersom dina hundar kan bära på samtliga rassjukdomar som finns inom de raser som nu är inblandad i dina hundar och uppfödarna skiter fullständigt i att de sprider dessa defekter vidare.
Jag vet inte om alla syskon är kollade, kan hända att dom är det. Som jag skrev i tidigare inlägg har jag inte kollat mina hundar men dom mår utmärkt.
 
att hålla på och avla på djur som inte ska användas i avel är ju bara dumt. Det gäller även renrasig avel.
Absolut.

Så vilka hundar ska då användas i avel? Vem ska bestämma det? Och hur ska man kunna bedöma om den enskilde hunden duger att avlas på? Hur nedärvs hälsoaspekter och mentala egenskaper?

Hur ska valpköparen kunna veta vad den köper? Att den specifika hunden kan förväntas ha ett långt och hälsosamt liv och att den har de egenskaper man söker?

Oavsett om hunden är renrasig eller en blandras så handlar det ju om tusentals kronor - vad får man för pengarna?
 
Senast ändrad:
@SusieQ, att du upplever blandisarna som friskare än din renrasiga dobermann är ju tyvärr inte konstigt alls då just dobermann är en ras som många inte "vågar köpa" just pga hälsoproblemen som rasen ofta har. Just demodex, allergier och liknande har jag hört talas om mer än en gång i samband med diskussioner om doberman...

Sedan finns det ju forskning som visar att första generationens blandraser, dvs renras x renras blir friskare OM de olika renraserna inte bär på anlag för samma sjukdomar och fel. Däremot när man parar blandras med blandras, då ökar risken igen rejält för sjuka och osunda avkommor.

Kan tillägga att ingen av mina veterinärvänner talar speciellt gott om blandrasaveln och de har själva varit väldigt noga i sina köp av hund och precis som mig köpt en så sund renrasig hund som möjligt, en som de kollat upp ordentligt innan köp osv. Att köpa annat är otänkbart för dem, de vågar inte pga hundarnas hälsa.
 
@SusieQ, att du upplever blandisarna som friskare än din renrasiga dobermann är ju tyvärr inte konstigt alls då just dobermann är en ras som många inte "vågar köpa" just pga hälsoproblemen som rasen ofta har. Just demodex, allergier och liknande har jag hört talas om mer än en gång i samband med diskussioner om doberman...

Sedan finns det ju forskning som visar att första generationens blandraser, dvs renras x renras blir friskare OM de olika renraserna inte bär på anlag för samma sjukdomar och fel. Däremot när man parar blandras med blandras, då ökar risken igen rejält för sjuka och osunda avkommor.

Kan tillägga att ingen av mina veterinär vänner talar speciellt gott om blandrasaveln och de har själva varit väldigt noga i sina köp av hund och precis som mig köpt en så sund renrasig hund som möjligt, en som de kollat upp ordentligt innan köp osv. Att köpa annat är otänkbart för dem, de vågar inte pga hundarnas hälsa.

Mig veterligen skrev jag inte att jag enbart har erfarenhet från mina egna hundar och de veterinärer som jag pratat med har definitivt erfarenheter från ännu fler hundar.
Vad jag däremot skrev var att jag inte tänker diskutera detta överhuvudtaget här på bukefalos, du får helt enkelt ta det med någon annan.

Och vad gäller de gånger jag skaffat hund tittar jag först och främst på omplaceringar (dvs hundar som behöver ett hem) och att de funkar bra i familj, om de sedan är blandisar eller renrasiga spelar mig inte så mkt roll.

Jag har dessutom läst genetik så du behöver inte förklara för mig hur saker och ting ärvs vidare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 897
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 736
Senast: Takire
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
13 987
Senast: Dentaku
·
A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 277
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp