Bukefalos 28 år!

Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ok, så det är inte blandrasen i sig som är problemet. Det finns ju tyvärr oseriösa uppfödare både inom renras och blandraser. Uppfödaren jag köpte mina hundar ifrån var väldigt noga med vilka som köpte och vad dom skulle användas till.
Nu handlar det om oseriös avel, så det gäller ju även de med rasrena jyckar reggade i SKK som skiter i hur många kullar de tar på tiken, vilka köparna är och vilken hälsostatus avelsdjuren har, så det är ju inte bara blandisproducenterna som är ett problem.
 
Ok, så det är inte blandrasen i sig som är problemet. Det finns ju tyvärr oseriösa uppfödare både inom renras och blandraser. Uppfödaren jag köpte mina hundar ifrån var väldigt noga med vilka som köpte och vad dom skulle användas till.

Så bra att du köpte från en sådan uppfödare! Jag antar att denna även hade koll på hälsoundersökningsresultat för föräldradjurens syskon, föräldrar osv? med tanke på att det inte är så enkelt som att hunden bara ärver saker från sina föräldrar utan även från det som finns längre bak i släktleden.

Tyvärr är det långt ifrån alla blandrasuppfödare som är noggranna varken med vilka som köper eller vad hundarna ska användas till, tvärt om så är det ytterst få som är noggranna med det. Varje dag kommer det upp ca 150-200 hundannonser på blocket. Ca 100-150 av dem är blandraskullar och av dem är det kanske 1% som kollat upp någonting hälsorelaterat på sina hundar. Resten har "en söt hund som de parat med grannens söta hund".
 
#89
Vadå tjuvparning? Sprutar man inte tiken så är det planerad avel.

kl
Eftersom blocket är ett vinstgenererande företag o blandraser inte är olagliga så lär det bli svårt att få igenom att de bara skulle tillåta SKK reggade hundar. Finns ju andra stambokförande register, JRT of GB t ex.

Hanen var inte deras. De upptäckte dräktigheten för sent. Oavsett vilket fick jag en superhund och jag kunde inte varit nöjdare.

Ej riktat åt någon specifik
Varför måste det alltid bli renras emot blandras. Jag börjar förstå varför det nästan endast är rasrena på brukhundklubben. Tilägg jag har blivit jätte välkommen på min och har aldrig fått någon sån här disskussion. Men folk som läser på forum och annat som har blandraser kan nog bli avskrämda för att gå dit. Alla gör vi olika val i livet och prioriterar olika.

Skk innebär inte hälsa eller att du kan granska deras släkte, då vissa raser till exempel ej kräver röntgen för att få avlas.
 
Svår fråga, jag är ju tydligen snobb, rasist och för tvångssterilisering av människor som inte gillar "doodlar". Rätt vad det är så kommer jag säkert vara för dödsstraff av oliktänkande i hundkretsar. :crazy:

Jag är en omvänd rasist då som gick från blandrashundar till att köpa renrasigt. Detta gjorde jag givetvis för att jag en utställningssnobb. Det har ingenting att göra med att jag var trött och besviken på sjuka hundar med kortslutning i hjärnan pga en helskottas massa olika drifter spann runt ;)
Hundar som fick helt andra egenskaper än vad jag naivt hade hoppats på. I åratal fick jag harva runt i timtal och göra övningar JAG inte var intresserad av alls...men jag hade skaffat en hund som hoppsan....behövde dom för att må bra.

Nu sitter jag här med min vovve som är EXAKT vad jag förväntade mig. Kontrollerad och uppfödd efter maximala kontroller. In i någon utställningsring kommer han aldrig. Han har ändå fel färg. Men jag har aldrig haft ett enklare och roligare hundägande. Äntligen fick jag det jag verkligen ville ha. Snobbigt som fan :D
 
Att du sedan haft några blandraser som varit bra säger inte ett dugg. Jag själv har haft några renraser som varit toppenbra. Gör det att alla renraser är bra? Verkligen inte! Har du ögonlyst dina hundar? Höftröntgat dem? Ultraljudat hjärtat? Röntgat armbågar? Gått mentalitetsbeskrivning med dem? Har alla dessa undersökningar visat att hundarna är bra? Om du inte gjort undersökningar osv, då vet du faktiskt inte om dina hundar varit helt friska och bra.

Nej jag har inte gjord allt det du skriver men jag har och har haft,friska hundar som det gått alldeles utmärkt att cyklat med, följt med på springturer, hoppat och lekt,sökt, följt med på ridturer,vandrat mm. Och det duger för lilla mig iaf. Och ärligt hur många gör allt det du räknade upp?
 
Hanen var inte deras. De upptäckte dräktigheten för sent. Oavsett vilket fick jag en superhund och jag kunde inte varit nöjdare.

Ej riktat åt någon specifik
Varför måste det alltid bli renras emot blandras. Jag börjar förstå varför det nästan endast är rasrena på brukhundklubben. Tilägg jag har blivit jätte välkommen på min och har aldrig fått någon sån här disskussion. Men folk som läser på forum och annat som har blandraser kan nog bli avskrämda för att gå dit. Alla gör vi olika val i livet och prioriterar olika.

Skk innebär inte hälsa eller att du kan granska deras släkte, då vissa raser till exempel ej kräver röntgen för att få avlas.
Då låter man vet kastrera tiken innan valparna kommer ut.
 
Nej jag har inte gjord allt det du skriver men jag har och har haft,friska hundar som det gått alldeles utmärkt att cyklat med, följt med på springturer, hoppat och lekt,sökt, följt med på ridturer,vandrat mm. Och det duger för lilla mig iaf. Och ärligt hur många gör allt det du räknade upp?

Samtliga saker du räknar upp går utmärkt att göra med de flesta renraser också.
Självfallet gör alla inte alla de undersökningarna, men de flesta gör faktiskt de undersökningar som är relevanta för rasen att göra. Har en ras tex ökad risk för ögonproblem så ögonlyser man avelshundarna regelbundet. Har man däremot en blandras så finns ju risken att hunden bär på anlag för alla möjliga olika sjukdomar och hälsoproblem, alla som föräldradjuren bär på, minst. Därav att man borde kolla fler hälsorelaterade grejer på en blandras än på en renras, för att se var just den blandningens problem ligger. På en renras har man redan koll på sådant och behöver inte hålla på med "onödiga" undersökningar.
 
Varför måste det alltid bli renras emot blandras.
Det handlar ju mycket om vad det är för typ av blandning också. Husky x Jackrussell som TS skrev om är ju en sån blandning som alla med förnuftet i behåll inte skulle släppa in på tomten. Medan typ greyhound x whippet eller rottweiler x grosser ses på ett helt annat sätt. Även försäljningsknepen som inte speglar involverade rasers medärvda egenskaper ger ju upphov till mer hetsk stämning än det hade blivit om uppfödaren/na hade varit seriösa och/eller kunniga med vad de avlar på.
 
Sen ska man hitta BRA hem till dessa billiga hundar. Sålla ut alla dom som köper för att det är billigt....inte ör att det är rätt valp. Sålla ut de som köper billigt för de inte har råd med hund egentigen. Sålla bort impulsköpara.
Det är inte bara att sätta en kull till värden som trots allt kanske blir rätt lyckad. Ett vist ansvar har man för var hunden sen ska ta vägen här i livet. Där är åter igen Blocket ett lysande exempel på hur fel det blir.

Skulle bladisägarna köpa sina hundar om de kostade samma som en renrasig?
De borde de göra om nu blandisarna är lika bra.
Eller ä det pris och tillgängligheten som styr?
Vad är det som gör att buskaveln är lönsam? Jo...att folk fortsätter köpa utan att ställ krav.
 
Det handlar ju mycket om vad det är för typ av blandning också. Husky x Jackrussell som TS skrev om är ju en sån blandning som alla med förnuftet i behåll inte skulle släppa in på tomten. Medan typ greyhound x whippet eller rottweiler x grosser ses på ett helt annat sätt. Även försäljningsknepen som inte speglar involverade rasers medärvda egenskaper ger ju upphov till mer hetsk stämning än det hade blivit om uppfödaren/na hade varit seriösa och/eller kunniga med vad de avlar på.

Men såna korsningar går och kan aldrig räknas som seriöst. Har inte med blandras att göra utan människors dumhet. ska man göra något *planerat* kan man ju iaf välja en passande partner till sin fiffi.
 
Nu tackar jag gudarna för att tiken inte blev det. Jag har allt jag velat och lite till i min hund. Nu valde jag inte heller första bäst blandras utan visste vilken typ av hund jag ville ha och forskade runt lite.

Men hon hade ju kunnat ärva mer av den ena rasen, mindre av den andra, mer av det du inte ville ha, den egenskaper du mest var ute efter kanske inte slår igenom alls osv. Det vet du inte innan. Vist är det ett lotteri med vad man får när det inte finns en rastyp. Alla valparna i en och samma kull kan bli totalt olika i både sätt, egenskaper och utseende. Man kan få en superhund. Min ena var sådan...dock inte frisk. Den andra var inte heller så frisk men helt fläng i skallen. Men han hade ett par gudafina syskon.
Som en chokladask. En del ser fina ut men smakar skit, någon är en riktig höjdare och några vill man inte ta i med tång ens utan de blir kvar till sist och slängs.
 
Varför måste det alltid bli renras emot blandras.
Hur menar du?
Skk innebär inte hälsa eller att du kan granska deras släkte, då vissa raser till exempel ej kräver röntgen för att få avlas.
Att en hund är reg i SKK är ingen garanti för att den är frisk, nej. Var det du menade? Det är det väl ingen som har påstått?
Vad är det man inte kan granska i deras släkte?
Och nej, givetvis krävs inte röntgen generellt; det krävs när det finns rasbundna sjukdomar som man har ett hälsoprogram för att försöka arbeta bort:

http://www.skk.se/uppfodning/halsa/halsoprogram/
 
Senast ändrad:
Varför måste det alltid bli renras emot blandras. Jag börjar förstå varför det nästan endast är rasrena på brukhundklubben. Tilägg jag har blivit jätte välkommen på min och har aldrig fått någon sån här disskussion. Men folk som läser på forum och annat som har blandraser kan nog bli avskrämda för att gå dit. Alla gör vi olika val i livet och prioriterar olika.

Skk innebär inte hälsa eller att du kan granska deras släkte, då vissa raser till exempel ej kräver röntgen för att få avlas.

Det handlar inte om blandrashund vs. renrashund utan blandrasavel vs. renrasavel.

Brukshundsklubben ska vara öppen för alla med hund. Att de flesta ändå har en renrasig hund kan bero på att man inte får tävla i bruksgrenarna annars och även i de andra grenarna (agility och lydnad) finns begränsningar för ej renrasiga hundar, de får exempelvis inte starta internationella mästerskap. Få som seriöst satsar på tävling på högre nivå i hundsport (undantag för drag) väljer aktivt en blandras då det är svårare att veta vad man får både hälsomässigt och mentalt.

De raser som det inte krävs röntgen för har man generellt sett inte ett stort problem med HD/ED i, istället kanske patella eller ögonproblem är ett större problem och det krävs att detta är undersökt.
 
Det jag tycker är så bra med brukshundklubbarna är att rent generellt är alla välkomna, oavsett hund. Jag tycker det är enbart positivt att alla som vill träna får chansen att gå olika kurser och prova på olika dicipliner med sina hundar för det medför en bättre hundhållning och ett bättre och roligare liv både som hundägare och hund. :)

I min grupp när jag började på SBK var det en salig blandning med både renrasigt och blandningar, en liten chihuahua och en stor irländsk varghund bl a. För säkert en av blandningarna som var med var det nog även livsavgörande att få hjälp att göra "hund" av honom då han var både stor, stark och ouppfostrad.

För några som blir tävlingsintresserade blir nästa hund en rasren, men det viktigaste är dock att få hjälp, ha roligt tillsammans och lära hunden både lydnad och att umgås med andra.

Oavsett vad man väljer för hund önskar jag dock att köparna blir mer uppmärksamma, köp inte hundar oavsett ras eller blandning efter djur som inte är kontrollerade avseende rasrelaterade problem. Som blandisköpare är det fler raser att hålla koll på, men bara för att en uppfödare av renrasigt har framgångar i ringen betyder det inte att den har sunda hundar, bara att den har hundar med en för domare tilltalande exteriör.

Likaså när man ser till bruks, det finns uppfödare som är "namn" men grottar man ner sig som jag gjorde när jag letade valp för många år sedan så hittar man mycket skit i leden som följt med sedan 70-talet! :yuck:

Jag har även blivit utskälld av en valpsäljare för jag ville veta om föräldrarna var undersökta för rasbundna problem och inte accepterade att de "aldrig varit sjuka". I min värld är "aldrig varit sjuk" inte detsamma som veterinärundersök.
 
Det där tror jag hade varit en toppenbra grej. Jag har också skrivit ett mail till SVT om att de borde ha ett program eller liten programserie om hundträning, där man får se positiv hundträning och hur man tränar inför tävling i olika tävlingsgrenar osv. Fick inget svar, men det var länge sedan jag skrev det. Kanske skulle de nappa nu om man skrev ihop något bra och hade namninsamling eller på något vis flera personer som stod bakom idén? Om alla skrev till olika TV-kanaler så borde de förr eller senare förstå att efterfrågan finns och därför våga satsa på något "nytt och oprövat". För när de väl svarat på folks tankar kring sådana här program så säger de alltid att efterfrågan inte finns, eller att de inte tror att efterfrågan finns, men de vet att folk tittar på olika program med quick-fix-lösningar.


alltid finns det massor som kommer att klaga på andras metoder ..men såklart det kan ju vara Buke Hund som gör programmet , då blir det perfekt ;)
 
Jag såg idag på blocket, två st hanhundar till avel. Samma ägare, den ena hanen var 94% en ras och 6% av en annan ras, den andra hanen 88% en ras och 12% av en annan. Hur får man fram procenten? Har man då avlat flera gånger så man fått fram den eller är det bara ren gissning. Detta var små sällskapsraser.
Jag kan ju bara svara för vår del men vår hund är ju schäfer /labrador. Dock inte 50/50 så om någon undrar säger vi att vår hund är 12,5% labrador och resten schäfer. (mamman 25 respektive 75%). Dock är det ju bara rent matematiskt för även om hälften av generna kommer från mamman så kan det ju vara enbart schäfergener, enbart labradorgener eller en mix. I vårt fall så verkar den där labradoren fallit bort helt. Men ändå om vi säger att hon är schäfer /labrador så blir folk förvånade eftersom hon inte är lik en labbe. Därav vår procentangivelse.

Sorry för rörigt inlägg hoppas ni förstår vad jag försöker komma till
 
Nej jag har inte gjord allt det du skriver men jag har och har haft,friska hundar som det gått alldeles utmärkt att cyklat med, följt med på springturer, hoppat och lekt,sökt, följt med på ridturer,vandrat mm. Och det duger för lilla mig iaf. Och ärligt hur många gör allt det du räknade upp?
Min renras jagar hårt hela vintern, springer, simmar och jag cyklar med honom, men jag vet även att han har en dålig höft och vet att jag måste bygga honom för att han ska hålla så länge som möjligt, jag vet att hålla utkik på om han börjar ändra sitt rörelsemönster. Jag vet eftersom jag har röntgat höfter och armbågar eftersom det är ett problem inom rasen. I och med att jag har röntgat min och fått med det i hunddata så backade hans kullsysters ägare på att para henne, de ville inte riskera att hon för de generna vidare.
Sen är det extremt svårt att se om en hund har ont, min egen anad jag lite hälta på ibland som unghund, duktigare hundmänniskor än mig tyckte att jag överdrev men min magkänsla sa att jag borde kolla upp det. På vet undersökningen så såg hon inte någon rörelsestörning men när hon kände igenom honom så ryckte han till lite när hon rörde hans ena framben framåt. Inte mycket alls utan bara ett ögonblick av att han blev störd. Vi tog röntgenbilder av hans fram bog och det visade sig att han hade en lös benbit och vi fick lov att operera några dagar senare. Han hade redan då fått pålagringar och det gjorde antagligen rejält ont, men han visade inte det. Sen följde en lång tid av rehabträning och jag fick mycket goda råd vad jag skulle titta efter och hur jag skulle träna, hela hans liv...

Inom min ras så är det mer eller mindre ett krav från seriösa uppfödare att man ska röntga sina valpar när de är runt året, höfter och armbågar, just för att man ska ha koll på att allt ser bra ut och man törs göra nya parningar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 897
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 736
Senast: Takire
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
13 987
Senast: Dentaku
·
A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 277
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp