Jag börjar ge upp

Hyfsat otrevligt att det finns såkallade djurmänniskor som ser på djur på det sättet, det är en sak som man bara kan slakta när det blir för jobbigt. Men men, som tur är finns det folk som tar ansvar för sitt val att köpa och ta hand om sina levande varelser, dom är inga saker. Inte konstigt det finns folk som köper hästar och hundar som inte är redo för ansvaret när det verkar på många som att det ju bara är att slakta om man vill sen.

Fast du pratar ju i allmänhet, inte om vad TS känner eller gör. Det är det @Lovisaleonora frågar....om du verkligen tycker att det är det TS gör. Du svara inte på frågan, du häver bara ur dig samma sak om och om igen.

Det är nog inte många som köper häst, inser hur jobbigt det är och därför slaktar. Det är ju för bövelen en droppe i havet du hela tiden diskuterar.
 
Det är så när man skaffar levande varelser som är beroende av oss för att leva. Det är ett helvete ibland men det är det man tar på sig när man köper djur. Det är vad som kallas ansvar, behöver man avlastning eller inte orkar med det mer då tar man inte bort det friska hyfsat unga djuret utan man säljer det eller skaffar hjälp. Allting i livet handlar in om en själv. Har man djur så är det faktiskt vissa saker man ska göra oavsett hur man mår av det, sålänge man äger hästen så ska hästen tas om hand och ev sälja hästen till ett vettigt hem som inte ser hästen som en sak den kan ha kul med sålänge det passar en.

Ja, precis. Men du diskuterar ju hela tiden de som inte gör något eller gör mindre än du orkar och vill. När kommer du till det vägskälet när någon annan tycker att just du gjort för lite? Vad svarar du då?
Det finns ju folk som i evinnerlighet håller liv i sina djur trots stort lidande. Dem diskuterar du inte alls.
 
Precis!

Sedan är det som om många förutsätter att det är ett lätt beslut, att det ”känns lite motigt just nu” eller att minsta lilla hinder gör att man ger upp.

Olika personer orkar olika mycket, man är ju inte stöpt i samma form. Hur ska någon sätta sig över en annan person och säga att man bör orka mer, bör lägga ner mer pengar, inte får känna sig urpumpad.

Som jag sagt förr, hästar ser inga fördelar med martyrer.
Kan bara hålla med. Jag hade inte räknat med att få kämpa i snart 2 år eller vad det blir med en skada som inte verkar ge med sig, stundtals verkar det lovande och sedan tillbaka till ruta ett igen osv.

Om hästen bara hade blivit av med allt vad skadan orsakat hade det varit en annan sak och värt allt kämpande, men som det känns nu lägger jag dyra pengar på något jag inte kan bruka. Det hade återigen varit en annan femma och jag visste att det bara rörde sig om en period, som det ser ut nu vet jag inte om det någonsin kommer bli bra.

Jag har helt tappat motiveringen och hästen har tyvärr blivit ett jobbigt måste, det är inte så jag vill att hästägandet ska kännas. Det är inte det jag vill få ut av det och jag var väl medveten om att om man ger sig in i leken, får man leken tåla. Hade dock aldrig inbillat mig att det skulle bli så segdraget, har följt alla råd jag fått av veterinärerna, men det känns sådär.

Nu kommer snart värmen och då kanske vi kommer tillbaka om allt går vägen, men sen kommer kylan igen och är då skadan kvar då blir det exakt samma visa som den här vintersäsongen. Jag vet inte om jag vill utsätta hästen för det, tycker inte det känns riktigt schysst. Hon uppvisar idag stressbeteenden i boxen och jag försöker aktivera så gott det går, men det täcker inte allt ändå.

Det har varit jobbigt att komma till den insikten att jag inte reder ut situationen, känner mig delvis misslyckad, samtidigt som jag vet med mig att jag tappert kämpat på i motvinden. Jag vet fortfarande inte hur det kommer sluta.
 
Det är rent av hemskt att se vad lite värde djur har för vissa alltså. Skaffa djur hit och dit och sedan bara avliva när det passar oavsett hur friskt djuret är. Till och med dom som har slaktdjur tar hand om dom sålänge dom har dom. Dom slaktar inte djur bara för att dom har tröttnat på dom. Det är en väldig skillnad. Ansvar som sagt för vad man ger sig in i, att ta bort en frisk häst pga brist på motivation är inte att ta ansvar.

Tre inlägg på raken med 5 min mellanrum för att älta samma sak du redan gjort i tråden inkl att putta upp den med ytterligare ett inlägg för några dagar sedan när den legat vilande sen länge?
Du kanske har en sämre dag helt enkelt personligen ?
 
Till och med dom som har slaktdjur tar hand om dom sålänge dom har dom. Dom slaktar inte djur bara för att dom har tröttnat på dom. Det är en väldig skillnad.

Fast nä, dom slaktar ju dom inte för att dom har tröttnat då det ju för det mesta är deras jobb och inkomst. Om ett djur däremot är sjukt/skadat så lägger dom nog inte så mycket pengar och tid på veterinärvård och rehabilitering som dom flesta hästägare gör som t.ex TS. Hade hennes häst varit en ko så hade den nog varit obehandlad eller avlivad för längesen. Dom åker ju inte direkt med kossan till kliniken och gör hältutredning. Så det blir ju väldigt konstigt att jämföra med det?

Men delvis håller jag ju så klart med dig. Det är ju förjävligt om folk tar bort så gott som friska hästar för att dom tröttnat. Men så tycker jag inte riktigt att det är i TS fall så det blir fel att gå på om det här.
 
Hej!

Hade det varit min häst hade jag börjat med att ta mig till en veterinär som kunde kolla om det ens är ett problem. Då slipper du undra. Om det är så att hästen kanske blir bra om x antal månader kan du lättare ta ett beslut på vad du vill göra utifrån den kunskapen.

Just nu vet du ju ingenting och att ta ett beslut utifrån det är mer eller mindre omöjligt.

Ge er båda en chans - ta ut veterinären och kolla hästen. Efter det vet du mer och kan utifrån det ta ett bättre beslut.

Jag vet hur jobbigt det är med skadad häst man inte vet om den blir bra. Min tjej har senskador i båda fram och dessutom pålagringar i hals och nacke. Vi har behandlat hals och nacke men vi kan inte veta säkert att hon funkar förrän vi kan sätta igång henne och pga senorna har vi inte kunnat göra det.

Jag förstår om du är trött och less och rådvill, been there, done that. Om du behöver nån att bolla med är du välkommen att pma mig - min tjej har varit mer sjuk än frisk de 10 år jag haft henne och jag är på intet sätt oförstående för att man inte längre orkar.

/L
 
För att kunna ta ut veterinär måste pengar först finnas, just nu har det varit lite andra utgifter som måste göras och då hästen inte verkar ha ont känner jag ingen panik, sen måste jag hitta veterinären också. Ska finnas en häromkring som har mobilt ultraljud, minns bara inte namnet men ska fråga min ordinarie veterinär ifall hon vet.

Oavsett vad veterinären säger känner jag att jag vill göra mig av med hästen på något sätt, som jag ser det just nu är det mer fördelar att inte ha häst. Sen om det är avlivning eller försäljning är en annan femma.

Det är mycket mer än bara att hästen är skadad som dragit ner på min motivation, vet inte om jag vill skriva det offentligt då man aldrig vet vem som läser. :cautious:
 
Motivation är inte alltid så lätt, men jag kan förstå om den försvinner, ibland är det så :-(.

Du kommer säkert göra rätt när du får råd. Så länge hästen inte har ont kan den säkert vänta på veterinären.

Hoppas du får tag på veterinären och får en snabb lösning på problemet. Uppdatera gärna hur det går för er :heart
 
Motivation är inte alltid så lätt, men jag kan förstå om den försvinner, ibland är det så :-(.

Du kommer säkert göra rätt när du får råd. Så länge hästen inte har ont kan den säkert vänta på veterinären.

Hoppas du får tag på veterinären och får en snabb lösning på problemet. Uppdatera gärna hur det går för er :heart
I nuläget har jag halvt om halvt bestämt mig att på något sätt göra mig av med hästen, hur vet jag inte än. Behöver få ut en veterinär för att kolla om det är en skada eller om det bara är kosmetiskt. Är det bara kosmetiskt vet jag inte hur länge jag orkar hålla igång, jag kommer inte få ut något av ridningen för vi kommer bli lite väl begränsade till vad som går att göra.

Jag brinner för att hoppa och veterinären sa sist att det kommer jag troligen aldrig mer kunna göra på min häst och jag vet inte hur länge det är kul att rida ut och rida dressyr. Känner att jag behöver variationen för att hålla motivationen uppe.

Sen är det där med pengarna, utan hästen skulle jag lätt ha råd med allt i mitt liv utan att behöva kämpa, skulle kunna ta ridlektioner på ridskola istället och mycket annat. Just nu känns tyvärr hästen som en bromskloss för mig i nuläget.

Visst känner mig lite som en svikare, men samtidigt kan det vara bättre för hästen att komma till någon som har tiden och motivationen för henne.

Om en eventuell försäljning skulle äga rum vet jag knappt vad jag skulle kunna sätta som utgångspris, jag vet med mig att jag aldrig kommer få igen pengarna jag själv betalade när jag köpte, men går i tankarna på halva den summan om kanske mindre. Jag vet inte riktigt, så mycket som snurrar i huvudet nu. Tänkte i så fall skicka med sadeln, som bara den är värd en del och lite annat som hör till hästen, t ex täcken osv.

Var nog lite naiv som tänkte att motivationen skulle komma tillbaka när våren och värmen kom, men icke. Har börjat inse att hästägandet nog inte var menat för mig. :(
Får sikta på ridskolelektioner eller ev medryttarhäst istället.
 
I nuläget har jag halvt om halvt bestämt mig att på något sätt göra mig av med hästen, hur vet jag inte än. Behöver få ut en veterinär för att kolla om det är en skada eller om det bara är kosmetiskt. Är det bara kosmetiskt vet jag inte hur länge jag orkar hålla igång, jag kommer inte få ut något av ridningen för vi kommer bli lite väl begränsade till vad som går att göra.

Jag brinner för att hoppa och veterinären sa sist att det kommer jag troligen aldrig mer kunna göra på min häst och jag vet inte hur länge det är kul att rida ut och rida dressyr. Känner att jag behöver variationen för att hålla motivationen uppe.

Sen är det där med pengarna, utan hästen skulle jag lätt ha råd med allt i mitt liv utan att behöva kämpa, skulle kunna ta ridlektioner på ridskola istället och mycket annat. Just nu känns tyvärr hästen som en bromskloss för mig i nuläget.

Visst känner mig lite som en svikare, men samtidigt kan det vara bättre för hästen att komma till någon som har tiden och motivationen för henne.

Om en eventuell försäljning skulle äga rum vet jag knappt vad jag skulle kunna sätta som utgångspris, jag vet med mig att jag aldrig kommer få igen pengarna jag själv betalade när jag köpte, men går i tankarna på halva den summan om kanske mindre. Jag vet inte riktigt, så mycket som snurrar i huvudet nu. Tänkte i så fall skicka med sadeln, som bara den är värd en del och lite annat som hör till hästen, t ex täcken osv.

Var nog lite naiv som tänkte att motivationen skulle komma tillbaka när våren och värmen kom, men icke. Har börjat inse att hästägandet nog inte var menat för mig. :(
Får sikta på ridskolelektioner eller ev medryttarhäst istället.
Det är inget konstigt att tappa motivationen när man har skadad häst oavsett väder, det är det garanterat fler som gör! Men innan du målar fan på väggen om hästens begränsning i användbarhet mm, måste den ju kollas av veterinär. Skadan kanske är helt utläkt? Har du inte fått tag i någon med mobilt ultraljud?
 
Det är inget konstigt att tappa motivationen när man har skadad häst oavsett väder, det är det garanterat fler som gör! Men innan du målar fan på väggen om hästens begränsning i användbarhet mm, måste den ju kollas av veterinär. Skadan kanske är helt utläkt? Har du inte fått tag i någon med mobilt ultraljud?
Veterinären som friskförklarade hästen för ca ett år sedan sa att det kunde komma tillbaka och att jag troligen aldrig mer kommer kunna hoppa på min häst mer.

I och med att jag inte har pengar för närvarande och hästen inte verkar ha ont har jag avvaktat med veterinären. Vet inte riktigt vad det kan tänkas kosta i och med att det blir utkörning också, men tror jag vinner på det i längden. Då jag inte har någon transport och då ska en hyras och sen ska jag och hästen transporteras till närmsta klinik osv. Funderar på om det räcker att kalkylera 2000kr eller om man till och med ska förvänta sig uppemot 3000kr.
 
Veterinären som friskförklarade hästen för ca ett år sedan sa att det kunde komma tillbaka och att jag troligen aldrig mer kommer kunna hoppa på min häst mer.

I och med att jag inte har pengar för närvarande och hästen inte verkar ha ont har jag avvaktat med veterinären. Vet inte riktigt vad det kan tänkas kosta i och med att det blir utkörning också, men tror jag vinner på det i längden. Då jag inte har någon transport och då ska en hyras och sen ska jag och hästen transporteras till närmsta klinik osv. Funderar på om det räcker att kalkylera 2000kr eller om man till och med ska förvänta sig uppemot 3000kr.
2-3000 kr? Du menar när försäkringen tagit sin del? Gjorde ul på häst senast -januari -17, ett ul kostade då 2836 kr, bara ultraljudet alltså. Sedan tillkom såklart klinikavgift och hältutredningen utöver det. Totalsumman blev 7669 kr. Du får då dessutom lägga på inställelseavgift då detta var på klinik.
 
Veterinären som friskförklarade hästen för ca ett år sedan sa att det kunde komma tillbaka och att jag troligen aldrig mer kommer kunna hoppa på min häst mer.

I och med att jag inte har pengar för närvarande och hästen inte verkar ha ont har jag avvaktat med veterinären. Vet inte riktigt vad det kan tänkas kosta i och med att det blir utkörning också, men tror jag vinner på det i längden. Då jag inte har någon transport och då ska en hyras och sen ska jag och hästen transporteras till närmsta klinik osv. Funderar på om det räcker att kalkylera 2000kr eller om man till och med ska förvänta sig uppemot 3000kr.
Hur menar du att du vinner på det i längden, när det kostar dig 4500:- varje månad som du drar ut på veterinärbesöket? Hade du åkt när du startat tråden hade kanske hästen varit såld nu = ingen stallhyra.
 
2-3000 kr? Du menar när försäkringen tagit sin del? Gjorde ul på häst senast -januari -17, ett ul kostade då 2836 kr, bara ultraljudet alltså. Sedan tillkom såklart klinikavgift och hältutredningen utöver det. Totalsumman blev 7669 kr. Du får då dessutom lägga på inställelseavgift då detta var på klinik.
Nä, jag kommer inte komma upp i självrisken, tror jag inte. Har inte gjort det sist.
 
Hur menar du att du vinner på det i längden, när det kostar dig 4500:- varje månad som du drar ut på veterinärbesöket? Hade du åkt när du startat tråden hade kanske hästen varit såld nu = ingen stallhyra.
Jag får känslan att du inte riktigt förstår dilemmat. Jag kan inte skippa att betala stallhyra/försäkring/hovis/osv bara för att jag behöver ta ut en veterinär (obs notera om det hade varit akut så hade jag varit så illa tvungen, men nu är inte läget akut och då ser jag ingen anledning att stressa). Det jag jobbar på nu är att få in lite extra cash utöver min grundlön, jobbat en del övertid, men den betalas ut månaden efter osv. Nu inväntar jag nästa lönebesked samt andra räkningar som kommer. Jag går runt varje månad, sparar ner på det jag kan och försöker bygga upp en buffert.
 
Jag syftar mer på att du räknar med en väldigt låg kostnad för att undersöka hästen. 2-3000 kr kommer du ingenstans med. Räkna med minst det dubbla, eller trippla.
Det är ett ultraljud som ska göras, har för mig inte det kostade så mycket på kliniken men tänker att det blir lite dyrare när en veterinär med mobilt ultraljud ska ut.
 
Jag får känslan att du inte riktigt förstår dilemmat. Jag kan inte skippa att betala stallhyra/försäkring/hovis/osv bara för att jag behöver ta ut en veterinär (obs notera om det hade varit akut så hade jag varit så illa tvungen, men nu är inte läget akut och då ser jag ingen anledning att stressa). Det jag jobbar på nu är att få in lite extra cash utöver min grundlön, jobbat en del övertid, men den betalas ut månaden efter osv. Nu inväntar jag nästa lönebesked samt andra räkningar som kommer. Jag går runt varje månad, sparar ner på det jag kan och försöker bygga upp en buffert.
Jag har inte skrivit att du kan skippa att betala stallhyra, jag menar att om du fortsätter att dra ut på veterinärbesöket så fortsätter du att betala stallhyra för en häst du inte vill ha kvar. Om du inte ens har råd med 3000:- för ett litet veterinärbesök så har du rent krasst inte råd att ha häst. Det är den tråkiga verkligheten. Och att fortsätta betala 4500:- i månad efter månad för att kunna spara ihop några tusenlappar är helt ologiskt. Då är det bättre att lägga ut hästen för ett lämpligt pris eller ta bort den, för att slippa att tre månader går och du har lagt 13.500:- på stallhyra och du får ta bort den i vilket fall som helst eller då får sälja den för 10.000.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
387
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 099
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp