Jag börjar ge upp

Jo, du skrev att den var helt ofarlig. Jag hade samma skada, jag skrev lite fel bara. Jag citerade just det lilla fel.

Ja, denna skada är helt ofarlig på denna häst. Jag kan dock inte se hur det, över huvud taget, är kopplat till din anekdot. Du får nog beskriva bättre för att jag ska förstå.

Ändrade för att lägga till ett kommatecken för att förenkla läsning
 
Ja, denna skada är helt ofarlig på denna häst. Jag kan dock inte se hur det, över huvud taget, är kopplat till din anekdot. Du får nog beskriva bättre för att jag ska förstå.

Ändrade för att lägga till ett kommatecken för att förenkla läsning

Eftersom det inte stod att det bara gäller den hästen så reagerade jag och skrev som jag gjorde eftersom jag läste innantill. Jag menar att skadan finns ju på fler hästar en just denna häst.
 
Det som är ansvarsfull i detta läget är att ta reda på fakta hur benet på hästen ser ut. Ingen häst har lidit pga en svullnad av en gammal senskada.

Men vad tycker du då och alla ni som gillade inlägget? Detta är ju en häst som är mindre attraktiv på marknaden, såklart, samt om den skulle säljas antagligen enbart skulle inbringa ynka kronor.

Jag tycker TS tar ansvar om hon slaktar, förstår mig inte på er , hästen är ofräsch även om den i nuläget kanske inte är halt o säljs den billigt kan den mkt väl få biljett till Italien.
 
Men vad tycker du då och alla ni som gillade inlägget? Detta är ju en häst som är mindre attraktiv på marknaden, såklart, samt om den skulle säljas antagligen enbart skulle inbringa ynka kronor.

Jag tycker TS tar ansvar om hon slaktar, förstår mig inte på er , hästen är ofräsch även om den i nuläget kanske inte är halt o säljs den billigt kan den mkt väl få biljett till Italien.

Fast huruvida hästen är ofräsch vet ju varken du eller TS. Den är svullen i benet som haft en skada vilket lika gärna kan vara helt ofarligt. Om vi ska slå ut alla hästar som behöver någon form av anpassad träning, har någon begränsning eller skadehistorik får vi ju inga kvar. Jag är inte rädd att slakta, lastar slaktbil flera gånger årligen på jobbet med fler djur än jag kan räkna, men man får faktiskt försöka ibland även om det tar emot lite. Åtminstone hade jag gjort det, det finns en marknad för snälla skogsmullar.
 
Men vad tycker du då och alla ni som gillade inlägget? Detta är ju en häst som är mindre attraktiv på marknaden, såklart, samt om den skulle säljas antagligen enbart skulle inbringa ynka kronor.

Jag tycker TS tar ansvar om hon slaktar, förstår mig inte på er , hästen är ofräsch även om den i nuläget kanske inte är halt o säljs den billigt kan den mkt väl få biljett till Italien.
Men är den ofräsch då? Jag fattar det som att den är ohalt, och har varit det länge?

Är inte huvudproblemet att TS inte gillar mörkret och kylan, och därför inte har kunnat sätta igång hästen, även om hästen är ok och skulle kunna ridas?

Att slakta en häst för att den inte är igång, och man inte själv har möjlighet att sätta igång den, tycker jag verkar onödigt, iaf om det rör sig om ett i övrigt friskt och snällt halvblod. Hade det varit en 25-åring, så ok, men en sjuttonåring? Eller åtminstone som kapitalförstöring.
 
Men vad tycker du då och alla ni som gillade inlägget? Detta är ju en häst som är mindre attraktiv på marknaden, såklart, samt om den skulle säljas antagligen enbart skulle inbringa ynka kronor.

Jag tycker TS tar ansvar om hon slaktar, förstår mig inte på er , hästen är ofräsch även om den i nuläget kanske inte är halt o säljs den billigt kan den mkt väl få biljett till Italien.

Är hästen frisk så är den ju värd femsiffrigt iaf, så mer än ynka kronor får hon ju när hon säljer. Jämfört med att tvärtom behöva lägga ut pengar om hon slaktar.

Huruvida hästen är ofräsch vet vi ju inte, tvärtom skriver ju TS att hästen är ohalt.
 
@RedHyuuga jag hade UL:at den för att få status på senan och hållbarheten då det inte kostar mycket. Om hästen sen utifrån det inte håller för det du vill, alt inte är säljbar pga statusen eller du helt enkelt inte vill sälja utan hellre avliva, så får du ju troligtvis ut försäkringspengar för att avliva jmf med om du tar bort den utan återkoll.

Sen måste jag säga att är det något jag lärt mig genom alla år som häst och djurägare så är det att ALDRIG tala om för andra/ha åsikter om huruvida de gör rätt eller fel när de beslutar att de vill avliva sina djur.

Sett så himla mycket skit rentutsagt, där ägarna velat ta beslutet utifrån hur de känner hästen och inte utifrån det trott på omplacering/försäljning osv, som sen pga tryck från kreti och pleti i närområdet ändå omplacerat /sålt hästarna och sen har det blivit SÅ fel för djuren och slutat med avlivning ändå, under mycket sämre omständigheter och med trista förhållanden för hästarna lång tid innan, än om ägaren agerat så som den ville med magkänslan från början osv. Dessa fd ägarna har mått så dåligt under tiden för djurens skull. Fruktansvärt .

Kram på dig !
 
Tja, vem vill köpa en häst med senskada och som ej är igång?

Om hästen är okomplicerad, lugn, trygg, och snäll, så absolut jag! Har haft uppehåll ett tag med hästar, senaste hästarna har varit väldigt speciella så jag har blivit skrämd. Har NOLL tävlingsambitioner och det går att räkna på en hand på hur många ggr jag sätter min fot på ridbana under ett år. Jag vill ut och lufsa i skogen, mestadels i skritt, men såklart lite trav och ta nån galopp ibland.

Det hade som sagt inte varit något hinder alls om hästen hade en gammal skada, var triangelmärkt, inte igång, eller inte höll för träning/tävling osv för mig. Tvärt om, tycker det känns onödigt att betala 40-60 000 för en frisk häst som är igång när jag vill promenadrida ut i skogen 4,5 dagar i veckan...
 
Men vad tycker du då och alla ni som gillade inlägget? Detta är ju en häst som är mindre attraktiv på marknaden, såklart, samt om den skulle säljas antagligen enbart skulle inbringa ynka kronor.

Jag tycker TS tar ansvar om hon slaktar, förstår mig inte på er , hästen är ofräsch även om den i nuläget kanske inte är halt o säljs den billigt kan den mkt väl få biljett till Italien.
Hästen var ju inte ens halt när den var skadad i början ju och inte halt nu. Att avliva en häst för att man inte orkar sätta igång den är otroligt konstigt och det är inte att ta ansvar.

Som skrivet innan, är skadan inte läkt efter dessa år så blir hästen utdömd oavsett. Det finns ingen vad jag sett här som tycker att hästen ska vara kvar om den fortfarande är skadad eller har besvär, nu är hästen fräsch och ohalt men med ett lite svullet ben.
 
Du har inte förstått att avlivning kan vara bättre än att sälja då risken är stor att de blir just slit och slängvara.
Ska man då alltså aldrig sälja hästar alls menar du oavsett? För alla hästar kan bli slit och slängvaror. Är det alltid bättre att avliva sina djur än att sälja kommer det inte finnas många hästar kvar tillslut. Som sagt, detta handlar ju inte om en ofräsch och halt häst utan en ohalt häst som inte är igång bara. Svullnaden säger som sagt ingenting om huruvida senan är hel eller inte, det kan bara kollas med UL.
 
Ska man då alltså aldrig sälja hästar alls menar du oavsett? För alla hästar kan bli slit och slängvaror. Är det alltid bättre att avliva sina djur än att sälja kommer det inte finnas många hästar kvar tillslut. Som sagt, detta handlar ju inte om en ofräsch och halt häst utan en ohalt häst som inte är igång bara. Svullnaden säger som sagt ingenting om huruvida senan är hel eller inte, det kan bara kollas med UL.

Det är väl ingen större risk att en häst för 150 000 kr blir slit och slängvara. Visst, det kan hända, men risken är större för en vara som betingar ett mindre värde.

Om hästen riskerar att hamna i fel händer - oavsett orsak - känner jag att det är bättre att fatta beslut om avlivning OM det inte går att hitta ett hem med goda chanser att bli bra.
 
Är det alltid bättre att avliva sina djur än att sälja kommer det inte finnas många hästar kvar tillslut.
Min mor är kommer avliva sin unghund om hon inte får bukt med problemen. En blandras från Irland, 0 värde rent krasst, demodex, utläkt käkbensfraktur, stress och utfall mot andra levande varelser, dock inte människor.

Det skulle inte vara rättvist mot hunden att sälja och hoppas det går bra. Ingen kunnig nog skulle vilja ta en sån hund.
 
I och för sig aldrig varit halt, men känns sådär att rida på som vanligt när jag vet att det är svullet, det känns inte bra i mattehjärtat.

Jag tycker att du ska diskutera med veterinär.

Jag har en häst som är tjock över en sena på ena frambenet efter en skada.
´Han fastnade och skar upp frambenets baksida in till senskidan, på en stängseltråd.
Hemskt.
Hästen var verkligen jättehalt i början, men blev bättre dag för dag.

Dock har senan blivit förtjockad, säkerligen ärrvävnad.
Hästen fick vila i ett år efter skadan, till en början i box men så småningom i hage. Blev ohalt ganska fort, men jag lät honom ändå gå ett år.
Därefter började jag med försiktig igångridning. Skritt rakt fram på väg ett par dagar i veckan i tre månader. Sedan nio månaders vila igen (vila i hagen, på lösdrift så ute dygnet runt året runt tillsammans med andra hästar).
Därefter skritt och lite trav rakt fram längs väg, två-tre dagar i veckan i fyra månader. Sedan åtta månaders vila.
Därefter skritt, trav och galopp (oj, jag var modig!!!) rakt fram på grusväg, 2-3 gånger i veckan, i ett par månader. Därefter vågade jag börja rida honom lite i paddock. Fast grusunderlag, inget djupt. Sammanlagd "träningstid" tredje sommaren efter skadan var nog fyra-fem månader.
Sedan bestämde jag mig för att se om han skulle hålla.
Nu är det snart två år som han varit igång regelbundet utan längre sammanhängande vila, fortfarande 2-3 dagar per vecka. Rids nu i alla tempon i alla gångarter (han är islandshäst) och på det underlag som bjuds. Inte mycket på ridbana, mest för att jag tränar på annat.

Hästen är fortfarande tjock om senan, men har inte visat att han avlastar eller haltar, oavsett gångart eller tempo. Han kunde förra sommaren prova tävlingar, vilket gick över förväntan med några OK resultat (fast med tanke på att jag köpte hästen för en spottstyver så har han gjort resultat väldigt långt över förväntan).

Min poäng med min jättelånga historia är väl att en häst som är ohalt men som är tjockare i en sena efter en skada, inte nödvändigtvis ska vilas (även om min fick vila mycket och länge).
Tjock sena hos tidigare skadad men friskförklarad häst kanske inte blir smal igen.
Men självklart blir man extra nervig och självklart kollar man och känner "är den inte lite halt???"
 
Jag kan bara beklaga. Det är ju bara du som kan veta när det är dags. Hur mycket orkar man, när ger man upp, när är hoppet om mirakel slut?

Just nu sitter jag i ungefär samma sits med en kolikhäst. Haft kolik hela sitt liv men uppehåll ett helt år. Nu, de senaste månaderna har de kommit som ett pärlband och ingen kan förklara varför.

Jag är helt inne på att han ska somna in om det fortsätter så här. Då är han trots allt en häst som går normalt när han inte har ont i magen. Vi har inga träningsproblem eller måste sätta igång hela tiden. Han har ju liksom inte ont när han inte har ont.
Men, jag vet inte om jag orkar vara orolig längre. När han stod på klinik i två dygn var det som en lisa för själen när jag inte hade ansvar.

Att ta själva beslutet känns jobbigare än när man bestämt sig, tror jag.

Lycka till!

Jag beklagar!!
 
Ska man då alltså aldrig sälja hästar alls menar du oavsett? För alla hästar kan bli slit och slängvaror. Är det alltid bättre att avliva sina djur än att sälja kommer det inte finnas många hästar kvar tillslut.

Ju billigare häst desto större risk för slit och släng det borde du väl fatta?

Jag skulle aldrig köpa en häst som är svullen i benet och som inte är halt och därför anses som "frisk", nej, den är inte "frisk" och är inte värd särskilt mycket.
 
Ju billigare häst desto större risk för slit och släng det borde du väl fatta?

Jag skulle aldrig köpa en häst som är svullen i benet och som inte är halt och därför anses som "frisk", nej, den är inte "frisk" och är inte värd särskilt mycket.
Alltså, en häst som har en utläkt skada, och går igenom en besiktning, men har ett skönhetsfel pga gammal skada kan jag visst tänka mig att det finns en marknad för. Är skadan utläkt är väl hästen visst frisk? Annars skulle ju alla hästar med senskador genast slaktas.

Frågan är väl om TS har en kroniskt skadad häst som inte blir frisk - den gör man kanske bäst i att ta bort. Eller om TS har en frisk häst med en sedan länge utläkt senskada och numer ett skönhetsfel i form av lite ärrvävnad, där enda problemet är att den inte är igång pga att TS inte har motivation att rida på vintrarna. Och det kan väl egentligen bara en veterinär svara på, vilket av alternativen det är.
 
Jag tycker att du ska diskutera med veterinär.

Jag har en häst som är tjock över en sena på ena frambenet efter en skada.
´Han fastnade och skar upp frambenets baksida in till senskidan, på en stängseltråd.
Hemskt.
Hästen var verkligen jättehalt i början, men blev bättre dag för dag.

Dock har senan blivit förtjockad, säkerligen ärrvävnad.
Hästen fick vila i ett år efter skadan, till en början i box men så småningom i hage. Blev ohalt ganska fort, men jag lät honom ändå gå ett år.
Därefter började jag med försiktig igångridning. Skritt rakt fram på väg ett par dagar i veckan i tre månader. Sedan nio månaders vila igen (vila i hagen, på lösdrift så ute dygnet runt året runt tillsammans med andra hästar).
Därefter skritt och lite trav rakt fram längs väg, två-tre dagar i veckan i fyra månader. Sedan åtta månaders vila.
Därefter skritt, trav och galopp (oj, jag var modig!!!) rakt fram på grusväg, 2-3 gånger i veckan, i ett par månader. Därefter vågade jag börja rida honom lite i paddock. Fast grusunderlag, inget djupt. Sammanlagd "träningstid" tredje sommaren efter skadan var nog fyra-fem månader.
Sedan bestämde jag mig för att se om han skulle hålla.
Nu är det snart två år som han varit igång regelbundet utan längre sammanhängande vila, fortfarande 2-3 dagar per vecka. Rids nu i alla tempon i alla gångarter (han är islandshäst) och på det underlag som bjuds. Inte mycket på ridbana, mest för att jag tränar på annat.

Hästen är fortfarande tjock om senan, men har inte visat att han avlastar eller haltar, oavsett gångart eller tempo. Han kunde förra sommaren prova tävlingar, vilket gick över förväntan med några OK resultat (fast med tanke på att jag köpte hästen för en spottstyver så har han gjort resultat väldigt långt över förväntan).

Min poäng med min jättelånga historia är väl att en häst som är ohalt men som är tjockare i en sena efter en skada, inte nödvändigtvis ska vilas (även om min fick vila mycket och länge).
Tjock sena hos tidigare skadad men friskförklarad häst kanske inte blir smal igen.
Men självklart blir man extra nervig och självklart kollar man och känner "är den inte lite halt???"
Veterinären ska ut, avvaktar tills jag vet hur mycket jag får i lön. Då hästen ej har ont ser jag inga problem med att avvakta lite.

Igår var ingen bra dag för mig, världen vändes lite halvt upp å ner, så var väl kanske inte vid mina sinnens klara bruk. Nu en dag senare har jag landat lite och kan tänka lite klarare.

Det kommer nog bli bra i slutänden. :)
 
Ju billigare häst desto större risk för slit och släng det borde du väl fatta?

Jag skulle aldrig köpa en häst som är svullen i benet och som inte är halt och därför anses som "frisk", nej, den är inte "frisk" och är inte värd särskilt mycket.

Så känner jag också. Jag köper inte på mig problem, de kommer ändå. Försäkringsmässigt lär det inte heller bli kul vid ägarbyte.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 104
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
406
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 105
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp