Jag fattar faktiskt inte varför ni har så dåligt rykte

:idea: Hundmänniskor är Värda att beundra, att avunda för sin evolution som gjort oss ett särskilt utvecklat släkte som är det där snäppet bättre än tidigare modell av människa?

:angel:

Absolut! :idea:

(Faktum är att jag brukar likna hundnörderi med att vara bra på att måla eller ha öra för musik, en medfödd begåvning helt enkelt. :D)




... Och när zombieapokalypsen kommer får vi se vilken begåvning som är bäst. :angel:
 
Jag gillar Hund och tycker det bara blivit bättre. Ett tag var det lite väl mycket IPO-snack för min smak, men de användarna ser jag inte längre. Det finns mycket kunskap och raka svar, det gillar jag.
 
Absolut! :idea:

(Faktum är att jag brukar likna hundnörderi med att vara bra på att måla eller ha öra för musik, en medfödd begåvning helt enkelt. :D)




... Och när zombieapokalypsen kommer får vi se vilken begåvning som är bäst. :angel:
Herregud, jag skapade ingen tråd, jag skapade ett monster. :cautious: Fast det går ju inte att säga i den här jävla tråden (i alla fall inte när du är med)
 
Där går vissa människor helt bananas och bara "hur kan ni hata min lilla Fido?! Han har inte gjort er något!!!!", som om det är individuella hundar man sågar.

:D

Ja, i sådana lägen fattar man ju att det skär ihop.
Men annars undrar jag om den relativa frånvaron av bråk beror på att här finns en väldig samsyn kring hundhållning? Finns det alternativa skolor som inte vågar säga så mycket för att ni är så många och vältaliga som företräder en - ursäkta en okunnigs vokabulär - "mjuk" fostran av hundar? För att dra en parallell kring barnhållning så är det lite Jesper Juul över alltihop, han med Mitt kompetenta barn. Det är förhandling snarare än ordergivning med barn och hundar.

Fast det kanske finns en old school mer auktoritär syn som man inte ser härinne?
 
Jag gillar Hund och tycker det bara blivit bättre. Ett tag var det lite väl mycket IPO-snack för min smak, men de användarna ser jag inte längre. Det finns mycket kunskap och raka svar, det gillar jag.
Har inte sett ett IPO-inlägg under "min" tid så det måste gått över. Lite kul hade det faktiskt varit eftersom två av våra hundar går just IPO men det är enorm skillnad på hur det tränas och den hårda vägen kvittar för mig:up:
 
Men annars undrar jag om den relativa frånvaron av bråk beror på att här finns en väldig samsyn kring hundhållning? Finns det alternativa skolor som inte vågar säga så mycket för att ni är så många och vältaliga som företräder en - ursäkta en okunnigs vokabulär - "mjuk" fostran av hundar? För att dra en parallell kring barnhållning så är det lite Jesper Juul över alltihop, han med Mitt kompetenta barn. Det är förhandling snarare än ordergivning med barn och hundar.

Fast det kanske finns en old school mer auktoritär syn som man inte ser härinne?

Jag tror absolut att det finns en stor del av dagens hundägare som fortfarande tillämpa old school-uppfostran, men att majoriteten här är åt det "mjukare" hållet :)
Tror dock att de flesta kör någon medelväg, det är nog inte så många som kör enbart positiv förstärkning 24/7.
 
Jag tror absolut att det finns en stor del av dagens hundägare som fortfarande tillämpa old school-uppfostran, men att majoriteten här är åt det "mjukare" hållet :)
Tror dock att de flesta kör någon medelväg, det är nog inte så många som kör enbart positiv förstärkning 24/7.
Är det inte konstigt att det inte är fler rena old school här då?
 
Men annars undrar jag om den relativa frånvaron av bråk beror på att här finns en väldig samsyn kring hundhållning? Finns det alternativa skolor som inte vågar säga så mycket för att ni är så många och vältaliga som företräder en - ursäkta en okunnigs vokabulär - "mjuk" fostran av hundar? För att dra en parallell kring barnhållning så är det lite Jesper Juul över alltihop, han med Mitt kompetenta barn. Det är förhandling snarare än ordergivning med barn och hundar.

Jag hör till den "tuffare skaran" hundägare. Kräver massor av mina hundar, förhandlar ingenting och förväntar mig lydnad när jag kräver det, men jag är inte elak med hundarna, inget ryckande, slitande, ingen skrämseltaktik eller såna märkligheter som folk pysslade med när jag började med hund för sisådär snart 30 år sen.

Här mutas heller inga beteende fram när de egentligen är befästa för länge sen, här finns i regel ingen godis eller annat mumsigt/roligt som belöning för att hunden/hundarna gör rätt. Bara en jätteglad matte :banana:

Raka rör, klara direktiv med krav efter kapacitet, träning efter individ, fingertoppskänsla för vad för typ av "metod" som passar den enskilda hunden bäst är "min grej" och jag har glada arbetshundar som om så behövs vet att lyda omedelbart och ovillkorligt.

Kopia%20av%20Kopia%20av%20DSC_0966_zpslzpazahg.jpg


Men oftast är de rätt fria från krav och disciplin och går större delen av livet och bara är sig själva, vara hundar helt enkelt :D Men om det behövs, så finns ovillkorlig lydnad att kräva från mitt/husses håll och en rätt ok lydnad för övriga tvåbeningar som hundarna känner sen innan att förvänta sig :)
 
Jag gillar också hund, såklart. Jag tycker det är sällan någon idiotförklaras, snarare förklaras det sida efter sida.

Parentes.
Jag har hängt på hund i måååånga år, sen starten. Jag minns att jag (för hundra år sen) skrev en tråd om av valpar på min blandrastik (som var född -97), men fick svar att det inte var så klokt:D och jag vågade ju stanna kvar. men jag saknar många, det är nog bara cillamuffins (@Milosari ) @escodobe och @Jadzia som jag minns från då
 
:D

Ja, i sådana lägen fattar man ju att det skär ihop.
Men annars undrar jag om den relativa frånvaron av bråk beror på att här finns en väldig samsyn kring hundhållning? Finns det alternativa skolor som inte vågar säga så mycket för att ni är så många och vältaliga som företräder en - ursäkta en okunnigs vokabulär - "mjuk" fostran av hundar? För att dra en parallell kring barnhållning så är det lite Jesper Juul över alltihop, han med Mitt kompetenta barn. Det är förhandling snarare än ordergivning med barn och hundar.

Fast det kanske finns en old school mer auktoritär syn som man inte ser härinne?
Jag tror att det handlar om att många är väldigt pålästa här inne, snarare än mjuka. Mycket utgår från (svensk) beteendeforskning och där det för några år sedan "uppfostrades" mer, speciellt när CM blev en tv-dänga.
 
@Gnist

Jätteintressant! Jag kan ta ett exempel då:

"Resursförsvar" har jag lärt mig här. Och häromdagen var det någon med en hund som morrade över sitt grisöra som fick samstämmiga råd om att byta till sig grisörat (och det har jag sett många gånger innan också).

Och som icke hundkunnig kan jag tänka Ska det vara så jäkla konstigt att hunden inte FÅR morra över sina grejer och att den måste lämna ifrån sig dem till matte/husse?

Hur gör du?

(Märk väl folks, jag säger inte att byteshandel är fel, vem vore väl jag osv ... Jag bara talar om hur jag känner spontant).
 
Jag gillar också hund, såklart. Jag tycker det är sällan någon idiotförklaras, snarare förklaras det sida efter sida.

Parentes.
Jag har hängt på hund i måååånga år, sen starten. Jag minns att jag (för hundra år sen) skrev en tråd om av valpar på min blandrastik (som var född -97), men fick svar att det inte var så klokt:D och jag vågade ju stanna kvar. men jag saknar många, det är nog bara cillamuffins (@Milosari ) @escodobe och @Jadzia som jag minns från då
Jag skriver nästan aldrig här nu. Det känns som jag inte har så mycket att tillföra längre. Jag har nog tröttat på hundar egentligen.
 
Jag skriver nästan aldrig här nu. Det känns som jag inte har så mycket att tillföra längre. Jag har nog tröttat på hundar egentligen.
Och det är ju helt ok. Jag har också minskat aktiviteterna här inne emellanåt, men det blir mer när hundaktiviterena är mer.
 
@Gnist

Jätteintressant! Jag kan ta ett exempel då:

"Resursförsvar" har jag lärt mig här. Och häromdagen var det någon med en hund som morrade över sitt grisöra som fick samstämmiga råd om att byta till sig grisörat (och det har jag sett många gånger innan också).

Och som icke hundkunnig kan jag tänka Ska det vara så jäkla konstigt att hunden inte FÅR morra över sina grejer och att den måste lämna ifrån sig dem till matte/husse?

Hur gör du?

(Märk väl folks, jag säger inte att byteshandel är fel, vem vore väl jag osv ... Jag bara talar om hur jag känner spontant).


Hade min gamla hund morrat hade jag gått i taket.
Helt enkelt för att hon aldrig gjorde dylikt, och jag tycker inte det är okej. Jag blir rädd av morrande hundar. Hon släppte alltid på mitt önskemål utan att knota och BARNET kunde ta ett ben från henne. Det var inte hundens jobb att freda benet utan mitt. Kan tillägga att min hund hade minimalt resursförsvar, hon var alltid helt ok med att jag eller vem som helst tog bort något.
Däremot tycker jag att som råd på ett forum är byteshandel bra, eftersom man inte känner vare sig hund eller ägare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp