Jag fattar faktiskt inte varför ni har så dåligt rykte

[Och som icke hundkunnig kan jag tänka Ska det vara så jäkla konstigt att hunden inte FÅR morra över sina grejer och att den måste lämna ifrån sig dem till matte/husse?

Hur gör du?

(Märk väl folks, jag säger inte att byteshandel är fel, vem vore väl jag osv ... Jag bara talar om hur jag känner spontant).

Just det är en intressant fråga, för jag tror att de flesta som haft en hund med stort resursförsvar insett att det är helt fel sätt att bråka med den och bara börja kräva att den ska lämna ifrån sig saker/hoppa ner från soffan osv. Det blir lätt en stor grej med upprörda känslor över att hunden morrar eller rentav biter ifrån.

För mig som har hundar med minimalt resursförsvar mot människor vore det skitenkelt att säga att jag aldrig skulle låta en hund försvara sin mat och morra åt mig. Jag förstår varför folk som inte har hund säger så också.

Men det gäller att släppa sin mänskliga syn på varför hunden försvarar sin mat och morrar, förstå varför den gör det ur hundens perspektiv och lösa problemet utifrån det.
 
Senast ändrad:
Jag tror att det handlar om att många är väldigt pålästa här inne, snarare än mjuka. Mycket utgår från (svensk) beteendeforskning och där det för några år sedan "uppfostrades" mer, speciellt när CM blev en tv-dänga.
Åh, CM. Jag måste ha sett de 75 första avsnitten eller så på raken. Jag var enormt fascinerad. Fast sedan började jag läsa om honom här :angel:

(Fast jag tycker fortfarande att han var bra på att träna folk. Att han oftast lade ansvaret där istället för på hunden. Men om han nu var en sådan demontränare hade jag önskat att han tagit sig an "normalare" problem med normalare människor och hundhållning. Nu blev det lite för mycket av folk som inte haft hund sedan de var små, fast så kärade de ner sig i en pitbull som nåt shelter räddat från en knarkare och så undrade de varför det inte funkade att hålla hunden på en 2x2 m gräsplätt på baksidan. Sedan kom Cesar och kickade den i sidan, åkte inlines med den och släppte den en vecka i sin flock och så var problemet löst).
 
@Gnist

Jätteintressant! Jag kan ta ett exempel då:

"Resursförsvar" har jag lärt mig här. Och häromdagen var det någon med en hund som morrade över sitt grisöra som fick samstämmiga råd om att byta till sig grisörat (och det har jag sett många gånger innan också).

Och som icke hundkunnig kan jag tänka Ska det vara så jäkla konstigt att hunden inte FÅR morra över sina grejer och att den måste lämna ifrån sig dem till matte/husse?

Hur gör du?

(Märk väl folks, jag säger inte att byteshandel är fel, vem vore väl jag osv ... Jag bara talar om hur jag känner spontant).
Det beror på vad det är för hund; )
 
Jag hör till den "tuffare skaran" hundägare. Kräver massor av mina hundar, förhandlar ingenting och förväntar mig lydnad när jag kräver det, men jag är inte elak med hundarna, inget ryckande, slitande, ingen skrämseltaktik eller såna märkligheter som folk pysslade med när jag började med hund för sisådär snart 30 år sen.

Här mutas heller inga beteende fram när de egentligen är befästa för länge sen, här finns i regel ingen godis eller annat mumsigt/roligt som belöning för att hunden/hundarna gör rätt. Bara en jätteglad matte :banana:

Raka rör, klara direktiv med krav efter kapacitet, träning efter individ, fingertoppskänsla för vad för typ av "metod" som passar den enskilda hunden bäst är "min grej" och jag har glada arbetshundar som om så behövs vet att lyda omedelbart och ovillkorligt.

Kopia%20av%20Kopia%20av%20DSC_0966_zpslzpazahg.jpg


Men oftast är de rätt fria från krav och disciplin och går större delen av livet och bara är sig själva, vara hundar helt enkelt :D Men om det behövs, så finns ovillkorlig lydnad att kräva från mitt/husses håll och en rätt ok lydnad för övriga tvåbeningar som hundarna känner sen innan att förvänta sig :)

Vi tänker väldigt lika. Dock ser jag inte riktigt det som old school. Då tänker jag mer kuvad till lydnad med sånt där gammeldags tänk som trycka ner nosar i kiss på valpar och alfarullningar och annat otyg.
 
;)
Det är synd, jag har alltid gillat din syn på hund:)
Haha lite komiskt är den här tråden för jag har faktiskt fått ett problem med min hund. Han har börjat skälla på sambon om han kommer in i sovrummet när jadu sover och jag har inte rett ut det eftersom jag sover när det sker.

Sambon frågade automatiskt "men vad har de sagt på Buke att du ska göra?"
Han trillade nästan ur sängen när jag svarade att jag inte frågat:grin::rofl::o
 
;)
Haha lite komiskt är den här tråden för jag har faktiskt fått ett problem med min hund. Han har börjat skälla på sambon om han kommer in i sovrummet när jadu sover och jag har inte rett ut det eftersom jag sover när det sker.

Sambon frågade automatiskt "men vad har de sagt på Buke att du ska göra?"
Han trillade nästan ur sängen när jag svarade att jag inte frågat:grin::rofl::o

Så gjorde min tills vi kom på att hon ville bli hälsad på. Sambon fick vara snabb att säga hej till vovven innan hon började voffa. Klockrent. Han hälsade först, då hade hon inget att gaffla om.
 
@Gnist

Jätteintressant! Jag kan ta ett exempel då:

"Resursförsvar" har jag lärt mig här. Och häromdagen var det någon med en hund som morrade över sitt grisöra som fick samstämmiga råd om att byta till sig grisörat (och det har jag sett många gånger innan också).

Och som icke hundkunnig kan jag tänka Ska det vara så jäkla konstigt att hunden inte FÅR morra över sina grejer och att den måste lämna ifrån sig dem till matte/husse?

Hur gör du?
.

Med jakthundar så är resursförsvar något som absolut inte får finnas och det får de lära sig redan som små och när första viltet fälls för då sammankallas alla i jaktlaget/övrigt löst folk att komma och kika på det fällda och berömma hunden = Fällt vilt blir ett jippiyeymoment för hundarna.
Typ; skynda er, kom och kolla vad jag har :bump::banana::bump:för belöningen är glada människor och inget annat och redan från att 1) de får tänder eller 2) en ny valp kommer in i flocken så finns dräll av diverse tuggben/öron/märgben överallt och ingenstans så det blir liksom vardag och inget "specialgott" som ska vaktas.

Svårt att förklara nått som jag "bara gör", det bara är så vardags just den biten liksom :o
 
;)
Haha lite komiskt är den här tråden för jag har faktiskt fått ett problem med min hund. Han har börjat skälla på sambon om han kommer in i sovrummet när jadu sover och jag har inte rett ut det eftersom jag sover när det sker.

Sambon frågade automatiskt "men vad har de sagt på Buke att du ska göra?"
Han trillade nästan ur sängen när jag svarade att jag inte frågat:grin::rofl::o
Vågar jag ens skriva att jag igår natt tappade humöret och läste lusen av hunden rätt rejält.. Det är ju dock tveksamt om det ger en mer bestående effekt.
 
Med jakthundar så är resursförsvar något som absolut inte får finnas och det får de lära sig redan som små och när första viltet fälls för då sammankallas alla i jaktlaget/övrigt löst folk att komma och kika på det fällda och berömma hunden = Fällt vilt blir ett jippiyeymoment för hundarna.
Typ; skynda er, kom och kolla vad jag har :bump::banana::bump:för belöningen är glada människor och inget annat och redan från att 1) de får tänder eller 2) en ny valp kommer in i flocken så finns dräll av diverse tuggben/öron/märgben överallt och ingenstans så det blir liksom vardag och inget "specialgott" som ska vaktas.

Svårt att förklara nått som jag "bara gör", det bara är så vardags just den biten liksom :o
Visst ja, du har ju jakthundar. Ja det skulle förmodligen vara lite bökigt om jägaren fick kuta runt i skogen och idka byteshandel med hunden. Svårt att överträffa det fällda bytet också, gissar jag :D
 
Just det är en intressant fråga, för jag tror att de flesta som haft en hund med stort resursförsvar insett att det är helt fel sätt att bråka med den och bara börja kräva att den ska lämna ifrån sig saker/hoppa ner från soffan osv. Det blir lätt en stor grej med upprörda känslor över att hunden morrar eller rentav biter ifrån.

För mig som har hundar med minimalt resursförsvar mot människor vore det skitenkelt att säga att jag aldrig skulle låta en hund försvara sin mat och morra åt mig. Jag förstår varför folk som inte har hund säger så också.

Men det gäller att släppa sin mänskliga syn på varför hunden försvarar sin mat och morrar, förstå varför den gör det ur hundens perspektiv och lösa problemet utifrån det.
Just det är en intressant fråga, för jag tror att de flesta som haft en hund med stort resursförsvar insett att det är helt fel sätt att bråka med den och bara börja kräva att den ska lämna ifrån sig saker/hoppa ner från soffan osv. Det blir lätt en stor grej med upprörda känslor över att hunden morrar eller rentav biter ifrån.

För mig som har hundar med minimalt resursförsvar mot människor vore det skitenkelt att säga att jag aldrig skulle låta en hund försvara sin mat och morra åt mig. Jag förstår varför folk som inte har hund säger så också.

Men det gäller att släppa sin mänskliga syn på varför hunden försvarar sin mat och morrar, förstå varför den gör det ur hundens perspektiv och lösa problemet utifrån det.

Det där med morrningar är väldigt intressant.
Aysu morrade för att vakta mat när hon kom till mig, vilket löstes genom just byteshandel osv. Hade jag trängt mig på och "krävt" att hon skulle sluta så hade jag bara skapat ännu mer problem. Jag har inte heller något problem med att hundar morrar, jag gillar att de morrar, på så vis att jag ser det som sunt att de varnar innan det kommer något värre (tex ett bett). Sedan att det är dumt att de känner behov av att morra, absolut, men då får jag arbeta med att få till det så att de inte ska behöva känna behovet av det.

En hund på jobbet morrade på mig för ett tag sedan när jag skulle sätta på koppel. Min lösning blev att lägga kopplet som en snara runt halsen, gå en bit och sedan sätta fast allt "ordentligt", för där kändes det som om det bara hade gått åt helvete om jag sagt ifrån.

Igår var det en helt annan hund som morrade på mig. Anledningen var lite liknande, en ren hanteringssituation. Jag skulle torka tassarna efter en promenad och hunden började morra som en tok. Där fortsatte jag bara torka tassar, totalignorerade hunden. Den hunden vet jag att är en väldigt mjuk hund, en hund som jag själv inte skulle vilja ha som min egna eftersom det inte när något driv i den. Att den skulle göra mer än "protestmorra" kändes alltså osannolikt.

Så ja, jag har väldigt varierande det kan vara med olika morrande hundar :p Det är också därför jag verkligen vill veta vilken typ av hund en tråd handlar om i de fall en person skriver för att be om hjälp med ett visst problem.
 
Min hund har väldigt stort resursförsvar (dock inte mot människor). För mig är det faktiskt ok att hundar morrar, hellre det än en hund som reagerar direkt utan varning med tex bett. Sen får man ta sig en funderare på varför hunden känner att den behöver morra, men det är en annan femma.
 
Visst ja, du har ju jakthundar. Ja det skulle förmodligen vara lite bökigt om jägaren fick kuta runt i skogen och idka byteshandel med hunden. Svårt att överträffa det fällda bytet också, gissar jag :D

Hahaha, ja det vore ju en syn att beskåda :rofl:

Kör dock samma stuk mot alla hundar, även terrierna, vallhundarna och de finska om man ta de senaste icea jaktraserna och det funkar ju iom att jag alltid individanpassar själva approachen även om grunden och målet alltid är detsamma.

Det där renodlade old schoolfolket är tack och lov ett fåtal (om de ens existerar längre :confused:) och såna kan jag inte alls med, deras hjärna är kvar på typ medeltiden eller nått sånt och de är absolut de mest oflexibla människor som finns och det brukar slå igenom överlag i allt de gör och inte bara inom hunderiet vilket gör att de kan inte individanpassa något alls och därmed heller inte förstå vad såna som jag eller de där "köttbulletjejerna" ;) pysslar med.

Jag förstår faktiskt övriga såna där mer standardiserade "metoder", jag tycker bara inte det är nått för mig och mina hundar och i vissa fall anser jag dem smått galna på ett eller annat vis, men Heyy, din hund - använd vad du vill för att nå dit du vill så länge inte hunden far illa liksom.
 
Hahaha, ja det vore ju en syn att beskåda :rofl:

Kör dock samma stuk mot alla hundar, även terrierna, vallhundarna och de finska om man ta de senaste icea jaktraserna och det funkar ju iom att jag alltid individanpassar själva approachen även om grunden och målet alltid är detsamma.

Det där renodlade old schoolfolket är tack och lov ett fåtal (om de ens existerar längre :confused:) och såna kan jag inte alls med, deras hjärna är kvar på typ medeltiden eller nått sånt och de är absolut de mest oflexibla människor som finns och det brukar slå igenom överlag i allt de gör och inte bara inom hunderiet vilket gör att de kan inte individanpassa något alls och därmed heller inte förstå vad såna som jag eller de där "köttbulletjejerna" ;) pysslar med.

Jag förstår faktiskt övriga såna där mer standardiserade "metoder", jag tycker bara inte det är nått för mig och mina hundar och i vissa fall anser jag dem smått galna på ett eller annat vis, men Heyy, din hund - använd vad du vill för att nå dit du vill så länge inte hunden far illa liksom.
Köttbulletjejerna :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp