Bukefalos 28 år!

Jag fattar faktiskt inte varför ni har så dåligt rykte

Det där renodlade old schoolfolket är tack och lov ett fåtal (om de ens existerar längre :confused:) och såna kan jag inte alls med

Jodå, de finns kvar. Gott om dem, till och med.

"Min hund..."
"Say no more, jag har en låda full med stackel, vänta lite ska du få låna ett! :grin:"

:banghead:
 
Jodå, de finns kvar. Gott om dem, till och med.

"Min hund..."
"Say no more, jag har en låda full med stackel, vänta lite ska du få låna ett! :grin:"

:banghead:

Har inte stött på nån på säkert 20 år så jag trodde de hade tagit efter dinosauriernas goda exempel och dött ut, men där ser man :eek:
 
Har inte stött på nån på säkert 20 år så jag trodde de hade tagit efter dinosauriernas goda exempel och dött ut, men där ser man :eek:

Majoriteten av dem (men tyvärr inte alla...) är i alla fall gubbar över 50-årsstrecket, så även om de hänger kvar än borde de börja tunnas ut rejält om ett tag till. :cautious:

(Och gubbar har de nog varit hela livet, de är så djävulskt just gubbiga i sättet.)
 
@Gnist

"Resursförsvar" har jag lärt mig här. Och häromdagen var det någon med en hund som morrade över sitt grisöra som fick samstämmiga råd om att byta till sig grisörat (och det har jag sett många gånger innan också).

Och som icke hundkunnig kan jag tänka Ska det vara så jäkla konstigt att hunden inte FÅR morra över sina grejer och att den måste lämna ifrån sig dem till matte/husse?

Hur gör du?

(Märk väl folks, jag säger inte att byteshandel är fel, vem vore väl jag osv ... Jag bara talar om hur jag känner spontant).

Just den där situationen är intressant tycker jag. Hör ofta både från såväl icke hundmänniskor som hundmänniskor att inte hunden FÅR morra, då måste man tillrättavisa. Jag tror det handlar helt om känsla och prestige istället för resultat. (Nästan kränkande att ens hund morrar åt en liksom, "det skulle jag aldrig minsann acceptera!".) Min erfarenhet att det alltid får precis motsatt effekt om man ryter till eller tar bort maten/benet/saken om hunden morrar -> Jag var ju uppenbarligen ett hot, nästa gång måste maten försvaras ännu mer! Ännu värre där man försöker att ta maten många gånger, morrar den inte försöker man mer och mer tills man provocerat fram morrning för att man då kunna tillrättavisa den :banghead:.

Min tidigare hund kunde döda för en matbit, och hade lätt kunnat utveckla försvar mot mig i samband med mat. Redan som valp gick jag fram när hon åt från matskålen, bara för lägga till mer mat eller en extra godbit. Ett ben bytes alltid mot en eftertraktad godbit, o.s.v. Det dröjde inte länge innan hon var helt avslappnad när jag närmade mig henne, jag blev ju inte ett hot om maten längre, känslan jag lärde in var att det bara var positivt när jag närmade mig maten/benet. Vilken hon behöll hela livet även om jag inte alltid hade något att byta med. Så lättlöst!
 
Gud nä, de är inte utdöda. De finns i vissa kretsar. Behandlas som helgon, antagligen för att de är obehagliga.

Jag tror det är mycket för att de har en så extremt enkel syn på hur saker ska vara och vad man ska göra om de inte är så, ihop med en orubblig övertygelse om sin egen förträfflighet. Det finns inget att diskutera med dem, det finns inga argument eller nya infallsvinklar - antingen sväljer man totalt vad de säger eller så lyssnar man inte alls på dem. Det blir kult av det hela.
 
De är inte intresserade av att lära sig något nytt.

Btw så har jag fått otrevliga PM från old schoolare för några år sen. Så det är mer den vägen som de går:mad:

(Jag borde använt multi-citat, suck)

Ungefär såhär tänker jag också @mandalaki :)
Och sedan tror jag att många av de hardcore lämnat för att de helt enkelt inte fick så mycket gehör här när alla andra utvecklats i sitt hundägande :p
 
Parentes.
Jag har hängt på hund i måååånga år, sen starten. Jag minns att jag (för hundra år sen) skrev en tråd om av valpar på min blandrastik (som var född -97), men fick svar att det inte var så klokt:D och jag vågade ju stanna kvar. men jag saknar många, det är nog bara cillamuffins (@Milosari ) @escodobe och @Jadzia som jag minns från då

Hehe, en av mina första trådar på Hund (för snart 10 år sen kanske?) var om hur fina min kompis Lernberger/Schäfer-valpar var och att jag bara måste ha en sån typ :angel:
Tro det eller ej, men jag blev avrådd (redan då) :D

Var dock inte så aktiv här på hund då.
 
Jag är också en av de som läser, men aldrig ens haft hund själv. Jag tycker till och med att hundar är lite obehagliga. :o (jag är för van vid flyktdjur och hantera de, hundar blir så otroligt på, tänker för mycket och kan säga emot med tänder, morrningar och hoppa på en. Fast mycket av min osäkerhet kommer från okunskap och oerfarenhet såklart)

Jag tycker det är väldigt bra stämning här, eller ja, det beror väl på TS också och hur TS tar emot tipsen hen får. :p
Jag gillar att läsa alla slags uppdateringstrådar det finns, om olika raser, olika aktiviteter osv. Har lärt mig supermycket om hundar sen jag började läsa här. Har blivit så fast i att "buke-sättet är det enda rätta sättet", att jag nästan föll av stolen när jag gick på facebook och såg alla (semi) old school personer som verkligen hatade på positiva träningsmetoder, dyrkar CM och tycker man absolut ska säga ifrån så fort hunden gör något dåligt för att den ska lära sig vad som är fel (alltså, allt ifrån resursförsvar, till osäkra hundar ute i allmänheten osv).
Blandrasavel är också helt okej där (de är faktiskt friskare än renrasiga), det är fint med kortnosade som grymtar, och att träna drag är djurplågeri eftersom hundar ska få vara hundar (:confused:).

Aja, jag gillar bukes sätt bättre. :up:
 
Håller med om att stämningen överlag är bra på Hund.
Sen finns det alltid de som inte får det svar de önskar, men så verkar det vara oavsett vilket forum de tillhör.
 
(Så gör man en trådrubrik, eller hur? :D)

@Monstermom skrev om mig som nybörjare både på hund och Hund, i en annan tråd, men egentligen har jag läst mycket här i många år.

Och det jag inte fattar är varför Hund så ofta kommer upp som exempel när Den Hårda Samtalstonen På Buke diskuteras. Då är det ofta bara "HUND ska vi bara inte TALA om, där blir man fullständigt idiotförklarad" osv.

Det intrycket har inte jag alls. Tvärtom, jag blir ofta imponerad när någon skriver om ett beteendeproblem hos hund (det är nog sådana trådar jag oftast läser) och till och med jag ser att problemet ligger hos TS, inte hos hunden - och ändå får TS enormt mycket förståelse och bra råd. Åtminstone länge, innan trådar ballar ur, så verkar ni bra på att hålla fokus på att hunden ska få det bra, istället för att kölhala TS - även när det vore välförtjänt för man ser att hundstackarn är fullständigt missförstådd och det bästa vore om någon med mer vett tog över den*

Så jag tycker det är kul att läsa härinne. Och väldigt lärorikt.

End of fjäsk.

* = jag menar inga särskilda exempel, snarare sådant jag sett då och då under flera års läsning.

Men för fan, jag har jobbat hårt på min glädjedödarbesserwisserattityd hä, kom inte hit och säg att vi är gulliga nu!!:banghead::rage::rage:
 
Har inte sett ett IPO-inlägg under "min" tid så det måste gått över. Lite kul hade det faktiskt varit eftersom två av våra hundar går just IPO men det är enorm skillnad på hur det tränas och den hårda vägen kvittar för mig:up:

Jag tror jag är den enda kvar som kör ipo, men diskussioner rörande träningen och sporten har jag numera irl. Det blev för mycket mata-köttbulle vs sparka-och-slå i ipo-trådarna.
 
Jag gillar också hund, såklart. Jag tycker det är sällan någon idiotförklaras, snarare förklaras det sida efter sida.

Parentes.
Jag har hängt på hund i måååånga år, sen starten. Jag minns att jag (för hundra år sen) skrev en tråd om av valpar på min blandrastik (som var född -97), men fick svar att det inte var så klokt:D och jag vågade ju stanna kvar. men jag saknar många, det är nog bara cillamuffins (@Milosari ) @escodobe och @Jadzia som jag minns från då

Man är ju nästan en inventarie numera :D
 
@Gnist

Jätteintressant! Jag kan ta ett exempel då:

"Resursförsvar" har jag lärt mig här. Och häromdagen var det någon med en hund som morrade över sitt grisöra som fick samstämmiga råd om att byta till sig grisörat (och det har jag sett många gånger innan också).

Och som icke hundkunnig kan jag tänka Ska det vara så jäkla konstigt att hunden inte FÅR morra över sina grejer och att den måste lämna ifrån sig dem till matte/husse?

Hur gör du?

(Märk väl folks, jag säger inte att byteshandel är fel, vem vore väl jag osv ... Jag bara talar om hur jag känner spontant).

För mig med en ras som lever för att göra mig nöjd, är det lätt att bara säga åt dem vad som gäller och sen se till att det blir så. Men med raser som har en annan typ av drift eller skärpa, så kan det bli väldigt allvarliga konsekvenser.

(Jag byter också till mig saker - första dagarna med valpen. Sen är det så.)
 
Jag tror jag är den enda kvar som kör ipo, men diskussioner rörande träningen och sporten har jag numera irl. Det blev för mycket mata-köttbulle vs sparka-och-slå i ipo-trådarna.

Fast dig gillar jag också, det känns som raka rör med dig. De jag tänker på är inte kvar vad jag vet.
 
Jag har smygläst här i 7-8 år och verkligen uppfattat det här som ett av de trevligaste ställena på buke. Dessutom har jag lärt mig hur mycket som helst!

Hundlängtan har jag haft i hela mitt liv men det var en himla tur att jag hittade hundforumet på buke innan det blev någon hund, nu känner jag mig oändligt mycket mer förberedd (även om jag fortfarande inte knäckt koderna vad gäller alla SUCH och excellent och pinnar som man vinner och klasser man går upp i och vad varför man skriver KORAD med stora bokstäver och så vidare... men däremot har jag tack vare buke numera hyfsad teoretisk koll på brukshundar vs sällskapshundar, mentaltester, HD-status, spår, lämpliga raser för mig, ensamhetsträning och en hel del annat som jag hoppas kommer till nytta den dag då jag hoppar in i en "Valp 20XX"-tråd).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp