Bukefalos 28 år!

Jag fattar faktiskt inte varför ni har så dåligt rykte

Jag har smygläst här i 7-8 år och verkligen uppfattat det här som ett av de trevligaste ställena på buke. Dessutom har jag lärt mig hur mycket som helst!

Hundlängtan har jag haft i hela mitt liv men det var en himla tur att jag hittade hundforumet på buke innan det blev någon hund, nu känner jag mig oändligt mycket mer förberedd (även om jag fortfarande inte knäckt koderna vad gäller alla SUCH och excellent och pinnar som man vinner och klasser man går upp i och vad varför man skriver KORAD med stora bokstäver och så vidare... men däremot har jag tack vare buke numera hyfsad teoretisk koll på brukshundar vs sällskapshundar, mentaltester, HD-status, spår, lämpliga raser för mig, ensamhetsträning och en hel del annat som jag hoppas kommer till nytta den dag då jag hoppar in i en "Valp 20XX"-tråd).

Då kan du det som är viktigt! :D

De där koderna går att slå upp om man finner sig ha behov av dem - jag har skitdålig koll men är helt nöjd med att ha den delen av hjärnan på papper istället för mellan öronen. :up:
 
Gud nä, de är inte utdöda. De finns i vissa kretsar. Behandlas som helgon, antagligen för att de är obehagliga.

Träffat på dessa inom retriever kretsarna.. En omtyckt viltspårsdomare inom dessa kretsar tipsade om att vi skulle vira långlinan ett varv om bollarna på vår hund så han inte skulle ligga på så i spåret..Ja men visst,obehag är ju vägen till framgång och absolut något jag vill orsaka min hund..:banghead::rage:
 
Träffat på dessa inom retriever kretsarna.. En omtyckt viltspårsdomare inom dessa kretsar tipsade om att vi skulle vira långlinan ett varv om bollarna på vår hund så han inte skulle ligga på så i spåret..Ja men visst,obehag är ju vägen till framgång och absolut något jag vill orsaka min hund..:banghead::rage:

:wtf:

Den var ny till och med för mig, jag trodde ändå jag hört det mesta!
 
När sambon gick BH-provet för ett tag sen sa domaren :Jag ser hellre olydiga hundar i dag än olyckliga. Ser jag att ni och hundarna inte har kul ihop blir jag stenhård på poängen.

Sånt gillar jag. Det ska inte löna sig att kuva sin hund.
 
Träffat på dessa inom retriever kretsarna.. En omtyckt viltspårsdomare inom dessa kretsar tipsade om att vi skulle vira långlinan ett varv om bollarna på vår hund så han inte skulle ligga på så i spåret..Ja men visst,obehag är ju vägen till framgång och absolut något jag vill orsaka min hund..:banghead::rage:
Men fy!

Kl
Jag tror också att den "hårda" tonen kommer när ts/någon inte alls tar till sig det som skrivs snarare än att det beror på hur kunnig eller inte man är. Okunniga är alla nån gång.
 
Har inte sett ett IPO-inlägg under "min" tid så det måste gått över. Lite kul hade det faktiskt varit eftersom två av våra hundar går just IPO men det är enorm skillnad på hur det tränas och den hårda vägen kvittar för mig:up:

Har ar en till som har svart att hitta IPO tranare med "ratt" installning (enligt mig) till sporten och speciellt till hundarna. Jag har kort fran South Carolina till Californien tre ganger hittils (ungefar 440 Svenska mil) for att fa tag pa en tranare med metoder jag gillar.
Plotsligt nar jag googlade runt vad som finns har i Portland upptackte jag en IPO klubb som anvander metoder "som Michael Ellis" Tranaren jag akte tvars over landet till. Pa Lordag far vi se om det blir sa bra som jag hoppas.

@Gnist

Jätteintressant! Jag kan ta ett exempel då:

"Resursförsvar" har jag lärt mig här. Och häromdagen var det någon med en hund som morrade över sitt grisöra som fick samstämmiga råd om att byta till sig grisörat (och det har jag sett många gånger innan också).

Och som icke hundkunnig kan jag tänka Ska det vara så jäkla konstigt att hunden inte FÅR morra över sina grejer och att den måste lämna ifrån sig dem till matte/husse?

Hur gör du?

(Märk väl folks, jag säger inte att byteshandel är fel, vem vore väl jag osv ... Jag bara talar om hur jag känner spontant).

Ibland ar byteshandel enda alternativet :eek: och ibland fungerar ett "Men SLUTA nu" battre. Det beror helt pa hunden.

Just det är en intressant fråga, för jag tror att de flesta som haft en hund med stort resursförsvar insett att det är helt fel sätt att bråka med den och bara börja kräva att den ska lämna ifrån sig saker/hoppa ner från soffan osv. Det blir lätt en stor grej med upprörda känslor över att hunden morrar eller rentav biter ifrån.

För mig som har hundar med minimalt resursförsvar mot människor vore det skitenkelt att säga att jag aldrig skulle låta en hund försvara sin mat och morra åt mig. Jag förstår varför folk som inte har hund säger så också.

Men det gäller att släppa sin mänskliga syn på varför hunden försvarar sin mat och morrar, förstå varför den gör det ur hundens perspektiv och lösa problemet utifrån det.

Jag har tva Rottisar. Mandy ar mycket skarp. Hon har fatt varenda "vakta" gen som finns innom rasen. Dessutom vill hon verkligen vara till lags. I hennes varld betyder det att hon forsoker forekomma innan jag ber henne :nailbiting: och da hon anser att hennes jobb ar att vakta mig, familjen, hemmet och allt daromkring agerar helt fel ibland. Hon har dock aldrig nagonsin forsvarat nagot som jag inte kunnat saga till henne att slappa och hon slappt direkt. Mat, leksaker, whatever ... den mest matglada rottisen i varlden vaktar inte maten, bara suger in maten RIKTIGT fort for att se till att hon minsann far allt sjalv. (hon har ALDRIG blivit frantagen mat:angel:)

Den andra, Diva, har inte en enda vakt gen. Hon ar angslig och gommer sig ofta for att varlden ar laskig. Skaller en hund kommer hon och gommer sig bakom mig ... aven om hon kanner hunden och de har lekt tillsammans. Slamrar det hogt, gommer hon sig bakom mig. Hon kan absolut inte sova ordentligt om hon inte har en bur, dar kanner hon sig trygg. (Hon lag inne pa Stromsholm ungefar en manad sommaren hon var ett ar och det dar med buren som den trygga punkten befastes verkligen dar.
MEN hon har ocksa ett enormt resursforsvar. Jag ger dem ett ben var varje/varannan vecka. De ar alltid separerade i olika rum eller burar en bit fran varandra. Varje jakla gang ... i tva ars tid ... vaktar Diva sitt ben. :banghead: Nar jag kommer HUGGER hon benet och med hopkrupen stallning forsoker hon (under morr) avgora vilket hall hon ska springa for att ha det kvar. Ingen har nagonsin tagit ett ben, leksak, mat, eller nagonting overhuvud taget fran henne med vald. Ever.
Nar jag kommer narmare droppar jag en godis bredvid henne. Numera kan hon den "leken" och slapper benet for en brakdels sekund medan hon hugger godiset och sedan benet igen. Efter 3-4 godisar ber jag henne komma med benet och hon lagger det i min hand och far en godis och OMEDELBART hugger benet igen.:meh: Varje gang. Hon far lagga benet i min hand 3-4 ganger innan jag later det vara, ibland gor vi hela proceduren flera ganger ibland bara en gang. Vi kor alltid minst ett varv. Samma sak, VARJE gang.:banghead:

Skulle jag KRAVA att Mandy lamnar ifran sig vad hon har, eller bli "stor och hotfull" for att fa henne att lyda sa lyder hon direkt. Alltid utan eftertanke. Det racker ofta att jag tyst sager hennes namn och skakar pa huvudet med hojda ogonbry nar hon tittar pa mig (vad sonerna kallar for min "mamma blick":p) for att hon ska slicka sig om munnen, se lite lagom faraktig ut och sakta lagga sig ner och titta at et annat hall an nar jag pakallade hennes uppmarksamhet. Att visa mitt missnoje ar ofta det basta sattet att befasta nagot med henne.

Skulle jag KRAVA att Diva lamnar ifran sig sitt ben genom att bli "stor och hotfull" skulle hon kunna tankas bita. (hela hennes kroppssprak tyder pa att hon ar 100% allvarlig) Det enda jag skulle kunna gora for att inte fa henne att resursforsvara alls ar att sluta ge henne ben. Det ar for henne det ultimata hon inte kan slappa. Skulle jag bli "stor och hotfull" i alla andra sammanhang skulle hon gomma sig bakom mig och angsligt titta efter det laskiga som maste finnas nagonstans.
Om jag INTE talar om hur jag vill ha det och INTE sager "Nehejdu!" da och da till Diva tar hon for sig mer och mer ... och blir som en hysterisk iller som inte vet at vilket hall den ska springa. Godis ar bra, dragkamp kan man offra livet for, och maste ha vissa regler och restriktioner. Man kan inte lata bli att saga NEJ ... men maste vara mycket forsiktig med NAR man sager det.

Jag trodde inte riktigt pa det dar men "svart resursforsvar" nar jag bara hade Mandy. Titta pa hur fantastisk min Rottis var:angel: Sedan kom Diva.:cautious: Nu har jag lart mig. Det finns resursforsvar .... och sedan finns det RESURSFORSVAR. Suck.
 
Har ju två schäfrar och en liten dvärgschnauzer och den enda med resurs i är dvärgen!
Schäfrarna har det varken om mat eller saker. Mat har de iofs aldrig försökt ta från varandra. Inte ben heller.
Dvärgen har ingen resurs mot folk han heller men morrar om katten går nära mat/ ben :D
Han kan morra mot de stora om han har ben också men de nonchalerar honom bara.
Oerhört skönt att ha tre individer utan resurs över en massa saker.
Ägande och kamplust däremot.....det finns. Försök få gammeltanten att släppa när hon vill HA något. Mindre bra när det är figgen :cool:
 
Jag gillar också bukes hundforum (annars hade jag nog inte hängt här så mycket :D ). Som andra redan skrivit, det är verkligen fullspäckat med kunskap här inne :up:!

Själv är jag inte så pedagogisk i skrift och känner att det är svårt att ge tips när man inte sett hunden (och föraren) IRL, så jag håller mig rätt lugn på den delen och mer läser än skriver i såna trådar. Men jag är superglad att se de pedagoger vi har här inne som ex @Monstermom , @Dentaku , @Red_Chili (och ett gäng fina till :love: ) som gör sitt bästa att om och om igen förklara om träningsmetoder, statistik, "köpa-hund"-tankar osv!

Jag älskar även hund-Bukes brukstråd där man kan följa de duktiga bruksekipagen vi har härinne :up:!
 
Jag gillar också bukes hundforum (annars hade jag nog inte hängt här så mycket :D ). Som andra redan skrivit, det är verkligen fullspäckat med kunskap här inne :up:!

Själv är jag inte så pedagogisk i skrift och känner att det är svårt att ge tips när man inte sett hunden (och föraren) IRL, så jag håller mig rätt lugn på den delen och mer läser än skriver i såna trådar. Men jag är superglad att se de pedagoger vi har här inne som ex @Monstermom , @Dentaku , @Red_Chili (och ett gäng fina till :love: ) som gör sitt bästa att om och om igen förklara om träningsmetoder, statistik, "köpa-hund"-tankar osv!

Jag älskar även hund-Bukes brukstråd där man kan följa de duktiga bruksekipagen vi har härinne :up:!

Oj, nu blev jag jättesmickrad! :love: Jag har själv lärt mig jättemycket här av alla er som kommit långt i er träning och tävling.
 
Jag gillar också bukes hundforum (annars hade jag nog inte hängt här så mycket :D ). Som andra redan skrivit, det är verkligen fullspäckat med kunskap här inne :up:!

Själv är jag inte så pedagogisk i skrift och känner att det är svårt att ge tips när man inte sett hunden (och föraren) IRL, så jag håller mig rätt lugn på den delen och mer läser än skriver i såna trådar. Men jag är superglad att se de pedagoger vi har här inne som ex @Monstermom , @Dentaku , @Red_Chili (och ett gäng fina till :love: ) som gör sitt bästa att om och om igen förklara om träningsmetoder, statistik, "köpa-hund"-tankar osv!

Jag älskar även hund-Bukes brukstråd där man kan följa de duktiga bruksekipagen vi har härinne :up:!

Tack! :o
 
Men för fan, jag har jobbat hårt på min glädjedödarbesserwisserattityd hä, kom inte hit och säg att vi är gulliga nu!!:banghead::rage::rage:
Ok, jag kan lägga till except Migo då (som except Birgitta Hult i mailet till Jimmie :D)

Tråden, jag har migrän och orkar inte skriva så mycket men jag läser och läser, det är jätteintressant det ni skriver. Nu lär man sig en massa igen :D
 
Men för fan, jag har jobbat hårt på min glädjedödarbesserwisserattityd hä, kom inte hit och säg att vi är gulliga nu!!:banghead::rage::rage:


Attityd? De är f-n ingen attityd. Vissa saker är bara rätt, här finns inte attitydproblem det är andra som inte tål SANNINGEN. * ...vafan då attityd* :sneaky:


Jag skriver inte så mycket här nu, för att jag bara har en hund nu och inte tränar så mycket med Tant, dessutom kommer oftast nån smarting, som redan skrivit SANNINGEN innan jag ens sett frågan.


Tycker annars Buke är ett rätt så snällt forum generellt. Men det finns säkert undantag. Som livet i stort. :cool:








 
Fast få tränar i skarpt läge. Byteshandel är en del av skolan - på jobbet ska det vara överstökat.

Precis så.


Den tydligaste skillnaden mellan de som kör oldschool och de som kör mer positiv inlärning tycker jag är att de senare förbereder sin hund för att klara svåra situationer, de förstnämnda tycker att hunden ska fixa det, för "det är klart den ska kunna det" typ.
 
Precis så.


Den tydligaste skillnaden mellan de som kör oldschool och de som kör mer positiv inlärning tycker jag är att de senare förbereder sin hund för att klara svåra situationer, de förstnämnda tycker att hunden ska fixa det, för "det är klart den ska kunna det" typ.

Och tycker det är bra när hunden gör fel, för då har man något att korrigera - hurra!
 
Och tycker det är bra när hunden gör fel, för då har man något att korrigera - hurra!
Åh ... Jag kommer ihåg en före detta kollegas borderterrier. Eller om det nu var cairn, den minsta av de två raserna.

Hon hade med sig den på jobbet och av någon anledning skulle jag flytta på hundens matskål. Då försökte den hugga mig i fingrarna. När jag berättade det för kollegan sa hon "Åh, kan du vara snäll och göra det igen så jag får korrigera honom". Yeah right ... :laugh:
 
:D

Ja, i sådana lägen fattar man ju att det skär ihop.
Men annars undrar jag om den relativa frånvaron av bråk beror på att här finns en väldig samsyn kring hundhållning? Finns det alternativa skolor som inte vågar säga så mycket för att ni är så många och vältaliga som företräder en - ursäkta en okunnigs vokabulär - "mjuk" fostran av hundar? För att dra en parallell kring barnhållning så är det lite Jesper Juul över alltihop, han med Mitt kompetenta barn. Det är förhandling snarare än ordergivning med barn och hundar.

Fast det kanske finns en old school mer auktoritär syn som man inte ser härinne?
Samsyn är nog ordet.
 
@hastflicka

Vilket superbra exempel!

Tack. Fast det ar knappigheten hos Diva som ar sa svar att forsta.:cautious: Jag har verkligen fatt min lilla skit for mina synder. Det ar SVART med en hund som ar "random". Hon ser ut, och agerar, som en radd liten tant som star och angsligt vrider handerna i ett horn och undrar vad som ska handa sen, till ett stort gap med manga tander pa 0.01 sekunder.
Hon har inga monster i hur hon agerar, utom att dragkamp ar nagot man kan offra livet for. Darfor bjuds det in till dragkamp bara i situationer, och med saker, hon kanner igen sa hon aldrig "tror" att det ar vad jag erbjuder nar det inte ar det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Rumsren - hur gör ni på natten?

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Den trasiga hoven

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp