Jag fattar faktiskt inte varför ni har så dåligt rykte

mandalaki

Trådstartare
(Så gör man en trådrubrik, eller hur? :D)

@Monstermom skrev om mig som nybörjare både på hund och Hund, i en annan tråd, men egentligen har jag läst mycket här i många år.

Och det jag inte fattar är varför Hund så ofta kommer upp som exempel när Den Hårda Samtalstonen På Buke diskuteras. Då är det ofta bara "HUND ska vi bara inte TALA om, där blir man fullständigt idiotförklarad" osv.

Det intrycket har inte jag alls. Tvärtom, jag blir ofta imponerad när någon skriver om ett beteendeproblem hos hund (det är nog sådana trådar jag oftast läser) och till och med jag ser att problemet ligger hos TS, inte hos hunden - och ändå får TS enormt mycket förståelse och bra råd. Åtminstone länge, innan trådar ballar ur, så verkar ni bra på att hålla fokus på att hunden ska få det bra, istället för att kölhala TS - även när det vore välförtjänt för man ser att hundstackarn är fullständigt missförstådd och det bästa vore om någon med mer vett tog över den*

Så jag tycker det är kul att läsa härinne. Och väldigt lärorikt.

End of fjäsk.

* = jag menar inga särskilda exempel, snarare sådant jag sett då och då under flera års läsning.
 
Ja, jag tror det va? Jag läser inte ofta på hästforumen längre men när jag gör det blir jag lite förskräckt ibland. Hund har mycket bättre ton. @fio
 
Det är intressant att höra om det "utifrån" så att säga, för jag har också upplevt att Hund ses som... Beyond the Mafia, there is *hotfulla trummor* HUND! i värsta Hollywoodtrailerrösten. :cool:
Och jag förstår det inte! Jag tycker inte vi är elaka här, och som sagt så upplever jag att vi alla fokuserar på just hundarna i trådarna även om vi inte alltid är överens om vad som är bästa lösningen... Det gör mig så förbryllad när jag läser om det hårda klimatet vi tydligen har? :confused:

(Och ja, bra rubrik! Man måste gå in och kolla vad det är du dillar om! :D)
 
Jag tror att majoriteten av dessa klagomål kommer från personer som inte klarar av att få rak, konkret fakta levererad up front utan måste ha det inlindat i rosa bomull för att inte ta illa upp och läsa in egna dolda budskap mellan raderna.

Det är lite som folk som får taggarna utåt när man diskuterar oseriös avel. Där är ju diskussionen främst inriktad på blandrasavel och renrasavel inom raser där hundens hälsa blir lidande pga fysiska karaktärsdrag som dras över gränsen (plattnosar och räk-schäfer för att nämna två heta potatisar). Där går vissa människor helt bananas och bara "hur kan ni hata min lilla Fido?! Han har inte gjort er något!!!!", som om det är individuella hundar man sågar.

Ibland undrar man om vissa människors hjärna slutade utvecklas när de var 10...

Sen är det klart att vissa medlemmar är hetare på gröten än andra och har större tendens att vara något hårdare i tonen ibland, men för det mesta handlar det om folk helt enkelt inte får sånna svar de vill ha, eller folk som tror att de vet bäst, och om någon annan är av en annan åsikt så har den personen fel, punkt.
 
Jag har just fått höra att jag dumförklarar någon bara för att jag inte förstod dens problem. Vem är det som är dum egentligen? VA?
Måste iväg så jag svarar bara på det här så länge.

Men - jag kan förstå den reaktionen. Börjar man ett inlägg med "jag förstår inte problemet" så är det ofta underförstått att det som beskrevs ÄR inget problem. Så lite av dumförklaring är det, som jag ser det. Om man inte förstår problemet tror jag man ska uttrycka det på ett mildare sätt.

Det bästa svaret på "jag förstår inte problemet" är annars "Nä, det märks" :D
 
Jag har just fått höra att jag dumförklarar någon bara för att jag inte förstod dens problem. Vem är det som är dum egentligen? VA?


Men behöver man utgå ifrån att någon av parterna är dum? Fet är väl änå en ganska tråkig och onödig inställning. Vi har alla olika erfarenheter, kunskaper, styrkor och svagheter- inget av det har väl med " dum" att göra?
 
Men behöver man utgå ifrån att någon av parterna är dum? Fet är väl änå en ganska tråkig och onödig inställning. Vi har alla olika erfarenheter, kunskaper, styrkor och svagheter- inget av det har väl med " dum" att göra?

Jag tror @cirkus bara vänder på själva dumförklaringen. Alltså, inte nog med att hon inte menade att dumförklara någon, utan om det var så att det funnits något slags dumförklaring med i bilden så borde den rimligen riktas mot den som inte förstod. :)

Alltså: ingen är dum. :D
 
Måste iväg så jag svarar bara på det här så länge.

Men - jag kan förstå den reaktionen. Börjar man ett inlägg med "jag förstår inte problemet" så är det ofta underförstått att det som beskrevs ÄR inget problem. Så lite av dumförklaring är det, som jag ser det. Om man inte förstår problemet tror jag man ska uttrycka det på ett mildare sätt.

Det bästa svaret på "jag förstår inte problemet" är annars "Nä, det märks" :D

Eller så kan man förklara vad som ÄR problemet. jag fattade ärligt talat inte problemet. Det kan ju vara så att jag är en okänslig person som gjort en massa grejer utan att tänka efter. Jag bara såg inte situationen som någonting som jag ens hade reflekterat över - vad hade jag missat? Det kanske fanns nån information som jag helt missat
 
Men behöver man utgå ifrån att någon av parterna är dum? Fet är väl änå en ganska tråkig och onödig inställning. Vi har alla olika erfarenheter, kunskaper, styrkor och svagheter- inget av det har väl med " dum" att göra?

Fast jag menar att om någon anser sig dumförklarad för att JAG inte förstår så tycker jag att den är snett ute. Det är ju möjligen jag som är korkad som inte fattar.
 
Jag är ofta här och läser och jag tycker att alla här är vettiga. Det finns mycket kunskap som folk gärna delar med sig av, och så gott som alltid med en saklig och vettig ton. Jag gillar hundforumet skarpt!
 
Jag måste bara hålla med, det här är ett trevligt(!) forum. Jag har skrivit i många olika forum, men det finns en anledning till att jag i princip uteslutande skriver här och det är just för att folk är så otroligt duktiga på att uttrycka sig så att det blir trevligt men sakligt. Och då är jag ändå otroligt duktig på att få för mig att folk starkt ogillar mig! (Det är en av de punkter jag jobbar mest på med mig själv, och faktum är att det här forumet har fått mig att inse att jag också kan och får ta plats utan att någon blir arg för det)

Dessutom har de flesta här väldigt, enligt mig, sund grundinställning till hundar och hundhållning, vilket såklart bidrar till att jag trivs här.

Tror precis som @iNHALE att de som inte trivs är de som måste ha allt inlindat i rosa bomull för att inte känna sig sågade. Är någon som mig, som bara behöver vanlig bomull, då går det bevisligen ganska bra efter en stunds försiktigt trevande :p
 
Skönt att det inte bara är jag som tjuvläst på hund i många år. Jag har ingen hund men är oerhört fascinerad av hundmänniskor och här inne tycker jag också att det finns såna av den bra sorten.
Jag förstår denna märkliga art mycket bättre efter lite läsande här :-D
 
Jag började på "Häst" en gång i tiden. Ganska snart hamnade jag lite på "Förälder" också. När hästeriet lades ner tog jag en bukepaus på ett par år. När jag återkom hade jag blivit med hund igen och hamnade därför på "Hund" som ny. Och så häckar jag numera även på "Senior".
Häst och förälder är jag aldrig på numera.
Bäst emottagen har jag blivit på hund.
Tuffast tyckte jag att det var på förälder även om jag fick väldigt bra feedback på ett par trådar där.
Hund är solklart det forumet som jag lärt mig mest på och som fått mig hungrig på mer. Efter allt kul som jag läst här som folk gör med sina hundar, har många nya världar och idéer utanför min egen bubbla öppnats. Det är tack vare Buke Hund (och sambon) som jag nu går tillbaka till stor brukshund igen, full av ny inspiration. Så tack Hund-Bukare :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp