Jag har fått en snigel till dator -_-

Saybia

Trådstartare
Helt plötsligt har min dator börjat gå såååå segt och jag som vill att det ska "gå undan" håller på att bli knäpp :angel:

Som ett exempel så tog det 14 minuter att starta Photoshop, från det att jag tryckte på ikonen tills dess att det gick att börja arbeta (höll koll på datorns klocka undertiden). Byta en sida på internet kan ta upp till 3-4 minuter innan sidan laddats färdigt, trycker jag ner ett fönster på minusstrecket så stängs den ner i etapper, alltså ca. 10% åt gången. Lyssna på musik och skriva med någon på msn samtidigt är som att be om att datorn hänger sig osv.

Så här har inte datorn varit förut, jag har rensat onödiga program i "lägg till/ta bort program" och tagit bort sånt som syns på datorn, alltså bränt ut en massa bilder, raderat lite musik och filmklipp osv. men finns det mer man kan ta bort, nåt som ligger dolt någonstans och tar plats eller gör att datorn går segt?

Jag får då och då, speciellt då jag jobbar i PS meddelande om att Windows virtuella minne är för lågt och att Windows försöker frigöra mer minne och att sidor undertiden kan nekas. Är det nåt man kan göra åt den här saken? har Windows XP som operativsystem.

Kan lägga till att jag har virusprogram (NOD32) installerat på datorn och har scannat igenom den flera gånger utan att den hittar nåt virus i allafall.
 
Sv: Jag har fått en snigel till dator -_-

Är den så direkt från start? Eftersom du säger att den inte alltid varit så är det inte för lite minne i sig, utan låter snarare som om någon program har en minnesläcka (eller bara är dåligt skrivet). Gör så att du när den går segt (eller ännu hellre när du får en varning om lågt minne) trycker ctrl+shift+escape (eller ctrl+alt+del och sen väljer aktivitetshanteraren) och där kollar vilket program det är som använder upp allt minne. (Fliken processer. Eventuellt får du lägga till flik för att visa sådant, då under "Visa/Välj kolumner...".)
 
Sv: Jag har fått en snigel till dator -_-

Har du defragmenterat hårddisken? Om den är väldigt fragmenterad blir datorn slöare eftersom den då måste leta reda på data på flera olika ställen när du tex öppnar en fil. Det låter dock som din dator blivit extremt långsam så det är nog något annat också men en defragmentering kan hjälpa en bit i alla fall.
 
Sv: Jag har fått en snigel till dator -_-

Tack för svaret. Jag har under dagen testat att trycka ctrl+alt+del när datorn gått segt och det tar ju ett tag innan aktivitetshanteraren öppnar sig (datorn tänker så det knakar) men sen så visar den att det som tar mest minne är internet explorer samt msn messenger. Och ja, datorn är så seg från början men den är påslagen jämt så den "vilar" aldrig så att säga.
 
Sv: Jag har fått en snigel till dator -_-

:D Tog bara 3 minuter innan ett fönster övh öppnade sig sedan jag tryckt på länken och sen tog det 2 minuter innan texten började bli synlig, det verkade vara rätt mycket text och det är en sån fördröjning när jag försöker scrolla ner (scrolla -- vänta 1-2 minuter --- texten blir synlig) så jag får ingen helhet i texten. Kort och gott, om det är ett rootkit vad gör man åt det?
 
Sv: Jag har fått en snigel till dator -_-

Ah, tack för tipset :) Var inte så längesen jag defragmenterade hårddisken men det har ju hänt en del sen dess, bilder och program m.m som lagts till så det kan ju iaf vara värt ett försök att köra defragmentering en gång till och se om det hjälper på traven.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag måste nog inse att min dator inte längre funkar till det jag vill ha den till. Den har blivit så fruktansvärt seg och program hänger...
Svar
2
· Visningar
522
Senast: sthu
·
IT & mobiler Någon här som är bra på datorer? Min C: hårddisk är nästan full & jag hittar inte vad det är som verkar ta så enormt mycket plats...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: Migo
·
IT & mobiler Jag behöver hjälp och det är nu. Jag har fått ett virus på datorn som heter HDD Low. Hittade detta info om det och ett...
Svar
5
· Visningar
1 272
Senast: Bylund
·
IT & mobiler Min dator dog i februari och sedan dess har den vägrat starta. I går äntligen fick jag den "lagad" av en snäll kille och det som var fel...
Svar
8
· Visningar
1 661
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp