Jag har förssatt Leon o mig i en riktig knipa

vallhund

Trådstartare
Jag har ingen möjlighet att ha Leon nu o eventuellt månader framöver, det var nog först igår (fredag) när jag hämtade honom som jag förstod hur länge han har varit på vift sedan jag blev sjuk.

Jag blev sjuk den 18/8 då hamnade Leon på hundpensionat utanför Västerås, det var först när min hjärna började klarna i september som jag bad vänner att hämta honom o lämna på "nattis" som jag trodde kunde ha honom tills jag kunde ta hand om honom igen.
Han var några dagar hos en tjej inne i stan som verkligen gillade hunden, men det gjorde inte hennes malletik, det small mellan de två så Leon blev husvill igen.

I min iver att få ihop livspusslet innan Leon försvann från mig som hundägare (fodervärd) hämtade jag honom i fredags från kennelmilljö söder om Stockholm så visade det sig att det som i teorin skulle vara i några månader på landet med att dra spann tillsammans med några draghundar o en matte med hundhållning som jag stödjer visar det sig att det inte är hållbart. Eller åtminstone tills vidare tills jag hittade en permanent lösning.

Han är värd bättre än att bli vandringspokal, men han behöver mycket av den som kan ge honom trygghet o stabilitet. Får han det bra i ett sådant hem så får han stanna, det är han värd eftersom han är en kanonhund. Men det blir inte helt lätt att hitta en pålitlig person som har kunskap, tid o utrymme.

Just nu är han förmodligen otrygg o förvirrad i en föränderlig värd. Mitt hjärta gråter.
 
Men du kommer väl att bli bra och kan ta hem honom igen? Jag har missat vad som hänt dig. Krya på dig.

Kan inte uppfödaren jhjälpa dig?
 
Uppfödaren får inte ta tillbaka hunden hur som helst, men givetvis blir det trickigare att få ihop pusslet när det är en fodervärdshund. Enklast hade ju varit om uppfödaren hade kunnat ha hand om honom tills vallhund är helt på benen igen eller att han placeras hos en ny fodervärd om det är så att vallhund inte kommer att kunna ha hand om honom i framtiden.

Problemet med det är att det kan vara rätt svårt att hitta en ny fv till en så pass "gammal" hund.
 
Han fyller 7 den 13/11 o då blir han automatiskt min. Importören har en hoper tikar o kan inte ha en hanhund boendes där.

Det är i dagsläget oklart bär jag kan ta hand om honom själv. Jag har blivit beroende av allmänna kommunikationer så vi kan inte bo hemma. Jag måste sälja huset o köpa mig ett boende där jag kan ta mig till jobbet ifrån. Vill inte paniksälja.

Eftersom jag haft kramper så tar det minst 1 år innan jag kan få friskintyg för att få tbx körkortet.
Jag kan inte ens börja rehab jobba än, köra bil skulle jag inte våga även om jag fick.
 
Senast ändrad:
Han fyller 7 den 13/11 o då blir han automatiskt min. Importören har en hoper tikar o kan inte ha en hanhund boendes där.

Det är i dagsläget oklart bär jag kan ta hand om honom själv. Jag har blivit beroende av allmänna kommunikationer så vi kan inte bo hemma. Jag måste sälja huset o köpa mig ett boende där jag kan ta mig till jobbet ifrån. Vill inte paniksälja.

Eftersom jag haft kramper så tar det minst 1 år innan jag kan få friskintyg för att få tbx körkortet.
Jag kan inte ens börja rehab jobba än, köra bil skulle jag inte våga även om jag fick.

Okej, då är det ju ett annat läge och hunden räknas ju i stort sett som din :)

Det finns ingen som kan avlasta dig med en rejäl promenad per dag, så du ändå kan få ha din hund kvar hemma ? Bara spånar lite här.
 
Okej, då är det ju ett annat läge och hunden räknas ju i stort sett som din :)

Det finns ingen som kan avlasta dig med en rejäl promenad per dag, så du ändå kan få ha din hund kvar hemma ? Bara spånar lite här.
Jag måste sälja mitt hus innan jag har råd att köpa nytt boende, tills dess måste jag hyra boende, vilket begränsar mig geografiskt till Upplands-Väsby/Märsta.
 
Här finns det ju gott om vettigt hundfolk som även har bra kontakter inom hundvärlden så du ska se att det löser sig!

Vad är det han skulle behöva för att må bra, dels om du får avlastning om han bor kvar hos dig, dels hos ett tillfälligt hem?
 
Usch, fick en klump i magen när jag läste TS första trådinlägg. Det är inte lätt alla gånger, särskilt inte när man har en hund. När min pappa blev sjuk annonserade vi ut våran dåvarande hund och letade efter en fodervärd. Det var ända sättet, kände vi. Både jag och min lillebror var små då och pappa ansåg inte att ansvaret på Tyson (hunden) var vårat även om vi kunde hjälpa till med att rasta och så vidare vilket man oftast gör om man är en familj med hund. Men den mentala delen (även den fysiska) hamnade i kläm för honom och det var inte synd om pappa längre utan Tyson. Till slut hamnade han hos en underbar tjej som än idag har honom. Från början var det bara tänkt att lämna bort honom tills pappa åtminstone kunde börja träna lite men magkänslan sa att han hittat rätt och han fick stanna. :)
 
Näe, vilken jävla sits du hamnat i rent ut sagt. Hur långt bort kan du tänka dig att släppa honom?
Hur funkar han med andra hundar?
Kan inte ens föreställa mig den oro och ångest du måste känna just nu :-(.
 
Det är lite synd att jag precis fått nytt jobb och fick ryggen ytterligare ilsken efter bilolyckan och därmed varit tvungen att rodda om i min egen hundskara, annars hade han lätt fått flytta hit och bli norrlänning, men som det är nu och med hur jag bor fn så är det tyvärr omöjligt hur mycket jag än skulle vilja hjälpa dig :down:
 
Det är lite synd att jag precis fått nytt jobb och fick ryggen ytterligare ilsken efter bilolyckan och därmed varit tvungen att rodda om i min egen hundskara, annars hade han lätt fått flytta hit och bli norrlänning, men som det är nu och med hur jag bor fn så är det tyvärr omöjligt hur mycket jag än skulle vilja hjälpa dig :down:
Nu får alla Bukisar hålla tummar o tassar, skall titta på ett rum ii Rosersberg imorgon kväll. Både jag o hunden överlever tills den 1/12.
 
Jag är en 26 årig tjej som bor i södra Sverige, på gård med katter och hästar. Går oftast halvdagar ett par dagar i veckan i skolan.
Har ingen möjlighet att bli en permanent ägare, men har möjlighet att hjälpa till framtills sommaren, om du behöver ha en chans att komma på fötter. Har haft hund tidigare.
Detta är väl inte tanken att detta skulle bli en annons- men hjälper gärna till om jag kan! :)
 
Nu får alla Bukisar hålla tummar o tassar, skall titta på ett rum ii Rosersberg imorgon kväll. Både jag o hunden överlever tills den 1/12.
Yezz!
:banana::bump::banana:
Jag hade skrivit kontrakt på en gång om han haft något hemma. Vi skall höras imorgon o det är ju fullt förståeligt att han vill sova på saken.
Hoppas, hoppas, hoppas! En station från jobbet + buss. Har något vagt minne av att det finns buss från Rosersberg direkt till jobbet.
Välplanerad fräsch lägenhet.
 
Jag och Frasse håller tummar och tassar. Att leva med kramper och dess konsekvenser vet jag hur det är. Har levt med EP i 28 år...tack och lov under full kontroll men skit av det kan välta ens vardagen. Önskar dig god tillfrisknad och att du och Leon hittar bra lösningar och balans där ni kan fortsätta vara tillsammans!
 
Åh nej :( Finns det inga bukare som har kontakter som kan hjälpa till att hitta boende? @Inte_Ung hyr väl ut hus i trakten?
Dels så är allt upptaget där och dels så finns inga allmänna kommunikationer.
Annars så hade det gått att ställa dit en husbil eller husvagn att bo i.
Det skulle ju ha fungerat med körkort.
Knivsta med jvst ligger 6 km därifrån.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp