Bukefalos 28 år!

Jag har hittat drömhästen...

Sv: Jag har hittat drömhästen...

Jo, så kan det kanske vara. Och ridskolehästarna går ju inte ute så många timmar om dagen, så då är det klart att de kanske behöver ridas oftare...
Jag tycker ju att det är kul att hoppa också, men det har ju inte blivit så mycket hoppning för min del de senaste åren pga min hopprädda häst :p Men jag har inget grönt kort, så jag kan inte tävla annat än klubbtävlingar i hoppning ändå...

Ja, det var jag ;) Verkar som om du bor i närheten av mig?
 
Sv: Jag har hittat drömhästen...

Vad trist att höra att han kanske är "besvärlig".
Kan det inte vara så att han inte trivs helt enkelt med att bo/gå där han är nu?

Men som någon annan sa, tänk dig för en gång till kanske innan du bestämmer dig. Om du vågar så prova honom lite i annat också, så du själv kan bilda dig en egen uppfattning.
Det kanske är en häst som behöver "tänka" mycket för att fungera, ungefär som brukshundsraser. Finns ju hästar som kan behöva det med.
 
Sv: Jag har hittat drömhästen...

Ja, ikväll ska jag till ridskolan igen, men vi har dressyr den här gången också. Men går det bra ikväll och jag fortfarande känner att jag vill köpa honom, så får jag fråga om jag kan provrida honom i hoppning och kanske en sväng ute också.
Jag är ganska säker på att han inte trivs på ridskolan, och det är det fler som har sagt också. Han både krubbiter och står och drar mulen mot gallret från sida till sida. Och beteendestörningar brukar ju tyda på att hästen inte trivs, eller att något annat är fel. Tror inte han trivs med att bli riden av så många olika ryttare heller.
Men är han så som min kompis beskriver så är han ju inte någon drömhäst för min del, jag tycker det är skönt med en häst som kan stå i en vecka utan att bli ovanligt pigg... Och jag vill ju inte ha en häst som slänger av mig :p
 
Sv: Jag har hittat drömhästen...

Kolla om du kan få ta honom på prov/foder och se hur han reagerar på miljöombytet. Vissa blir ju helt personförändrade, kanske är det miljön som gör honom så "besvärlig".
 
Sv: Jag har hittat drömhästen...

grönt kort är jättelätt att fixa. provet är jättenkelt.. man har ju facit i hand (TR) ;)
jag bor åt sundsvallshållet men var och tävlade min häst i ånge i helgen ;)

hästen kanske blir ko-lugn när den byter miljö, inte har flera st olika som rider den osv, min ena storhäst var så vild att ridskolan var tvungen att skicka tillbaka han till grällsta då han bara stegrade och sparkade hela tiden och vägrade gå/full fart.
från början hos oss var han ganska osäker mm men nu är han en trygg snäll nybörjarhäst.... ofta ganska seg med...

jag tycker du ska prova :bump:
 
Sv: Jag har hittat drömhästen...

Jaha, vad har du för häst då? Gick det bra på tävlingen? :) Jag bor ju lite närmare Ånge då, men relativt nära mig bor du ju jämfört med de flesta andra här på Buke :p

Nja, det lutar nog åt att jag inte köper honom. Eftersom jag egentligen inte har pengarna, och egentligen inte alls ska ha en till storhäst nu, så är det nog bäst att låta det vara. Och igår när jag red gick han inte alls lika bra som gången innan, även om det gick hyfsat bra...
Och då kan jag dessutom ha kvar min shettis, hon är utlånad men kommer hem om nån eller några veckor. Hade varit tvungen att sälja henne annars...
Men det kommer kännas lite tråkigt på ridskolan när Calle är borta... :( Fast jag hinner kanske rida honom några gånger till i alla fall.
 
Sv: Jag har hittat drömhästen...

jag har ett halvblod som heter Luxvita och får låna en häst som heter Tenders Choice att rida på..
det gick uruselt med luxvita... men det är väl sånt man får ta med ston ;)

det är så tråkigt när man inte har tid/plats/pengar till en till häst, speciellt de man tycker om :(
 
Sv: Jag har hittat drömhästen...

Haha, jamen då vet jag ju vem du är! ;)

Jo, precis, det är ju det... Och jag som helst vill ha en quarter, men det kommer väl ta 10 år minst att spara ihop pengar till en sån :D
 
Sv: Jag har hittat drömhästen...

Ok, nu är den här tråden ganska utdöd, men jag måste skriva av mig lite efter kvällens ridpass.

Jag har nu ridit Calle (som hästen kallas) två gånger till, och han går fortfarande lika bra. Kan tillägga att vi hoppade idag, men han visade inga som helst tendenser till att bocka eller så.
Och ridläraren berättade att han förmodligen har brallat mycket pga hälta/ryggont. Han behandlades i våras, och sedan dess har han varit fräsch och inte alls brallat som han brukade göra förut. Men visst kan han bli lite pigg och busig ibland när han tycker det är kul, men det är ju en annan sak...
Men nu har jag anmält oss till en hopptävling (!) den 3:e november. Vi ska hoppa 50 cm :rofl: och det blir pris till bästa utklädnad (halloweenhoppning).
Och jag som knappt har hoppat alls de senaste åren. Har bara ridit western på min hopprädda häst :p

Och de har fortfarande inte hittat någon köpare till Calle, vet inte ens om någon är intresserad i nuläget... (Förutom jag då :angel: )
Men jag har ju i princip redan ställt in mig på att inte köpa honom, men jag blir ju sugen alltså... Men kanske dags att tänka med hjärnan för en gångs skull? Eller? För det är ju både dyrt och tidskrävande att ha två fullstora hästar som ska tränas... :crazy:
Har mann jobb funkar det kanske pengamässigt, men jag vet ju inte om jag har något jobb efter november, och jag funderar seriöst på att plugga till fotograf. I och för sig kan jag plugga här hemma (utbildningen börjar nästa höst vilket betyder att jag måste vänta ett år *suck*) Men jobbar man blir det istället inte mycket tid över... :crazy:

Någon som har något råd till en förvirrad själ?
 
Sv: Jag har hittat drömhästen...

Är det verkligen INGEN som kan säga något? Kom igen nu, jag behöver hjälp! :D
 
Sv: Jag har hittat drömhästen...

Jag säger bara...följ din magkänsla. Säger den "vänta" så ska du vänta och göra det du planerat. Det finns så många fina hästar som väntar på dig och om du har is i magen och sparar lite så kan du köpa drömhästen längre fram...för den kommer att finnas där någonstans...om än i någon annan skepnad;)
 
Sv: Jag har hittat drömhästen...

Är benägen att hålla med Piraja....

Precis som du säger så är det både dyrt och tidkrävande med två hästar....
Har man inte heller framtiden någorlunda klar för sig så skulle i alla fall jag avstå... även om hästen känns precis rätt.

Det kommer att dyka upp fler hästar längre fram.. och då kanske du har det så ordnat att du inte behöver tveka.
 
Sv: Jag har hittat drömhästen...

det är så hemskt när man är i valet och kvalet. :crazy:

men det löser sig nog ska du se!
 
Sv: Jag har hittat drömhästen...

Måste bara säga att nu är han såld... :cry::cry:
Jag var inne på ridskolans hemsida, och där stod att han åkte till Båstad (!) igår... Jag visste inte ens att han redan var såld!
Så då blev det alltså sista gången jag träffade honom i söndags när jag hade stalljour... Han liksom hummade lite när jag kom och skulle ta ut honom till hagen... :cry:
Jag hoppas att han får det bra!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 433
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 978
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 341
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 780
Senast: Mia_R
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst med eksem
  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp