Bukefalos 28 år!

Jag har kört på en katt...

S

Sirisiri

För en och en halv timme sen, på väg hem från jobbet såg jag i ögonvrån hur något kom springanes ut på vägen. Förstod att det var en katt. Jag bromsade kraftigt och hörde/kände sen hur jag körde över katten. Jag stannade efter vägkanten och min sambo (tack och lov att jag inte var ensam.......) gick ut för att titta hur det var med katten. Katten levde med var rejält skadad. :cry:

Vi tog in katten i bilen och åkte raka vägen till djursjukhuset. H*n blev genast omhändertagen av veterinärerna där. Troligtvis var ryggen bruten, men de ville röntga och se innan de tog beslut om avlivning. Är ryggen okej, väntar de ett tag så att en ägare har möjlighet att höra av sig. De tog våra uppgifter och vi fick chockade lämna djursjukhuset.

Det var hemskt att se den stackars lilla kraken lida så mycket för nånting som jag har orsakat... :cry::cry::cry: Mår verkligen skit...

Har skrivit lappar som jag ska lägga i brevlådorna i området. Det var mitt ute på landet och katten saknade halsband och öronmärkning. Tyvärr finns risken att ingen ägare hör av sig, varken till mig eller djursjukhuset. "Det är ju bara en katt" :mad:

Jag tycker att det är så fruktansvärt oansvarigt att låta sina katter springa lösa. Ägaren till den här stackars katten har definitivt förstört min jul. Jag mår verkligen jättedåligt.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

usch stackare lider me dig, är dock inte många som bryr sig om de kör på en katt eller hund. hoppas ägaren hör av sig.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Lider verkligen med dig, det är min mardröm att jag ska köra på nåns husdjur!
Sen kan man faktiskt inte heller låsa in alla katter dom behöver sin frihet som dom faktiskt kan få på landet!
Är det en ansvarsfull ägare mår den säkert minst lika dåligt som du över olyckan och katten ska vi inte tala om!

Men som sagt jag lider med dig!

/Sara - oansvarig hundägare vars hund dog efter en påkörning.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Stackars dig!!!! Måste vara hemskt!!!

Men reagerande på att du skrev "Jag tycker att det är så fruktansvärt oansvarigt att låta sina katter springa lösa." Så vi ska ha dem i koppel eller??? . Själv så tycker jag synd om katter som ska behöva tillbringa sina liv i bur eller koppel. Men det är ju jag!

Försök tänka framåt och tänk på att du gjorde allt du kunde för katten!!!! Hoppas att ägaren hör av sig!
 
Sv: Jag har kört på en katt...

jag ser inget fel i att låta katter vara lösa ute på landet. det är ju en av aneldningarna man vill ha katt på landet så de kan få vara ute.

men i alla fall, förstår att det känns hemskt :( tyvärr är det väl tveksamt att ägare hör av sig till omärkt katt..det var ju bara otur att kissen skulle över vägen just när du kom åkandes..
 
Sv: Jag har kört på en katt...

bra av dig att ta hand om den som du gjorde!
Katter är så snabba, det går inte att hjälpa tyvärr. Jag låter min katt gå ut ibland, han håller sig kring huset o kommer när jag ropar, men visst man vet aldrig risken finns att hansmiter iväg o blir påkörd, men det är ett val jag gjort, hellre att han lever ett lyckligt liv än ett olyckligt liv instängd.

Det kan även vara en katt som smitiit hemifrån, var inte snabb att dömma.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Är verkligen värsta mardrömmen om man skulle köra på någons ögonsten.

Fick min kisse överkörd av en moped för ett år sedan. (vet snacka om otur, en moppe lixom)
Hur som hells tycker jag att de va strakt gjort av den unga killen som körde moppen att leta upp mej (inte så svårt för kissen hade halsband.
Men iaf kom han hit med katten som fortfarande levde och jag for iväg till sjukhuset direkt. Tyvärr dog kissen i min famn när vi svängde in på parkeringen:cry:

Men senare under kvällen fick jag ett sms från killen som hade kört på henne där han frågade hur de gått och om han kunde hjälpa till med nå¨got.

Med detta vill jag bara få fram att jag tycker det är bra gjort av dej att iaf försöka få tag på ägaren.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

L
Är det en ansvarsfull ägare mår den säkert minst lika dåligt som du över olyckan och katten ska vi inte tala om!

Hur ansvarsfull är man om man släpper ut en omärkt katt?
Visst, katter kan smita ut (men ansvarsfulla ägare märker sina innekatter också...) och har man inte kostat på sin katt ett halsband och en öronmärkning kan man ju fråga sig hur mycket man bryr sig...
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Vi behöver inte ta diskussionen hurvida katter ska springa ute eller vara inne. Det har vi ändå diskuterat till förbannelse hundra gånger innan. Men naturligtvis kan jag inte låta bli att tänka på mina egna katter. Tänk om det hade varit någon av dom... Usch...
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Förstår att du mår dåligt över detta. Men de kunde ha hänt vem som hellst. *pepp kram*
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Hur ansvarsfull är man om man släpper ut en omärkt katt?
Visst, katter kan smita ut (men ansvarsfulla ägare märker sina innekatter också...) och har man inte kostat på sin katt ett halsband och en öronmärkning kan man ju fråga sig hur mycket man bryr sig...
Hade det funnits ett halsband med telefonnummer eller en märkning hade jag eller djursjukhuset kunnat ringa diekt till ägaren och berätta vad som hänt. Nu måste jag åka runt i området och lägga lappar i brevlådor. Och hör ingen ägare av sig har djurskukhuset i onödan vårdat en katt som ändå måste avlivas pga att ingen hämtar hem den. Vad kostar en vårdplats per dygn??

Heder iallafall åt djursjukhuset som obedelbart tog sig an katten utan att kräva oss på betalning.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Kollade dom om katten va chippad?
Inte medan vi var där, men skulle såklart göra det. Prio nummer 1 var ju att ge katten smärtstillande och få röntgenbilder på ryggen.

Usch, tankarna far ju runt i huvudet. Undra hur många katter som får ligga svårt skadade på vägen och självdö... :cry: Den här kraken hade ju på sätt och vis tur i oturen...
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Jag är precis rätt person att fråga:smirk:

Och ärligt talat majoriteten av sveriges kattägare är nog enligt dig oansvariga!:angel:
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Alldeles för många tyvär.
Tänk alla dom katter som blir påkörda men ändå lyckas springa iväg för att sedan lägga sig under en buske att dö... fyyy!

Instängslade vägar hade vart nåt!:idea:
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Hur ansvarsfull är man om man släpper ut en omärkt katt?
Visst, katter kan smita ut (men ansvarsfulla ägare märker sina innekatter också...) och har man inte kostat på sin katt ett halsband och en öronmärkning kan man ju fråga sig hur mycket man bryr sig...

det har du väldigt rätt i. alla katter ska märkas för sin, ägarnas och ev människa som hittar/kör på/eller liknande..
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Jag är precis rätt person att fråga:smirk:

Och ärligt talat majoriteten av sveriges kattägare är nog enligt dig oansvariga!:angel:

Ärligt talat, kan man inte lägga de 450:- det kostar att få katten chippad och registrerad i id-registret ska man inte ha några djur. Blir det mer rätt om många människor gör samma fel? Den har vi hört många gånger... :smirk:
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Ärligt talat, kan man inte lägga de 450:- det kostar att få katten chippad och registrerad i id-registret ska man inte ha några djur. Blir det mer rätt om många människor gör samma fel? Den har vi hört många gånger... :smirk:

Det finns mycket tyckade, borde och ska i den här världen, och inte blir den bättre för det!
Försvarar inte oregistrerade djur trots att jag har ett själv, men det är upp till mig och mitt ansvar.

Men det är ju inte det den här tråden grunnar sig på!;)
 
Sv: Jag har kört på en katt...

håller med Sassy, det kostar inte många kronor, att inte göra det är ren idioti, finns inget försvar
 

Liknande trådar

Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 485
Senast: Safir
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 299
Övr. Katt Idag när vi skulle åka och hämta en släpkärra för att hämta möbler så såg vi en katt ligga och sprattla vid vägkanten. Vi hann inte se...
Svar
8
· Visningar
1 827
Senast: Altaria
·
F
Övr. Katt På vägen när mamma körde mig till ett kalas idag körde vi på en storväg. Så plötsligt small det till rejält i bilen. VAD I ******** VAR...
Svar
5
· Visningar
1 229
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp