Bukefalos 28 år!

Jag har kört på en katt...

Sv: Jag har kört på en katt...

Vill inte att du ska ändra åsikt, absolut inte.
men reagerade över att du i tidigare inlägg skrev att du är övertygad om att alla katter trivs bäst ute, och jag berättade då om min katt som fryser till is och ligger och skakar på marken när han kommer ut. tycker jag är ett ganska bra "argument" imot att alla katter trivs ute?
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Katter kan också sprida zoonoser. De både biter och skiter, precis som hundar. ;)

Hur lösa katter påverkar sin omgivning kommer vi aldrig kunna komma överens om. Är lösa hundar värre? Inte nödvändigtvis.

För mig har grannarnas lösa katter varit ett jäkla gissel eftersom de envisas med att smita in i min lägenhet. Något som kan resultera i både sjukdom och blodvite. Och nej, det går inte att skydda sig från katter som ligger och lurpassar utanför dörren och blixtsnabbt smiter in så fort man öppnar dörren. Katter tenderar att vara snabbare än människor. Man kan försöka vara snabb, men nog f*n lyckas de smita in ändå.

Visst, det finns en pytteliten risk att människor och innekatter blir smittade av utekatter, men rätt långt steg till mitt exempel med rabiessmittade vildhundsflockar! ;) I de länder där sånt faktiskt finns, har man all anledning att vara rädd för lösspringande djur... :crazy:

Vad jag inte alls kan begripa är varför utekatterna ska in till just dig och varför dina egna katter inte kör ut dem. Jag har ju alltid, var jag än bott, haft balkong/altandörren öppen på glänt, eller till och med vid gavel, mest dygnet runt sommartid, och har inga som helst problem med att andra katter kommer in. Ärligen och med handen på hjärtat, att det är så.

Om någon främmande katt trots allt skulle drista sig till att komma in, kör mina egna katter ut inkräktaren på direkten. Är bägge inne samarbetar de för att få ut denne och det har aldrig resulterat i några skador heller. Troligen fattar inkräktaren att det inte var nån bra idé, för de få gånger det hänt har denne dragit järnet på direkten. :smirk:

Nu är ju visserligen dina kissar innekatter, men tycker ändå inte det borde vara nåt problem. Fattar inte det här, förklara gärna lite till, plz? :)
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Rabiessmittade katter skulle jag inte påstå är ofarligare än rabiessmittade hundar... men, men rabies behöver vi öht. inte oroa oss för i Sverige så den diskussionen är rätt överflödig.

Vad gäller katterna som drällt in till mig, visst skulle mina katter gett sig på kattsatarna om de fått möjlighet. Problemet är bara att hanen jag hade då skulle gått in för att mörda. Helt ärligt, han skulle försöka döda katterna. När det sedan blir sådana kattslagsmål är det inte bara den främmande katten som attackeras utan katterna som är kompisar kan i ren panik börja slåss med varandra. Jag har varit med om det och jag vill aldrig någonsin uppleva det igen. Det kan ta månader för katterna att bli kompisar igen, om de någonsin blir det.

Sedan vet du ju att jag har kattuppfödning vilket innebär att jag har kattungar ibland och när man har kattungar är slagsmål i huset det sista man vill ha. Främmande katter som kan bära med sig vilken skit som helst också.
 

Liknande trådar

Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 490
Senast: Safir
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 397
Övr. Katt Idag när vi skulle åka och hämta en släpkärra för att hämta möbler så såg vi en katt ligga och sprattla vid vägkanten. Vi hann inte se...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: Altaria
·
F
Övr. Katt På vägen när mamma körde mig till ett kalas idag körde vi på en storväg. Så plötsligt small det till rejält i bilen. VAD I ******** VAR...
Svar
5
· Visningar
1 232
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Valp 2023 -den andra
  • Katter med olika foderbehov

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp