jag känner mig "lurad"

Olympus

Trådstartare
och upprörd!
Hade ute veterinären i veckan som gav min häst sin andra botulismspruta. Kalaset skulle ha hamnat på 450 men jag hade bara 300 med mig så fick ta det på faktura. "Det blir lite dyrare, men inte alls mkt" sa han.
Nu fick jag fakturan; 670 kr! Vadå inte mkt extra, det är ju fan över 200 kr extra!

Nu ska hon ju snart få sin 3:e, har bokat tid och allt men nu finns risken att jag tar en annan veterinären, om han inte i telefon kan säga exakt vad det kommer att kosta, för det var fan sista gången jag bad om en faktura.

Det han tog betalt för om jag hade betalat kontant var Vaccinationen (135) medlet (210) material (5) och bilersättning (100) Det är 450 kr.

På fakturan har han lagt till 50 kr i bilersätning (vi var två stycken som skulle ha veterinären ute och den andra har med fått 150 på sin faktura, dessutom skulle ha även till grannstallet, därför han kom ut till oss sammtidigt) och Inst. avrode (var är det?) (3x45 kr)

Jag har ju inte tidigare betalat med faktura så vet ju inte om detta är normalt, men i mina öron låter det hutlöst mycket extrapengar bara för en faktura?
 
Sv: jag känner mig "lurad"

Vetrinärer är dyra, 670 för en vaccination är billigt!!
 
Sv: jag känner mig "lurad"

Vetrinärer är dyra, 670 för en vaccination är billigt!!

Jag har aldrig betalat så mycket tidigare, sist betalade jag 800 kr för influensa och botulism. Den andra hästen har jag bara betalat ett par 100 för när han har vaccinerats.
510 kr fick en annan i stallet betala för influensavaccination, då oxå på faktura.

Men det som stör mig mest var att han sa "Det blir bara lite dyrare" men 220 kr är inte lite dyrare. Trodde ju bara man skulle få betala extra moms.

Men vad är det är "Inst. arvrode" som kostade 135 kr och varför 50 kr extra i milersättning?
 
Sv: jag känner mig "lurad"

även om han ska till grannstallet så ska han väl ha betalt för bensin och körning? Ska den sista stackaren få betala bensin för hela dagen isåfall?

Jag antar att det var svart 450kr. Med div pålägg så som moms så blir det mer än 450kr! jag betalar 600kr för vaccin inkl moms och reseersättning

inställningsarvode antar jag är framkörning och ordningsställande av vaccinet. det är ju inte bara sprutan som kostar, arbetet får man också betala för.
 
Sv: jag känner mig "lurad"

Jag tycker att det blev väldigt dyrt. 300kr/spruta betalade jag. Men det är nog inte så mkt man kan göra. Tycker dock att du kan ringa vet och fråga om han visste om att det skulle bli 200kr dyrare med faktura och att du tycker att han varit oärlig när han sa att det inte skulle bli så mkt dyrare. En fakturaavgift brukar inte ligga på 200kr. Det är ovanligt dyrt, det kan nog vem som helst hålla med om. Sen kanske han inte kan göra ngt åt fakturan, det återstår att se, men var ärlig och låt ditt missnöje nå honom så att han inte gör om samma misstag mot en annan kund.

Min årliga vaccination+botulism+lättare visitering av rygg, tänder samt träns och sadel, kostade mig 612kr. Och då betalade jag med faktura. Nu är det ingen distriktare dock, det gör kanske att han är ngt billigare, men han är utbildad tandläkare i tyskland samt ryggveterinär.
 
Sv: jag känner mig "lurad"

Tycker också det blev dyrt och åkte på något liknande. Veterinären var i ridhuset och red sin häst när de jag hade min häst hos bad honom gå några steg bort och vaccinera vilket han gjorde. Det blev en svindyr vaccination tack vare att han ville fakturera. Personligen fakturerade han ju inte utan kliniken gjorde detta och de lade på allt som kunde läggas på. Förmodligen ingenting han tänkte på alls. Men det sved i min plånbok.
 
Sv: jag känner mig "lurad"

Inställningsarvode brukar betyda kostnaden du får betala för att veterinären åker till dig (utöver milersättningen), hos min veterinär ligger det på 200kr. Det kostar ju i tid att åka till kunderna.
Den enda extrakostnaden som blir för mig vid faktura är 25kr, som då är tilläggskostnaden för att jag ville ta det på faktura.
 
Sv: jag känner mig "lurad"

Tar sista knappen och svarar till alla

Inst. arvrode var något han la på på fakturan, alltså la han inte på det om jag skulle ha betalat kontant

även om han ska till grannstallet så ska han väl ha betalt för bensin och körning? Ska den sista stackaren få betala bensin för hela dagen isåfall?

Men hur mkt kan man ta i milersättning då. Kompisen fick betalar 150 kr, och det fick jag oxå, alltså 300 kr för vårat stall sen vet jag inte hur många hästar han skulle ta i gransstallet, men säg 2 hästar där med á 150 kr, 600 kr då för milersättning, låter även det mycket i mina öronen.

Sen la han ju på 50 kr för mig, sa 100 kr om jag skulle betala kontant men på fakturan fick jag betala 150 kr.


Men antar att det bara är att betala, men man kan ju påpeka vad man tyckte var konstigt. O sen får jag nog ta och ringa honom och be honom säga vad det kommer kosta nästa gång, för detta var ju inte direkt vad jag hade väntat mig.
 
Sv: jag känner mig "lurad"

Tycker återigen att du ska tala om för honom att han varit väldigt otydlig och att du känner dig lurad ang prisskillnaden kontant vs faktura. Ni behöver inte bli oense men man bör informera om såna här saker så att de inte instäffar igen. Oavsätt om det var ett misstag eller avsiktligt. Och dessutom tycker jag att han borde kunna förklara varför du inte behövde betala inst.arvode vid kontakt betalning. Vad har det med betalningssättet att göra?

Eller var tanken då att det skulle vara svart? Då kan jag o andra sidan förstå varför det blev så.
 
Sv: jag känner mig "lurad"

Nästan så var det för mig när pållen skulle in på röntgen. Frågade på kliniken vad det skulle kosta. MAX 1500 sa hon. När jag fick räkningen slutade det på 2000 - 3000 :grin:
Då var det samma som för dig, där var det en massa annat som hade kostat (när jag frågar vad det kostar räknar ju jag med att få veta hela priset, inte bara en liten del)

Nästa gång jag tar ut veterinären/ åker till kliniken ska jag plussa på minst en tusenlapp på priset dom säger, bara för att vara säker
 
Sv: jag känner mig "lurad"

Har för mig att man inte får lägga på mer än en viss % om man sagt ett slutpris.. vi diskuterade det under en lektion i företagande, ska se om jag kan hitta mer om det
 
Sv: jag känner mig "lurad"

Gör det! Vill gärna veta hur det är (om det skulle dyka upp nån mer gång) :idea:
Hon hade ju iofs rätt, själva röntgen gick på 1.100, men sedan var det vet. kostnader, plåtarna o.s.v o.s.v
 
Sv: jag känner mig "lurad"

Detta står i konsumenttjänstlagen

36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.

Pristillägg
38 § Näringsidkaren har rätt till pristillägg

1. om han har utfört tilläggsarbete i enlighet med bestämmelserna i 8 §, eller
2. om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till konsumenten och som näringsidkaren inte bort förutse när avtalet träffades.

I fråga om pristilläggets storlek gäller bestämmelserna i 36 §.


och då behöver vi även 8 §:
Tilläggsarbete
8 § Om det när tjänsten utförs framkommer behov av arbete som på grund av sitt samband med uppdraget lämpligen bör utföras samtidigt med detta (tilläggsarbete), skall näringsidkaren underrätta konsumenten och begära dennes anvisningar.

Kan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan orsak inte anvisningar av honom inom rimlig tid, får näringsidkaren utföra tilläggsarbetet

1. om priset för detta är obetydligt eller om det är lågt i förhållande till priset för den avtalade tjänsten, eller
2. om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten önskar få tilläggsarbetet utfört i samband med uppdraget.

Näringsidkaren är skyldig att utföra sådant tilläggsarbete som inte kan uppskjutas utan fara för allvarlig skada för konsumenten, om konsumentens anvisningar inte kan inhämtas eller om konsumenten begär det.

I fråga om pristillägg för tilläggsarbete gäller 38 §.

Be om en skriftlig prisuppgift nästa gång, det är svårt att hävda att något sagts muntligt :)
 
Sv: jag känner mig "lurad"

Oj!

Jag som tyckte mina 700 för 3 sprutor (stelkramp, influensa och botulism) var dyrt..

Fast det var kontant..

/ lavinia, som således också komer akta sej för fakturabetalning..
 
Sv: jag känner mig "lurad"

Jag har också dåliga erfarenheter av faktura. Allt möjligt läggs på som man inte betalar kontant, undras varför?
Reseersättningen ska vi bara inte tala om.
 
Sv: jag känner mig "lurad"

Eh jag kan inte vara till någon hjäp men,,,oj vad förvånad jag blev, kostade det inte mer? det är ju ingenting. tror inte jag har haft ut en veterinär under 1000 lappen :o
 
Sv: jag känner mig "lurad"

Här kostar det ca 850 kr bara att få veterinären till stallet. Sist hade min häst förstoppning, vet. gav snabbt en vit.spruta och for sedan vidare. Kostade ca 1400 kr. Så jag kan helt ärligt inte tycka att 670 kr är något för en vaccinering.
 
Sv: jag känner mig "lurad"

Den enda extrakostnaden som blir för mig vid faktura är 25kr, som då är tilläggskostnaden för att jag ville ta det på faktura.

Det är så det ska vara. :bow:

TS:
Varför skulle det tillkomma extra moms för att det blir faktura? Ni tar väl inte ut veterinären SVART? Hur gör ni då vid ev. komplikationer?

Hur mycket reseersättning som är okej att ta ut beror på hur långt det är att åka:idea:
Jag specifierar på alla kvitton/fakturor så kunden vet vad det kostar per mil.
Tror att rek. reseersättning ligger nånstans runt 20 kr milen.

/Migo
 

Liknande trådar

Hästvård För att göra en lång historia kort så har en distriktare varit ute i stallet upprepade gånger för att kolla på en häst med fotskabb...
Svar
15
· Visningar
2 131
Senast: Korven
·
A
Ekonomi & Juridik Har precis haft DV ute för att vaccinera min tävlingshäst och grundvaccinera min unghäst. Supertrevlig ny ung veterinär :D. Fick...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 749
Senast: Puppan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp