jag känner mig "lurad"

Sv: jag känner mig "lurad"

Tycker också det blev dyrt och åkte på något liknande. Veterinären var i ridhuset och red sin häst när de jag hade min häst hos bad honom gå några steg bort och vaccinera vilket han gjorde. Det blev en svindyr vaccination tack vare att han ville fakturera. Personligen fakturerade han ju inte utan kliniken gjorde detta och de lade på allt som kunde läggas på. Förmodligen ingenting han tänkte på alls. Men det sved i min plånbok.

Som anställd veterinär är det ju så man skall göra. Du hade tydligen räknat med ett billigt svartpris för att du fick honom att ställa upp utanför ordinarie arbetstid.
PL
 
Sv: jag känner mig "lurad"

Det är så det ska vara. :bow:

TS:
Varför skulle det tillkomma extra moms för att det blir faktura? Ni tar väl inte ut veterinären SVART? Hur gör ni då vid ev. komplikationer?

Det har inte med tråden att göra så det lämnat vi utanför disskutionen.
Jag är som sagt var alltid betalat kontant tidigare så jag kanske menade fakturaavgift då och inte extra moms.

Hur mycket reseersättning som är okej att ta ut beror på hur långt det är att åka:idea:
Jag specifierar på alla kvitton/fakturor så kunden vet vad det kostar per mil.
Tror att rek. reseersättning ligger nånstans runt 20 kr milen.

/Migo

Okej, säg då att han tar 20 kr/mil, 300 kr skulle han alltså ha i milersättning, då har han åkt 15 mil! Det tror jag aldrig på eftersom han valde att komma ut till oss den här dagen eftersom han var i grannstallet precis innan.


Han har ju dessutom tagit ut extra avgifter, som han inte sagt ngt om ifall jag betalat kontant (Inst. arvrode) dessutom har han ju uppenbarligen tagit dubbel betalat för mig och min stallkompis som oxå ska betala samma milersättning och inst. arvrode

Lole
Det handlar till störst del inte om att 670 kr är mycket för en vaccinering, utan att han på fakturan tagit med en massa extra avgifter som han inte informerat om, och dessutom tagit dessa två gången, för både mig och min stallkompis.
 
Sv: jag känner mig "lurad"

Inst.arvode får man väl alltid om man tar på faktura? Förmodligen är det så att du betalat svart när du betalt kontant, och därför blir det dyrare när du tar faktura för då måste han ta det riktiga priset.
Inst. arvodet måste väl din kompis också betala, han "kom" ju till henne också.
Men visst kunde han ju ha informerat om vilken kostnad det skulle ha blivit, men han kanske inte tänkte så mycket på det utan trodde att du visste eller så.
 
Sv: jag känner mig "lurad"

*del kl

Det är väl helt enkelt så att det läggs på en kostnad på fakturorna för att alla kostnader ska gå ihop efter allt svartjobb som tydligen existerar ... :angel:

Om man i normala fall gör det svart (fattade jag det som?) så får man ju räkna med att det går RÄTT till när det kommer en faktura. Dessa måste ju alltid vara "rätt" och han kan ju inte dra av från det normala priset bara sådär. Han kanske helt enkelt inte tänkte på det när han sa priset till dig.
 
Sv: jag känner mig "lurad"

Inst.arvode får man väl alltid om man tar på faktura? Förmodligen är det så att du betalat svart när du betalt kontant, och därför blir det dyrare när du tar faktura för då måste han ta det riktiga priset.
Inst. arvodet måste väl din kompis också betala, han "kom" ju till henne också.
Men visst kunde han ju ha informerat om vilken kostnad det skulle ha blivit, men han kanske inte tänkte så mycket på det utan trodde att du visste eller så.

*del kl

Det är väl helt enkelt så att det läggs på en kostnad på fakturorna för att alla kostnader ska gå ihop efter allt svartjobb som tydligen existerar ... :angel:

Om man i normala fall gör det svart (fattade jag det som?) så får man ju räkna med att det går RÄTT till när det kommer en faktura. Dessa måste ju alltid vara "rätt" och han kan ju inte dra av från det normala priset bara sådär. Han kanske helt enkelt inte tänkte på det när han sa priset till dig.

Tack så mkt, det var dom svaren jag letade efter:bow:

Men angående det där med att vi båda fick betala inst. arvrode, gäller det per häst då? Säg att jag hade vaccinerat mina hästar då, hade jag fått betala 2 sådan avgifter då, fast jag är ägare till båda?
Då hade det ju isåfall blvit billigare om jag sagt att jag ägde stallkompisens häst oxå eller bett om allt på samma faktura.
 
Sv: jag känner mig "lurad"

Det var så länge sen jag hade två hästar så det vet jag faktiskt inte. Jag undrar om det blir "per faktura". Kanske det finns någon här med två eller flera hästar som vacc dem samtidigt och kommer ihåg!
 
Sv: jag känner mig "lurad"

Har aldrig varit med om att det är mer än en sådan avgift. Har jag vet ute och ska vaccinera mina fyra så är det alltid en inst-avgift.
Ang priset på ts vaccinering så tyckte jag att det var dyrt.
När jag hade vet ute till mina två unghästar så betalde jag 750:- för båda (botulism) ink moms med kvitto.
 
Sv: jag känner mig "lurad"

Jag tror också det gäller per faktura..
Kan nog inte minnas att jag nångång fått dubbel avgift iaf.


Eller kanske per stall?
 
Sv: jag känner mig "lurad"

och upprörd!
Hade ute veterinären i veckan som gav min häst sin andra botulismspruta. Kalaset skulle ha hamnat på 450 men jag hade bara 300 med mig så fick ta det på faktura. "Det blir lite dyrare, men inte alls mkt" sa han.
Nu fick jag fakturan; 670 kr! Vadå inte mkt extra, det är ju fan över 200 kr extra!

Nu ska hon ju snart få sin 3:e, har bokat tid och allt men nu finns risken att jag tar en annan veterinären, om han inte i telefon kan säga exakt vad det kommer att kosta, för det var fan sista gången jag bad om en faktura.

Det han tog betalt för om jag hade betalat kontant var Vaccinationen (135) medlet (210) material (5) och bilersättning (100) Det är 450 kr.

På fakturan har han lagt till 50 kr i bilersätning (vi var två stycken som skulle ha veterinären ute och den andra har med fått 150 på sin faktura, dessutom skulle ha även till grannstallet, därför han kom ut till oss sammtidigt) och Inst. avrode (var är det?) (3x45 kr)

Jag har ju inte tidigare betalat med faktura så vet ju inte om detta är normalt, men i mina öron låter det hutlöst mycket extrapengar bara för en faktura?

Det bar billigt. Jag betalade 400 någonting när jag tog hästen till vetstationen och de bara kom ut i kärran och gav botulismsprutan. Du lär nog inte hitta billigare.

Hälsning Maja
 
Sv: jag känner mig "lurad"

Fick betala 1400 sist veterinären var till min häst, och då kollade hon bara lite på benet och gav två pencilin sprutor. :mad:
 
Sv: jag känner mig "lurad"

Det bar billigt. Jag betalade 400 någonting när jag tog hästen till vetstationen och de bara kom ut i kärran och gav botulismsprutan. Du lär nog inte hitta billigare.

Hälsning Maja

Det handlar fortfarande inte om ifall det är dyrt eller billigt.
 
Sv: jag känner mig "lurad"

JAG hade inte räknat med något alls eftersom jag inte var inblandad. Och i och för sig ja, för det mesta har jag fått det till svartpris, det ska jag inte förneka. Det jag tyckte var lite övermaga var den oerhörda reseersättningen, eftersom han redan befann sig på stället, men du har säkert rätt.
 
Sv: jag känner mig "lurad"

Det var billigt! vad är det för veterinär? den vill jag oxå ha!
Bot vacc är dyra.
 
Sv: jag känner mig "lurad"

Jag gissar att vetten vid kontant betalning inte skulle ha orkat/kunnat/haft tid att räkna ut all de olika poster som ska beaktas vid beräkningen men som faktureringspersonen eller mjukvaran för fakturaskrivning rimligen kan.

Gissar att han/hon hade tänkt förenkla det hela till en kund vid kontant betalning eller nåt.

Om du tittar på de nya avgifterna för distriktsvet på SJVs hemsida så kommer du nog fram till att du t o m skulle ha betalat mera än vad du fick på fakturan. Du har ingen post med restidsavgift t ex. Så gnäll inte på vetten som försökte göra det billigare för dig om du haft pengar hemma.
http://www.sjv.se/download/18.677019f111ab5ecc5be8000163/Avgifterdvbeslut+080624.pdf

HH
 

Liknande trådar

Hästvård För att göra en lång historia kort så har en distriktare varit ute i stallet upprepade gånger för att kolla på en häst med fotskabb...
Svar
15
· Visningar
2 131
Senast: Korven
·
A
Ekonomi & Juridik Har precis haft DV ute för att vaccinera min tävlingshäst och grundvaccinera min unghäst. Supertrevlig ny ung veterinär :D. Fick...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 749
Senast: Puppan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp