Bukefalos 28 år!

Jag kan inte ställa till höger

L

_Liljan

När jag rider i vänster varv kan jag ställa hästen innåt bra utan att den går åt något håll.

Men när jag kommer i höger varv och ska ställa innåt så går det bara inte!! Hästen går till höger och jag vet inte vad jag gör för fel... Jag har försökt att kontrollera mig själv om vad det kan vara som skiljer sig, om jag sitter annorlunda eller så... Men jag vet inte riktigt...
Nått tips på vad det kan vara?
 
Sv: Jag kan inte ställa till höger

Känner igen mig, ända tills jag besökte kiropraktorn. Om jag skulle föra fram vänster höft så gick det inte, fast jag trodde att jag gjorde det...
 
Sv: Jag kan inte ställa till höger

Kolla upp både dig själv och hästen hos en kiropraktor/equiterapeut el. liknande och skaffa dig en tränare!

Är det en ny häst eller är det en häst du har haft länge som plötsligt har blivit sånhär?
 
Sv: Jag kan inte ställa till höger

Det kan ju bero på att hästen är stel i ena sidan, men sedan låter det som att du använder dig av innertygeln för mycket. Försök först att få hästen på rätt spår och jobba mer mer skänklarna, tänk också på att du kan använda dig mycket av vikten! går hästen innåt så luta höften utåt! har fungerat för mig jättebra på stela hästar :) lycka till!
 
Sv: Jag kan inte ställa till höger

Bara för att hästen inte vill ställa sig innåt i ett varv behöver den ju inte vara skadad (även om det kan vara så)

Arbeta mycket på 8-volter.
Innertygeln ska visa vägen
Yttertygeln ger stöd
Ytterskänkeln motverkar hästen från att gå på större volt
Innerskänkeln formar hästen och gör att hästen inte går innåt i volten, detta är en balansgång man får pröva sig fram på.

När du rider 8-volterna och ska gå över i det "svåra" varvet och även det lätta faktiskt, bibehåll ställningen när du går över i nya varvet för att sedan mjukt och försiktigt ändra ställningen för det nya varvet på så sätt kan man lura hästarna litegrann att slappna av eftersom de oftast blir lite spända när de vet att "Nu blir det det jobbiga varvet igen" och försök att inte ta med innerhanden överhuvudtaget..

Vikthjälperna är alldeles utmärkta också, titta överdrivet mycket åt det hållet du ska så lägger du automatiskt vikthjälperna däråt. När du rider på en volt och är i ena änden håll hela tiden koll på voltspåret rakt över så att säga hela tiden, det tror jag du kommer få mycket hjälp utav

Ge mig gärna synpunker om ni förstår eller inte.. håller med eller inte
Det är svårt att beskriva:idea:
 
Sv: Jag kan inte ställa till höger

i vilka gångarter? om de funkar i skritt så skulle jag tro att de beror på din balans å påverkan.. Har själv problem med att få hästen gå i riktigt fin form i trav under lättridning.. är för slapp med att sätta press mellan hand och skänkel helt enkelt å kompenserar detta genom att vara hårdare i handen.. då kan jag sätta mig ner en stund.. uppenbarligen får jag den balans jag behöver samt påverkar hästen rätt.. när de känns bra så rider jag lätt igen.. Eftersom det är så för mig på en del väldigt känsliga hästar så kanske de är så för dig med? i galopp är de lite lättare med.. men oftast går de för fort för ryttaren som då blir för långsam i sin aktion vilket gör att hästen tappar form å kanske även takt.

Annars skulle jag rekommendera dig till att låta nån massör elelr dylikt gå igenom både dig å häst så man kan göra någon uteslutning innan man går på hårdträning...
 
Sv: Jag kan inte ställa till höger

Ger du efter tillräckligt på andra tygeln i början? Ibland måste man vara övertydlig med vad man vill och jag upplever att man ofta är så insnöad på stöd på yttertygel att man helt enkelt inte ger tillräckligt med utrymme för hästen att göra det man ber om, speciellt i ena varvet. Vi tycker att vi ska göra exakt lika åt båda hållen medan det egentligen kanske handlar mer om att vi ska göra det hästen behöver för att den ska kunna göra lika åt båda hållen. Det är inte riktigt samma sak! Ju mer liksidig hästen blir, desto mer liksidig kan man bli som ryttare.
 
Sv: Jag kan inte ställa till höger

Försök att ringa in problemet till att börja med så du vet vad du ska jobba med.
Hur fungerar hästen utan ryttare? Kontrollera om hästen är lättare att ställa och böja åt höger från marken. Om den inte har problemet i markarbetet sitter säkert felet hos dig.
Du kan också låta en annan ryttare rida hästen och se om problemet är likadant.
 
Sv: Jag kan inte ställa till höger

Håller med Sanna, det kan helt enkelt vara att hästen är stelare åt det hållet. Jag tränade med min häst igår och han är hur mjuk som helst på vänstervarv men på högervarv fick vi kämpa o hålla på, men till slut var han fin åt det hållet oxå och han såg riktigt nöjd och utpumpad ut efteråt som om han hade fått "gympa" på ett sätt som han mådde bra av.
Man måste jobba, jobba, jobba med det. Volter, spiraler, åttor, serpentiner.

Försök jobba mycket i skritt så att du slipper koncentrera dig så mycket på din egen balans o position o så, utan kan riktigt ägna dig åt hästens form.
 
Sv: Jag kan inte ställa till höger

Antingen har du någon låsning i ryggen eller bäckenet som
ställer till det eller så har hästen det någonstans.
 
Sv: Jag kan inte ställa till höger

rid på volt och ställ utåt i vänster varv, hästen får inte lägga sig och hänga på en sida. Stadig yttertygel och mjuk innersida. Åttvolter,volter, serpentiner mm är jättebra att rida på så att du får ställa om mycket. Men låser sig hästen så är ytterställning jättebra. Var bara noga med i ytterställningen, att hästen i början säkert kommer att gå ganska lågt för att slippa undan. Då kan man gärna föra innertygel mot ytteraxel för att höja (bara någon cm dock, inte lyfta handen så märkvärt) och föra ytterhand mot inner höft. Att observera är att dessa hjälper ska vara små och mjuka, inte såga eller våldslita, utan enbart hjälpa hästen tillrätta genom att få upp hästen lite så den inte går på bogarna.

men även, som tidigare nämnt:
-yttertygel ska ge stöd (dock får hästen inte hänga i ytter)
-innertygel visar vägen, du kan även ta ledande tygeltag utåt för att förstärka hjälpen, lägg tillbaka tygeln i vanligt läge då hästen ger efter. Mjukna också ibland i innertygel, släpp efter, eftergift = beröm, men gör det såklart då hästen förtjänar en eftergift.
-ytterskänkel ska "blockera" så att hästen inte viker ut från volten. För att förstärka ytterskänkel kan den föras något bakåt.
- innerskänkel "blockerar" så att hästen inte faller in och minskar volten.
Kontrollera gärna ytter och innerskänkel genom att trycka lite med båda skänklarna för att se till att hästen fortfarande lyssnar. Håller du still skänklarna hela tiden finns risk för att hästen tycker det är onödigt att lyssna och faller in eller ut i volten.
 
Sv: Jag kan inte ställa till höger

Tack för komplementet till mitt inlägg, precis så tycker jag med och har ridit mina hästar som är lite "sega" i ena varvet... Precis som du säger ställ utåt tills hästen har "släppt" och börja sedan försiktigt föra över hjälperna så att hästen blir innåtställd.. Fastnar hästen igen, då är det bara att göra om och göra om och göra om

Det är även viktigt som du säger att inte sitta och "nöta med fötterna hela tiden" då blir hästen lätt skänkeldöd och ej uppmärksa.. man ska ha en stadig kontakt med hela skänkeln, foten enligt mig ska bara användas när man verkligen vill få en reaktion.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 469
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
759
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 011
Senast: mamman
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 570
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp